Januar '16 - en fællestråd

Mjoedix
Indlæg: 12
Tilmeldt: 5. sep 2015, 13:45
Kort karma: 0
Likede indlæg: 17

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Mjoedix » 18. jan 2016, 18:15

Evaulering af 2.etape:
- spise morgenmad hver dag semitjek, næsten hver dag, eller formiddagsmad kl 9
- gå 6000 skridt hver dag tjek, yes! Det går fremad, :lol: Dårlig vits, men det er okay til at opfylde i øjeblikket
- drikke 2 vand om dagen 1 liter rent vand har det vel gennemsnitligt blevet til, men nøj, hvor er det godt, når jeg får drukket det hele. Det føles godt at blive hydreret igennem.

Mål for 3.etape:
- Morgenmad hver dag
- Drikke 2 liter vand hver dag
- 6000 skridt dagligt minimum
- 3 x 10 min styrketræning i løbet af ugen
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf avdotja » 18. jan 2016, 20:38

Sophaya skrev:Øv, jeg ligger syg med ondt i hals og ører inklusive feber - det startede i går. Skulle have været på arbejde i dag, og håber virkelig jeg er frisk nok til det i morgen, ellers når jeg ikke at få det antal timers løn jeg skal bruge for at tingene hænger sammen. Det gør ondt når jeg synker og jeg synes al mad smager underligt, så jeg lever af te med honning og vand. Typisk at det lige rammer nu, hvor jeg skal noget hele ugen.

Tjek evt om du er berettiget til løn under sygdom; hvis du arbejder mere end 8 timer i snit, er det sandsynligvis tilfældet: http://www.hk.dk/raadogstoette/emner/sy ... der-sygdom

Er du fritidsjobber, har du ret til løn under sygdom efter samme regler som alle andre.
Reglerne afhænger af, hvad dit fritidsjob er.

Hvis du følger funktionærloven, skal du:
- arbejde på kontor, lager eller i butik
- have mere end 8 timer om ugen i gennemsnit

Funktionærloven giver dig ret til fuld løn under sygdom, og du skal have løn for de timer, du ville have været på arbejde, hvis du ikke var blevet syg

Du følger ikke funktionærloven, hvis du har et fritidsjob inden for alle andre brancher, fx restauration, rengøring, udbringning af aviser og reklamer, landbrug, produktionsvirksomheder mm.

For at have ret til løn under sygdom som ikke-funktionær, skal du have:
- været ansat i mindst 8 uger.
- arbejdet mindst 74 timer i alt inden for de seneste 8 uger.

Du skal have løn for de timer, du ville have været på arbejde, hvis du ikke var blevet syg. Sygepengene er din normale timeløn gange det antal timer, du skulle have arbejdet (dog højst sygedagpengesatsen, som er 111,76 kr. pr. time).
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12655
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12374

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Guilded_Lily » 18. jan 2016, 20:56

Føøøøøøj, hvor er jeg mæt! Jeg troede aldrig, det skulle lykkes mig ligefrem at foræde mig i sushi - det er jo (i mine øjne) ikke den store, kulinariske oplevelse. Men i dag lykkedes det dog alligevel.

Datteren har haft en brilliant dag, så nu kan jeg gå i seng og knalde brikker, så jeg vækker hele nabolaget!
2
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Viskelæder » 18. jan 2016, 21:53

Min mandag er ikke startet godt. Jeg har ædt for meget og for usundt (en halv pose kanonkugler, sure vingummier og dadler), og jeg har ikke gået.

Viiiii prøver lige igen i morgen.
0
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf HappyHippo » 18. jan 2016, 22:08

Guilded_Lily skrev:HappyHippo - sådan nogle dage/weekender skal der bare være plads til, ellers bliver det sgu for surt i længden og risikoen for, det hele går i vasken, bliver så meget større :)

Sophaya - rigtig god bedring! :ae:



Argh... Det er bare én af de der dage, hvor en eller et par elever virkelig giver én lyst til bare at skride hjem!


Men det var kun 10 dage jeg nåede at spise sundt :lol: Heldigvis gik det bedre i dag. Grønkålssuppe er ret lækkert, det er jeg overrasket over!

