Flytte for at spare penge?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Flytte for at spare penge?

Indlægaf Wizzze » 15. jan 2016, 16:19

Kunne du finde på at flytte, kun for at spare penge?

F.eks. fra Københavns kommune til Ishøj, fordi priser og satser er lavere der?
Det ville kunne spare en. Gennemsnits familie ca. 90.000kr pr. år. Det er alligevel 7500kr mere om måneden til andet forbrug eller opsparing.

http://www.bt.dk/forbrug/se-listen-skif ... .-om-aaret
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Wizzze » 15. jan 2016, 16:23

Tror ikke vi kun ville flytte pga penge. Ting som job/afstand spiller en større rolle. Men kunne vi kun få et eller andet drømmehjem ved at flytte til et billigt område, så måske :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Torn » 15. jan 2016, 16:23

Ja, det kunne jeg bestemt finde på.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Mani » 15. jan 2016, 16:24

Hvis jeg stod i en situation, hvor vores indtægter blev lavere, så ja.
Vi boede i Taastrup, da vi boede i Stor Kbh. - fordi daginstitutioner var så meget billigere, at de opvejede dyrer transport end de andre steder vi så på.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. jan 2016, 16:32

Ja, hvis min hverdag ikke kunne hænge sammen eller kun meget stramt, og hvis jeg kunne komme af med min bolig (hvilket ville være tilfældet) og havde råd til udgifterne ved en flytning.
Det er ikke relevant for mig og burde aldrig blive det, så længe jeg bor her, da jeg flere gange har prøvet at have en indtægt, hvor udbetalingen svarer til en jævnaldrende enlig kontanthjælpsmodtagers. I de perioder har jeg stadig levet godt og kunnet have en buffer-opsparing samtidig.

Skulle jeg en dag få lyst til et hus, tvivler jeg på, at jeg overhovedet rigtig vil gide kigge i København, da jeg ikke vil stifte en kæmpe gæld eller, næsten uanset min daværende indtægt, have høje boligudgifter.
Så bliver det noget med et kørekort, en minibil og Sydsjælland eller Lolland-Falster.
Senest rettet af DetSorteCirkus 15. jan 2016, 16:43, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Krølle » 15. jan 2016, 16:39

Nogen vil mene, at vi ved at købe hus på Amager fremfor Valby, Vesterbro, Østerbro eller nordpå allerede er "flyttet for at spare penge". Heldigvis er det sådan, at området her har været et aktivt tilvalg, og jeg ville på ingen måde bytte for et hus på samme størrelse i de nævnte områder. At det så har været billigere er bare en bonus.

Ændrede vores situation sig så markant, at det ville blive umuligt eller dog meget svært at blive boende, hvor vi er nu, ville jeg klart indregne økonomi. På nuværende tidspunt er en besparelse ikke nødvendig og dermed ikke en prioritet. Det er enormt vigtigt for mig, hvordan (ikke nødvendigvis hvor) jeg bor, så jeg prioriteter generelt bolig højt, og kan ikke forestille mig at flytte igen, med mindre det er bydende nødvendigt af økonomiske årsager. Var det tilfældet, ville jeg nok vælge at flytte på landet-landet.
0
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6595

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Sophaya » 15. jan 2016, 16:46

Nej. Jeg har et ret klart billede af, hvor jeg gerne vil bo, hvorfor det betyder noget for mig og hvorfor jeg gerne vil give flere penge for at bo der end så mange andre steder. Så skulle det være fordi jeg virkelig var på røven, men det kan jeg ikke lige forestille mig.
1
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Fræksak » 15. jan 2016, 16:46

Krølle skrev:Nogen vil mene, at vi ved at købe hus på Amager fremfor Valby, Vesterbro, Østerbro eller nordpå allerede er "flyttet for at spare penge". Heldigvis er det sådan, at området her har været et aktivt tilvalg, og jeg ville på ingen måde bytte for et hus på samme størrelse i de nævnte områder. At det så har været billigere er bare en bonus.

