Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5869

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 19. jan 2016, 00:23

landsbytossen skrev:Det er jo ikke den eneste gang, politikere blander sig. F.eks har politikere - nogle steder - vedtaget og krævet ordningen med skolemælk. Men det er måske også absurd.


Er det her du seriøst vil sammenligne sundhedsstyrelsens anbefalinger om mælk til børn og dermed et tiltag der sikrer børn fra udsatte familier (af alle etniciteter) at de kan få noget lødig næring og dermed sikre en bedre udvikling og skolegang, med påbud om svinekød i børnehaven?
4
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf landsbytossen » 19. jan 2016, 00:31

Velvet-Goldmine skrev:
landsbytossen skrev:Det er jo ikke den eneste gang, politikere blander sig. F.eks har politikere - nogle steder - vedtaget og krævet ordningen med skolemælk. Men det er måske også absurd.


Er det her du seriøst vil sammenligne sundhedsstyrelsens anbefalinger om mælk til børn og dermed et tiltag der sikrer børn fra udsatte familier (af alle etniciteter) at de kan få noget lødig næring og dermed sikre en bedre udvikling og skolegang, med påbud om svinekød i børnehaven?

Nej, for jeg er næsten sikker på der ude i de små sogneråd blev diskuteret skolemælk længe inden Sundhedsstyrelsen havde en holdning til det.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5869

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 19. jan 2016, 00:35

landsbytossen skrev:Nej, for jeg er næsten sikker på der ude i de små sogneråd blev diskuteret skolemælk længe inden Sundhedsstyrelsen havde en holdning til det.


Jeg er næsten sikker på, at de har diskuteret det af nøjagtig samme årsag som Sundhedsstyrelsen anbefaler det - så vil du kommentere yderligere på din sammenligning?
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf landsbytossen » 19. jan 2016, 00:42

Velvet-Goldmine skrev:
landsbytossen skrev:Nej, for jeg er næsten sikker på der ude i de små sogneråd blev diskuteret skolemælk længe inden Sundhedsstyrelsen havde en holdning til det.


Jeg er næsten sikker på, at de har diskuteret det af nøjagtig samme årsag som Sundhedsstyrelsen anbefaler det - så vil du kommentere yderligere på din sammenligning?

Ja, du har uret i, det er absurd politikere blander sig i mad i institutioner. Du kan mene, det er absurd, de vil kræve servering af svinekød. Det er en selvmodsigelse at kalde det absurd, hvis det handler om svinekød, men ikke når det gælder mælk.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5869

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 19. jan 2016, 00:58

landsbytossen skrev:Ja, du har uret i, det er absurd politikere blander sig i mad i institutioner. Du kan mene, det er absurd, de vil kræve servering af svinekød. Det er en selvmodsigelse at kalde det absurd, hvis det handler om svinekød, men ikke når det gælder mælk.


Nå, men så kan jeg fortælle dig at det heller ikke er politikere der bestemmer at der skal være skolemælk i skolen - det er skolebestyrelsen. Det er politikere der har gjort det muligt at tilbyde med tilskud. Det er også skolebestyrelsen der bestemmer hvilke varer indenfor mejeri, frugt og grønt der skal være en del af ordningen på netop deres skole.
Så det er stadig absurd!

Så det ene er et tilbud til alle for at fremme sundhed og bedre udvikling og skolegang for ALLE, det andet et sundhedsmæssigt aldeles ligegyldigt påbud om en specifik fødevare.

Med det på plads vil jeg gentage mit spørgsmål:
Er det her du seriøst vil sammenligne sundhedsstyrelsens anbefalinger om mælk til børn og dermed et tiltag der sikrer børn fra udsatte familier (af alle etniciteter) at de kan få noget lødig næring og dermed sikre en bedre udvikling og skolegang, med påbud om svinekød i børnehaven?
0
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf HerErJeg » 19. jan 2016, 01:51

Hvad så nu når Ali kommer hjem og klager over at han ikke har fået noget at spise, fordi der ikke var overskud til at servere andet end svinekød? Man kan vel godt frygte at nogle går svinekøds amok, og så næsten ikke har andet?

Tænk hvis frikadelle-danskerens børn skulle gå i den svenske børnehave med tvungen surstrømning på bordet, fordi det er så svensk og kulturberigende? Det ville da udløse en afsindig ballade i så fald, noget som overhovedet ikke vil blive tolereret i denne sag her.

Mon ikke nok at børnehavens madpolitik fremover kommer til at afspejle hvor mange DF forældre der sidder i bestyrelsen? Nu er frikadellekrigen vundet, hvad skal det så bruges til?
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf landsbytossen » 19. jan 2016, 04:53

Velvet-Goldmine skrev:
landsbytossen skrev:Ja, du har uret i, det er absurd politikere blander sig i mad i institutioner. Du kan mene, det er absurd, de vil kræve servering af svinekød. Det er en selvmodsigelse at kalde det absurd, hvis det handler om svinekød, men ikke når det gælder mælk.


Nå, men så kan jeg fortælle dig at det heller ikke er politikere der bestemmer at der skal være skolemælk i skolen - det er skolebestyrelsen. Det er politikere der har gjort det muligt at tilbyde med tilskud. Det er også skolebestyrelsen der bestemmer hvilke varer indenfor mejeri, frugt og grønt der skal være en del af ordningen på netop deres skole.
Så det er stadig absurd!

Så det ene er et tilbud til alle for at fremme sundhed og bedre udvikling og skolegang for ALLE, det andet et sundhedsmæssigt aldeles ligegyldigt påbud om en specifik fødevare.

