Dårlige formuleringer i medierne...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
mfufu
Indlæg: 103
Tilmeldt: 12. aug 2015, 21:23
Kort karma: 7
Likede indlæg: 88

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf mfufu » 19. jan 2016, 15:52

Guldfisk skrev:
mfufu skrev:Overskrift på http://www.dr.dk/nyheder:
Boligforeningschef advarer: Der er brodne kar blandt valuarer

De er brådne, de der kar.

Via licensen betaler vi for, at DR kan holde en højere standard end fx Jyllands-Posten (ja, de bruger bindesteg efter binde-s'et), som er begyndt på nu og da at nægte mig adgang, fordi jeg bruger adblocker. Derfor min øgede interesse for DR's nyhedsskriverier.


Men det er da korrekt med brodne?


Ja, hovsa. Til mit forsvar kan jeg anføre, at det fejlagtige brådne tilsyneladende var mere udbredt før (KorpusDK 90 med 9 brådne kar/3 brodne) end i det seneste KorpusDK 2007 (26 brodne kar/16 brådne). Et sjældent eksempel på, at den korrekte form har vundet frem.
1
Internettet er et fantastisk medie til udbredelse af viden såvel som misinformation. Sammenholdt med at demokrati gælder for alle, ser det virkelig sort ud.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 20. jan 2016, 11:11

Det lyder altså åndssvagt, at det er blevet indført, at medierne skal sige: "Taliban har taget skylden for angrebet", formentlig for derved at understrege, at det er noget grimt.

Men fFor dem er det jo en stor succes, så de siger jo ikke: "Ej, det må I undskylde. Det var os, der gjorde det."
Man skal selvfølgelig heller ikke sige, at de har taget "æren" for det, som de selv ville mene.
Men hvad var der galt med det neutrale "tage ansvaret for", som man brugte i gamle dage.
På engelsk hedder det jo også stadigvæk "claim responsibility", så det er nok en lokal dansk opfindelse, at det skal sige på den anden måde.
1
mfufu
Indlæg: 103
Tilmeldt: 12. aug 2015, 21:23
Kort karma: 7
Likede indlæg: 88

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf mfufu » 20. jan 2016, 12:15

dgd2007 skrev:...
Men hvad var der galt med det neutrale "tage ansvaret for", som man brugte i gamle dage.
...


Se her på sproget.dk: Skyld og ansvar, hvor Erik Hansen (Magister Stygotius) klart foretrækker "skyld", hvis valget kun står mellem de to muligheder.
1
Internettet er et fantastisk medie til udbredelse af viden såvel som misinformation. Sammenholdt med at demokrati gælder for alle, ser det virkelig sort ud.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 20. jan 2016, 12:22

mfufu skrev:
dgd2007 skrev:...
Men hvad var der galt med det neutrale "tage ansvaret for", som man brugte i gamle dage.
...


Se her på sproget.dk: Skyld og ansvar, hvor Erik Hansen (Magister Stygotius) klart foretrækker "skyld", hvis valget kun står mellem de to muligheder.

Nå, det er ham, der har skylden for det! :D
0
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf Miss_no_More » 23. jan 2016, 11:28

Fra tv2nord.dk omhandlende den forsvundne Thomas. Dobbelt op på fejl: "Siden da har værken politiet og Missing People arbejdet hårdt på at finde ham"
2
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf landsbytossen » 24. jan 2016, 13:04

Ekstra Bladets Ronja slår til igen.

Baggrundsinfo: 16-årig ved ikke hun er gravid, da hun uventet føder sønnen Karl.

