Flytte for at spare penge?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf godtnavn » 18. jan 2016, 11:10

Men man skal vel ikke være skrevet op i evigheder for at få noget tilbudt? Slet ikke hvis man kan leve med det ikke er i centrum, og når der bare skrives med maks en time til kbh så kan det jo være ret langt væk. Deruodver trækker det at være i arbejde jo op (fleksibel udlejning). Så jeg tænker man relativt hurtigt vil kunne få tilbudt noget billigt bare ½ time fra byen :) Og når man så først er inde kommer man efter 2 år på intern, og dermed får man udsigt til at få nogle af de billige inde i byen.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf vibbsen » 18. jan 2016, 12:58

DD_81 skrev:Vi flyttede ikke for at spare pengene, men vi havde et behov for at flytte til noget større, og valgte så at gøre det (væsentligt) billigere.
Og at flytte i noget større i daværende lokalområde (ishøj ;) ) så børnene kunne blive i deres skole og institutioner, der ville være for dyrt for os, ifht. det udbud der var, og de krav boligen skulle leve op til. Og det var heller ikke optimalt for os at blive boende med den plads vi havde.

Derfor valgte vi at rykke et godt stykke nedaf, vi prioriterede plads, økonomi, og at være tæt på familien, og vi trives begge ok med nu at have 45-60 minutters transport til og fra job.

Og vi sparede en hel del på den manøvre!

Ejendomsskatten er ca. 12.000 kr billigere
Inst: Vi betalte det samme for 2 børnehavebørn og 2 skolebørn i SFO/frit her, som vi betalte for de 2 store i privatskole. Besparelse 3500 kr/mdr
Vores biler er på bundlinjen billigere at have kørende, da vi nu har kørselsfradrag
Sport og øvrige fritidsaktiviteter er væsentligt billigere her på landet
Forsikring på hus er billigere, bilerne faldt også - selvom vi kører væsentligt længere.
Boligmæssigt tror jeg vi sidder 2-3000 kr billigere i det pr. mdr. sammenlignet med før (også ejerbolig)


Som det er nu har vi et glimrende rådighedsbeløb, og det er og bliver ikke aktuelt at flytte for at bo billigere.
Vi ville heller ikke kunne bo billigere ved at bo til leje


Vi bor i Hvidovre og da jeg arbejdede på Østerbro var jeg typisk hjemmefra klokken 7.15 for at møde klokken 8 når jeg var med offentlig transport eller på cykel...Altså 45 miutter...Der er 14 kilometer...Var jeg i bil var transport tiden cirka 30 minutter.

Det er faktisk lidt skræmmende.....

Selv ville jeg ikke gå af vejen for at flytte for at spare penge, få bedre skoler, mere plads, vandudsigt eller komme tættere på job.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf milisa » 18. jan 2016, 13:04

Jeg kan slet ikke fatte, at der findes mennesker, som IKKE ville flytte, selvom de kunne spare 90.000 kr om året! Med mindre selvfølgelig, deres lønninger er i direktørskalaen, så fair nok... Anyways, min opfattelse hænger jo nok sammen med, at jeg som sønderjyde med naturvidenskabelig, akademisk karrierevalg hele tiden har vidst, at det var højst usandsynligt at komme hjem før pensionsalderen. Jeg har derfor ikke rigtig nogen tilknytning til nogen steder, og derfor kunne jeg da ikke drømme om at betale 90.000 kr mere for at bo et bestemt sted.

Selvfølgelig skal transporttid til arbejde, institutioner, boligudvalg osv tages med i betragtningen, men JØSSES hvor kan man få meget fedt for 7500 kr, der kunne opveje det negative!

