Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 1. mar 2019, 18:18

TomKah skrev:Jeg er sgu også virkelig imponeret over dig, Aima. Du er virkelig ikke sådan at slå ud - hård banan. Det er fedt.
Jeg kan slet ikke forstå at du kan skrive/læse på telefonen i den afstand med dit syn. Jeg har -8, og jeg skal også have den på den afstand for at kunne læse uden linser.

At blive blind er virkelig det mest frygtelige jeg kan forestille mig, og jeg har ellers også prøvet at miste de fleste af mine sanser - midlertidigt og permanent. Synet er den værste synes jeg. (Har mistet hørelsen og smagssansen (kommet tilbage) også).


Tak! :kys:

For mig er det også skrækscenariet at miste synet helt, og de tre uger, hvor jeg ikke vidste om behandlingen virkede, eller om det kunne stikke af hvert øjeblik det skulle være, havde jeg det heller ikke specielt godt, mildt sagt. Jeg er vist bare ret optimistisk af natur, så jeg har hele tiden haft en eller anden idé om, at det hele nok skulle gå. Egentligt ret naivt, for jeg har på intet tidspunkt haft oddsene med mig, tværtimod, men jeg tror det er den tilgang der har fået mig igennem med psyken i behold. Hvis jeg forestiller mig, at jeg skulle tage en tur mere, virker det ligeså frygtindgydende som for alle andre, tror jeg, og i retrospekt forstår jeg heller ikke helt, hvordan jeg kunne være i det uden at gå fra snøvsen, men jeg er meget pragmatisk i kriser :)
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 7. mar 2019, 01:58

Jeg var på arbejde i går, og det gik helt vildt godt!

Jeg havde et interview, og havde fikset det således at vi mødtes på min (anden) arbejdsplads, altså i restauranten. Jeg var ret meget i tvivl om, hvorvidt jeg skulle involvere min case i mine udfordringer, bare lige så han vidste hvorfor, hvis jeg pludselig gjorde et eller andet der så off ud, som fx. at læse noget på telefonen eller gå ind i en væg, men jeg valgte at lade være, fordi jeg kom frem til, at det egentlig ikke burde betyde noget for vores snak. Jeg satte diktafonen til og tog løbende noter på computeren, så alt var som det plejer. Eneste forskel var alle slåfejlene, fordi jeg ikke kan se hverken tastatur eller tekst på skærm, men computer og telefon er jo synkroniseret, så det var en smal sag at rette (på telefon) efterfølgende. Jeg tænker overhovedet ikke over, jeg ikke kan aflæse mimik, og faktisk er det langt nemmere end tidligere, fordi jeg ikke længere har ondt. Jeg har haft ondt i over et år, og det er virkelig rart ikke at skulle bruge energi på at skjule at jeg har smerter, undgå for skarpt direkte lys osv. Interviewet tog tre timer, bagefter blev jeg siddende i restauranten og arbejdede i yderligere tre timer, mens min chef serverede kaffe og sodavand og nybagte boller. Min mor kom forbi dernede, da hun havde fri, og bagefter nåede jeg lige Matas inden lukketid efter et par ting jeg manglede.

Både chef, kollegaer og min mor forstår ikke, hvordan jeg nailer den, og det gør jeg sådan set heller ikke selv, men jeg kan konstatere at alt er langt nemmere med øjne der kun ser 5%, end øjne der gør ondt og er overdrevet lyssensible. Jeg er udmærket klar over, at jeg ville have større udfordringer, hvis jeg ikke var i rammer, jeg kender, men det behøver jeg jo slet ikke forholde mig til, når jeg har frihed til at tilpasse mig situationen bedst muligt.

Alt føles efterhånden ret normalt, og på mandag skal jeg til kontrol, hvor jeg forhåbentligt får lov at stoppe behandlingen, hvilket gerne skulle befri mig for de sidste bivirkninger :)
30
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 11. mar 2019, 21:46

Endelig! Jeg er medicinfri fra i dag og om 2-3 uger, må jeg begynde at bruge linser.

