Kørekort og erfaringer

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Kesha
Indlæg: 363
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:53
Kort karma: 66
Likede indlæg: 423

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Kesha » 3. jun 2019, 07:49

Lys skrev:
Kesha skrev:
Pandesteg skrev:Det med koblingspunkt lærer man altså lynhurtigt og hvad så hvis du går i stå? Det sker der ikke noget ved, andet end du starter bilen igen og kører videre :)


Min kørerlærer siger, at jeg forstyrrer trafikken når jeg går i stå. Jeg er også lidt langsom til, at komme i gang da jeg er lidt for forsigtig til, at løfte koblingen og der får jeg også, at vide jeg skal i gang. Han er egentlig flink nok, men meget direkte..


Har du den rigtige kørelærer?

Han har da ret i, at det forstyrrer trafikken, når en bilist går i stå og at du jo gerne skal derhen, hvor det (normalt) ikke sker, lige som du skal derhen, hvor du sætter i gang hurtigt ved fx grønt lys. Men det er jo også det, du skal øve dig i nu.

Tror du, at du fremstår meget usikker? Og meget forsigtig? Det kan altså god tricke andres utålmodighed. Det er ikke fair overhovedet, men det kan godt ske alligevel. Du er selvfølgelig uerfaren og utrænet, men usikre bilister er næsten nogen af de værste at møde ude trafikken som trafikant (her mener jeg ikke i skolevognen), fordi de er lidt utilregnelige.

Min pointe med at skrive det her er, at jeg ville øve mig i at lægge usikkerheden væk, og jeg ville tale med kørelæreren om det, hvis hans udsagn om, hvad du bør kunne hvornår gør dig mere usikker. Og så evt overveje at skifte kørelærer, hvis han ikke kan møde dig der hvor du er.


Tror bestemt, at jeg fremstår som usikker! Måske han gerne vil ryste mig lidt og det er tough love han kører..
0
Brugeravatar
Kesha
Indlæg: 363
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:53
Kort karma: 66
Likede indlæg: 423

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Kesha » 3. jun 2019, 07:51

Buller skrev:
Kesha skrev:
Pandesteg skrev:Det med koblingspunkt lærer man altså lynhurtigt og hvad så hvis du går i stå? Det sker der ikke noget ved, andet end du starter bilen igen og kører videre :)


Min kørerlærer siger, at jeg forstyrrer trafikken når jeg går i stå. Jeg er også lidt langsom til, at komme i gang da jeg er lidt for forsigtig til, at løfte koblingen og der får jeg også, at vide jeg skal i gang. Han er egentlig flink nok, men meget direkte..


Det gjorde jeg også, og det er jo rigtigt nok og man skal øve sig på at starte smidigere. Men det kommet med øvelsen.

Dog vil jeg sige at det for mig ikke drejede sig udelukkende om koblingen. Derimod om at jeg skulle give lidt mere gas så når min forsigtige kobling ramte punktet så var det gas til bilen i stedet for at den mødte en vildt forsigtigt gaspedal også. Det hjalp ret meget.


Jeg er også meget forsigtig på koblingen og det med, at give gas når jeg så endelig kommer afsted er også en ting jeg skal forbedre. Finder egentlig punktet fint, er bare langsom og forsigtig :genert:
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Lys » 3. jun 2019, 08:26

Kesha skrev:
Lys skrev:
Kesha skrev:
Pandesteg skrev:Det med koblingspunkt lærer man altså lynhurtigt og hvad så hvis du går i stå? Det sker der ikke noget ved, andet end du starter bilen igen og kører videre :)


Min kørerlærer siger, at jeg forstyrrer trafikken når jeg går i stå. Jeg er også lidt langsom til, at komme i gang da jeg er lidt for forsigtig til, at løfte koblingen og der får jeg også, at vide jeg skal i gang. Han er egentlig flink nok, men meget direkte..


Har du den rigtige kørelærer?

Han har da ret i, at det forstyrrer trafikken, når en bilist går i stå og at du jo gerne skal derhen, hvor det (normalt) ikke sker, lige som du skal derhen, hvor du sætter i gang hurtigt ved fx grønt lys. Men det er jo også det, du skal øve dig i nu.