Ellers tænker jeg som Anilara: Jo hurtigere, jeg kan komme hjem til Jylland og få noget mere for mine penge, jo bedre!
3
Tally-ho
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf thomassneum » 18. jan 2016, 13:07

Ja, men ikke kun for at spare penge.. med mindre at omstændigheder gjorde at det var en nødvendighed.
Jeg har længe gået med en idé om at flytte ud af København. Jeg runder 40 næste måned, og græs, træer og fulefløjt, trækker nu mere end cafélivet.
0
Med bov skal man mad lave, men...
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf godtnavn » 18. jan 2016, 13:16

milisa skrev:Jeg kan slet ikke fatte, at der findes mennesker, som IKKE ville flytte, selvom de kunne spare 90.000 kr om året! Med mindre selvfølgelig, deres lønninger er i direktørskalaen, så fair nok... Anyways, min opfattelse hænger jo nok sammen med, at jeg som sønderjyde med naturvidenskabelig, akademisk karrierevalg hele tiden har vidst, at det var højst usandsynligt at komme hjem før pensionsalderen. Jeg har derfor ikke rigtig nogen tilknytning til nogen steder, og derfor kunne jeg da ikke drømme om at betale 90.000 kr mere for at bo et bestemt sted.

Selvfølgelig skal transporttid til arbejde, institutioner, boligudvalg osv tages med i betragtningen, men JØSSES hvor kan man få meget fedt for 7500 kr, der kunne opveje det negative!

Ellers tænker jeg som Anilara: Jo hurtigere, jeg kan komme hjem til Jylland og få noget mere for mine penge, jo bedre!


Men for mange af os der svarer er 90.000 jo ikke virkeligheden. Jeg giver under 7.500 i husleje, og jeg tror næppe at nogle vil give mig 500 kr i hånden hver måned for at bo i en lige så stor lejlighed lidt udenfor byen, jeg ville måske kunne sparer et par tusind, men umuligt mere. Men selv hvis vi kunne sparer 90.000 om året ville vi højst flytte for en periode, fordi vores liv vil være så meget ringere af at bo et andet sted, så at spare penge er ikke et mål, men vi ønsker at leve godt og for os kræver det pt at bo i byen.

Skulle vi bruge en time mere på transport om dagn hver til arbejde/skole, og ekstra transport til diverse andre ting ville det være en 5-800 timer om året brugt på transport i stedet for på hyggelige ting sammen. Derudover ville det også være tranport i f.eks. et tog, fremfor på en cykel som det er nu, ergo ville vi skulle bruge ekstra tid på motion, igen tid der ville skulle tages fra andre hyggelige ting.

Vi ville ydermere gå glip af mange sociale spontane ting, og mange ting i vores liv ville blive besværligt, f.eks. nogle ting vi laver om aftenen ville enten give enormt meget transport nogle dage, eller også skulle vi tilbringe 4-5 timer mellem arbejde/skole og det vi nu skulle, med at gå rundt inde i byen og vente. Ergo ville det langt fra være 90.000 kr værd, og det selvom vi lever af en su og en ikke vildt højt indtægt (ca 35 før skat).

Derudover vil vi også gerne have barn, og der er bare mange steder vi ikke ønsker vores barn skal vokse op, der var en grund til vi valgte at bo hvor vi gør, og drømmen om børn spillede en vigtig rolle i dette valg.
1
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Fræksak » 18. jan 2016, 15:34

milisa skrev:Jeg kan slet ikke fatte, at der findes mennesker, som IKKE ville flytte, selvom de kunne spare 90.000 kr om året! Med mindre selvfølgelig, deres lønninger er i direktørskalaen, så fair nok... Anyways, min opfattelse hænger jo nok sammen med, at jeg som sønderjyde med naturvidenskabelig, akademisk karrierevalg hele tiden har vidst, at det var højst usandsynligt at komme hjem før pensionsalderen. Jeg har derfor ikke rigtig nogen tilknytning til nogen steder, og derfor kunne jeg da ikke drømme om at betale 90.000 kr mere for at bo et bestemt sted.

Selvfølgelig skal transporttid til arbejde, institutioner, boligudvalg osv tages med i betragtningen, men JØSSES hvor kan man få meget fedt for 7500 kr, der kunne opveje det negative!

Ellers tænker jeg som Anilara: Jo hurtigere, jeg kan komme hjem til Jylland og få noget mere for mine penge, jo bedre!


Men mon ikke det netop hænger meget sammen med de ting, du selv beskriver: hvor man er vokset op, hvor man (formentlig) kan få arbejde, osv?

