Januar '16 - en fællestråd

Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4696
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7690

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Ally » 13. jan 2016, 18:34

To dage som censor i dansk er nu veloverstået. Jeg kan rigtig godt li' at være censor og skal igen i februar, men det er hårdt at sidde flere timer i træk og lytte til elever analysere tekster og reflektere over egne skriftlige opgaver - og, sad to say, så har det påvirket mit humør lidt til aften. Heldigvis er pigerne blevet lagt i seng og manden er ikke hjemme, så jeg kan slappe af med Netflix inden jeg går tidligt i seng.
0
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Viskelæder » 13. jan 2016, 19:50

Når I faster, spiser I så slet ingenting? Og hvad med drikke? Og hvor længe faster I? Bare af nysgerrighed. Synes faste lyder så voldsomt :)
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Viskelæder » 13. jan 2016, 19:54

Ballademager skrev:
Viskelæder skrev:Når I faster, spiser I så slet ingenting? Og hvad med drikke? Og hvor længe faster I? Bare af nysgerrighed. Synes faste lyder så voldsomt :)


Man spiser maks 500 kcal på en dag. For mig er det let morgenmad, let aftensmad og ingen frokost.

Jeg tænkte også, at det lød voldsomt. Men det er faktisk ikke så slemt, når man lige vænner sig til det.


Okay, og er det med formålet at tabe sig eller at rense ud eller hvordan?
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf FruKuk » 13. jan 2016, 20:14

Ballademager skrev:
Viskelæder skrev:Okay, og er det med formålet at tabe sig eller at rense ud eller hvordan?


Hvis man kører 5:2 (5 spisedage, 2 fastedage) er det ofte for at tabe sig.

Jeg skal ikke tabe mig, men jeg faster en gang om ugen, fordi det hjælper på min irritable tarm. Det hjælper på min mave at få ro.


Spiser man så, som man har lyst til de 5 af dagene?

Altså hvis du gider svare :mellow:
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12731
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 919
Likede indlæg: 12467

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Guilded_Lily » 13. jan 2016, 20:32

Oprindeligt opstod 5:2-livsstilen som et projekt for at fremme sundheden. Letfasten har virkelig mange sundhedsfremmende funktioner, bl.a: positiv indvirkning på blodtryk og kolestoroltal, nedsat risiko for diabetes, alzheimers og andre hjernesygdomme, og man har fundet ud af, det bremser produktionen af det hormon, der får kræftceller til at vokse og udvikle sig.

Man fandt så videre ud af, at letfasten også resulterede i vægttab, som var lettere at holde fremadrettet.

Når jeg har fastedag, spiser jeg 100 g skyr eller græsk yoghurt 0% med en tsk. flydende honning eller marmelade om morgenen, enten salat, rå grønsager, knækbrød med magert pålæg eller bare et krus Knorr koppen eller drikkebouillon til frokost og kød med grønt, knækbrød med hytteost og grønt, suppe eller lynstegt grønt med skinke-/kyllingestrimler til aften. Derudover 2 L vand og en hel del kaffe/te. En sjælden gang en cola zero.

Nogle dage er stinkenemme at komme igennem, andre kan være hårde. Hos mig er det hårdest mellem 9 og 11. Der kan jeg nærmest ikke tænke på andet end mad, men når vi kommer til frokost er jeg sjældent sulten og kan nøjes med bouillonen dér. Har jeg trænet, er jeg sjældent fysisk sulten efterfølgende, men hovedet kan godt blive lidt tungt og energien for nedadgående.

Men dagen efter - det er så fedt at stå op uden væske i kroppen og en følelse af lethed :)

De andre dage spiser jeg, hvad der passer mig. Metoden siger, man skal spise til sit TDEE, hvilket er et tal beregnet ud fra køn, højde, vægt og aktivitetsniveau, men samtidig taget højde for, at man faster. Jeg skal spise op til 1843 kcal på spisedage. Jeg lander dog oftest et sted omkring 1600. Man må bare ikke få for lidt, så mister fasten sin funktion. Derfor føles det ikke, som om man er på kur.
1
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12731
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 919
Likede indlæg: 12467

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Guilded_Lily » 13. jan 2016, 20:45

Iiiiih, altså! Jeg havde tænkt, jeg ville gå i seng med ungerne i dag, men jeg havde spildt noget på min jakke, så den skulle lige en tur i maskinen. Så nu sidder jeg bare og venter på, den har centrifugeret færdig, så jeg kan komme i seng!

