Nu er jeg altså nødt til at spørge ...

Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4882
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6467

Nu er jeg altså nødt til at spørge ...

Indlægaf Stars » 19. jan 2016, 17:53

Ja, ja - det er jo egentlig datterens sagsbehandler, jeg burde spørge, men fordi hun har for vane at holde kommunikationen på et minimum, har jeg været lidt "Palle 4 år" og ventet på, at hun ville informere mig :blush:

Men nu er det jo lige om lidt :shock:

Min datter flytter d. 2. februar - og eftersom vi er ude at rejse i næste uge, er der kun 3 hverdage til :tie:

Hun er 15 år og skal bo på et bosted for unge med psykiske problemer.
Og eftersom det jo er kommunen, der betaler, går jeg ud fra, at vi taler om en frivillig anbringelse?
Ikke at sagsbehandleren på NOGET tidspunkt er kommet ind på den del - hun har udelukkende spurgt, om vi var enige i, at hun skulle flytte.

Men altså, hvis det er en frivillig anbringelse - skal vi så ikke have noget information om konsekvenserne?
Her tænker jeg, at jeg læst mig til, at kommunen overtager forpligtelserne, og man til gengæld ikke får børnecheck osv.
At man også kan risikere/ skal betale bidrag? Hvordan er reglerne for det?
At man skal søge dispensation, hvis barnet skal regnes med ved boligsikring?
Og hvordan med transport, når hun kommer hjem på besøg?

Nogen kloge ord, inden jeg lukker "Palle 4 år" inde på værelset og skriver en mail til sagsbehandleren?
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46274

Re: Nu er jeg altså nødt til at spørge ...

Indlægaf LadyFox » 19. jan 2016, 18:08

Jeg boede sådan et sted de sidste par år inden jeg flyttede hjemmefra. Jeg var frivilligt anbragt, altså jeg blev spurgt under en lang indlæggelse om jeg var interesseret i at blive anbragt uden for hjemmet, hvilket jeg svarede at jeg gerne ville, min mor blev spurgt om det var noget hun ville være med til og det ville hun også gerne. Og så blev det bare sat igang uden så meget mere.

Min mor betalte ikke noget til mit ophold, og min mor betalte ikke andet transport end hvis jeg skulle bruge transport mens jeg var hjemme, det sidste var endda et lille sted i nabokommunen og der blev vi tit kørt hjem i bil - fordi vi alligevel kun boede 5 der.

Men hvis sagsbehandleren ikke er til at snakke med, så kan du altid prøve at snakke med bostedet om de ting, de burde kunne svare på en del - og burde også have interesse i at have et godt og ærligt samarbejde med forældrene.
1
...
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15361
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1249
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25706

Re: Nu er jeg altså nødt til at spørge ...

Indlægaf Delfin » 19. jan 2016, 19:25

Stars skrev:Ja, ja - det er jo egentlig datterens sagsbehandler, jeg burde spørge, men fordi hun har for vane at holde kommunikationen på et minimum, har jeg været lidt "Palle 4 år" og ventet på, at hun ville informere mig :blush:

Men nu er det jo lige om lidt :shock:

Min datter flytter d. 2. februar - og eftersom vi er ude at rejse i næste uge, er der kun 3 hverdage til :tie:

Hun er 15 år og skal bo på et bosted for unge med psykiske problemer.
Og eftersom det jo er kommunen, der betaler, går jeg ud fra, at vi taler om en frivillig anbringelse?
Ikke at sagsbehandleren på NOGET tidspunkt er kommet ind på den del - hun har udelukkende spurgt, om vi var enige i, at hun skulle flytte.

Men altså, hvis det er en frivillig anbringelse - skal vi så ikke have noget information om konsekvenserne?
Her tænker jeg, at jeg læst mig til, at kommunen overtager forpligtelserne, og man til gengæld ikke får børnecheck osv.
At man også kan risikere/ skal betale bidrag? Hvordan er reglerne for det?
At man skal søge dispensation, hvis barnet skal regnes med ved boligsikring?
Og hvordan med transport, når hun kommer hjem på besøg?

Nogen kloge ord, inden jeg lukker "Palle 4 år" inde på værelset og skriver en mail til sagsbehandleren?


Ja, dit barn bliver frivilligt anbragt og ja, du skal have en skriftlig afgørelse med oplysning om evt. forældrebetaling samt klagevejledning. Du skal ikke nødvendigvis acceptere det beløb, du får oplyst. Der findes flere grunde til, at man kan få nedsat forældrebetaling. De står i Rakels link.

Så vidt jeg husker, fik jeg resten af informationerne omkring økonomi mundtligt.

Du har også ret til at få en støtteperson en støtteperson, som er uafhængig af kommunen. Du kan selv vælge en, og hvis du har venner eller familie, som kan udfylde den rolle, kan de vælges. Det er også muligt at vælge en udefra. Der findes nogen, der tilbyder den rolle. Jeg kender hende ikke, men det kunne være sådan en. http://www.helleholmgrenjensen.dk/index.php?id=2

Alle børnetilskud bliver ganske rigtigt inddraget som den del af betalingen for opholdet. Afhængigt af typen af bo-tilbud, vil den unge modtage enten lommepenge og penge til tøj og andre fornødenheder, eller et beløb til at leve for, hvis de selv skal stå for fx. mad. Beløbet kender jeg ikke, da det er forskelligt.

Hvis du er eneforældre og modtager bidrag fra faderen, går de også som betaling for opholdet.

Boligsikring og transport ved jeg ikke noget om.
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23

Tilbage til "Børn"