Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf landsbytossen » 17. jan 2016, 23:33

Jeg tror, barnet er ligeglad. Faderen valgte på sønnens vegne at tage en unødig risiko. Han satsede og tabte. Det er altid trist, når nogen dør i en ung alder, men faderen har ingen moralsk ret til at kræve særlige hensyn til hans følelser.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf landsbytossen » 18. jan 2016, 06:57

GnueN skrev:
landsbytossen skrev:Jeg tror, barnet er ligeglad. Faderen valgte på sønnens vegne at tage en unødig risiko. Han satsede og tabte. Det er altid trist, når nogen dør i en ung alder, men faderen har ingen moralsk ret til at kræve særlige hensyn til hans følelser.


Her er humlen i den historie dér:

På den ene side har du en mand, hans kone og to børn, som - efter en brutal flugt fra krigshandlinger i et af Syriens værst ramte områder, hvor en brutal diktator (som vestlige regeringer har skaffet dem på nakken) belejrer byer fyldt med ultravoldelige islamister (som vestlige regeringer har bevæbnet) - ender med at sidde i en flygtningelejr, hvor mad og helt basale fornødenheder svinder ind til et niveau, der gør det nærmest umuligt at overleve endnu en vinter, og bringer deres børn i fare for at dø af underernæring. På den anden side har vi et EU, som i skrivende stund bruger mindre end 10% af deres trecifrede milliardbudget på flygtningekrisen, og en række velhaverlande, som omlægger nødhjælp og udviklingsbistand til beskyttelse af egne grænser og halvhjernet symbolpolitik som koster det hvide ud af øjnene, samtidig med at de - for at holde forbrugsfesten lukket for rosset - i mere end et årti misbruger særaftaler og direktiver til at holde sig selv skadesfri, mens flygtninge drukner i Middelhavet. Altsammen på foranledning af en menneskesmuglingsindustri, som årligt pumper et tocifret milliardbeløb ind i organiserede kriminelle netværk og den samme konflikt i nærområdet, som sender et rekordhøjt antal mennesker i landflygtighed.

Hvem i dén suppedas dér, ville du mene har størst mulighed for at gøre noget ved sagernes tilstand? Ham den knuste far, som i øvrigt vendte tilbage til Syrien og nu bruger de sidst sørgelige kræfter, han har tilbage på at gøre bare en lillebitte forskel i de dér nærområder, folk herhjemme kun snakker om at hjælpe? Eller de politikere, du stemmer på, og det EU vi selv er en del af og KUNNE lægge politisk pres på for langvarige fælles løsninger, som måske for en sjælden gangs skyld kunne komme nogle andre end landmænd og industri til gode? Og hvis du så ikke ligefrem synes noget af dét afføder bør afføde nogen form for moralsk stillingtagen, når så et barns afsjælede legeme bliver gjort til genstand for en stående joke om bekvemmelighedsflugt, hvor synes du så helt præcist grænsen for vores hykleri SKAL trækkes, hvis ikke lige dér i vandkanten?

Fuck også, altså! Man kan nærmest sidde her og håbe, at det her land en dag får fornøjelsen af at opleve en altødelæggende borgerkrig...

Som sædvanlig en tåreperser uden at forholde sig til fakta.

Familien boede i Kobane, som IS ikke fik held til at besætte.
Familien var ikke fanget i de hårdeste kampe. De flyttede til Tyrkiet, hvor faderens søster i Canada betalte huslejen for familiens lejlighed.
FN ville ikke give familien flygtningestatus.
Familien mente, at de som syrere ikke blev behandlet godt nok i Tyrkiet
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf landsbytossen » 18. jan 2016, 07:32

GnueN skrev:
landsbytossen skrev:Jeg tror, barnet er ligeglad. Faderen valgte på sønnens vegne at tage en unødig risiko. Han satsede og tabte. Det er altid trist, når nogen dør i en ung alder, men faderen har ingen moralsk ret til at kræve særlige hensyn til hans følelser.