Hjemme hos os er vi begge københavnere. Vi har tre hold bedsteforældre til børnene om hjørnet, vi har vores venner (undtaget de, der er flyttet "ud", men de er ikke flyttet længere end til Bagsværd og lignende steder), vi har vores jobs i København. Lignende jobs kunne især for den ene af os fås de fleste steder i landet, men der er ikke rigtig nogen grund til at flytte for at spare penge, hvis man til gengæld skal rejse land og rige rundt hver gang man vil se sine forældre. Især ift børnepasning (fortrinsvis af bedsteforældrene) kan det slet ikke svare sig for os at begynde at flytte væk "bare" for at spare penge. Der ville skulle en god portion penge til alene for at opveje udgifterne ved transport til/fra familie og venner, for ikke at tale om evt. jobs.

Det er da klart, at vi ville overveje at flytte lidt udenfor København, hvis vi havde virkelig meget brug for pengene, men det har vi ikke.
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Fræksak » 18. jan 2016, 15:40

godtnavn skrev:
Guldfisk skrev:Hvis jeg kunne finde noget til under 8.000 kr. om måneden inden for en time væk fra mit arbejde i København, så var jeg flyttet på et splitsekund.

Og jeg leder og leder. Og overvejer at købe, selvom det vender sig i mig ved tanken om at binde mig til en bunke beton. Og jeg desuden ikke aner, om det reelt kan gøres billigere end at leje.

Nu har jeg desuden udvidet min søgning ved at søge et job i Lemvig. Det skulle jo være så billigt at bo der.
Det er sgu røv og nøgler, at de fleste jobs til min uddannelse er i Kbh. Især hvis de skal være en anelse spændende.


Hvor stor lejlighed vil du have siden du slet ikke kan finde noget? Tænker 8.000 kr er et forholdsvist højt budget selv midt i København, hvis altså ikke du skal have 120 kvm. Eller det kan godt være jeg føler sådan fordi jeg har været skrevet op i boligselskaber i mange år og derfor får noget af det tilbudt der kræver anciennitet :)


Jeg gad godt se en lejelejlighed til 8000 kr midt i København, som man kan få adgang til ud af det blå.

Vi boede til leje et lille års tid fordi vi havde solgt vores lejlighed og ledte efter hus. Vi endte med at give 17.100 + forbrug. Selvfølgelig kan det gøres billigere (det skulle gå meget hurtigt for os, så vi havde ikke flere år til at lede i), men for 8000 kr kommer man ingen vegne på det frie marked, som Krølle skriver.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Rapfisk » 18. jan 2016, 15:47

Wizzze skrev:Kunne du finde på at flytte, kun for at spare penge?

F.eks. fra Københavns kommune til Ishøj, fordi priser og satser er lavere der?
Det ville kunne spare en. Gennemsnits familie ca. 90.000kr pr. år. Det er alligevel 7500kr mere om måneden til andet forbrug eller opsparing.

http://www.bt.dk/forbrug/se-listen-skif ... .-om-aaret

Ja, hvis jeg havde brug for pengene. Nu prioriterer jeg at bo på Frederiksberg, men skulle jeg blive uarbejdsdygtig, ville jeg ikke forvente at kunne blive boende, og så ville jeg se mig om efter noget billigere.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Kommodedyret » 18. jan 2016, 16:00

Hvis jeg skulle bo billigere, så skulle jeg næsten flytte på værelse, eller i en 1værelses. Men det er ikke lidelsen værd.

En ting jeg overvejer, er at flytte landsdel, da man hermed lettere kan komme i nærheden af udlejningshuse og rækkehuse der er betalelige og tilgængelige på ventelisten.
0
Closure, closure, closure closure closure
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Guldfisk » 18. jan 2016, 16:03

godtnavn skrev:Men man skal vel ikke være skrevet op i evigheder for at få noget tilbudt? Slet ikke hvis man kan leve med det ikke er i centrum, og når der bare skrives med maks en time til kbh så kan det jo være ret langt væk. Deruodver trækker det at være i arbejde jo op (fleksibel udlejning). Så jeg tænker man relativt hurtigt vil kunne få tilbudt noget billigt bare ½ time fra byen :) Og når man så først er inde kommer man efter 2 år på intern, og dermed får man udsigt til at få nogle af de billige inde i byen.