:banan:

(Det er første gang jeg bruger bananen, så det er altså vilde sager!)
50
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Panton » 12. mar 2019, 19:12

Tillykke Aima, det har også virkeligt været det mest sindssyge forløb

:banan:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 3. apr 2019, 23:29

Lathyrus skrev:TILLYKKE :banan:

Hvor er det bare fantastisk! Dit forløb har været fuldstændig vanvittigt at læse om og jeg forstår ikke hvordan du har klaret at stå det igennem. Jeg har KÆMPE meget respekt for dig!

Og jeg bliver oprigtigt glad for at læse hvor godt det går nu og hvor tæt du nu er på at være kommet helt ud på den anden side.

Jeg håber du vil bruge dine fantastiske skrive-evner til at skrive en bog om dit forløb og dine tanker. Du har en masse at give og er velsignet med et meget levende sprog som fanger os der læser med. En bog vil kunne hjælpe andre syge (ikke nødvendigvis samme sygdom) og/eller kriseramte og deres pårørende, er jeg helt sikker på.

Håber du får det skønneste forår uden amøber, dråber og smerter. Men fyldt med sol, kærlighed og øjne der kan se :)


Tusind, tusind tak for din søde besked!

Jeg fatter faktisk heller ikke selv, hvordan jeg har klaret mig igennem med forstanden nogenlunde i behold, hvis jeg skal være ærlig, og jeg føler også lidt, jeg er et andet menneske end for et halvt år siden. Eller et udvidet menneske, nok nærmere.



Sidste kapitel:
Jeg hentede mine nye linser i torsdags og jeg kan nu krydse den sidste ting af, på den mentale liste jeg havde i baghovedet, over de ting der skulle lykkedes for at alt kunne blive godt. Jeg vidste jo reelt ikke, om mine øjne spillede med linser længere, for nogle er det en løsning, for andre ikke, og det kunne jo være, amøberne havde sat sine spor uheldigt så mine hornhinder ikke længere var kompatible med sclera-linser. Det er de, og alt er knivskarpt. Eller, faktisk er jeg kun oppe at ramme 75-80 %, men det er rigeligt til at jeg kan have et normalt liv, må køre bil und alles. Jeg har en lille smule ‘flare’, altså fx. hvor lamperne i et lyskryds ‘glider’ lidt, men det er nemt at leve med.

Amøberne har lavet en del nye ar, det er nemt at se på før/efter-billederne af mine øjne, men de sidder relativt heldigt.

Jeg er startet på arbejde igen, både det ene og det andet. Lige inden jeg fik mine linser, var jeg 6 dage i Barcelona med min søde privatlæge, hvor vi spiste en masse lækker mad, vandrede byen tynd i solskinsvejr og fejrede, at jeg er smertefri og han mest kun er læge, når han er på arbejde.

Jeg har fået fuldstændig styr på min hud i ansigtet, mine vipper er vendt tilbage, omend det er i en lidt sølle udgave, jeg har fået fixet de kindtænder jeg flækkede og jeg er, bortset fra antihistamin, komplet fri fra alle typer smertestillende, anden medicin og øjendråber. Jeg er lidt for tynd og alt for træt hele tiden, men det skal der nok komme styr på.

Jeg håber med alt jeg har, at det her var min sidste opdatering. Jeg sætter så meget pris på jeres støtte, virkelig! Selvom den er virtuel har den gjort en forskel. Tak!
59
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Daflo » 4. apr 2019, 12:55

Verdens bedste opdatering!
Jeg er fuld af beundring over den måde du har håndteret det hele på.
1
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aesel82 » 4. apr 2019, 14:00

Sikke en fantastisk opdatering <3

Du har virkelig klaret dig igennem på en helt fantastik måde. Stor respekt!
1
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf FruKuk » 4. apr 2019, 16:47

Tak for opdatering. Hvor er det fantastisk at høre!
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 2. maj 2019, 07:41

Jeg var sent hjemme fra arbejde, nåede knapt at sove tre timer før jeg blev vækket af det sædvanlige mareridt om, at jeg får tilbagefald. Samme procedure hver gang. Drømmer at det begynder at stikke i øjet, at jeg leder efter mit drypværk og en kølepose og forsøger at finde nogen der kan køre mig til læge i Århus. Vågner og sidder småpanisk i min seng og forsøger at finde ud af, om jeg HAR ondt ved at finde noget skarpt lys på min telefon. Mine øjne føles altid sådan lidt smadrede, når jeg lige er vågnet og underbevidstheden er også stadig aktiv det første minuts tid, så der går altid lige lidt før jeg fatter, at det endnu engang bare var et mareridt.

