Kørekort og erfaringer

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Kesha
Indlæg: 363
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:53
Kort karma: 66
Likede indlæg: 423

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Kesha » 31. maj 2019, 11:16

Tibbler skrev:Jeg tog kørekort som 30-årig. Brød mig absolut heller ikke om det - og blev helt utilpas inden jeg skulle ud at køre, selv efter jeg havde fået kortet. Min knæ/ben rystede under mig, når jeg kørte, og til sidst stoppede jeg stort set med at køre.

Efter et års tid skulle bilen skiftes, og vi valgte at prøve en bil med automatgear (min største frygt var nemt at gå i stå, og udfordringer med at finde koblingspunktet), og det var bare det bedste valg. Det var helt naturligt og afslappende for mig, at køre i den.

Har kørt med automatgear lige siden, og elsker at køre bil. Det begrænser så dog mit udvalg af biler, jeg vil/kan køre i :D


Overvejede faktisk om jeg skulle tage kørekort kun til automatgear men tænkte det nok var meget praktisk, at kunne manuelt. Overvejer dog kraftigt, at købe en med automatgear når jeg får kortet.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Zonta » 31. maj 2019, 11:25

Kesha skrev:
Tibbler skrev:Jeg tog kørekort som 30-årig. Brød mig absolut heller ikke om det - og blev helt utilpas inden jeg skulle ud at køre, selv efter jeg havde fået kortet. Min knæ/ben rystede under mig, når jeg kørte, og til sidst stoppede jeg stort set med at køre.

Efter et års tid skulle bilen skiftes, og vi valgte at prøve en bil med automatgear (min største frygt var nemt at gå i stå, og udfordringer med at finde koblingspunktet), og det var bare det bedste valg. Det var helt naturligt og afslappende for mig, at køre i den.

Har kørt med automatgear lige siden, og elsker at køre bil. Det begrænser så dog mit udvalg af biler, jeg vil/kan køre i :D


Overvejede faktisk om jeg skulle tage kørekort kun til automatgear men tænkte det nok var meget praktisk, at kunne manuelt. Overvejer dog kraftigt, at købe en med automatgear når jeg får kortet.

I mine øjne er det helt hul i hovedet kun at lære automatgear. Det er ikke normen i Danmark, så du vil have problemer med at låne andres biler eller køre, hvis nogen har fået for meget at drikke. Kan kun anbefale at lære det manuelle gear og holde det ved lige. Automatgear er nemmere end at køre radiobiler, så det er hurtigt lært.

Nu tog jeg kørekort for snart 12 år siden, så jeg kan ikke huske præcis hvordan jeg havde det, men jeg er ret sikker på, at jeg ikke var tryg i koblingspunktet og orientering efter anden time. Min kørelærer sagde "Jeg sørger for at I får lov til at køre bil. I skal først for alvor lære at være bilist bagefter". Du skal helt sikkert nok lære det :) Jeg synes i øvrigt også det er vildt, at han har så meget fokus på læringsmål eller hvad man nu skal kalde det. Det tror jeg ikke min kørelærer havde dengang.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Tibbler » 31. maj 2019, 11:46

Kesha skrev:
Tibbler skrev:Jeg tog kørekort som 30-årig. Brød mig absolut heller ikke om det - og blev helt utilpas inden jeg skulle ud at køre, selv efter jeg havde fået kortet. Min knæ/ben rystede under mig, når jeg kørte, og til sidst stoppede jeg stort set med at køre.

Efter et års tid skulle bilen skiftes, og vi valgte at prøve en bil med automatgear (min største frygt var nemt at gå i stå, og udfordringer med at finde koblingspunktet), og det var bare det bedste valg. Det var helt naturligt og afslappende for mig, at køre i den.

Har kørt med automatgear lige siden, og elsker at køre bil. Det begrænser så dog mit udvalg af biler, jeg vil/kan køre i :D


Overvejede faktisk om jeg skulle tage kørekort kun til automatgear men tænkte det nok var meget praktisk, at kunne manuelt. Overvejer dog kraftigt, at købe en med automatgear når jeg får kortet.


Giv det manuelle gear en chance - Det er trods alt nemmere og mere anvendeligt at kunne køre i alle biler. For langt de fleste er det jo blot et spørgsmål om tilvænning - Som du kan se af de andre indlæg i tråden.
1
Debra1
Indlæg: 391
Tilmeldt: 13. dec 2015, 08:04
Kort karma: 17
Likede indlæg: 334

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Debra1 » 31. maj 2019, 14:37

Jeg tog mit kørekort, da jeg var 39 år. Jeg syntes, at det var sindsygt svært men bestod heldigvis i første forsøg. Inden hver køretime fik jeg dårlig mave af nervøsitet. Efter jeg havde fået mit kørekort var jeg meget nervøs for at køre, så jeg øvede længe, hvor min mand sad ved siden af i bilen. Nu elsker jeg at køre bil og føler mig efter hånden rimelig rutineret, selv om det kun er 1,5 siden, jeg bestod køreprøven.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Pandesteg » 31. maj 2019, 15:13

