Har du set en kvinde iført Burka, i Danmark ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Har du set en kvinde iført Burka, i Danmark ?

Indlægaf landsbytossen » 17. jan 2016, 13:20

Jeg har på Nørrebrogade og Rantzausgade i Kbh mødt et par stykker, som var så tildækkede, at jeg lod mærke til det. Hvilken model af mundering det var, kan jeg ikke svare på flere år efter.

ps. Jeg så ikke, om det var kvinder.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Har du set en kvinde iført Burka, i Danmark ?

Indlægaf Annione » 17. jan 2016, 13:26

Nej, ikke burka, hvor øjnene også er tildækket.

I Qatar så jeg flere kvinder med niqab eller hijab, der simpelthen tog et sort tørklæde hen over hele hovedet, når de gik uden for... Det synes jeg var mystisk. Jeg bemærkede dog, at det typisk var unge, gravide kvinder... Så måske var det fordi deres mænd synes de skal være ekstra gemt væk, når de er gravide?!!
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13004
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55906
Kontakt:

Re: Har du set en kvinde iført Burka, i Danmark ?

Indlægaf Ado » 17. jan 2016, 14:08

Jeg har en enkelt gang set en kvinde, der var fuldstændig tildækket. Det skræmmer mig. Jeg kan ikke lide, når et menneske kommer imod mig så tildækket. Om det er barndommens skræk for hvide flagrende spøgelser, skal jeg ikke kunne sige. Og den berømte disclaimer: Nej, jeg mener ikke, at tildækkede kvinder er spøgelser. Og nej, jeg ser ikke ned på dem.
Men jeg bryder mig ikke om, når alt er gemt væk.


Tørklæder derimod synes jeg kan være enormt smukt på en kvinde.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Har du set en kvinde iført Burka, i Danmark ?

Indlægaf BlueBunny » 17. jan 2016, 14:10

ShuruQ skrev:Dette er mig. Iført niqab, den samme niqab vel at mærke. Jeg synes egentlig, hvis man vil, at en niqab kan være endnu mere dækkende end en burka.

Det jeg vil med dette indlæg er blot at sige jeg tror mange forveklser den helt tillukkede niqab med en burka. Ikke dermed sagt nogle her i tråden gør, men jeg ved det ofte sker.
billeder fjernet af moderator
]



Må jeg spørge hvorfor du går med den? Synes du det er smukt, er det fordi du ærer en Gud? Føler du dig sårbar, blottet, illoyal uden?
I hvilke sammenhænge går du med den?
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19619

Re: Har du set en kvinde iført Burka, i Danmark ?

Indlægaf Animi » 17. jan 2016, 14:13

For nogen år siden da min niece var yngre, var vi i bycenteret. Så gik vi forbi en kvinde i niqab, og min niece peger og råber "Ej se moster, det er Sorte Slyngel!" (Anders And bladet er et hit herhjemme :lol2:)
Aldrig har jeg været så flov. Heldigvis virkede det ikke til at kvinden tog det særlig tungt, i hvert fald vendte hun sig bare om og vinkede til min niece inden hun gik videre.
7
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13004
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55906
Kontakt:

Re: Har du set en kvinde iført Burka, i Danmark ?

Indlægaf Ado » 17. jan 2016, 14:14

Animi skrev:For nogen år siden da min niece var yngre, var vi i bycenteret. Så gik vi forbi en kvinde i niqab, og min niece peger og råber "Ej se moster, det er Sorte Slyngel!" (Anders And bladet er et hit herhjemme :lol2:)
Aldrig har jeg været så flov. Heldigvis virkede det ikke til at kvinden tog det særlig tungt, i hvert fald vendte hun sig bare om og vinkede til min niece inden hun gik videre.

:genert:


:D


:lol2:
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Har du set en kvinde iført Burka, i Danmark ?

Indlægaf BlueBunny » 17. jan 2016, 14:19

ShuruQ skrev:Dette er mig. Iført niqab, den samme niqab vel at mærke. Jeg synes egentlig, hvis man vil, at en niqab kan være endnu mere dækkende end en burka.

Det jeg vil med dette indlæg er blot at sige jeg tror mange forveklser den helt tillukkede niqab med en burka. Ikke dermed sagt nogle her i tråden gør, men jeg ved det ofte sker.
billeder fjernet af moderator


Håber du kan smile ad dette ;)


Min søn så lige jeg sad og kiggede og spurgte "mor hvad er det? Er det en ninja" :D "nej" sagde jeg så mens jeg kom til at grine lidt. "Hvad er det så? Hva mor, hvad er det!!" han er syv og et halvt år. Så prøvede jeg lige at forklare "nå" svarede han bare tørt :)

Sjovt synes jeg :D
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19077

Re: Har du set en kvinde iført Burka, i Danmark ?