Tror du, at du fremstår meget usikker? Og meget forsigtig? Det kan altså god tricke andres utålmodighed. Det er ikke fair overhovedet, men det kan godt ske alligevel. Du er selvfølgelig uerfaren og utrænet, men usikre bilister er næsten nogen af de værste at møde ude trafikken som trafikant (her mener jeg ikke i skolevognen), fordi de er lidt utilregnelige.

Min pointe med at skrive det her er, at jeg ville øve mig i at lægge usikkerheden væk, og jeg ville tale med kørelæreren om det, hvis hans udsagn om, hvad du bør kunne hvornår gør dig mere usikker. Og så evt overveje at skifte kørelærer, hvis han ikke kan møde dig der hvor du er.


Tror bestemt, at jeg fremstår som usikker! Måske han gerne vil ryste mig lidt og det er tough love han kører..


Men du kan jo evt tale med ham om, at det gør dig mere usikker, at han hele tiden fokuserer på, hvad du ikke gør godt nok.
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Tibbler » 3. jun 2019, 10:55

Kesha skrev:
Tibbler skrev:Jeg tog kørekort som 30-årig. Brød mig absolut heller ikke om det - og blev helt utilpas inden jeg skulle ud at køre, selv efter jeg havde fået kortet. Min knæ/ben rystede under mig, når jeg kørte, og til sidst stoppede jeg stort set med at køre.

Efter et års tid skulle bilen skiftes, og vi valgte at prøve en bil med automatgear (min største frygt var nemt at gå i stå, og udfordringer med at finde koblingspunktet), og det var bare det bedste valg. Det var helt naturligt og afslappende for mig, at køre i den.

Har kørt med automatgear lige siden, og elsker at køre bil. Det begrænser så dog mit udvalg af biler, jeg vil/kan køre i :D


Bestod du køreprøven første gang nu du var så nervøs? Jeg er nervøs for om min usikkerhed gør, at jeg dumper første gang (eller 2. og 3. gang :nerve: )


Ja, det gjorde jeg :)
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Buller » 3. jun 2019, 15:11

Kesha skrev:
Buller skrev:
Kesha skrev:
Pandesteg skrev:Det med koblingspunkt lærer man altså lynhurtigt og hvad så hvis du går i stå? Det sker der ikke noget ved, andet end du starter bilen igen og kører videre :)


Min kørerlærer siger, at jeg forstyrrer trafikken når jeg går i stå. Jeg er også lidt langsom til, at komme i gang da jeg er lidt for forsigtig til, at løfte koblingen og der får jeg også, at vide jeg skal i gang. Han er egentlig flink nok, men meget direkte..


Det gjorde jeg også, og det er jo rigtigt nok og man skal øve sig på at starte smidigere. Men det kommet med øvelsen.

Dog vil jeg sige at det for mig ikke drejede sig udelukkende om koblingen. Derimod om at jeg skulle give lidt mere gas så når min forsigtige kobling ramte punktet så var det gas til bilen i stedet for at den mødte en vildt forsigtigt gaspedal også. Det hjalp ret meget.


Jeg er også meget forsigtig på koblingen og det med, at give gas når jeg så endelig kommer afsted er også en ting jeg skal forbedre. Finder egentlig punktet fint, er bare langsom og forsigtig :genert:


Lyder som mit problem. :) prøv at være meget mere frisk med gassen. Du kan sagtens kontrollere farten med koblingen selv om du giver mere gas.

Ellers så lister du dig op til at liste videre og så først begynde at gå derfra. Det er nok at liste en gang, man behøver ikke liste som optakt til at liste. Så forsigtig kobling og frisk gas. Når de mødes skifter du fra liste til gang.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Zonta » 4. jun 2019, 01:32

Kesha skrev:Jeg er også meget forsigtig på koblingen og det med, at give gas når jeg så endelig kommer afsted er også en ting jeg skal forbedre. Finder egentlig punktet fint, er bare langsom og forsigtig :genert:


Har du prøvet at bede ham om, at tage pedalerne og vise, hvordan han synes det skal gøres? Det kan være du fik en lidt anden føling med hvor meget og hvor lidt der skal rykkes på de forskellige pedaler.
3
J, juli 2018.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Rapfisk » 4. jun 2019, 04:15

Som andre siger: Man får først overskud til at orientere sig, når man har lært at styre bilen, dvs. kobling og gearskift. Så koncentrer du dig om mekanikken, så klarer kørelæreren resten for dig i starten (i store træk).