Her er humlen i den historie dér:

På den ene side har du en mand, hans kone og to børn, som - efter en brutal flugt fra krigshandlinger i et af Syriens værst ramte områder, hvor en brutal diktator (som vestlige regeringer har skaffet dem på nakken) belejrer byer fyldt med ultravoldelige islamister (som vestlige regeringer har bevæbnet) - ender med at sidde i en flygtningelejr, hvor mad og helt basale fornødenheder svinder ind til et niveau, der gør det nærmest umuligt at overleve endnu en vinter, og bringer deres børn i fare for at dø af underernæring. På den anden side har vi et EU, som i skrivende stund bruger mindre end 10% af deres trecifrede milliardbudget på flygtningekrisen, og en række velhaverlande, som omlægger nødhjælp og udviklingsbistand til beskyttelse af egne grænser og halvhjernet symbolpolitik som koster det hvide ud af øjnene, samtidig med at de - for at holde forbrugsfesten lukket for rosset - i mere end et årti misbruger særaftaler og direktiver til at holde sig selv skadesfri, mens flygtninge drukner i Middelhavet. Altsammen på foranledning af en menneskesmuglingsindustri, som årligt pumper et tocifret milliardbeløb ind i organiserede kriminelle netværk og den samme konflikt i nærområdet, som sender et rekordhøjt antal mennesker i landflygtighed.

Hvem i dén suppedas dér, ville du mene har størst mulighed for at gøre noget ved sagernes tilstand? Ham den knuste far, som i øvrigt vendte tilbage til Syrien og nu bruger de sidst sørgelige kræfter, han har tilbage på at gøre bare en lillebitte forskel i de dér nærområder, folk herhjemme kun snakker om at hjælpe? Eller de politikere, du stemmer på, og det EU vi selv er en del af og KUNNE lægge politisk pres på for langvarige fælles løsninger, som måske for en sjælden gangs skyld kunne komme nogle andre end landmænd og industri til gode? Og hvis du så ikke ligefrem synes noget af dét afføder bør afføde nogen form for moralsk stillingtagen, når så et barns afsjælede legeme bliver gjort til genstand for en stående joke om bekvemmelighedsflugt, hvor synes du så helt præcist grænsen for vores hykleri SKAL trækkes, hvis ikke lige dér i vandkanten?

Fuck også, altså! Man kan nærmest sidde her og håbe, at det her land en dag får fornøjelsen af at opleve en altødelæggende borgerkrig...

Nå ja, så er det her indlæg et eksempel på, hvordan Aylan/Alan Kurdi misbruges i kampen for skribentens egen politiske dagsorden. Måske det er ment som satire af skribenten.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf thomassneum » 18. jan 2016, 07:42

Jeg finder tegningen afskyelig.

Jeg mener der er mange måder at 'provokerer' på, og at der er en hårfin grænse, for hvornår man tipper over. For mig.. så tipper vi over her.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf dgd2007 » 18. jan 2016, 07:52

GnueN skrev:[...]
Fuck også, altså! Man kan nærmest sidde her og håbe, at det her land en dag får fornøjelsen af at opleve en altødelæggende borgerkrig...

:shock:
1
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf Modesty Blame » 18. jan 2016, 19:44

eks-Maupassant skrev:
FruitFly skrev:
eks-Maupassant skrev:Jeg forstår ikke hvor du vil hen med det?

Taler vi ikke om uskyldige døde eller sårede børn, som derefter bliver udsat for grovkornet satire?


Jo. Men jeg forstår ikke hvor du vil hen med din sidste kommentar.

Ikon-billedet ryger ind i verdenssamfundets pool af symbolske billeder, og folk vil så gøre med det hvad de nu vil. Personen på billedet kan ikke bestemme det. Det betyder intet hvem personen er, barn eller gammel, død eller levende.

Behøver vi at mene, at det er okay, bare fordi det er blevet en eller anden form for standard-ting?

