Tjenstlig samtale pga. sygefravær

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1047
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 135
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2693

Tjenstlig samtale pga. sygefravær

Indlægaf Venus222 » 19. jan 2016, 14:51

Det sidste år har være røvhårdt, og som prikken over I'et er jeg blevet indkaldt til tjenstlig samtal pga. sygefravær :whine: . Jeg ved at jeg har været mere syg en jeg plejer, men det er ikke lange perioder af gangen. Det er en dag hist og her, og de dage har så hobet sig op. Jeg har virkelig prøvet at gøre hvad jeg kan for at booste mit immunforsvar, men jeg har været stresset, og så er mit immunforsvar røget i bund. Så altså jeg har været syg, jeg har ikke pjækket.

Jeg var til omsogssamtale i maj sidste år og til opfølgende samtale 6 måneder efter, hvor jeg i de 6 måneder ikke havde haft noget fravær. Og nu er jeg så indkaldt til tjenstlig samtale....

Jeg er i øvrigt sosu-assistent og arbejder som aftenvagt på et plejehjem.

Men er der nogen af jer der har prøvet noget liggende? Jeg har aldrig været til sådan en samtale før, så jeg forventer det værste og er møjbange for at blive fyret.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Tjenstlig samtale pga. sygefravær

Indlægaf Viskelæder » 19. jan 2016, 14:58

Jeg har ikke prøvet det, men jeg ved, at man på mit arbejde også indkaldes til en samtale, hvis man har 3 eller derover sygeperioder på ét år. Det er dog ikke mit indtryk, at det er en samtale, der munder ud i konsekvenser, eller at man får skæld ud, men mere en undersøgelse af, hvad det drejer sig om, og hvordan personen kan mindske sit fravær fremover mv..
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Tjenstlig samtale pga. sygefravær

Indlægaf dgd2007 » 19. jan 2016, 15:19

Nu ved jeg ikke, om man skal lægge noget i udtrykket "tjenestelig samtale". Men jeg mener ligesom Viskelæder, at sygesamtale generelt er noget inden for det offentlige, der udløser automatisk, hvis man har over x,x dage inden for periode y. Så bliver man enig i om, at det skyldes sådan og sådan, og om der evt. kan gøres noget. Lidt af et show i virkeligheden, så leder kan indrapportere, at han/hun gør noget for at mindske sygefraværet. Men snak med en tillidsmand, hvis du er nervøs.
3
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33982

Re: Tjenstlig samtale pga. sygefravær

Indlægaf JoyNips » 19. jan 2016, 16:39

Hos os ryger man til samtale ved mere end 10 dage på et år. Det handler mest om at afklare om det er noget ved arbejdet eller arbejdsmiljøet, der er årsag til ens sygdom.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 770
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14567

Re: Tjenstlig samtale pga. sygefravær

Indlægaf Pjeps » 19. jan 2016, 17:28

Der ligger faste retningslinier for hvornår folk indkaldes til sygefraværssamtale. Det er som udgangspunkt ikke en samtale for at fyre folk, men for at høre og afdække om ens arbejde/miljø er medvirkende til at man ofte er syg.
1
:ninja:
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1047
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 135
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2693

Re: Tjenstlig samtale pga. sygefravær

Indlægaf Venus222 » 19. jan 2016, 21:45

Mange tak for jeres svar. Jeg taler med vores tillidsmand, og får evt. ham (eller en anden kollega) til at tage med til mødet.
0
didaa
Indlæg: 1708
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2344

Re: Tjenstlig samtale pga. sygefravær

Indlægaf didaa » 21. jan 2016, 15:21

En tjenstlig samtale og en sygefraværssamtale er ikke det samme. Sygefraværssamtalen skal der indkaldes til efter et bestemt antal dage eller perioder, hvorimod en tjenstlig samtale - nogen steder også kaldet en irettesættelses samtale - handler om at give en advarsel på baggrund af en eller anden situation, og det kan godt være på grund af for meget sygefravær. Så får man typisk en periode til at rette op på det, men hvis fraværet fortsætter kan det føre til afskedigelse.

Du har altid ret til at tage en bisidder med, og det skal du bestemt gøre.
1
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1047
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 135
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2693

Re: Tjenstlig samtale pga. sygefravær

Indlægaf Venus222 » 21. jan 2016, 19:31

Vi har pt. ingen tillidsmand på min arbejdsplads, men en kollega har lovet at tage med til samtalen. Og i følge hende har jeg intet at frygte. Så det er fint nok.

Men jeg må nok indrømme at jeg overvejer at finde et andet job. Jeg er simplthen så træt af min arbejdsplads.... Overvejer et brancheskift, men hvad faen skulle jeg lave...? :gruble:
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Tjenstlig samtale pga. sygefravær

Indlægaf Buller » 21. jan 2016, 19:56

handicaphjælper måske? De leder flere steder efter fagpersonale til nogle ordninger. :)
0
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1047
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 135
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2693

Re: Tjenstlig samtale pga. sygefravær

Indlægaf Venus222 » 13. mar 2016, 23:00

Her er en meget forsinket up-date, men jeg kunne ikke finde tråden.... :blush:

Anyway, samtalen gik godt. Jeg er ikke i fare for at blive fyret og jeg fik faktisk ros af vores øverste leder. Hun synes at jeg er meget dygtig og kompetent.
Det var ret tydeligt at den samtale blev holdt fordi at det skal arbejdsgiver gøre, så der er i virkeligheden ikke meget at skive om. Hvilket jo er fint. :)

Der ud over, så har det hjulpet på mit helbred at vi har fået en fast base (hvilket jeg jo forventede det ville) så jeg har ikke være syg de sidste par måneder. :banan:
20

Tilbage til "Livets forhold"