Hvis ikke, og hvis du føler, din lærer presser dig, ville jeg få en anden. Jeg tænker virkelig, at præstationsræs er kontraproduktivt i forhold til at blive bilist med ro og overskud.

Det bedste råd, jeg fik, da jeg tog kørekort, var fra min far: Bilen er en maskine, og det er dig, der styrer den.

Som ny bilist kan man godt føle sig underlegen ift. maskinen, men det er man ikke. Den gør, som du beder om, og det, du skal lære, er, hvordan du beder den om det, du gerne vil (og hvilke forhold, der påvirker trafikken, så du kan styre den sikkert i alle situationer, trafikale som vejrmæssige)
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Kesha
Indlæg: 363
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:53
Kort karma: 66
Likede indlæg: 423

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Kesha » 4. jun 2019, 04:40

Rapfisk skrev:Som andre siger: Man får først overskud til at orientere sig, når man har lært at styre bilen, dvs. kobling og gearskift. Så koncentrer du dig om mekanikken, så klarer kørelæreren resten for dig i starten (i store træk).

Hvis ikke, og hvis du føler, din lærer presser dig, ville jeg få en anden. Jeg tænker virkelig, at præstationsræs er kontraproduktivt i forhold til at blive bilist med ro og overskud.

Det bedste råd, jeg fik, da jeg tog kørekort, var fra min far: Bilen er en maskine, og det er dig, der styrer den.

Som ny bilist kan man godt føle sig underlegen ift. maskinen, men det er man ikke. Den gør, som du beder om, og det, du skal lære, er, hvordan du beder den om det, du gerne vil (og hvilke forhold, der påvirker trafikken, så du kan styre den sikkert i alle situationer, trafikale som vejrmæssige)


Ved ikke lige om jeg har råd til, at skulle skifte kørelærer hvis det skulle komme dertil..
0
Brugeravatar
Kesha
Indlæg: 363
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:53
Kort karma: 66
Likede indlæg: 423

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Kesha » 4. jun 2019, 04:42

Tak fordi i alle tager jer tid til, at skrive og komme med råd. Det betyder mere end i nok regner med :lun:

Føler mig virkelig ensom med al denne forvirring og disse følelser :(
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Rapfisk » 4. jun 2019, 04:56

Kesha skrev:
Ved ikke lige om jeg har råd til, at skulle skifte kørelærer hvis det skulle komme dertil..

Det er heller ikke sikkert, det behøver at komme dertil. Husk, at det er dig, der skal lære og dig, der er kunden, og at det i sidste ende er dig, der bestemmer tempoet. Det skal nok gå alt sammen.

P.s. I pædagogikken taler man om læringsfrustration. Det er fedt at at lære nyt, men det er også frustrerende at udfordre rammerne for, hvad man kan. Det er en helt naturlig del af læringsprocessen, selv om det er svært, når man står i det.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Kesha
Indlæg: 363
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:53
Kort karma: 66
Likede indlæg: 423

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Kesha » 6. jun 2019, 05:23

Jeg var ude og køre i går.. Og det gik SÅ godt! :banan2:

Jeg ringede til min kørelærer tirsdag og fortalte med gråd i stemmen hvordan jeg havde det og hun var så sød (Det er mand og kone som har køreskolen, hvor hun underviser os i teori og så har jeg hendes mand til køretimer)

Det var langt fra perfekt kørsel, men fortalte mig selv hele tiden, at det er helt ok! Min kørelærer var imponeret over mig og synes også det gik super og kunne klart mærke en forskel på mig. Når vi kørte på en strlkning hvor jeg ikke skulle holde helt så meget øje med små sideveje og vigepligter så nød jeg faktisk, at køre.

