Job via netværk.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Job via netværk.

Indlægaf HappyPaww » 20. jan 2016, 12:11

Jeg får relativt ofte henvendelser om ledige stillinger fra rekrutteringsbureauer mv. via LinkedIn, og da jeg selv er i nyt godt job, henviser jeg gerne til relevante tidligere kolleger fx., som de kan prøve at kontakte. Så på den måde bruger jeg mit netværk.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Job via netværk.

Indlægaf HappyPaww » 20. jan 2016, 12:12

Og nu arbejder i øvrigt selv i et headhunter-firma, så jeg kan bekræfte, at man kommer rigtig langt med netværk - i hvert fald inden for businessverdenen :)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Job via netværk.

Indlægaf Wizzze » 20. jan 2016, 12:28

Jeg opholder mig en del i sengen hos en HR kvinde, tæller det som at udnytte sit netværk? :-D

Men ja, jeg har både selv udnyttet mit netværk i forbindelse med jobskifte, og jeg har henvist andre og er blevet spurgt til om jeg kende nogen gode kandidater, eller steder.
1
Do as I say! :whip:
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Job via netværk.

Indlægaf JoyNips » 20. jan 2016, 12:31

Jeg kan i hvert fald nok sørge for, at en ansøgning bliver lagt lidt ekstra mærke til ved at fortælle min chef, at ansøger er én, jeg kender. Derfra er det vedkommendes egne præstationer, der må sørge for ansættelsen.
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Job via netværk.

Indlægaf Purple Haze » 20. jan 2016, 13:24

Det hjælper hvis man har én der kan gøre opmærksom på at det ledige job findes.
Man skal selv skrive ansøgningen og klare samtalerne. Men man kan kun søge de relevante jobs hvis man ved at de findes.

Arbejder i samme afdeling som flere jeg har arbejdet sammen med før, og det er ikke en tilfældighed. Vi henviser hinanden til jobs på kryds og tværs.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Job via netværk.

Indlægaf LadyFox » 20. jan 2016, 13:32

Min mor blev headhuntet af sin nuværende arbejdsplads fordi de manglede en med min mors kvalifikationer og en af hendes tidligere kollegaer arbejdede på stedet og fortalte om hvordan min mor passede lige præcis til egenskaber de manglede.
0
...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Job via netværk.

Indlægaf Aima » 20. jan 2016, 13:35

Jeg blev tilknyttet et mediebureau for lidt under et års tid siden, helt tilfældigt, fordi en nær ven arbejdede der og lige syntes, han havde en opgave, jeg skulle på. Siden er jeg bare blevet en fast del af holdet og i takt med at 'mit netværk', som jeg faktisk ikke rigtigt vidste, jeg havde, har fundet ud af, hvad jeg laver, er opgaverne, udover dem jeg får fra bureauet, kommet dumpende lidt af sig selv.

Jeg var nok heldig i udgangspunktet, men er siden blevet ret bevidst om, hvad networking kan. Jeg namedropper også selv venner, bekendte og tidligere kunder, hvis jeg fornemmer der er et potentielt match i blandt.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Garfield
Indlæg: 805
Tilmeldt: 7. sep 2015, 07:19
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1309

Re: Job via netværk.

Indlægaf Garfield » 20. jan 2016, 14:23

Jeg er akademiker og for mig har netværk betydet en del.

Min første Ph.D.-stilling (som jeg ikke gennemførte) var et resultat af, at én af mine vejledere havde anbefalet mig.

Min anden Ph.D.-stilling (som jeg gennemførte) var et resultat af, at jeg kendte 2 ud af 3 i ansættelsesudvalget. Den ene havde jeg skrevet med, da den første Ph.D.-stilling ikke fungerede for mig og hun sagde, at de snart skulle ansætte et par Ph.D.'ere, så de stillinger skulle jeg da bare tage at søge.

Mit første job efter Ph.D.'en var i en anden gruppe end dér, hvor jeg lavede Ph.D. Jeg var bekendt med ham, der havde slået stillingen op, så jeg skrev og spurgte til den og blev igen anbefalet at søge. I det ansættelsesudvalg kendte jeg 3 ud af 4.