I øvrigt, jeg hørte første gang om ungen - som andet end en forbigående bemærking - for to dage siden. Så lidt følger jeg med. Og hvorfor? Fordi alle nyheder, der bliver slået stort op har følgende typer overskrifter:

Hun tudede i Fakta, se hvad pedellen fra hendes skole gjorde!
Se bikini-Marthas nye frække billeder
Flygtninge: Vi vil knalde danske damer
Susannes søn blev mobbet af Kähler-vase-ejere. Se hendes facebook-opsang
Denne video går viralt lige nu - den sure kat

Jeg gider simpelthen ikke mere. Så barnet havde ingen symbolsk værdi for mig. Han er ikke et ikon. Han er bare et dødt barn, jeg lige har læst om. Ligesom jeg først læste om den der nazi-metode med at tage værdier fra flygtninge, da historien havde kørt så længe, at vi ikke kunne undgå at tale om det på arbejde.
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf Kommodedyret » 18. jan 2016, 20:10

Jeg havde faktisk ikke opfattet tegningen som en hån mod drengen.
Jeg opfatter tegningen som en sætten spørgsmålstegn ved opfattelsen af flygtningestrømmen som een stor homogen masse.
1
Closure, closure, closure closure closure
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf Slettet bruger » 18. jan 2016, 20:31

GnueN skrev:
landsbytossen skrev:Jeg tror, barnet er ligeglad. Faderen valgte på sønnens vegne at tage en unødig risiko. Han satsede og tabte. Det er altid trist, når nogen dør i en ung alder, men faderen har ingen moralsk ret til at kræve særlige hensyn til hans følelser.


Her er humlen i den historie dér:

På den ene side har du en mand, hans kone og to børn, som - efter en brutal flugt fra krigshandlinger i et af Syriens værst ramte områder, hvor en brutal diktator (som vestlige regeringer har skaffet dem på nakken) belejrer byer fyldt med ultravoldelige islamister (som vestlige regeringer har bevæbnet) - ender med at sidde i en flygtningelejr, hvor mad og helt basale fornødenheder svinder ind til et niveau, der gør det nærmest umuligt at overleve endnu en vinter, og bringer deres børn i fare for at dø af underernæring. På den anden side har vi et EU, som i skrivende stund bruger mindre end 10% af deres trecifrede milliardbudget på flygtningekrisen, og en række velhaverlande, som omlægger nødhjælp og udviklingsbistand til beskyttelse af egne grænser og halvhjernet symbolpolitik som koster det hvide ud af øjnene, samtidig med at de - for at holde forbrugsfesten lukket for rosset - i mere end et årti misbruger særaftaler og direktiver til at holde sig selv skadesfri, mens flygtninge drukner i Middelhavet. Altsammen på foranledning af en menneskesmuglingsindustri, som årligt pumper et tocifret milliardbeløb ind i organiserede kriminelle netværk og den samme konflikt i nærområdet, som sender et rekordhøjt antal mennesker i landflygtighed.

Hvem i dén suppedas dér, ville du mene har størst mulighed for at gøre noget ved sagernes tilstand? Ham den knuste far, som i øvrigt vendte tilbage til Syrien og nu bruger de sidst sørgelige kræfter, han har tilbage på at gøre bare en lillebitte forskel i de dér nærområder, folk herhjemme kun snakker om at hjælpe? Eller de politikere, du stemmer på, og det EU vi selv er en del af og KUNNE lægge politisk pres på for langvarige fælles løsninger, som måske for en sjælden gangs skyld kunne komme nogle andre end landmænd og industri til gode? Og hvis du så ikke ligefrem synes noget af dét afføder bør afføde nogen form for moralsk stillingtagen, når så et barns afsjælede legeme bliver gjort til genstand for en stående joke om bekvemmelighedsflugt, hvor synes du så helt præcist grænsen for vores hykleri SKAL trækkes, hvis ikke lige dér i vandkanten?

Fuck også, altså! Man kan nærmest sidde her og håbe, at det her land en dag får fornøjelsen af at opleve en altødelæggende borgerkrig...


Er hvad? Assad arvede diktaturposten fra sin far. Hans far tog magten ved et militærkup i 1967. Hvordan får du det til at vesten har "skaffet ham på nakken" ?
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf dgd2007 » 19. jan 2016, 04:12

eks-Maupassant skrev:Er hvad? Assad arvede diktaturposten fra sin far. Hans far tog magten ved et militærkup i 1967. Hvordan får du det til at vesten har "skaffet ham på nakken" ?

Monsieur Gnu kan vist godt lide at have et sort/hvidt billede af verden, hvor alting passer ind. :)

Men under Assad senior var Syrien helt bestemt et af de allermest anti-vestlige lande lande i området og gav bl.a. frit ophold til de mest rabiate palæstinensiske grupper (som jo dengang ikke var religiøse, men politiske).
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"