Jeg er så klar til i morgen hvor jeg skal afsted igen :banan:
10
Brugeravatar
Kesha
Indlæg: 363
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:53
Kort karma: 66
Likede indlæg: 423

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Kesha » 7. jun 2019, 10:51

Så har jeg haft endnu en tur på vejen :D Og igen er der forbedring (.. den kobling der.. for satan den er træls..) Min kørelærer havde spurgt mig i onsdags om han måtte tage en anden elev med som er panisk ved, at køre og er gået helt i baglås. Så han ville gerne have hende med og vise hende, at hun godt vil kunne overkomme det for det har jeg.

Jeg måtte tirsdag aften ringe med gråd i stemmen til min kørerlærer og tage en snak.

Så jeg skulle give hende en peptalk i dag og hun skulle med og se, at det kan blive bedre.

:pompom:
2
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf gro71 » 13. jun 2019, 11:44

Jeg fik først kørekort som 31-årig. Jeg tog de der obligatoriske 16 timer hos en nærliggende kørerlærer (en lidt for karl-smart type), og så fik jeg nogle ekstratimer (jeg ved faktisk ikke hvor mange) af en ældre nabo, som var gammel kørerlærer (han havde stadig lov til at tage elever m.v., men arbejdede ikke som sådan som kørerlærer mere). Jeg fik helt klart mest ud af timerne med naboen, fordi han var så rolig og kendte mig godt. Han lærte mig bla. det der med at finde koblingspunktet, for det havde karl-smart-typen slet ikke brugt tid på.

Så da jeg endelig kom op til køreprøve, gik det totalt som smurt, og jeg bestod første gang.

I øvrigt er der vist en eller anden myte om, at jo ældre man er, jo længere tager det at lære at køre - men jeg ved ikke, om det er rigtigt.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf DenBruneMunk » 13. jun 2019, 12:36

gro71 skrev:I øvrigt er der vist en eller anden myte om, at jo ældre man er, jo længere tager det at lære at køre - men jeg ved ikke, om det er rigtigt.
Nok ikke en myte, for når man ældes med årene , så bliver man jo også mere fornuftig, og kører ikke som en 18 årig som vil lege og eksperimentere helt vildt med sin nye bil. Der er man lidt mere modnet og tager det meget mere seriøst, nok allerede ved 30 år+

Det er nok mere et faktum end nogen myte.
0
Spoock
Indlæg: 132
Tilmeldt: 13. okt 2015, 09:03
Kort karma: 9
Likede indlæg: 165

Re: Kørekort og erfaringer

Indlægaf Spoock » 14. jun 2019, 10:19

DenBruneMunk skrev:
gro71 skrev:I øvrigt er der vist en eller anden myte om, at jo ældre man er, jo længere tager det at lære at køre - men jeg ved ikke, om det er rigtigt.
Nok ikke en myte, for når man ældes med årene , så bliver man jo også mere fornuftig, og kører ikke som en 18 årig som vil lege og eksperimentere helt vildt med sin nye bil. Der er man lidt mere modnet og tager det meget mere seriøst, nok allerede ved 30 år+

Det er nok mere et faktum end nogen myte.


Tog også selv mit kørekort sent (34 år) og jeg synes ikke jeg var længere tid om at lære det. Jeg havde vidst nok 4 timer udover lovpakken og bestod begge prøver i et hug. Jeg kunne godt fornemme på mit hold, at de unge ikke var særlig modne. De fulgte ikke særlig godt med i undervisningen og når vi sad ved computere og gennemgik film og prøver, sad mange af dem og rodede med deres egen telefon. Jeg tror det var grunden til at de værste af dem, dumpede teoriprøven, hvor jeg bestod med 1 fejl.

Jeg tror også jeg kører mere fornuftigt, nogen vil måske sige forsigtigt, end de unge. På den led tror jeg du skal tage det som en fordel at du er ældre. Samtidig roste min kørelærer mig for at jeg var god til at læse trafikken og have overblik - det tænker jeg måske også kan have noget med alderen at gøre.

Det bedste råd er at du straks sørger for at have en bil, når du er færdig. Jeg havde (desværre) arvet en ret ny bil fra min far, så jeg kunne køre fra dag 1.
0

Tilbage til "Livets forhold"