Det med koblingspunkt lærer man altså lynhurtigt og hvad så hvis du går i stå? Det sker der ikke noget ved, andet end du starter bilen igen og kører videre :)
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Zonta » 31. maj 2019, 17:17

I øvrigt - som en lille tilføjelse... Har snart haft kørekort i 12 år og jeg går altså stadig i stå engang imellem - også i biler, jeg er vant til at køre i. Det er ikke fordi jeg er en dårlig bilist, men simpelthen fordi tingene kan smutte indimellem og koordinationen af fødderne godt kan svigte lidt, hvis det går lidt for hurtigt eller noget andet.
2
J, juli 2018.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Buller » 31. maj 2019, 21:02

Zonta skrev:I øvrigt - som en lille tilføjelse... Har snart haft kørekort i 12 år og jeg går altså stadig i stå engang imellem - også i biler, jeg er vant til at køre i. Det er ikke fordi jeg er en dårlig bilist, men simpelthen fordi tingene kan smutte indimellem og koordinationen af fødderne godt kan svigte lidt, hvis det går lidt for hurtigt eller noget andet.


Nemlig, og man går jo ikke i stå pga det på en motorvej i fuld fart eller andet farligt. Det er som regel bare ved rundkørsler eller lysregulering. Eneste skadelidte er ens ego, og så drejer man jo bare nøglen igen og suser væk fra misæren. :)

No biggie
1
Brugeravatar
Kesha
Indlæg: 363
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:53
Kort karma: 66
Likede indlæg: 423

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Kesha » 1. jun 2019, 05:01

Pandesteg skrev:Det med koblingspunkt lærer man altså lynhurtigt og hvad så hvis du går i stå? Det sker der ikke noget ved, andet end du starter bilen igen og kører videre :)


Min kørerlærer siger, at jeg forstyrrer trafikken når jeg går i stå. Jeg er også lidt langsom til, at komme i gang da jeg er lidt for forsigtig til, at løfte koblingen og der får jeg også, at vide jeg skal i gang. Han er egentlig flink nok, men meget direkte..
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 590
Likede indlæg: 11409

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Kerrigan » 1. jun 2019, 07:50

Kesha skrev:
Pandesteg skrev:Det med koblingspunkt lærer man altså lynhurtigt og hvad så hvis du går i stå? Det sker der ikke noget ved, andet end du starter bilen igen og kører videre :)


Min kørerlærer siger, at jeg forstyrrer trafikken når jeg går i stå. Jeg er også lidt langsom til, at komme i gang da jeg er lidt for forsigtig til, at løfte koblingen og der får jeg også, at vide jeg skal i gang. Han er egentlig flink nok, men meget direkte..


Og hvad så? Du er i gang med at tage kørekort, og det er helt sikkert ikke med vilje at man går i stå.
Der er en grund til at der står skolevogn på bilen, og ikke "kan ikke finde koblingspunktet". Det er en process, og nogle gange lærer man bedst af at lave fejl.
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Lys » 1. jun 2019, 07:54

Kesha skrev:
Pandesteg skrev:Det med koblingspunkt lærer man altså lynhurtigt og hvad så hvis du går i stå? Det sker der ikke noget ved, andet end du starter bilen igen og kører videre :)


Min kørerlærer siger, at jeg forstyrrer trafikken når jeg går i stå. Jeg er også lidt langsom til, at komme i gang da jeg er lidt for forsigtig til, at løfte koblingen og der får jeg også, at vide jeg skal i gang. Han er egentlig flink nok, men meget direkte..


Har du den rigtige kørelærer?

Han har da ret i, at det forstyrrer trafikken, når en bilist går i stå og at du jo gerne skal derhen, hvor det (normalt) ikke sker, lige som du skal derhen, hvor du sætter i gang hurtigt ved fx grønt lys. Men det er jo også det, du skal øve dig i nu.

Tror du, at du fremstår meget usikker? Og meget forsigtig? Det kan altså god tricke andres utålmodighed. Det er ikke fair overhovedet, men det kan godt ske alligevel. Du er selvfølgelig uerfaren og utrænet, men usikre bilister er næsten nogen af de værste at møde ude trafikken som trafikant (her mener jeg ikke i skolevognen), fordi de er lidt utilregnelige.