Jeg har været skrevet op i ca. et år, de seneste 5 mdr. med fleksibel, fordi jeg er i job. Jeg har lige fået første brev om at kunne se noget (så det er på ingen måde sikkert, jeg får det). Og jeg har altså krydset af ved alt!
0
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf godtnavn » 18. jan 2016, 16:05

Fræksak skrev:
godtnavn skrev:
Guldfisk skrev:Hvis jeg kunne finde noget til under 8.000 kr. om måneden inden for en time væk fra mit arbejde i København, så var jeg flyttet på et splitsekund.

Og jeg leder og leder. Og overvejer at købe, selvom det vender sig i mig ved tanken om at binde mig til en bunke beton. Og jeg desuden ikke aner, om det reelt kan gøres billigere end at leje.

Nu har jeg desuden udvidet min søgning ved at søge et job i Lemvig. Det skulle jo være så billigt at bo der.
Det er sgu røv og nøgler, at de fleste jobs til min uddannelse er i Kbh. Især hvis de skal være en anelse spændende.


Hvor stor lejlighed vil du have siden du slet ikke kan finde noget? Tænker 8.000 kr er et forholdsvist højt budget selv midt i København, hvis altså ikke du skal have 120 kvm. Eller det kan godt være jeg føler sådan fordi jeg har været skrevet op i boligselskaber i mange år og derfor får noget af det tilbudt der kræver anciennitet :)


Jeg gad godt se en lejelejlighed til 8000 kr midt i København, som man kan få adgang til ud af det blå.

Vi boede til leje et lille års tid fordi vi havde solgt vores lejlighed og ledte efter hus. Vi endte med at give 17.100 + forbrug. Selvfølgelig kan det gøres billigere (det skulle gå meget hurtigt for os, så vi havde ikke flere år til at lede i), men for 8000 kr kommer man ingen vegne på det frie marked, som Krølle skriver.


Vedkomemnde ledte i en radius på en times transport fra kbh, og der kan man altså nemt finde noget, f.eks. i Herlev eller husum/brønshøj, (her er der kun en halv times tid til nørreport) også uden at have været skrevet op længe, hvis man f.eks. skriver sig op i aab. Derefter er man jo efter et par år på intern liste i aab, og derfor foran i køen til dem tættere på byen. Så ja, jeg synes ikke 8000 kr med en times transport til arbejde i kbh er et urealistisk budget medmindre man søger et palads.
0
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf godtnavn » 18. jan 2016, 16:11

Guldfisk skrev:
godtnavn skrev:Men man skal vel ikke være skrevet op i evigheder for at få noget tilbudt? Slet ikke hvis man kan leve med det ikke er i centrum, og når der bare skrives med maks en time til kbh så kan det jo være ret langt væk. Deruodver trækker det at være i arbejde jo op (fleksibel udlejning). Så jeg tænker man relativt hurtigt vil kunne få tilbudt noget billigt bare ½ time fra byen :) Og når man så først er inde kommer man efter 2 år på intern, og dermed får man udsigt til at få nogle af de billige inde i byen.


Jeg har været skrevet op i ca. et år, de seneste 5 mdr. med fleksibel, fordi jeg er i job. Jeg har lige fået første brev om at kunne se noget (så det er på ingen måde sikkert, jeg får det). Og jeg har altså krydset af ved alt!


Min veninde fik sidste sommer en små 80 kvm til ca 5500 kr/mnd (kan ikke huske det præcise beløb) i Herlev efter at være skrevet op i 8 måneder, og have sagt nej til et par lejligheder (som det selvfølgelig ikke var sikkert hun ville have fået selvom hun havde sagt ja). Så hvis du er i aab har du så valgt Herlev afdelingerne til inde på boligbasen? Det hedder et-eller-andet-haven der hvor hun har lejlighed :)
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Fræksak » 18. jan 2016, 16:11

godtnavn skrev:
Fræksak skrev:
godtnavn skrev:
Guldfisk skrev:Hvis jeg kunne finde noget til under 8.000 kr. om måneden inden for en time væk fra mit arbejde i København, så var jeg flyttet på et splitsekund.

Og jeg leder og leder. Og overvejer at købe, selvom det vender sig i mig ved tanken om at binde mig til en bunke beton. Og jeg desuden ikke aner, om det reelt kan gøres billigere end at leje.