Det går ellers langt bedre end forventet med at give slip på frygten for tilbagefald, men det er åbenbart kun, når jeg er vågen. Normalt tillægger jeg faktisk ikke mavefornemmelse særlig høj værdi, i hvert fald ikke når det kommer til sådan noget som sygdom, men jeg føler bare, at jeg ikke skal være bange. Det bure jeg være, for risikoen er ret høj, men jeg har underligt nok svært ved at forestille mig, jeg skulle blive syg igen. Måske er det bare fordi det simpelthen går så pissefuckingskide godt med de latterlige øjne. Undskyld sproget, men det er bare så godt det går, derfor er det også så åndssvagt, at min hjerne bruger energi på at give mlg mareridt om, at det skulle ændre sig.

I de to et halvt år jeg har haft sclera-linser har det aldrig været så problemfrit som nu. Jeg ved ikke, om det skyldes den nye type eller om det handler om at mine øjne hverken er ramt af parasitter eller andre infektioner eller irritationer eller reaktioner, men der er bare ikke noget pis med de linser. Tidligere baksede jeg en del med dem, øjnene gjorde ondt og sommetider havde de suget sig så meget fast på hornhinden, at det føltes som at stikke en tommeltot direkte ind i øjet, når jeg skulle have dem ud. Nu sætter jeg dem på, blinker nogle gange og efter et minut kan jeg ikke mærke dem. Når de skal ud, sætter jeg sugekoppen på og så følger linsen med uden bøvl. Min eneste udfordring er, at jeg, når jeg har haft linserne ude i et kvarter, er så smadret i hjernen, at jeg ikke kan andet end at lægge mig til at sove. Min hjerne kan simpelthen ikke finde ud af at switche mellem normalt syn og keratoconus-syn. Forklaringen er noget med, at hjernen pga. de 5% synsrest jeg har tilbage uden linser, stadig tager alle indtryk ind og forsøger at kompensere. Linserne begynder at dugge efter 12 timer, så det er cirka hvad jeg har at gøre med i døgnet. Det er også ok, jeg bliver bare hurtigt lidt forvænt, nu hvor det går så godt, så det kan godt irritere mig lidt st alt er helt tåget, hvis jeg gerne lige ville bruge et par timer på eller andet...

Jeg var derudover til tjek hos min optiker i mandags. Alt så virkeligt godt ud, hornhinderne er flotte (så flotte som de nu kan være i deres tilstand.)
Jeg fik sollinser som skal under mine scleras, vi skulle egentlig bare se om det var en mulighed, for de har ikke forsøgt sig med det før. Jeg er meget lyssensibel, altså ikke på amøbe-måden hvor den mindste smule lys føles som at blive sparket i hovedret af en hest, men så lyssensibel at jeg ikke kan være ude i solskin uden solbriller og så det, selv med solbriller, kan være lidt risky at køre bil. Derudover er UV-stråler bare noget skrald for mine øjne.

Det funkede bare fra første forsøg, sol-linserne er helt tynde og bløde og skal på under mine scleras som er tykke og hårde. Temmeligt meget next level :D

De ændrer mit udseende ret drastisk og folk der er vant til at se mig weirder totalt ud over, hvor freaky det er. Øjnene er gået fra meget blå til næsten sorte. Jeg synes selv, jeg ligner en blond udgave at den der momo, men min mor synes jeg er smuk og ligner Tina Dickow, og uanset er det dét værd. Nu kan sommeren sådan virkelig bare komme an!
20
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Charly » 2. maj 2019, 08:10

Når jeg læser i din tråd, bliver jeg helt vanvittigt imponeret over hvor sej du er og hvor vildt et forløb du har været igennem. Og så kommer jeg til at tænke på hvor fantastisk det er at man rent faktisk kan gøre noget, så du kan se!

