Hvordan får jeg råd til at flytte hjemmefra?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Deligracy
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12. maj 2019, 15:24
Kort karma: 2
Likede indlæg: 26

Hvordan får jeg råd til at flytte hjemmefra?

Indlægaf Deligracy » 10. jun 2019, 09:27

Jeg er meget i tvivl om hvad det vil komme til at koste og hvordan jeg lige skal gribe det an. Jeg har 6000 kr at leve for i måneden. Jeg er under uddannelse og får cirka 1.800 kr i SU og fra mit job ved siden af tjener jeg omkring 4.500 kr om måneden, hvilket svinger en del. Nogle gange får jeg mere andre gange mindre. Er der nogle som har erfaringer med at flytte hjemmefra, som måske kan fortælle lidt omkring hvordan jeg skal takle det?

Jeg føler at det er svært at flytte hjemmefra især som en 22 årig der lever i 2019. Alt er så dyrt og jeg forstår ikke hvordan mine venner klarer sig og hvordan de har råd til det :gruble:

Hvad er det jeg gør forkert?
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hvordan får jeg råd til at flytte hjemmefra?

Indlægaf JoyNips » 10. jun 2019, 09:31

Hvorfor får du kun 1800 i SU? Hvad vil du få i SU som udeboende?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Deligracy
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12. maj 2019, 15:24
Kort karma: 2
Likede indlæg: 26

Re: Hvordan får jeg råd til at flytte hjemmefra?

Indlægaf Deligracy » 10. jun 2019, 09:33

JoyNips skrev:Hvorfor får du kun 1800 i SU? Hvad vil du få i SU som udeboende?


Jeg arbejder ved siden af så det er derfor - jeg vil få ca 8000 kr hvis jeg var udeboende.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6298
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14878

Re: Hvordan får jeg råd til at flytte hjemmefra?

Indlægaf Ata » 10. jun 2019, 09:45

Det billigste er jo at bo sammen med nogen på kollegie eller i bofællesskab, så huslejen bliver lav og man kan deles om udgifter til mad. Har du prøvet at lave et budget? Du kan evt. dele det med os her og så kan vi komme med input? :)
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6298
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14878

Re: Hvordan får jeg råd til at flytte hjemmefra?

Indlægaf Ata » 10. jun 2019, 10:02

Du kan få 6166 i SU hvis du læser en videregående uddannelse. Derudover må du vist tjene cirka 13.000 kr. før skat om måneden. (http://www.su.dk/su/su-betingelser/saa- ... fribeloeb/)

Så du må næsten have mere end 8000 kr. udbetalt, hvis du får udeboende SU og tjener 4500 kr om måneden ved siden af.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Hvordan får jeg råd til at flytte hjemmefra?

Indlægaf Filipai » 10. jun 2019, 10:02

Hvis du tjener omkring 4500 om måneden nu (udbetalt?) , og så med udeboende SU oveni, kommer du i hvert fald til at have 10.000 om måneden.

Nu fortæller du ikke hvor i landet du er fra, men jeg havde egen ungdomslejlighed i Stor København til 4100 kr, samlet 5000 kr for varme, el og vand og internet. Og hvis du vælger kollegie vil det oftest kunne gøres billigere. Forsikringer kan man som regel få billigt som studerende.
5000- husleje
1000- faste udgifter til medicin, tandlæge, telefoni, forsikringer
2000- til mad
1000- opsparing (til f.eks studiebøger)
1000 til diverse, transport, tøj osv.
1
Brugeravatar
Deligracy
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12. maj 2019, 15:24
Kort karma: 2
Likede indlæg: 26

Re: Hvordan får jeg råd til at flytte hjemmefra?

Indlægaf Deligracy » 10. jun 2019, 10:13

Mit største problem er at jeg ikke ved om jeg kan gennemføre uddannelsen og er så tæt på at give op. Så selv hvis jeg får en lejlighed og får udeboende su så er det ikke sikkert at jeg kan blive ved med at få su. Overvejer lidt om jeg skal stoppe og bare fokusere på at finde et job. :(
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Hvordan får jeg råd til at flytte hjemmefra?

Indlægaf Daine » 10. jun 2019, 10:41

Nu skriver du ikke hvor i landet du bor eller hvilken uddannelse du er i gang med, men er du studietræt så undersøg mulighederne for at tage orlov hvor du kan arbejde. Så har du også mulighed for at spare penge op og tid til at undersøger boligmuligheder. Der er i større byer mulighed for både studieboliger, kollegier og bofællesskaber (som ikke kræver at du er studieaktiv), hvor det ikke er det vilde du skal betale i husleje.
Snak med studievejlederen på din skole og tag så et år hvor du knokler igennem, og så kan det også være du kan få lidt af det du ellers savner i dit liv - jf dit indlæg i singletråden (hvor du i øvrigt er 25 år?).
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hvordan får jeg råd til at flytte hjemmefra?