"Karls far fik også lidt af et chok, da han fik nyheden om den nyfødte dreng. Han og Linnea er ikke længere et par, men han er nu begyndt at se mere til sin far."
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
mfufu
Indlæg: 103
Tilmeldt: 12. aug 2015, 21:23
Kort karma: 7
Likede indlæg: 88

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf mfufu » 29. jan 2016, 12:32

dr.dk/nyheder igen.
"Apple: Vi skal ikke betale skat tilbage
Apple tror ikke på, at det bliver nødvendigt at betale skat tilbage. Apples skatteforhold bliver i øjeblikket undersøgt af EU Kommissionen."
http://www.dr.dk/nyheder/penge/apple-vi-skal-ikke-betale-skat-tilbage

Det der med at "betale skat tilbage". Har Apple fået nogle penge fra skattevæsnet, som de nu skal betale tilbage? Umiddelbart skulle jeg mene det handler om efterbetaling af skat, altså betaling af skat, som ikke tidligere er blevet betalt.
1
Internettet er et fantastisk medie til udbredelse af viden såvel som misinformation. Sammenholdt med at demokrati gælder for alle, ser det virkelig sort ud.
mfufu
Indlæg: 103
Tilmeldt: 12. aug 2015, 21:23
Kort karma: 7
Likede indlæg: 88

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf mfufu » 29. jan 2016, 12:41

dr.dk/nyheder igen igen.
BILLEDER Fra petit til kurvet: Her er Barbies nye krop
http://www.dr.dk/nyheder/kultur/billeder-fra-petit-til-kurvet-her-er-barbies-nye-krop

Historien er såmænd fin nok, men journalisten synes "curvy" skal staves curvey. Man kan selvfølgelig glæde sig over, at artiklen ikke bare er en maskinoversættelse.
0
Internettet er et fantastisk medie til udbredelse af viden såvel som misinformation. Sammenholdt med at demokrati gælder for alle, ser det virkelig sort ud.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 29. jan 2016, 14:30

mfufu skrev:dr.dk/nyheder igen.
"Apple: Vi skal ikke betale skat tilbage
Apple tror ikke på, at det bliver nødvendigt at betale skat tilbage. Apples skatteforhold bliver i øjeblikket undersøgt af EU Kommissionen."
http://www.dr.dk/nyheder/penge/apple-vi-skal-ikke-betale-skat-tilbage

Det der med at "betale skat tilbage". Har Apple fået nogle penge fra skattevæsnet, som de nu skal betale tilbage? Umiddelbart skulle jeg mene det handler om efterbetaling af skat, altså betaling af skat, som ikke tidligere er blevet betalt.

Det er vist oversættelsen, der er gået galt. Jeg mener, det hedder "back taxes" på amerikanisk :)
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf landsbytossen » 1. feb 2016, 00:55

Jeg er i tvivl, om denne hører til under dårlige formuleringer eller Hvad griner du af ?

Dansk Folkeparti København har i et opslag på FB skrevet "Kan vi ikke snart intrigere vores ældre i det DANSKE samfund, Det er trods alt dem , der har slidt og slæbt, for det der engang var velfærd."
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf landsbytossen » 4. feb 2016, 06:25

DR2 Morgen har lige rettet en tekst nederst i billedet. De skrev først "Danmark afsætter 688 kr. til syriske flygtninge"
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 4. feb 2016, 09:16

landsbytossen skrev:DDe skrev først "Danmark afsætter 688 kr. til syriske flygtninge"

Det er altid godt at kunne sige, at man gør noget i nærområdet! ;)
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf icelady » 9. feb 2016, 11:06

0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf landsbytossen » 9. feb 2016, 13:55

Hørt på DR2

"Mette Frederiksen, leder af oppositionen"

Jeg tror nu ikke, at Uffe Elbæk, Morten Østergarrd, Johanne Schmidt-Nielsen eller Pia Olsen Dyhr opfatter Mette som deres leder.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
No_Link
Indlæg: 65
Tilmeldt: 6. feb 2016, 09:13
Kort karma: 6
Likede indlæg: 63

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf No_Link » 9. feb 2016, 17:35

"Set i bakspejlets klare lys"... Say what! Det er der da ikke noget, der hedder Jacob Ellemann!!!

http://www.dr.dk/nyheder/indland/faktat ... egen-skyld
0
Korthed er talentets søster,
Anton Tjekhov 1860-1904

Tilbage til "Sprog"