Overratede bøger og forfattere

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Wizzze » 18. jan 2016, 14:14

Jeg har noteret mig hvem herinde der har disset Tolkien, hævnen vil komme hårdt og brutalt!! :devil:

Jeg vil gerne nominere James Joyce og Kurt Vonnegut, jeg ved godt de udråbes som litterære genier, jeg synes bare begge er syge i roen :lol:
Tal om bøger man kan lide fysisk overlast over, tror det er nogle af de få værker man kan brække øjnene af :-D
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Annione » 18. jan 2016, 14:34

ShuruQ skrev:Haruki Marukami, Umberto Ecco og Salman Rushdi af samme årsag alle tre.

Det er muligt jeg blot er for intellekt bagud til at følge med men jeg fatter virkelig hat af deres bøger hvorend jeg gerne vil kunne se det fantastiske ved dem :genert:.


Altså... Jeg er ikke sikker på jeg forstår Haruki Marukam. Er plottet bare at en kvinde forsvinder? Jeg har læst 2 bøger af ham, og begge sluttede med en forsvunden kvinde...

Har dog tænkt mig at give ham en chance mere.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Slettet bruger » 18. jan 2016, 14:38

Annione skrev:
ShuruQ skrev:Haruki Marukami, Umberto Ecco og Salman Rushdi af samme årsag alle tre.

Det er muligt jeg blot er for intellekt bagud til at følge med men jeg fatter virkelig hat af deres bøger hvorend jeg gerne vil kunne se det fantastiske ved dem :genert:.


Altså... Jeg er ikke sikker på jeg forstår Haruki Marukami. Er plottet bare at en kvinde forsvinder? Jeg har læst 2 bøger af ham, og begge sluttede med en forsvunden kvinde...

Har dog tænkt mig at give ham en chance mere.


Den med fuglen skulle være den bedste. Det har jeg fra en overraskende kultiveret 3*34 chauffør, der havde læst alt Murakami i sin bil og var irriteret over at alle udtaler hans navn forkert, med trykket på KA.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Sophies-mor » 18. jan 2016, 15:51

Carsten Jensen. Hans "Vi, de druknede" - sjældent har jeg måtte give op for en bog.
Jeg kan ikke holde hans sprog og skrivestil ud.

Katrine Lilleør...
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf vibbsen » 18. jan 2016, 19:26

Rosa Espinosa skrev:Camilla Läckberg og Sara Blædel. Så bliver den genre heller ikke mere klichefyldt.


Jo....Liza Marklund.

Jeg så hende i et interview omkring hendes sidste bog som er den allersidste i serien om Annika Bengtzon. Her afslørede hun at hun allerede da hun skrev den første Annika Bengtzon bog vidste hvordan serien skulle ende.....WTF ???? Kunne du så ikke bare have skrevet slutningen med det samme og ladet os andre slippe....

Jeg fik faktisk lige en grim tanke...Tænk sig hvis Liza Marklund, Camilla Läckberg og Sara Blædel gik samme og lavede en fælles roman.....Med Erika, Louise og Annika i hovedrollerne..... :nerve: :tie: :puke:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf JoyNips » 19. jan 2016, 08:27

eks-Maupassant skrev:
Den med fuglen skulle være den bedste. Det har jeg fra en overraskende kultiveret 3*34 chauffør, der havde læst alt Murakami i sin bil og var irriteret over at alle udtaler hans navn forkert, med trykket på KA.


Det skægge er, at folk, der brokker sig over at trykket lægges forkert ofte efterfølger det med "trykket skal ligge på..."
Man lægger slet ikke tryk på japansk med andet end toneleje. Og så udtaler de 10 ud af 10 gange "r" forkert.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf dykkersild » 19. jan 2016, 08:46

eks-Maupassant skrev:
Annione skrev:
ShuruQ skrev:Haruki Marukami, Umberto Ecco og Salman Rushdi af samme årsag alle tre.

