Bør Hallalkød mærkes ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf Jørn » 16. jan 2016, 17:07

Emne :
Bør Hallalkød mærkes ?

Ja, det mener jeg det bør. - Ikke for mig, personligt, da jeg, stort set, er vegetar. Og, næsten ikke, spiser kød. Kun lidt revet kylling på en speciel Pizza fra den tyrkiske pizzamand på Nørrebro. Og det er Hallal.

Men jeg ved, at mange ikke vil spise Hallalkød. Men gør det så alligevel, for de fleste kyllinger bliver hallalslagtet, i Danmark. Men det står der vist ikke noget om på pakken. Så vidt jeg da ved.

Jeg mener, at der må være valgfrihed. Og gennemskuelighed.
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf Hunkat » 16. jan 2016, 17:26

Jeg kan ikke se nogen grund til det for at være ærlig.

Jeg har arbejdet i stald. Der blev dyr slået ihjel ved brug af først boltpistol og derefter at skære halsen over. Det er faktisk ulovligt at gøre det anderledes. Det er nemt, effektivt, og giver den effekt på kødet som forbrugere gerne vil have, nemlig mindst muligt ophobning af blod i kødet.

Døde dyr er døde dyr. Så længe de ikke lider er jeg personligt møgligeglad og det var alle andre også indtil det gik op for dem at det er sådan dyr bliver og altid er blevet slagtet i storproduktion. Mærkning af hallakød er fearmongering af værste skuffe og handler kun om at splitte folk op i 'dem' og 'os'.
5
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf BlueBunny » 16. jan 2016, 17:34

Hvis det IKKE er halalmærket hvordan ved dem som ønsker halal så om det er halal?

Jeg er ligeglad om nogen har "velsignet" mit kød på arabisk eller i en anden Guds navn.
Jeg forestiller mig at folk der tilbeder forskellige guder/trosretninger, har en interesse i at deres føde er i overensstemmelse med dette. Det respekterer jeg. Både når det gælder et tilvalg og et fravalg. På denne baggrund ville jeg finde det som en serviceoplysning til religiøse.

Jeg er interesseret i rimelighed og etik overfor dyrene og jeg har en forventning om, at uanset slagtemetode, så er visse etiske grænser overholdt, såfremt slagtningen sker i DK.
3
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf LadyFox » 16. jan 2016, 17:41

Altså, jeg synes ikke det bør oplyses pr. lov, men jeg synes ikke det er en dårlig idé at mærke halalkød - det vil da både være til gavn for dem der ønsker og dem der ikke ønsker at spise den slags.

Dog er det ikke noget der betyder noget for mig, jeg spiser jævnligt halalslagtet kød - men lige så ofte ikke-halalslagtet :)
0
...
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19077

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf Flora » 16. jan 2016, 17:45

Jeg kan ikke se grund til ikke at mærke det. Det betyder noget for nogen, at det er halalslagtet og for andre at det ikke er. For dem er det da fint at det er mærket. Nogle er ligeglade (inklusiv mig selv) og for dem er det vel ligegyldigt om det er mærket eller ej. Så hvorfor ikke bare mærke det?
1
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf icelady » 16. jan 2016, 18:00

Jeg mener at have læst at feks det meste af Coops ferske kyllinge-kød er halal-mærket.:gruble:

Om det passer ved jeg ikke. Personligt synes jeg det er fint der skiltes med det, så folk kan fravælge det, hvis de vil.

For et stykke tid siden var der et opslag i en økologi-gruppe på FB, at der nu endelig var kommet et ande-slagteri i DK. Folk var helt vilde....lige indtil de fandt ud af, at alle ænder blev halal-slagtet. Så skulle de da lige pludselig ikke have derfra.


Derudover har jeg i flere debatter læst, at grunden til en del ikke vil købe halal-slagtet kød er fordi man dermed støtter IS/islamisk broderskab (kan sgu ikke huske det præcise navn). Noget med at div fabrikker, bla Danish Crown har betalt for at få lov at sælge deres halal-slagtede kød i muslimske lande.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf landsbytossen » 16. jan 2016, 18:09

Kyllinger fra de store danske slagterier er alle halal.
5
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf Delfin » 16. jan 2016, 18:25

Personligt spiser jeg begge dele med velbehag, men jeg synes en mærkning vil være en god ide. Det er altid godt at vide, hvad man spiser, om det så er halal eller burhøns, så giver mærkning muligheden for at vælge.
3
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16145

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf Urtekussen » 16. jan 2016, 18:45

Jeg synes i stedet man skulle bruge krudtet på at sikre bedre forhold for dyrene.

Jeg er ligeglad med om min kylling har fået en bøn inden, men jeg ville ønske den blev billigere i økologisk opdræt, så jeg havde råd til at støtte dét
2
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jan 2016, 19:24

Ja helt klart.

I min nuværende "branche", folkeskolen, skal der relativt ofte laves mad til mange, og det ville være praktisk at være sikker på, at man har købt halal til dem, der vil have det. Jeg kan huske, at en 8. klasse, jeg var i, skulle lave burgere til noget samspisning i forbindelse med et filmprojekt, og madholdet gik meget op i, at der skulle findes halal-oksekød til deres to muslimske klassekammerater. Da de ikke rigtig vidste, hvor det kunne fås, og hvordan de kunne vide, at kødet var halal, foreslog den ene af de pågældende to elever, at de bare kunne købe fiskeburgere i stedet. Det vidste hun nemlig, at man kunne få i den butik, hvor madholdet ville handle.
0
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 519
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf SonataA » 16. jan 2016, 20:18

Jeg er så ligeglad med om kyllingen, eller andet kød jeg spiser, er halal-slagtet. Så hvis det skulle mærkes, så skulle det udelukkende være for at hjælpe muslimerne med at finde ud af hvad der er halal-slagtet.
Og jeg ville lige så ofte købe halal som ikke-halal.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf Delfin » 16. jan 2016, 20:23

Kan man overhovedet få halalkød i supermarkeder, bortset fra kylling? Tidligere kunne man kun få det hos halalslagtere.
Senest rettet af Delfin 16. jan 2016, 23:20, rettet i alt 1 gang.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf Aspargsen » 16. jan 2016, 21:25

Selvfølgelig bør det mærkes, den eneste grund til af lave det er for af glæde muslimerne, og det ville jo være spildt hvis ikke muslimerne kunne se det
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf fisken80 » 16. jan 2016, 22:57

Øh er det ikke mærket? Ellers kan dem, der går efter det halal-slagtede jo ikke finde det.

Som ikke-muslim er jeg inderligt ligeglad, det er en båndoptager der står og messer, der afgør om det er halalslagtet, hvis man af den grund ikke vil spise kødet er man sgu lidt sær...
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf FruitFly » 16. jan 2016, 22:57

Culpøs skrev:Det er vel op til producenten. Jeg havde gjort det, da der er et marked for det.

Ja, sådan kan det gøres. Da det lidt er noget fjol, så behøver vi ikke at rode regeringen ind i det - lad producenten selv reklamere med det.

"Dette er halal"
"Dette er ikke-halal"

Så kan de folk, der bekymrer sig om det, tage affære, og vi andre kan bekymre os om noget andet.
2
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"