Indlægaf JoyNips » 10. jun 2019, 11:13

Du skal først og fremmest finde ud af at få lagt et realistisk budget for din økonomi som udeboende.

Husk at indregne både ekstra indtægt som fx boligstøtte, og glem ikke alle de trælse udgifter som forsikringer, beløb til jule- og fødselsdagsgaver osv.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Hvordan får jeg råd til at flytte hjemmefra?

Indlægaf Anilara » 10. jun 2019, 13:23

Jeg flyttede hjemmefra da jeg var 18, efter at have sparet op. Jeg flyttede langt nok væk til at få udeboende SU, gik på gymnasiet og arbejdede så i weekenderne og ferierne.
Jeg flyttede på kollegium der kostede 2500 om måneden.
På den måde var det nemt nok at overleve.

Men det er klart, at hvis du ikke kan overskue at studere, og du måske så heller vil kunne overskue et fuldtidsjob, så er det jo dét du "gør galt" i forhold til, at det ikke kan løbe rundt.
Typisk tror jeg dog det for de flestes vedkommende handler om ikke at sætte sig for dyrt. Hvis man kan bo billigt på et kollegie, der ligger i udkanten af forsteder eller i mindre byer, så kan meget lykkes.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Hvordan får jeg råd til at flytte hjemmefra?

Indlægaf Filipai » 10. jun 2019, 13:48

Deligracy skrev:Mit største problem er at jeg ikke ved om jeg kan gennemføre uddannelsen og er så tæt på at give op. Så selv hvis jeg får en lejlighed og får udeboende su så er det ikke sikkert at jeg kan blive ved med at få su. Overvejer lidt om jeg skal stoppe og bare fokusere på at finde et job. :(


Altså det vil jeg klart anbefale at du lige får styr på, inden du fokuserer på bolig. Især fordi flere betalelige boliger har krav om at man er indskrevet på uddannelse.
Er det fordi uddannelsen er for svær? Eller er det fordi det ikke var lige dét som du havde forestillet dig?
3
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Hvordan får jeg råd til at flytte hjemmefra?

Indlægaf Misantropen » 10. jun 2019, 16:31

Start med at finde ud hvad dine nuværende udgifter er.

Jeg vil tro du kan finde anbefalinger til hvad der er realistisk at have af udgifter til mad og husholdning(vil gætte på det er omkring 2000 kr) Derudover er der udgifter til ting som transport, forsikring, licens, tandlæge, medicin osv. Det er en god idé at lave en opsparing så du har råd til at få repareret din cykel, købe en ny computer, købe vinterstøvler osv.

Når du har styr på "need to have" har du en idé om hvor meget du har råd til at betale for en bolig. Til sidst kan du lave en liste over "nice to have". Det er ting som byture, hobbyer, junkfood, streamingtjenester osv.

Vær opmærksom på at hvis du er studerende er der studierabat at få mange steder, men det stopper jo så hvis du stopper din uddannelse. Mange steder er det muligt at få rabat hvis du samler dine forsikringer, abonnementer til tv, internet og mobil m.m. selvom du ikke er studerende.
0
Brugeravatar
Deligracy
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12. maj 2019, 15:24
Kort karma: 2
Likede indlæg: 26

Re: Hvordan får jeg råd til at flytte hjemmefra?

Indlægaf Deligracy » 10. jun 2019, 16:42

Filipai skrev:
Deligracy skrev:Mit største problem er at jeg ikke ved om jeg kan gennemføre uddannelsen og er så tæt på at give op. Så selv hvis jeg får en lejlighed og får udeboende su så er det ikke sikkert at jeg kan blive ved med at få su. Overvejer lidt om jeg skal stoppe og bare fokusere på at finde et job. :(


Altså det vil jeg klart anbefale at du lige får styr på, inden du fokuserer på bolig. Især fordi flere betalelige boliger har krav om at man er indskrevet på uddannelse.
Er det fordi uddannelsen er for svær? Eller er det fordi det ikke var lige dét som du havde forestillet dig?


En blanding af begge dele. Jeg har bare ikke lyst til at studere længere og det er blevet sværer på samme tid.
0

Tilbage til "Livets forhold"