Bør Hallalkød mærkes ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25731

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf Delfin » 16. jan 2016, 23:19

fisken80 skrev:Øh er det ikke mærket? Ellers kan dem, der går efter det halal-slagtede jo ikke finde det.

Som ikke-muslim er jeg inderligt ligeglad, det er en båndoptager der står og messer, der afgør om det er halalslagtet, hvis man af den grund ikke vil spise kødet er man sgu lidt sær...


Nej, det er ikke mærket.
http://www.avisen.dk/tonsvis-af-halal-o ... 12496.aspx
http://www.halalfri.dk/
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25731

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf Delfin » 16. jan 2016, 23:28

EU slår til igen. Fra mit eget link: "EU har forbud mod at medlemslandene kan stille krav om, at kød skal mærkes med oplysninger om slagtemetode.
Derfor er det svært for forbrugerne at finde kød, som ikke er halal-slagtet."

Men jeg fatter ikke, at slagterierne ikke mærker kødet. Der er jo marked for begge dele
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4378
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf BlueBunny » 17. jan 2016, 08:18

fisken80 skrev:Øh er det ikke mærket? Ellers kan dem, der går efter det halal-slagtede jo ikke finde det.

Som ikke-muslim er jeg inderligt ligeglad, det er en båndoptager der står og messer, der afgør om det er halalslagtet, hvis man af den grund ikke vil spise kødet er man sgu lidt sær...


Det er ikke kun en båndoptager, halal har krav til håndteringen af dyret i slagteprocessen.

Derudover kan man jo mene om båndoptagere og religiøse velsignelser at det er sært og meget andet. Det ændrer dog ikke på, at netop disse ritualer for rigtig mange gør en forskel. Så om man ønsker en båndoptager, eller man ikke gør, er i mine øjne same same.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
fisken80
Indlæg: 22336
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1132
Likede indlæg: 52535

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf fisken80 » 17. jan 2016, 09:29

BlueBunny skrev:
fisken80 skrev:Øh er det ikke mærket? Ellers kan dem, der går efter det halal-slagtede jo ikke finde det.

Som ikke-muslim er jeg inderligt ligeglad, det er en båndoptager der står og messer, der afgør om det er halalslagtet, hvis man af den grund ikke vil spise kødet er man sgu lidt sær...


Det er ikke kun en båndoptager, halal har krav til håndteringen af dyret i slagteprocessen.

Derudover kan man jo mene om båndoptagere og religiøse velsignelser at det er sært og meget andet. Det ændrer dog ikke på, at netop disse ritualer for rigtig mange gør en forskel. Så om man ønsker en båndoptager, eller man ikke gør, er i mine øjne same same.


Slagtemetoderne og håndteringen er der nu ikke den store forskel på.

Og med hensyn til båndoptageren så er det vel netop kun noget der kan betyde noget, hvis man rent faktisk er muslim. Ellers er det jo bare en helt ligegyldig handling.

Jeg fatter bare stadig ikke, at det ikke mærkes, netop fordi man så kan sælge til muslimer, og fordi jeg trods alt tror på, at flertallet af ikke-muslimer er aldeles ligeglade med om det er halal.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4378
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf BlueBunny » 17. jan 2016, 09:57

Der ER forskel. Om du mener den er stor eller lille, er reelt uden betydnings, dem der efterspørger Halal mener den er stor.

Muslimer tilbeder een Gud, religiøse der tilhører andre religioner tilbeder andre. Jeg kan forestille mig at det har betydning i ens loyalitet overfor sin tro, at kødet "er rent", altså ikke er velsignet i andre guders navn (hvis det er det som de gør?) Og det derfor også er af betydning for troende-ikke-muslimer. Har dog ikke noget at have dette i, da jeg ikke ved det. Såfremt det står sådan til, så er en mærkning en løsning.

Ikke en lov, men en service til interesserede. Så kan der foretages et oplyst valg.

Hvis der reelt var en udfordring/efterspørgsel, så ville kød nok allerede være mærket. For der er ikke en lov om at det IKKE må mærkes.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16248
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32463

Re: Bør Hallalkød mærkes ?

Indlægaf icelady » 17. jan 2016, 10:00

Godt nok et par år gammel artikel, but still:

http://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/saudiske-konservative-kontrollerer-dansk-halalk%C3%B8d

Ovennævnte er grund til, at en del folk gerne vil fravælge halal-slagtet kød, da de ikke indirekte ønsker at støtte Muslim World League.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"