I morgen laver jeg rødbedepostej til mit nøddebrød, så jeg har noget at spise i løbet af dagen.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12655
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12374

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Guilded_Lily » 19. jan 2016, 06:04

HappyHippo skrev:Men det var kun 10 dage jeg nåede at spise sundt :lol: Heldigvis gik det bedre i dag. Grønkålssuppe er ret lækkert, det er jeg overrasket over!

I morgen laver jeg rødbedepostej til mit nøddebrød, så jeg har noget at spise i løbet af dagen.


10 dage? Det er sgu også længere, end jeg nogensinde har holdt! :lol:

Når jeg har lavet de der aftaler med mig selv, går det i vasken HVER gang. Jeg magter simpelthen ikke at overholde en ganske almindelig aftale med mig selv.

Nu har jeg lært, jeg skal tillade mig selv alt hele tiden - så gider jeg nemlig slet ikke spise det, og succesraten er derfor langt større :lol: :-D
1
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12655
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12374

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Guilded_Lily » 19. jan 2016, 06:07

Long day ahead - 9-timers vagten. Men den er nu ikke slem, jeg skal sidde på mit kontor halvdelen af tiden og hygge mig med at forberede.

Det er sjovt - min kollega og jeg talte om i går, at et af de mest forhadte tiltag i forhold til de ændrede arbejdsregler/-forhold, som netop var vores faste kontorer, er blevet ét af de mest afholdte steder. Bare ærgerligt, der ikke er tid nok til at sidde der :lol:
0
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6594

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Sophaya » 19. jan 2016, 07:22

Tak for bedringsønskerne og info om løn ved sygdom. Jeg arbejder måske nok til at få det, men i princippet sætter jeg selv mine timer og ville føle at jeg udnyttede min chef hvis jeg satte timer på dage hvor jeg er syg. Uanset, så skal jeg selv udfylde timesedlen og lægge den senest d.20. til vores sekretær, så jeg skal et smut derud i dag eller i morgen hvis jeg vil have penge i februar. Jeg har det sådan semi lige nu, har taget noget smertestillende, så tager derud og forsøger at arbejde, og så tager jeg jo bare hjem og laver det jeg kan hjemme og udskyder resten, hvis det skulle være helt galt.
Jeg har levet af vand, te og suppe de sidste par dage, det er let at holde sig fra snacks når man er syg :stoned:
2
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Pandesteg » 19. jan 2016, 07:38

God bedring Sophaya! Og op på hesten igen Happyhippo, lyder lækkert med nøddebrød og rødbedepostej!

GuildedLily, god (lang) arbejdsdag!

... Og så kunne jeg ikke huske mere :-D
Havde en lidt dum start på morgenen, sov over mig og styrtede rundt for at komme hurtigt ud af døren. Da jeg så kommer ned til cyklen, er låsen frosset fast :rulle: Nå men jeg fik den op og kom på arbejde nogenlunde til tiden. Gudskelov havde jeg pakket træningstaske og madpakke i går aftes, ellers havde jeg hverken haft mad eller træningstøj med i dag.

Jeg skulle have løbet inden hold-stram op i eftermiddag, men har droppet det. Det duer ikke at løbe på tid (hvilket jeg gør for at nå holdet i fitnesscenter til tiden) når føret er som det er. I stedet har jeg booket 2 andre holdtimer efter arbejde i en anden FW - nogle hold som jeg ikke har prøvet før, så det bliver jo spændende. Føler næsten jeg skal straffe mig selv for at springe løbet over, det er jo fjollet.
I weekenden skulle vejret blive lidt mildere og så tager jeg min faste 10 km dér, hvor jeg ikke skal stresse over at nå noget.