Jeg ser selv ret dårligt uden linser - uden overhovedet at være i nærheden af dig, og jeg har nogle gange sådan lidt surrealistiske tanker om hvad fanden jeg egentlig skulle gøre, hvis samfundet falst fra hinanden og linser og briller var noget man havde en gang - jeg ville sikkert bliver ædt/overfaldet/dratte ud over en klippe lynhurtigt :-D
4
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Aima » 2. jun 2019, 07:10

Nå, puh en forskrækkelse, jeg fik mig som start på weekenden.

Alt går bare ellers så fint, i øvrigt, men i onsdags var jeg til et tilrettelæggermøde i Aalborg og havde (heldigvis!) besluttet at tage toget derop morgen og hjem aften, så jeg kunne bruge transporttiden på at arbejde.

Allerede i toget på vej derop, synes jeg, at jeg kan mærke noget er sådan lidt trælst i øjnene. Jeg tager nogle billeder med min telefon og kan se på dem, at øjnene er lidt røde. Jeg tænker det er allergi eller at jeg har presset citronen lidt for meget med linsebrug den seneste tid, for jeg har virkelig arbejdet meget.

Henover dagen synes jeg det bliver mere og mere træls, og om eftermiddagen må jeg ringe til min læge og få ham til at udskrive noget kloramfenikol og nogle allergidråber, fordi jeg vil påbegynde behandling nununu. På det her tidspunkt tror (håber) jeg, at jeg er ved at få en allergisk betinget betændelse. Trælst, men harmløst. Jeg er lidt urolig, men det føles ikke amøbe-grimt.

Jeg får hevet linser ud på et toilet i noget kontormiljø i Aalborg, behandlet med både det ene og andet og prøver det bedste jeg kan at være deltagende. Folk begynder at kommentere på mine røde øjne, det går mig på og jeg vil bare have dagen afsluttet. Da vi afslutter med pizza inden jeg skal nå mit tog, har jeg det mildt sagt ærgerligt. Jeg sidder bare og prøver at kontrollere mine følelser og bevare facaden.

Det meste af de tre timer i toget hjem, sidder jeg med lukkede øjne. Jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke allerede her har kontaktet øjenlæge. Fordi jeg er en idiot, vel. Jeg kunne ikke overskue det.

Jeg kommer hjem, får hevet linser ud og behandler med klormamfenikol, viskøse dråber og allergidryp og torsdag formiddag synes jeg faktisk det er lidt bedre. Jeg skulle have været på kontoret og arbejde på en artikel, men vælger at blive hjemmme og behandle videre og sove fordi jeg tænker, øjnene har brug for ro. Klokken 17 tager jeg i restauranten på en planlagt tjenervagt, men efter en halv time spørger en gæst mlg om medfølende om jeg har øjenbetændelse og efter en time synes nej, noget gør lidt ondt på højre øje. Jeg kapitulerer og ringer en afløser ind.

Jeg kontakter stadig ikke en øjenlæge, jeg kontakter heller ikke lægekæreste. Eller, jeg sender en godnatbesked uden at nævne noget. Han er på vagt, og jeg vil ikke gøre ham bekymret. Desuden er jeg stadig en idiot.

Fredag omkring middag ringer jeg til lægekæreste, og spørger om han vil komme og tjekke mine øjne, for jeg tror der er noget galt. Da han kommer sidder jeg i min seng med øjnene begravet i en kølepose. Jeg kan dårligt kigge op på ham, fordi jeg er så lyssensitiv. Han kigger bare på mig og siger, han går ind og kontakter Århus. Han finder også en stesolid, fordi det bedste for øjnene er, hvis jeg kan sove lidt og han kender mlg godt nok til at vide at alt i mig er i panik, selvom jeg er fuldstændig iskold i min reaktion. Jeg siger faktisk intet, men er nærmest bare zonet ud, mens 1000 tanker kører rundt. På det her tidspunkt ser jeg sådan ud:
FF3C466E-B7D2-4AA2-AF92-083A21ACCD1D.jpeg


