Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf thomassneum » 19. jan 2016, 08:14

Det er åbenlyst stupidt.
Jeg kan blive direkte rasende, at så stupide mennesker har fundet vej til de politiske analer og rent faktisk får gennemtrumfet idioti på den måde.

Jeg kunne leve med at man indførte regler, som sikrede dansk madkultur (hvad den så end er.. og jo naturligvis ikke har været under kontinuerlig forandring igennem alle tider. :rulle: ) Når man KUN markerer 'svinekød', så kan det kun betyde én ting, hvilket man fame bør skamme sig over at støtte op om. :puke: Hvad med fisk, grød, ko osv. osv.? :tie:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16248
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32465

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf icelady » 19. jan 2016, 08:41

Lovforslaget udspringer af, at der i EN institution blev fravalgt indkøb af svinekød,fordi det driftsøkonomisk ikke kunne betale sig. Dvs forældrene, som betaler for madordningen, betaler til mad, der ikke spises og derfor smides ud.

Grunden til, at V stemte for (for der var flere V-folk, som var imod forslaget) skyldes, at sidste år stemte DF for skolelukninger i Randers Kommune, forudsat at V stemte for dette.

Der har aldrig nogensinde været forbud mod at servere svinekød: og i teorien betyder gennemførelsen at institutioner kan nøjes med at have en pose frikadeller liggende i fryseren.

Edit: Omtalte institution ligger i et område med mange muslimer; hvilket selvfølgelig afspejler sig i den mad, som bliver spist i institutionen.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16248
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32465

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf icelady » 19. jan 2016, 08:44

thomassneum skrev:Det er åbenlyst stupidt.
Jeg kan blive direkte rasende, at så stupide mennesker har fundet vej til de politiske analer og rent faktisk får gennemtrumfet idioti på den måde.

Jeg kunne leve med at man indførte regler, som sikrede dansk madkultur (hvad den så end er.. og jo naturligvis ikke har været under kontinuerlig forandring igennem alle tider. :rulle: ) Når man KUN markerer 'svinekød', så kan det kun betyde én ting, hvilket man fame bør skamme sig over at støtte op om. :puke: Hvad med fisk, grød, ko osv. osv.? :tie:


DF har jo netop været ude med "Vi skal sikre dansk madkultur." som begrundelse for dette lovforslag.
Flere politikere har bedt om at få uddybet, hvad DF anser som "dansk madkultur." Det har ingen af dem svaret på....dog var der en enkelt DFer, der mente at det kunne jo være mad såsom "lasagne". :afro:
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf kidkomb » 19. jan 2016, 08:49

Sådan nogle politikere ikke? Altså keder de sig ikke alt for meget, når de kan få tiden (og andres penge) til at gå med at fremlægge, snakke om, stemme om og implementere så endegyldigt åndssvage lovforslag?
Det er jo helt væk fra vinduet.
Og hvad ER det med Randers??
Der må være en abnorm forekomst af undergrundstråling eller noget i den dur...
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf thomassneum » 19. jan 2016, 08:53

icelady skrev:
thomassneum skrev:Det er åbenlyst stupidt.
Jeg kan blive direkte rasende, at så stupide mennesker har fundet vej til de politiske analer og rent faktisk får gennemtrumfet idioti på den måde.

Jeg kunne leve med at man indførte regler, som sikrede dansk madkultur (hvad den så end er.. og jo naturligvis ikke har været under kontinuerlig forandring igennem alle tider. :rulle: ) Når man KUN markerer 'svinekød', så kan det kun betyde én ting, hvilket man fame bør skamme sig over at støtte op om. :puke: Hvad med fisk, grød, ko osv. osv.? :tie:


DF har jo netop været ude med "Vi skal sikre dansk madkultur." som begrundelse for dette lovforslag.
Flere politikere har bedt om at få uddybet, hvad DF anser som "dansk madkultur." Det har ingen af dem svaret på....dog var der en enkelt DFer, der mente at det kunne jo være mad såsom "lasagne". :afro:


Lasagne.. !?!