Og så er der pakket ekstra lækker madpakke pga. træning - pulled pork, en klump mozzerella og salat med spidskål, squash, små tomater og grøn peberfrugt. Glæder mig allerede :savl:
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4693
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7687

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Ally » 19. jan 2016, 07:58

Pandesteg skrev:Og så er der pakket ekstra lækker madpakke pga. træning - pulled pork, en klump mozzerella og salat med spidskål, squash, små tomater og grøn peberfrugt. Glæder mig allerede :savl:

Det lyder som en god madpakke :) Jeg glæder mig også til min: æg, rejer, gulerødder og tomater.
1
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Viskelæder » 19. jan 2016, 08:13

Jeg havde kun kedelig knækbrød og light smøreost til madpakken, men så har jeg pimpet det op med avokado, æg, en snackpose med grøntsager og 2 dadler. Nu blev jeg sulten...
3
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12655
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12374

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf Guilded_Lily » 19. jan 2016, 09:50

Jeg topper med en smoothie på drikkeskyr, granatæble, mango, ananas og honningmelon med to små pizzasnegle til. Jeg er bange for, jeg finder bunden i min plade mørk RitterSport i løbet af dagen :fløjt:
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. jan 2016, 10:33

Jeg er kommet i gang med gåturene. I går gik jeg min yndlingsrute på ca. 4,5 km, men brugte desværre to timer på det, fordi jeg skulle handle på hjemvejen, og der nogle steder var glat. Jeg vil gerne begrænse tidsforbruget til 60-75 min., da det ellers kommer til at optage for meget af min dag til at være noget, jeg kan gøre på daglig basis.

Til gengæld var det fint at kunne konstatere, at jeg kunne gå den rute uden at have lyst til at købe noget usundt. Supermarkedet, jeg kommer lige forbi, er en Lidl, og jeg plejer at føle mig ret fristet af deres croissanter og pølsehorn, men det er som om, jeg (generelt i sådanne situationer) er begyndt at fokusere på, at jeg får uro og luft i maven, når jeg spiser hvidt brød, og at det selv sagt lægger en dæmper på fristelsen. Sådan har jeg det også med mælkeprodukter. Jeg gider ikke købe en dessert eller yoghurt-snack, som jeg er nødt til at tage piller for ikke at blive generet af.
Jeg købte dog nogle pakker Tiramisu, fordi jeg havde lovet min veninde at tage lidt dessert med til aftensmaden hos hende, men det var så også både planlagt og portionsanrettet.
De Tiramisu'er kan i øvrigt anbefales! Og så koster de kun 10 kr. for to bægre.

Min yogamåtte kom også i går og har lige siden ligget udstrakt i stuen med en tung bog i hver ende, så den kan blive klar til brug.

Etapemål:

- Få rykket min døgnrytme!!! Jeg skal tilbage til at sove 00-7/8.
- Sund og varieret madplan, som skal følges
- Huske at tage min medicin
- Kun 1-2 indkøbsture
- Lang gåtur eller noget bevægelse hjemme hver dag.
- Drikkevarer: Vand/the, mælk, cola light, andet (i prioriteret rækkefølge)
- Have som klar hensigt at holde mig fra usunde snacks og i det hele taget undgå snacking, der reelt går ind og erstatter dele af måltider
4
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf MyGirl » 19. jan 2016, 11:25

Fastedagen er over mig. Går ok indtil videre, bortset fra at min mave rumler mega meget allerede fra formiddagen - det plejer den ellers aldrig.

Men jeg hænger i!

Og har lige lavet mig et tillægsmål i denne uge, som dog ikke behøver komme på forsiden, men jeg skal have skruet ned for aftensnacking på spise-hverdage! Det er stille og roligt begyndt at snige sig ind som en vane igen, og det går sgi ikke. Aftensnacking må være forbeholdt weekender - basta!

Til gengæld valgte jeg den total gode løsning i går aftes, og tog 30-45 minutters tonsen rundt i sneboldkamp med ungerne efter aftensmaden inden sengetid i stedet for at bruge "jeg skal desværre lige have ordnet køkkenet og smurt madpakker"-undskyldningen. :D Så dejligt og en fed måde at være sammen med ungerne på! Det glemmer man helt, når man er gået i doven-mode :genert:
7
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Januar '16 - en fællestråd

Indlægaf HappyHippo » 19. jan 2016, 12:26

Årh, jeg gad godt at faste. Jeg har aldrig haft det så godt, som da jeg kørte 5:2. Selvom jeg tabte mig lidt for hurtigt, så jeg skide godt ud og sov vildt godt :love:

Mht aftenssnack tager jeg lige eb spiseske kokosolie og en banan, hvis jeg er sulten, men jeg ammer også, så jeg må helst ikke blive sulten. Førhen sov jeg bedst, når jeg var lidt sulten :stoned:
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"