Det er muligt jeg blot er for intellekt bagud til at følge med men jeg fatter virkelig hat af deres bøger hvorend jeg gerne vil kunne se det fantastiske ved dem :genert:.


Altså... Jeg er ikke sikker på jeg forstår Haruki Marukami. Er plottet bare at en kvinde forsvinder? Jeg har læst 2 bøger af ham, og begge sluttede med en forsvunden kvinde...

Har dog tænkt mig at give ham en chance mere.


Den med fuglen skulle være den bedste. Det har jeg fra en overraskende kultiveret 3*34 chauffør, der havde læst alt Murakami i sin bil og var irriteret over at alle udtaler hans navn forkert, med trykket på KA.


Din taxichauffør har fuldstændig ret - men jeg ved det kun, fordi jeg har været til et foredrag. Jeg har også været med på den helt forkerte udtale ;) .

Den bedste er, efter min mening Kafka på stranden men Trækopfuglens krønike var mit første møde med ham - jeg syntes, at den var helt fantastisk.

Hans seneste novelle: Mænd uden kvinder - er måske et godt sted at starte. Det givet et godt indtryk af hans stramme - men kun en enkelt af novellerne er skrevet i stilen: magisk realisme. Den stil kan være lidt svær at gabe over i en lang roman, hvis det er første gang, man skal prøve kræfter med det.
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15654
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf 2SHY » 19. jan 2016, 08:53

Jeg tror næsten hellere jeg vil flække armen på langs end at læse mere Haruki Murakami. Jeg blev så irriteret over 1Q84 at jeg var klar til at kyle med dem. Gid jeg havde nøjes med lydbogen i stedet for at købe dem først :rulle:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf dykkersild » 19. jan 2016, 09:49

ShuruQ skrev:
Annione skrev:
ShuruQ skrev:Haruki Marukami, Umberto Ecco og Salman Rushdi af samme årsag alle tre.

Det er muligt jeg blot er for intellekt bagud til at følge med men jeg fatter virkelig hat af deres bøger hvorend jeg gerne vil kunne se det fantastiske ved dem :genert:.


Altså... Jeg er ikke sikker på jeg forstår Haruki Marukam. Er plottet bare at en kvinde forsvinder? Jeg har læst 2 bøger af ham, og begge sluttede med en forsvunden kvinde...

Har dog tænkt mig at give ham en chance mere.


Jeg har stadig en drøm om at læse "Kafka på stranden" af Marukami og "Klovnen Shalimar" af Rushdie og forstå dem, og før eller siden skal jeg prøve igen og jeg vil gerne.

Eco til gengæld gider jeg ikke forsøge på igen.


Det er lidt svært på skrift - men du lægger trykket på MUA - siger næsten ikke r - og udtaler kami - blidt. Giver det mening :lol:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. jan 2016, 09:57

Stort set alle bestsellere, jeg har stukket næsen i, har vist sig at være overratede for mig.
Det er sproget, jeg ikke kan med.
0
pisimodvind
Indlæg: 274
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:24
Kort karma: -10
Likede indlæg: 206

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf pisimodvind » 19. jan 2016, 20:04

Ken Follett
Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor bibliotekaren stak mig en kællingebog, da jeg efter en god bog til julen
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Pandesteg » 19. jan 2016, 20:31

Wizzze skrev:Jeg har noteret mig hvem herinde der har disset Tolkien, hævnen vil komme hårdt og brutalt!! :devil:

Jeg vil gerne nominere James Joyce og Kurt Vonnegut, jeg ved godt de udråbes som litterære genier, jeg synes bare begge er syge i roen :lol:
Tal om bøger man kan lide fysisk overlast over, tror det er nogle af de få værker man kan brække øjnene af :-D


I second that - da jeg havde læst ca 10 sider af Ulysses, så jeg lige præcis sådan her ud i hovedet: :forvirret: :forvirret: :forvirret:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf avdotja » 19. jan 2016, 21:10