Nåh.. men okay så.. men så længe det bare ikke er halal. ik? :gisp:

Det er jo så tragisk, at det "næsten" er morsomt.
1
Med bov skal man mad lave, men...
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf HerErJeg » 19. jan 2016, 09:20

thomassneum skrev:
icelady skrev:
thomassneum skrev:Det er åbenlyst stupidt.
Jeg kan blive direkte rasende, at så stupide mennesker har fundet vej til de politiske analer og rent faktisk får gennemtrumfet idioti på den måde.

Jeg kunne leve med at man indførte regler, som sikrede dansk madkultur (hvad den så end er.. og jo naturligvis ikke har været under kontinuerlig forandring igennem alle tider. :rulle: ) Når man KUN markerer 'svinekød', så kan det kun betyde én ting, hvilket man fame bør skamme sig over at støtte op om. :puke: Hvad med fisk, grød, ko osv. osv.? :tie:


DF har jo netop været ude med "Vi skal sikre dansk madkultur." som begrundelse for dette lovforslag.
Flere politikere har bedt om at få uddybet, hvad DF anser som "dansk madkultur." Det har ingen af dem svaret på....dog var der en enkelt DFer, der mente at det kunne jo være mad såsom "lasagne". :afro:


Lasagne.. !?!

Nåh.. men okay så.. men så længe det bare ikke er halal. ik? :gisp:

Det er jo så tragisk, at det "næsten" er morsomt.


Det er nu fínt nok. Lasagne er jo noget man putter HEST i. Så bliver der både serveret svin og my little pony :)
3
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf vibbsen » 19. jan 2016, 09:46

HerErJeg skrev:Sådan en omgang politisk makværk. Rent faktisk pålægger man hver enkelt børnehave et større tidsforbrug til at fremtrylle mad, fordi der både skal være svinekød og noget alternativt til dem som ikke spiser den slags.
Hvordan er det nu lige det er gået med bemandingerne disse steder? Sparekniven plejer jo gå rent ind, så det kan måske blive svært at finde tid til, fremfor at fremtrylle bedste kompromis så alle er glade.


Og hvis de så er rigtig heldige, så skal der også helst være så meget økologi som overhovedet muligt. Budgetter der afspejler dette ???? Hør nu her...Det er jo op til den enkelte institution at få budgetterne til at hænge sammen. Det er brugerdemokrati.... :fløjt: :fløjt: :fløjt: :fløjt:

Vi bor i Hvidovre kommune og jeg er egentlig ikke specielt overrasket over at det er lykkedes for DF i Randers at komme igennem med dette forslag....Som iøvrigt IKKE der det første af sin slags.....DF i Hvidovre fik faktisk "dansk madkultur" skrevet ind i konstitueringsaftalen ved kommunalvalget i 2013. Det betød at vi her i kommunen har en S-SF-DF koalition....DF var egentlig med i et borgerligt valgforbund. Men følte at de bedre kunne få deres ting igennem ved at pege på S til borgmesterposten. Og da Socialdemokraterne i den her kommune er så magtliderlige at de er totalt ligeglade med hvem de "går i seng med", ja så kunne DF da godt få Dansk Madkultur og Juletræ på torvet (I kid you not !!!!) hvis det var det der skulle til....
Senest rettet af vibbsen 19. jan 2016, 09:52, rettet i alt 1 gang.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf vibbsen » 19. jan 2016, 09:51

kidkomb skrev:Sådan nogle politikere ikke? Altså keder de sig ikke alt for meget, når de kan få tiden (og andres penge) til at gå med at fremlægge, snakke om, stemme om og implementere så endegyldigt åndssvage lovforslag?
Det er jo helt væk fra vinduet.
Og hvad ER det med Randers??
Der må være en abnorm forekomst af undergrundstråling eller noget i den dur...


Og Hvidovre....Vi har nøjagtig samme totalt stupide politik her i kommunen......Det var DF's "pris" for at stemme på socialdemokraterne til borgmesterposten.....De skulle have dansk mad i institutionerne og juletræet tilbage på torvet.....Og det fik de så....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. jan 2016, 09:53

Dette er ikke en opbakning til forslaget; jeg kom bare til at tænke på, at det med en national vinkel hverken er noget unikt eller en faktor, som kun DF går op i.