Jeg skulle lige tvinge mig selv til at køre til træning i dag, men jeg gjorde det! Og det var ret fedt. Det væltede pludselig ind med folk, så der var ikke til at være i "maskinelokalet". Så det blev til en hel del core-træning og skuldre-/armetræning og squats med vægtstang i stedet udover den sædvanlige tur på crosstrainer og løbebånd. Det er nok også ved at være tid til at rokere lidt i programmet, der sker for lidt pt., synes jeg...
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jan 2016, 21:48

Denne uge er præcis så kedelig og belastende, som jeg havde regnet med.
Min mor er blevet opereret, og alt er gået godt, men det er faktisk min (lorte)opgave, som fylder mest. Jeg skal nok blive færdig, for jeg må alligevel max skrive 2,5 side mere, og deadline er fredag kl. 12, men fordi jeg jo har stressrelaterede kognitive vanskeligheder, bliver jeg altid så nervøs for, om min hjerne når at være på tværs.
I lørdags fandt jeg ud af, hvad jeg hidtil havde gjort galt ift. opgaven. Jeg havde læst alt for meget i nogle alt for abstrakte bøger. Jeg var simpelthen for præget af, at min seneste større skriftlige aflevering var mit universitetsspeciale, og det her er en 10-siders seminarieopgave. Efter at jeg indså forskellen i tilgang, fik jeg læst op på den mere praksisorienterede litteratur, og siden da er det gået over stok og sten med skrivningen. Faktisk har det nok været rigtig godt at have noget andet at gå op i end kun min mors operation. Men stadigvæk - det her kunne have været en fantastisk skriveproces med et spændende emne, men er ikke blevet det pga. læsestrategien, der endte i en blindgyde, og min mors ændrede forløb. Nu skal det bare overstås!

Jeg har for første gang i laaaang tid købt decideret slik i dag. Det var ok, men gav mig ingen ovedreven følelse af nydelse. Til gengæld har jeg fået luft i maven.
Jeg får bevæget mig alt for lidt, men sådan vidste jeg jo godt, at det ville blive i denne uge. Vægten står stille, hvilket alligevel er imponerende, når jeg ikke spiser decideret slankemad og sidder nedsunket i min sofa og læser og skriver opgave de fleste af mine vågne timer.
Jeg fik i øvrigt menstruation i dag, så jeg har vitterlig haft pms uden salt/sukker-cravings. Det er dybt underligt.
3
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4696
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7690

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Ally » 14. jan 2016, 16:11

Dagen har været præget af sparringsmøder med kolleger og snak med en af eleverne, der ikke gik til eksamen i sidste uge. Derudover havde jeg også en aftale med en erhvervspsykolog på Arbejdsmiljøcentret. Nogle af jer kan måske huske en episode, jeg havde for 1½ måneds tid siden med en elev; en oplevelse, der påvirkede mig en del. Samtalen med psykologen gik rigtig godt og hun sagde en masse klogt - og en hel del, der gav fin mening.

Jeg er ikke i tvivl om, at min nærmeste leder har stor tiltro til mig og mine evner som lærer, men hun overraskede mig alligevel tidligere i eftermiddags. En anden afdeling på skolen mangler undervisere og min nærmeste leder spurgte om, jeg var interesseret i at undervise i den afdeling - enten i dansk eller engelsk. Jeg har jo begge linjefag og underviser også i begge fag til daglig, men jeg valgte engelsk - og nu tyder alt på, at jeg også skal undervise i den anden afdeling i løbet af foråret. Jeg takkede hende for at give mig tilbuddet og hun kvitterede med en tak fordi jeg hjalp med at løse udfordringerne.