Ændrede vores situation sig så markant, at det ville blive umuligt eller dog meget svært at blive boende, hvor vi er nu, ville jeg klart indregne økonomi. På nuværende tidspunt er en besparelse ikke nødvendig og dermed ikke en prioritet. Det er enormt vigtigt for mig, hvordan (ikke nødvendigvis hvor) jeg bor, så jeg prioriteter generelt bolig højt, og kan ikke forestille mig at flytte igen, med mindre det er bydende nødvendigt af økonomiske årsager. Var det tilfældet, ville jeg nok vælge at flytte på landet-landet.


Tror du reelt, at du har sparet penge ved at købe på Amager i stedet for de nævnte områder? Det er jeg godt nok ikke sikker på. Vi har nogle bekendte, der har købt hus i Gentofte i stedet for på Amager, fordi det generelt var billigere.

Anyway, til emnet: jeg ville flytte for at spare penge, hvis jeg enten 1) virkelig var på røven eller 2) havde andre gode grunde til at flytte til det billige område (familie og venner boede der allesammen, et uundgåeligt jobskifte el. lign).

Umiddelbart som vores situation er nu, har vi al familie i samme by som vi selv bor i, børnene går i skole/BH her og vi er selv vokset op her. Så vi har ingen grunde overhovedet til at flytte - andet end pengene. Og det er slet, slet ikke nok, så længe vi ikke er på røven.
Senest rettet af Fræksak 15. jan 2016, 16:55, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf LadyFox » 15. jan 2016, 16:49

Altså, hvis min økonomi ikke kunne hænge sammen i København ville jeg selvfølgelig flytte til et billigere sted, men hvis det blot var for at spare ville jeg ikke flytte udelukkende grundet økonomi.
Nu har jeg planer om at flytte ud af byen, men det er mere ventelisterne på lejeboligerne i Købehavn og racen på min hund der gør udfaldet, det er klart min plan at flytte tilbage til byen om 10-30 år når jeg kan få en lejlighed på Vesterbro :)
0
...
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Fræksak » 15. jan 2016, 16:56

Angelina skrev:Jeg overvejer at flytte, altså ikke ud af kommunen, men bare til et mindre / billigere hus ... men jeg vil blive i lokalområdet, min dreng går i 7. her - så han skal blive i skolen indtil han er færdig, min datter og svigersøn bor lige i nærheden, min mor bor lige i nærheden, motorvejen er tæt på (manden pendler) og mit studie ligger også lige i nærheden ... så ja, jeg vil gerne flytte, men kun inden for en fem km. radius :D


Du må altså virkelig undskylde min nysgerrighed (og undskyld til Wizze for OT), men har du en svigersøn nu? :genert:
0
Kirstenkp
Indlæg: 587
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 962

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Kirstenkp » 15. jan 2016, 16:57

Det er sørme et svært spørgsmål.....
Men jo det tror jeg godt jeg kunne, især hvis jeg ikke havde mulighed for at leve "det gode liv", der hvor jeg boede.
Det betyder ret meget for mig at have en vis økonomisk frihed, at ungen kan gå til fritidsaktiviter, at vi får sund økologisk mad og at truslen om en evt fyring ikke betyder at familien går konkurs.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Krølle » 15. jan 2016, 17:15

Fræksak skrev:
Krølle skrev:Nogen vil mene, at vi ved at købe hus på Amager fremfor Valby, Vesterbro, Østerbro eller nordpå allerede er "flyttet for at spare penge". Heldigvis er det sådan, at området her har været et aktivt tilvalg, og jeg ville på ingen måde bytte for et hus på samme størrelse i de nævnte områder. At det så har været billigere er bare en bonus.

Ændrede vores situation sig så markant, at det ville blive umuligt eller dog meget svært at blive boende, hvor vi er nu, ville jeg klart indregne økonomi. På nuværende tidspunt er en besparelse ikke nødvendig og dermed ikke en prioritet. Det er enormt vigtigt for mig, hvordan (ikke nødvendigvis hvor) jeg bor, så jeg prioriteter generelt bolig højt, og kan ikke forestille mig at flytte igen, med mindre det er bydende nødvendigt af økonomiske årsager. Var det tilfældet, ville jeg nok vælge at flytte på landet-landet.