Reglerne for Folkeskolen, fx. Fælles Mål, er gennemsyret af særlige hensyn til dansk kultur.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Slettet bruger » 19. jan 2016, 10:29

FruitFly skrev:
Delfin skrev:Det er vist de færreste institutioner, der direkte har et forbud.

Der er endnu ikke fundet en eneste. Det bedste bud vi har, er det fra Støjberg, men den historie var der jo ikke kød på. Selvom historien sikkert vakte lykke rundt om Støjbergs middagsbord.


Hvad slags kød? :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Slettet bruger » 19. jan 2016, 10:48

FruitFly skrev:
eks-Maupassant skrev:Støtter forslaget. For mig at se er svinekødsforbuddet i børnehaver et klokkeklart eksempel på religions regler der bliver trykket ned over andre

Der er ikke noget svinekødsforbud. Men det behøver du jo ikke at tage dig af.


Hvis du googler "børnehave ikke svinekød", masser af hits, popper der en artikel i Politiken frem, der nævner en børnehave i Randers der er svinekødsfri.

»Jeg har været leder i 11 år, og det har altid været sådan«, siger Hanna Højlund, der er leder af Børnehuset Jennumparken i Randers.

Her går man uden om svinekødet i vuggestuen, fordi man har vurderet, at det er for besværligt og dyrt at lave to retter. Frikadellerne og bollerne i karryen bliver i stedet lavet af andet kød.


http://politiken.dk/indland/politik/ECE ... t-problem/

Så det er så bare forkert at svinekøddet ikke er forbudt (selv om de kalder deres forbud for "det er besværligt"), og rigtigt at det er det. Det kan jeg ikke rigtigt se man kan diskutere eller være uenig i, når der er børnehaver der selv siger, at sådan er det hos dem.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16248
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32465

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf icelady » 19. jan 2016, 10:52

Men fakta er, at der ingen steder har stået "Det er forbudt at servere svinekød."
Og når de selv siger det er pga økonomi og besværlighed, så har jeg meget svært ved at se, det er et forbud.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Slettet bruger » 19. jan 2016, 11:00

icelady skrev:Men fakta er, at der ingen steder har stået "Det er forbudt at servere svinekød."
Og når de selv siger det er pga økonomi og besværlighed, så har jeg meget svært ved at se, det er et forbud.


En ged bliver ikke til en elefant bare fordi jeg skriver elefant på en seddel og klistrer den på geden.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16248
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32465

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf icelady » 19. jan 2016, 11:03

eks-Maupassant skrev:
En ged bliver ikke til en elefant bare fordi jeg skriver elefant på en seddel og klistrer den på geden.


Kan du komme med et link til en lov, hvor der står, at "svinekød er forbudt i daginstitutionen?"
Hvis ja, så har du ret i der er tale om forbud.
Hvis ikke, så burde der være enighed om at det ikke er et forbud. :)
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Slettet bruger » 19. jan 2016, 11:11

icelady skrev:
eks-Maupassant skrev:
En ged bliver ikke til en elefant bare fordi jeg skriver elefant på en seddel og klistrer den på geden.


Kan du komme med et link til en lov, hvor der står, at "svinekød er forbudt i daginstitutionen?"
Hvis ja, så har du ret i der er tale om forbud.
Hvis ikke, så burde der være enighed om at det ikke er et forbud. :)


Næ, fordi jeg afviser blankt at et forbud kun er et forbud hvis personer der forbyder selv kalder det et forbud. Du kan jo ikke bare skifte ordet ud med et andet og så er alt OK.

Jeg forstår slet ikke tankegangen faktisk. Mener du seriøst at et forbud mod X er OK hvis man bare skifter ordet forbud ud? Så man istedet for at skrive "lårkorte skørter forbudt" så skriver man "lårkorte skørter kan ikke bæres her på grund af praktiske vanskeligheder" så vupti er det ikke et forbud mere?

At de omdøber deres svinekødsforbud til noget andet, det får mig tværtimod til at tænke at de skal topstyres. De kan ikke bare forbyde hvad de vil og så kalde det noget andet.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"