Jeg kan godt lide Liza Marklund :-D

Men derudover synes jeg at de fleste af de der 50-stks-krimier-med-samme-detektiv/efterforsker/journalist bliver for meget efter 3-5 bøger. Fordelen ved serier er at man får en dybere kendskab til persongalleriet, men på et eller andet tidspunkt bliver det altså bare for meget med alle de ting hovedpersonen tilfældigt bliver indblandet i (og det er jo ikke sådan at de typisk foregår i New York eller lignende hvor det kunne være en anelse realistisk, nej nej - det er altid en lille flække et eller andet sted) og dernæst begynder personerne at miste kraft på et tidspunkt. Jeg har lidt en teori om at forfatteren begynder at identificere sig for meget med hovedpersonen og derfor kommer til at gøre vedkommende lidt for perfekt. Resultatet er typisk kedeligt eller irriterende - med jævne mellemrum begge dele.

Nå; den mest overratede bog jeg umiddelbart kan komme i tanke om er Dan Browns "Da vinvi mysteriet"; hvor man vist også om noget kan snakkede om en forfatter der identificerer sig lidt for meget med sin hovedperson. Men udover at jeg finder hovedpersonen jævnt irriterende, skriver manden også overraskende dårligt. Selv om jeg medgiver at plottet kunne have været spændende, så mister det lidt ved at hver eneste pointe bliver banket ind med 7-tommers søm; rent praktisk sker det ofte ved at den midaldrende hovedperson ord for ord, forklarer den unge, lækre beundrerinde hvordan tingene hænger sammen.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Slettet bruger » 19. jan 2016, 22:14

avdotja skrev:Jeg kan godt lide Liza Marklund :-D

Men derudover synes jeg at de fleste af de der 50-stks-krimier-med-samme-detektiv/efterforsker/journalist bliver for meget efter 3-5 bøger. Fordelen ved serier er at man får en dybere kendskab til persongalleriet, men på et eller andet tidspunkt bliver det altså bare for meget med alle de ting hovedpersonen tilfældigt bliver indblandet i (og det er jo ikke sådan at de typisk foregår i New York eller lignende hvor det kunne være en anelse realistisk, nej nej - det er altid en lille flække et eller andet sted) og dernæst begynder personerne at miste kraft på et tidspunkt. Jeg har lidt en teori om at forfatteren begynder at identificere sig for meget med hovedpersonen og derfor kommer til at gøre vedkommende lidt for perfekt. Resultatet er typisk kedeligt eller irriterende - med jævne mellemrum begge dele.

Nå; den mest overratede bog jeg umiddelbart kan komme i tanke om er Dan Browns "Da vinvi mysteriet"; hvor man vist også om noget kan snakkede om en forfatter der identificerer sig lidt for meget med sin hovedperson. Men udover at jeg finder hovedpersonen jævnt irriterende, skriver manden også overraskende dårligt. Selv om jeg medgiver at plottet kunne have været spændende, så mister det lidt ved at hver eneste pointe bliver banket ind med 7-tommers søm; rent praktisk sker det ofte ved at den midaldrende hovedperson ord for ord, forklarer den unge, lækre beundrerinde hvordan tingene hænger sammen.


Jeg identificerede hovedpersonen med Harrison Ford :)
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Overratede bøger og forfattere

Indlægaf Fru Sunshine » 19. jan 2016, 22:51

James Joyce fatter jeg hat af.
Karen Blixen kan jeg bare ikke læse.
Liza Marklund gider jeg heller ikke.
Jean Auel. Nøj, hvor blev det kedeligt til sidst.
Tolkien. Ringenes herre er en rigtig god historie, men han var godt nok tæt på at dræbe den.
Ken Follet Jordens Søjler.
Dan Brown. Nej, jeg gider ikke.
Dean Koontz. Samme bog en million gange.
Jan Guillous serie om Hamilton. Jeg kæmpede mig igennem en og opgav den næste.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Bøger"