Med det på plads vil jeg gentage mit spørgsmål:
Er det her du seriøst vil sammenligne sundhedsstyrelsens anbefalinger om mælk til børn og dermed et tiltag der sikrer børn fra udsatte familier (af alle etniciteter) at de kan få noget lødig næring og dermed sikre en bedre udvikling og skolegang, med påbud om svinekød i børnehaven?

Jamen, så kan jeg fortælle dig, det ikke altid har været sådan. Skolebestyrelser blev indført 1989. Tidligere har der bl.a. været skolekommissioner, hvor medlemmerne blev udpeget af sognerådet. Skolekommissionernes magt var meget begrænset. På et tidspunkt dannede forældre ved nogle skoler forældreforeninger, som absolut ikke kunne beslutte noget.

Jeg gentager. Det er ikke første gang, politikere har bestemt at en mad/drikkevare skal tilbydes skolebørn. Ok, du kalder det absurd uanset. hvad de bestemmer.

Hermed slut fra mig. Tråden handler om svinekød i Randers og ikke, hvad politikere ellers har bestemt historisk set.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf BlueBunny » 19. jan 2016, 05:25

"Derfor mener Venstre og Dansk Folkeparti, at Byrådet beslutter:

-at kommunale institutioner med madordninger sikre dansk madkultur som en central del af tilbuddet – herunder serverer svinekød på lige fod med andre madvarer.

-at alle sikres en sund og varieret kost hvor ingen tvinges til at spise noget der strider mod ens holdning eller religion.

-at institutionerne sikre fleksibilitet som tager de nødvendige hensyn til allergikere, religion, diabetes m.v."

Jeg er ok med den løsning.
Hvis det betyder der serveres en frikadelle i ny og næ, skinke, leverpostej, kamsteg. Så længe der er alternativer tvinges ingen til at spise det. Så det er vel same same bare nu på skrift.
Nu er det så på skrift også at der SKAL tilbydes alternativer. Det er jo fint

Jeg finder umiddelbart forslaget unødvendigt. Og er generelt i mod diktater, foretrækker anbefalinger. Forhåbentlig betyder det så at der i institutionen kan diskuteres andet mere relevant.

Som forældre i forældreråd er jeg blevet forbavset over hvor meget fnidder diskution og tid der kan bruges på mælke- og frugtordninger. Istedet for mere relevante emner. Tiden til møder er begrænset.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf HerErJeg » 19. jan 2016, 05:51

Sådan en omgang politisk makværk. Rent faktisk pålægger man hver enkelt børnehave et større tidsforbrug til at fremtrylle mad, fordi der både skal være svinekød og noget alternativt til dem som ikke spiser den slags.
Hvordan er det nu lige det er gået med bemandingerne disse steder? Sparekniven plejer jo gå rent ind, så det kan måske blive svært at finde tid til, fremfor at fremtrylle bedste kompromis så alle er glade.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf BlueBunny » 19. jan 2016, 06:08

HerErJeg skrev:... at fremtrylle bedste kompromis så alle er glade.


Det kan være overraskende svært. Når nogen har meget modstridende holdninger, så kan bedste kompromis være at føje begge parter. Og det er vel egentlig bare det der står i forslaget? At der både skal være svin og ikke svin?

Eks er simpel mælk på agendaen:
- økologisk / konventionel (og så den store landbrugsdiskution)
- økonomien (discount?)
- skummet, let, mini, sød
- hvor meget, hvornår, hvor ofte?
- både vuggestue og børnehave?
- processen med at købe det (frivillig forældre ordning. Hvem henter, tvang/frivillig, altid de samme). Kølekrav
- hvem betaler?
Og ikke mindst... Det vigtige er at ALLE tilbydes det samme så børnene ikke forskelsbehandles, eller mærker forældrenes uenighed.
(Og det er ikke opdigtet. Sådan diskuteres der)
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Tux » 19. jan 2016, 07:10

Endnu en gang slår DF til mod et problem som ikke findes.

En journalist spørger i et klip på tv2 Østjylland, om man også bør stille krav om fisk i institutionerne - det er jo også en del af dansk madkultur. Men næ nej, det er ikke nødvendigt, for det kan institutionerne godt selv finde ud af. Men lige når det gælder svinekød, er tiltroen til institutionerne en helt anden, selv om der ikke er nogen institutioner i Randers som ikke serverer svinekød..

Megen til populistisk i og fremmedfjensk politik skal man godt nok lede længe efter :badr:
4
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf FruitFly » 19. jan 2016, 07:23

eks-Maupassant skrev:Støtter forslaget. For mig at se er svinekødsforbuddet i børnehaver et klokkeklart eksempel på religions regler der bliver trykket ned over andre

Der er ikke noget svinekødsforbud. Men det behøver du jo ikke at tage dig af.
Senest rettet af FruitFly 19. jan 2016, 07:26, rettet i alt 1 gang.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Delfin » 19. jan 2016, 07:24

Lad os få nogle flere storkøkkener og noget mere vaccumpakket mad, så bliver det meget lettere at tage hensyn til alle.
Det er vist de færreste institutioner, der direkte har et forbud. De fleste jeg kender til, har valgt at lave den varme mad uden svin, og til rugbrød har der været et fad med svin og et uden. Det har de fint kunnet finde ud af selv.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf FruitFly » 19. jan 2016, 07:29

Delfin skrev:Det er vist de færreste institutioner, der direkte har et forbud.

Der er endnu ikke fundet en eneste. Det bedste bud vi har, er det fra Støjberg, men den historie var der jo ikke kød på. Selvom historien sikkert vakte lykke rundt om Støjbergs middagsbord.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Jørn » 19. jan 2016, 07:47

0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"