Min pointe med at skrive det her er, at jeg ville øve mig i at lægge usikkerheden væk, og jeg ville tale med kørelæreren om det, hvis hans udsagn om, hvad du bør kunne hvornår gør dig mere usikker. Og så evt overveje at skifte kørelærer, hvis han ikke kan møde dig der hvor du er.
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 590
Likede indlæg: 11409

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Kerrigan » 1. jun 2019, 08:03

Jeg tog kørekort som 29-årig.
Min kørelærer troede ikke at jeg ville bestå hverken den ene eller anden prøve pga. nervøsitet, og tilbød at betale for nye prøver.
Det viste sig heldigvis ikke at være nødvendigt. :-D

Jeg vil dog, som en anden nævner, vedligeholde at kunne køre med manuelt gear. Jeg har primært kørt i mine forældres biler, og de er begge to luksusdyr der har biler med automatgear.
Det gør at udvalget af biler er virkelig småt, hvis jeg står og skal have bil, hvilket er en reel nødvendighed inden så længe. Man kan dog heldigvis få "genopfriskningstimer" hos en kørelærer, men det er træls at det er en nødvendighed.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Ado » 1. jun 2019, 08:59

Man lærer først at køre, når man skal køre uden kørelærer. Jeg tog kørekort som 20 årig. Min far mente ikke, at jeg skulle bruge tid og penge på at lære at bakke og bruge koblingspunktet, så vi kørte meget sammen ude på en gammel nedlagt flyveplads. :D
Jeg havde 8-10 køretimer og bestod første gang. Men jeg er virkelig gået i stå mange gange siden, når jeg er kommet bag rattet i en bil, hvor jeg ikke kender koblingspunktet. Men man lærer det lynhurtigt.
Nu har jeg haft kørekort i 23 år, og jeg er en glimrende bilist. Men! Jeg kan stadig blive grebet af køreangst. Motorvejskørsel skræmmer mig ad helvede til på forhånd, og kan give mig mavepine dage inden jeg skal ud at køre. Lige indtil jeg ER på motorvejen. Så elsker jeg det.
Det er okay at være forsigtig. Og det er okay at sige nej til at køre bestemte steder. Personligt kører jeg ALDRIG i Italien igen. De er simpelthen for sindssyge i trafikken. Og indre København står heller ikke på min liste af steder, hvor jeg gerne vil køre.

Men jo mere man kører, jo mere afslappet bliver man med det. Da jeg kørte firmabil i mit tidligere job, var det at køre bil lige så afslappende, som at se en film.
0
Donna Martin Graduates!
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Buller » 1. jun 2019, 10:07

Kesha skrev:
Pandesteg skrev:Det med koblingspunkt lærer man altså lynhurtigt og hvad så hvis du går i stå? Det sker der ikke noget ved, andet end du starter bilen igen og kører videre :)


Min kørerlærer siger, at jeg forstyrrer trafikken når jeg går i stå. Jeg er også lidt langsom til, at komme i gang da jeg er lidt for forsigtig til, at løfte koblingen og der får jeg også, at vide jeg skal i gang. Han er egentlig flink nok, men meget direkte..


Det gjorde jeg også, og det er jo rigtigt nok og man skal øve sig på at starte smidigere. Men det kommet med øvelsen.

Dog vil jeg sige at det for mig ikke drejede sig udelukkende om koblingen. Derimod om at jeg skulle give lidt mere gas så når min forsigtige kobling ramte punktet så var det gas til bilen i stedet for at den mødte en vildt forsigtigt gaspedal også. Det hjalp ret meget.
2
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf MissDitte » 3. jun 2019, 07:03

Min datter har lige taget kørekort, som 17-årig.
Efter 16 køretimer (som vist nok er det obligatoriske nu om dage?) kom hun grædende hjem og sagde, at hun aldrig ville lære det og at hun aldrig ville køre bil.
Vi aftalte, at hun tog nogle ekstra timer inden køreprøve og hun fik i alt 20 timer før hun gik til prøve og bestod.
Jeg tror ikke man behøver føle sig sikker, for at bestå. Man skal vise, at man kan køre sikkert og følge reglerne og ikke være til fare for andre. Alt det andet kommer bagefter :)
0
Brugeravatar
Kesha
Indlæg: 363
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:53
Kort karma: 66
Likede indlæg: 423

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Kesha » 3. jun 2019, 07:47

Tibbler skrev:Jeg tog kørekort som 30-årig. Brød mig absolut heller ikke om det - og blev helt utilpas inden jeg skulle ud at køre, selv efter jeg havde fået kortet. Min knæ/ben rystede under mig, når jeg kørte, og til sidst stoppede jeg stort set med at køre.

Efter et års tid skulle bilen skiftes, og vi valgte at prøve en bil med automatgear (min største frygt var nemt at gå i stå, og udfordringer med at finde koblingspunktet), og det var bare det bedste valg. Det var helt naturligt og afslappende for mig, at køre i den.

Har kørt med automatgear lige siden, og elsker at køre bil. Det begrænser så dog mit udvalg af biler, jeg vil/kan køre i :D


Bestod du køreprøven første gang nu du var så nervøs? Jeg er nervøs for om min usikkerhed gør, at jeg dumper første gang (eller 2. og 3. gang :nerve: )
0

Tilbage til "Livets forhold"