Da jeg skulle søge et job for nylig i et firma, hvor en tidligere kollega havde arbejdet for 4 år siden, skrev jeg til ham på LinkedIn og spurgte til stillingen, jobbet og firmaet. Det var en kæmpe hjælp i forhold til, hvad jeg skulle lægge vægt på og jeg "name-droppede" da også hans navn til samtalen. Jeg fik godt nok ikke jobbet, men jeg nåede til 2. samtale og blev bedt om at søge igen næste gang de slog en stilling op.
0
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Job via netværk.

Indlægaf Mi55y » 20. jan 2016, 15:58

Jeg fik mit første fuldtidsarbejde efter uddannelse igennem netværk, da min moster arbejdede i virksomheden og anbefalede mig.

Jeg har selv skaffet en gammel studieveninde til samtale hos mit nuværende arbejde.

Begge de steder jeg har arbejdet slår de helst ikke stillinger op, medmindre det bliver nødvendigt. Så de har forladt sig meget på anbefalinger og henvisninger samt jobindex, hvor mit nuværende arbejde også kontaktede mig gennem.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Job via netværk.

Indlægaf girl_beat » 20. jan 2016, 16:01

Jeg trak i høj grad på mit netværk, da jeg var jobsøgende (akademiker), og det kastede både kaffemøder og jobsamtaler og til sidst jobtilbud af sig :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4441
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7384

Re: Job via netværk.

Indlægaf Neenah » 20. jan 2016, 16:17

Men altså... de af jer der bruger/har brugt jeres netværk aktivt - hvordan har I gjort helt konkret?
0
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Job via netværk.

Indlægaf fisken80 » 20. jan 2016, 16:58

Jeg anbefalede for mange år siden min veninde at søge arbejde i en virksomhed, hvor jeg kendte en af mellemlederne. Jeg vidste at de skulle i gang med at etablere sig på et marked med et sprog som min veninde havde læst. Og det gav hende et job.

Jeg anbefalede også at min gamle arbejdsplads havde min svigerinde med i tankerne da jeg skiftede arbejdssted og de derfor søgte en med de samme fag som mig - hun fik også jobbet.

Jeg har dog aldrig selv fået job gennem et netværk.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Ongo
Indlæg: 25
Tilmeldt: 29. dec 2015, 18:08
Kort karma: 0
Likede indlæg: 27

Re: Job via netværk.

Indlægaf Ongo » 20. jan 2016, 16:59

Jeg har selv fået job via mit netværk (gammel læsegruppemakker gjorde mig opmærksom på en ledig stilling som ikke blve slået op), og jeg har så sent som igår skaffet en gammel ven til samtale på en stilling som ikke bliver slået op + anbefalet ham.
Det kommer selvfølgelig an på branchen, men min oplevelse er i hvert fald at rigtig mange stillinger bliver besat på den måde. Flere af mine veninder har også fået job gennem tidl. kolleger/studiekammerater/venner.

Frivilligt arbejde hører jeg også tit er med til at skabe ntværk og dermed jobmuligheder.
0
Brugeravatar
Ongo
Indlæg: 25
Tilmeldt: 29. dec 2015, 18:08
Kort karma: 0
Likede indlæg: 27

Re: Job via netværk.

Indlægaf Ongo » 20. jan 2016, 17:02

Nu hvor jeg tænker over det, har jeg faktisk kun haft et enkelt job som jeg har fået på "almindelige" vilkår. Har haft fem studiejob og et fuldtidsarbejde gennem netværk
0
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Re: Job via netværk

Indlægaf Joe » 20. jan 2016, 20:28

Jeg er ikke verdens bedste netværker, i form af at have et kæmpe netværk af bekendte, der ved at jeg er dygtig. Til gengæld har jeg et mindre netværk, hvor flere af dem der er i det, synes jeg er fantastisk. Derfor valgte direktøren på mit praktiksted uopfordret at lægge et rigtigt godt ord ind hos min nuværende direktør, og derfor kunne jeg en måneds tid efter starte job uden overhovedet at have sendt andet end mit cv.
Så for mig har netværket været vigtigt, og jeg kan se på mine tidligere studiekammerater og andre bekendte, at det i høj grad er sådan man får et job i min branche.

Jeg kunne sikkert også hjælpe andre. Indtil videre har jeg gjort det ved at hyre freelancere i mit netværk ind for at lave opgaver for mig og min arbejdsplads. Men jeg ville kun gøre det med folk, jeg vidste var dygtige.
0

Tilbage til "Livets forhold"