Jeg har ikke fået stesolid siden januar, så tabletten slår mig ud med det samme. Jeg hører kun fjernt at han taler i telefon. På et tidspunkt vækker han mig og siger, vi skal køre om en lille time. I første omgang skal vi ikke til Århus, men kun til nærmeste sygehus. Det er udenfor åbningstid, men det er ikke nok at se mlg i akutmodtagelsen fordi de ikke har maskiner og grej til det, så de vil sende en øjenlægevagt til deres ambulatorium som skal vurdere mig og konferere med Århus om hvorvidt jeg skal sendes videre derover og i amøbebehandling.

Vi kan, grundet lægekærestes tilknytning og nøglekort til stedet gå gennem kælderen hele vejen op til ambulatoriet. Det er den slags, man sætter enormt meget pris på, når ens værste fjende er lys. Underligt at møde ind på et helt mennesketomt og ‘lukket’ sygehus, men øjenlægen venter på mig, da jeg kommer, og jeg bliver tjekket meget, meget grundigt. Undersøgelsen varer over en time, fordi jeg får tjekket alt fra syn til nethinde og også, for en sikkerheds skyld, bliver podet for klamydia i øjnene og andet vira.

Konklusionen er, at mine hornhinder ikke er syge, så med al sandsynlighed ingen aktive amøber! Øjenlægens vurdering er en voldsom allergisk reaktion på et eller andet ingen ved. Det kan være pollen, en mascara, et hudprodukt, hvadsomhelst. Pga. den voldsomme amøbe-medicin er mine øjne og området omkring blevet hypersensibelt, hvilket formentligt gør, at det hele pludselig kan spasse ud. Jeg bliver sat i behandling med binyrebarkhormon, både i salve og tabletform, og et døgn senere, altså i går aftes, så jeg sådan ud:
8D2D78B3-E942-42BE-A58D-77CD9036609A.jpeg


Og så fik jeg, fuld berettiget, voksen-skæld ud af både den ene og anden læge, for ikke at reagere med det samme. Jeg sad som en skamfuld skolepige i den der kæmpestore stol, hvor jeg ikke kan nå jorden med fødderne, med bøjet nakke og tog alt til efterretning. Jeg ved ikke, hvorfor jeg tøver. Jeg håber vel, det går i sig selv, så jeg ikke behøver forholde mig til angsten for i bedste fald at måtte igennem et halvt års smertevanvid igen, eller i værste, et glasøje eller to.

Alt er fint nu. Det kostede, igen, lige halvdelen af mine vipper, men so be it. Hellere 100 vipper i hånden, end 1000 amøber i øjet, som man siger. Eller, det er vist kun mig, men I ved, hvad jeg mener :)

PS. Tjek lige billederne. Der er som sagt et enkelt døgn mellem dem. Det der binyrebarkhormon er sgu alligevel lidt noget trylleværk.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Aima 2. jun 2019, 07:17, rettet i alt 1 gang.
21
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf LaScrooge » 2. jun 2019, 07:15

Shiiit, Aima! Hvor er jeg glad for at læse, at det bare var allergi, selvom det selvfølgelig er meget træls ikke at kende allergenet (evt. i flertal). Sikke en forskrækkelse! Kram til dig
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Skorstenen » 2. jun 2019, 07:15

Puh, en forskrækkelse!

Godt at høre at det gik godt alligevel!
1
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Stitch » 2. jun 2019, 08:40

Shit mand. Wow. Godt at din kæreste er fornuftig på dine vegne så og at binyrebarkhormon bare er the shit. Hurra for nymodens medicin!


Men næste gang reagerer du lige lidt hurtigere :kys:
2
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Regnbuehindebetændelse og herpes i øjet.

Indlægaf Panton » 2. jun 2019, 19:02

Puhh, hold op en forskrækkelse og hvor var dine øjne røde.

Godt du fik styr på :kys:
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win

Tilbage til "Helbred"