Nu har jeg desuden udvidet min søgning ved at søge et job i Lemvig. Det skulle jo være så billigt at bo der.
Det er sgu røv og nøgler, at de fleste jobs til min uddannelse er i Kbh. Især hvis de skal være en anelse spændende.


Hvor stor lejlighed vil du have siden du slet ikke kan finde noget? Tænker 8.000 kr er et forholdsvist højt budget selv midt i København, hvis altså ikke du skal have 120 kvm. Eller det kan godt være jeg føler sådan fordi jeg har været skrevet op i boligselskaber i mange år og derfor får noget af det tilbudt der kræver anciennitet :)


Jeg gad godt se en lejelejlighed til 8000 kr midt i København, som man kan få adgang til ud af det blå.

Vi boede til leje et lille års tid fordi vi havde solgt vores lejlighed og ledte efter hus. Vi endte med at give 17.100 + forbrug. Selvfølgelig kan det gøres billigere (det skulle gå meget hurtigt for os, så vi havde ikke flere år til at lede i), men for 8000 kr kommer man ingen vegne på det frie marked, som Krølle skriver.


Vedkomemnde ledte i en radius på en times transport fra kbh, og der kan man altså nemt finde noget, f.eks. i Herlev eller husum/brønshøj, (her er der kun en halv times tid til nørreport) også uden at have været skrevet op længe, hvis man f.eks. skriver sig op i aab. Derefter er man jo efter et par år på intern liste i aab, og derfor foran i køen til dem tættere på byen. Så ja, jeg synes ikke 8000 kr med en times transport til arbejde i kbh er et urealistisk budget medmindre man søger et palads.


Jeg reagerede på at du skrev "tænker 8000 kr. er et forholdsvist højt budget selv midt i København" :).
0
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Guldfisk » 18. jan 2016, 16:17

godtnavn skrev:
Guldfisk skrev:
godtnavn skrev:Men man skal vel ikke være skrevet op i evigheder for at få noget tilbudt? Slet ikke hvis man kan leve med det ikke er i centrum, og når der bare skrives med maks en time til kbh så kan det jo være ret langt væk. Deruodver trækker det at være i arbejde jo op (fleksibel udlejning). Så jeg tænker man relativt hurtigt vil kunne få tilbudt noget billigt bare ½ time fra byen :) Og når man så først er inde kommer man efter 2 år på intern, og dermed får man udsigt til at få nogle af de billige inde i byen.


Jeg har været skrevet op i ca. et år, de seneste 5 mdr. med fleksibel, fordi jeg er i job. Jeg har lige fået første brev om at kunne se noget (så det er på ingen måde sikkert, jeg får det). Og jeg har altså krydset af ved alt!


Min veninde fik sidste sommer en små 80 kvm til ca 5500 kr/mnd (kan ikke huske det præcise beløb) i Herlev efter at være skrevet op i 8 måneder, og have sagt nej til et par lejligheder (som det selvfølgelig ikke var sikkert hun ville have fået selvom hun havde sagt ja). Så hvis du er i aab har du så valgt Herlev afdelingerne til inde på boligbasen? Det hedder et-eller-andet-haven der hvor hun har lejlighed :)


Den, jeg lige er blevet tilbudt at se, er faktisk i Herlev (og til ca. 5.500) :) Jeg håber, det er tegn på, at der snart kommer gang i flere tilbud også.

Det bekræfter sådan set bare mit oprindelige svar i tråden - jeg flytter for billigere husleje, så snart jeg kan :)
0
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf godtnavn » 18. jan 2016, 16:22

Fræksak skrev:Jeg reagerede på at du skrev "tænker 8000 kr. er et forholdsvist højt budget selv midt i København" :).


Og det synes jeg stadig det er, men det kræver selvfølgelig at man får foden ind på markedet så man kan komme på interne lister, så når vedkommende gerne vil bruge en time på transport hver vej, så kan vedkommende komme ind, og om et par år nemt få en lejlighed til under 8000 inde midt i København, hvis det vel og mærke ikke skal være en stor lejlighed.

Jeg synes i øvrigt ofte jeg ser folk leje deres private mindre lejligheder ud til under 8000 kr, men det er så små lejligheder, så det kræver at man kan leve med f.eks. en et-værelset.
0

Tilbage til "Bolig"