Indlægaf Flora » 17. jan 2016, 14:26

BlueBunny skrev:
Håber du kan smile ad dette ;)


Min søn så lige jeg sad og kiggede og spurgte "mor hvad er det? Er det en ninja" :D "nej" sagde jeg så mens jeg kom til at grine lidt. "Hvad er det så? Hva mor, hvad er det!!" han er syv og et halvt år. Så prøvede jeg lige at forklare "nå" svarede han bare tørt :)

Sjovt synes jeg :D


Det minder mig om denne :lol:

1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Har du set en kvinde iført Burka, i Danmark ?

Indlægaf kidkomb » 17. jan 2016, 14:33

Der kommer en pige og handler der hvor jeg arbejder. Jeg har nok set hende en håndfuld gange. Hun har kun en lille sprække synlig og hun bærer også sorte handsker.
Det er vist det mange forbinder med "burka", selvom det, som ShuruQ også forklarer, ikke er det.
Denne pige/kvinde kommer og handler med sin mand. Hun har venlige øjne og en glad stemme og taler flydende dansk. Jeg tror ikke hun er dansk konvertit. Hun har de smukkeste sorte øjne.
Hun virker på ingen måde undertrykt. Hun og manden taler sammen som alle andre almindelige par.
I det hele taget opfatter jeg ikke tørlæder som undertrykkelse i Dk. Jeg opfatter det som en hovedbeklædning på linje med alle andre, et symbol, et oprør, en provokation, noget privat, noget fredfyldt, noget afvæbnende, kort sagt: Jeg opfatter det efter den person som bærer det og ikke omvendt.

Når det er sagt, så bryder jeg mig ikke om at folk har deres ansigt tildækket. Overhovedet.
Burka ("burka"), stor hætte trukket ned over ansigtet, kasket på samme vis, elefanthuer, halloweenmasker.
Jeg synes ikke det hører sig til i offentligheden. Det er utrygt ikke at kunne se folks ansigt.

Jeg misunder nogle gange de burkabærende, for nogle gange ville det være rart at kunne skærme sig og gemme sig væk.
Men jeg er helt uforstående overfor diskussionen omkring foto på buskort, hvilke job man kan få osv.
Man kan heller ikke køre i bus eller blive ansat i Brugsen med elefanthue på.
Og ja, det gjorde jeg, jeg sammenlignede religion og elefanthuer.
Man tager valg i livet og de valg har konsekvenser. Længere er den ikke.
5
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
HappyQ
Indlæg: 2694
Tilmeldt: 12. aug 2015, 09:37
Kort karma: 398
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 3853

Re: Har du set en kvinde iført Burka, i Danmark ?

Indlægaf HappyQ » 17. jan 2016, 17:11

Jeg ser kun hijab her, der gik en med niqab nede i byen engang, men hun var ikke herfra.
Min yngste datter er konvertit, hun går ikke med tørklæde.
Hun har en stor flok veninder, nogle med tørklæde andre uden, de hygger sig i hinandens selskab.
0
23-06-16 :love2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22046

Re: Har du set en kvinde iført Burka, i Danmark ?

Indlægaf dgd2007 » 17. jan 2016, 19:17

Altså hvis det er trickspørgsmål med, at der er noget, der er en lille smule anderledes, men hedder noget andet, så ved jeg ikke.
Men altså jeg har da set "helspøgelsesdragter" i Danmark ... det, som almindelige uindviede kalder en burka.
0
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 519
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Har du set en kvinde iført Burka, i Danmark ?

Indlægaf SonataA » 17. jan 2016, 19:22

Aldrig en burka, men ret meget andet.
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Har du set en kvinde iført Burka, i Danmark ?

Indlægaf Code71 » 17. jan 2016, 20:18

Ja flere gange. Både på gaden og i 5A
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Har du set en kvinde iført Burka, i Danmark ?

Indlægaf Viskelæder » 17. jan 2016, 20:24

Så forskellen på en burka og en "helt" tildækket niqab er, at burkaen er ét stykke stof, hvorimod hvis man bruger niqab og er helt tildækket, så har man 3 stykker stof - et for ansigtet op til øjnene, et stort om håret og halsen, og et lille stykke om øjnene?
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Har du set en kvinde iført Burka, i Danmark ?

Indlægaf Viskelæder » 17. jan 2016, 20:24

Men nej, jeg tror aldrig, jeg har set en i burka i min by.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"