Tror du reelt, at du har sparet penge ved at købe på Amager i stedet for de nævnte områder? Det er jeg godt nok ikke sikker på. Vi har nogle bekendte, der har købt hus i Gentofte i stedet for på Amager, fordi det generelt var billigere.

Anyway, til emnet: jeg ville flytte for at spare penge, hvis jeg enten 1) virkelig var på røven eller 2) havde andre gode grunde til at flytte til det billige område (familie og venner boede der allesammen, et uundgåeligt jobskifte el. lign).

Umiddelbart som vores situation er nu, har vi al familie i samme by som vi selv bor i, børnene går i skole/BH her og vi er selv vokset op her. Så vi har ingen grunde overhovedet til at flytte - andet end pengene. Og det er slet, slet ikke nok, så længe vi ikke er på røven.


Ja. Selvom m2-prisen for dette hus var latterligt høj ift området (0,5 m dyrere end det hvide-du-ved-nok-hus-med-mansardtag, der er 55 m2 større), er det billigere - i hvert fald, hvis man som mig kun går efter den type hus. Tilsvarende håndværkertilbud i Valby koster en mio. mere, nordpå 1,5'ish og C. F. Richs vej 2,0+ mere. Vi har skudt 2300-papegøjen :lol2: :lun:
2
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf godtnavn » 15. jan 2016, 17:26

Nej, jeg ville aldrig flytte kun for at spare penge. Ligeledes vil jeg hellere bo til leje hele livet i København end have et hus i Slagelse. Mit hjem er min base, så jeg ville heller ikke have lyst til at flytte til en billigere og dårligere lejlighed med lige så god beliggenhed, kunne jeg dog få en bedre og billigere flyttede jeg nok :lol: Men så ville det jo ikke være for pengene. F.eks. drømmer jeg om at flytte en hel km længere væk fra centrum (ja jeg ved det er vildt) i rækkehus, med stor have og billigere husleje, men det ville være for haven og ikke for den billigere husleje.

Jeg gør brug af byen og ønsker at mine (kommende) børn skal vokse op i byen, jeg ville aldrig byde dem f.eks. Lolland, for det vil ikke være det rigtige for os. At have venner og familie indenfor cykelafstand er også vigtigt, jeg vil aldrig have en bil, så helst ikke mere end 5 km til centrum eller til familien.

Hvis vores økonomi en dag går helt skidt kan det jo være vi bliver nødt til det, men der skal ekstremer til før vi kommer derud.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Fræksak » 15. jan 2016, 17:40

Angelina skrev:
Fræksak skrev:
Angelina skrev:Jeg overvejer at flytte, altså ikke ud af kommunen, men bare til et mindre / billigere hus ... men jeg vil blive i lokalområdet, min dreng går i 7. her - så han skal blive i skolen indtil han er færdig, min datter og svigersøn bor lige i nærheden, min mor bor lige i nærheden, motorvejen er tæt på (manden pendler) og mit studie ligger også lige i nærheden ... så ja, jeg vil gerne flytte, men kun inden for en fem km. radius :D


Du må altså virkelig undskylde min nysgerrighed (og undskyld til Wizze for OT), men har du en svigersøn nu? :genert:


Ja (eller, altså, de er jo ikke gift vel, så svigersøn-ish), datteren skiftede uventet (for alle inklusive hende selv) hold for et lille års tid siden ... og flyttede sammen med ham i mandags. Sød ung mand i øvrigt, hun er glad, så alle er glade :)


Dejligt :) Jeg blev bare nysgerrig, for jeg mente da nok, at hun havde en anden orientering sidst jeg færdedes på Jubii :-D
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf godtnavn » 15. jan 2016, 17:40

Skulle vi sparer 7500 ville vi iøvrigt få penge for at bo i Ishøj :lol: Vores husleje ligger cirka på 7.000 for 80 kvm på Østerbro. Så tror ikke vi kunne sparer så meget, men det er jo fordi vi ikke har eje-behovet :)
0

Tilbage til "Bolig"