'Ahmen, altså! :blush2:
3
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Sophaya » 14. jan 2016, 16:27

Jeg beklager min totale mangel på overskud ifht at kommentere på jeres indlæg, men jeg læser med og hepper på jer! Jeg har klaret min eksamen i dag, og vurderer selv at det er gået ret godt. Det er bestået/ikke bestået og resultatet kommer først om en måned, så lige nu behøver jeg ikke tænke mere over den. Jeg kan ikke spise før eller under eksaminer på uni, så har spist nogle salater i for et par timer siden da jeg kom hjem og en hel pose chips i fejring af veloverstået eksamen - and it felt good :lol:

Jeg overvejer lidt en gåtur senere, men ved ikke helt. Dynen og fjernsynet kalder bare sådan nu jeg endelig har noget tid til afslapning.
3
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Sophaya » 14. jan 2016, 16:28

Ally skrev:Dagen har været præget af sparringsmøder med kolleger og snak med en af eleverne, der ikke gik til eksamen i sidste uge. Derudover havde jeg også en aftale med en erhvervspsykolog på Arbejdsmiljøcentret. Nogle af jer kan måske huske en episode, jeg havde for 1½ måneds tid siden med en elev; en oplevelse, der påvirkede mig en del. Samtalen med psykologen gik rigtig godt og hun sagde en masse klogt - og en hel del, der gav fin mening.

Jeg er ikke i tvivl om, at min nærmeste leder har stor tiltro til mig og mine evner som lærer, men hun overraskede mig alligevel tidligere i eftermiddags. En anden afdeling på skolen mangler undervisere og min nærmeste leder spurgte om, jeg var interesseret i at undervise i den afdeling - enten i dansk eller engelsk. Jeg har jo begge linjefag og underviser også i begge fag til daglig, men jeg valgte engelsk - og nu tyder alt på, at jeg også skal undervise i den anden afdeling i løbet af foråret. Jeg takkede hende for at give mig tilbuddet og hun kvitterede med en tak fordi jeg hjalp med at løse udfordringerne.

'Ahmen, altså! :blush2:


Hvor er det dejligt - både at du havde glæde af samtalen og at du bliver anerkendt :love:
1
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4797
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf MyGirl » 15. jan 2016, 09:35

Jeg har slet ikke haft tid til at følge med herinde :genert:

Arbejder solen sort for tiden, så beklager, der ikke lige er overskud.

Men det går ok. Maden kører rimelig snorlige faktisk, og jeg faster som jeg skal. Får måske ikke heeelt nok på mine spisedage, men det skal weekenden nok rette op på :D Træning er stadig ikke noget, der forekommer, men håber det kommer på den anden side af denne arbejdspukkel.

Rigtig god weekend til jer alle :kys:
0
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Sophaya » 15. jan 2016, 09:55

Jeg fik gået en 4 km tur i går aftes og i dag ser jeg på lejlighed (kryds fingre!) og skal bare lave lækker, sund mad og slappe max af.

God weekend søde damer - og Gnu ;)
3
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf HappyHippo » 15. jan 2016, 11:17

Jeg savner brød. Og takeout.

Pga abstinenser bagte jeg i går pølsehorn og i dag kanelsnegle. Så er det godt manden og børnene kan spise det. Om 14 stopper barslen og så får jeg forhåbentlig andet at tænke på :genert:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. jan 2016, 13:44

:banan:
('nuff said)
2
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Sophaya » 15. jan 2016, 13:55

Har forresten og drukket kaffe med en god veninde i dag - nu vi endelig har TID. Det var så rart, og sådan en lille ting der bare betyder rigtig meget i sidste ende. Hun var med mig ude og se på lejligheden, og jeg må indrømme at jeg er forelsket i stedet og bliver ked af det hvis det ikke kan lade sig gøre at det er mig, der flytter ind. Åhh hvor jeg håber!
2
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x

Tilbage til "Sund og/eller slank"