Delfin skrev:dgd2007 skrev:"Amerikagenerne" lyder altså underligt!
Hvad er det?
Det er sådan som de fleste News-folk siger amerikanerne.
Delfin skrev:dgd2007 skrev:"Amerikagenerne" lyder altså underligt!
Hvad er det?
dgd2007 skrev:Delfin skrev:dgd2007 skrev:"Amerikagenerne" lyder altså underligt!
Hvad er det?
Det er sådan som de fleste News-folk siger amerikanerne.
Delfin skrev:Ok det har jeg vist ikke lige hørt. Jeg kan ikke engang udtale det uden at slå krøller på tungen
dgd2007 skrev:Delfin skrev:Ok det har jeg vist ikke lige hørt. Jeg kan ikke engang udtale det uden at slå krøller på tungen
G'et i -kage- er selvfølgelig stumt som altid. Så kan du sagtens. Jeg synes bare det lyder mærkeligt.
Delfin skrev:dgd2007 skrev:Delfin skrev:Ok det har jeg vist ikke lige hørt. Jeg kan ikke engang udtale det uden at slå krøller på tungen
G'et i -kage- er selvfølgelig stumt som altid. Så kan du sagtens. Jeg synes bare det lyder mærkeligt.
Det blev det bare sværere af
Delfin skrev:[...]
Ps tror du ikke, det er tid til høreapparat
Senest rettet af Delfin 22. sep 2019, 20:12, rettet i alt 1 gang.
dgd2007 skrev:Delfin skrev:[...]
Ps tror du ikke, det er tid til høreapparat
Senest rettet af Delfin 22. sep 2019, 20:12, rettet i alt 1 gang.
Hov hov, hvad var det for en tilføjelse, unge dame!
dgd2007 skrev:Delfin skrev:Ok det har jeg vist ikke lige hørt. Jeg kan ikke engang udtale det uden at slå krøller på tungen
Fru Sunshine skrev:Det er derfor din hjemmelavede fonetik er så svær at fatte. De fleste udtaler vel g i kage.
dgd2007 skrev:Fru Sunshine skrev:Det er derfor din hjemmelavede fonetik er så svær at fatte. De fleste udtaler vel g i kage.
Som hvad udtaler du det da?
Jeg har muuuuligvis resterne af en svag j-lyd, men for næste generation (herovre i hvert fald) er g'et der slet ikke i udtalen af kage, så det rimer på "ah" (ved noget lækkert) eller nok mest almindeligt "ae" (verbet).
Anilara skrev:Det er jo ikke som sådan en dialektisk ting, men jeg oplever ikke nogle af mine bekendte fra andre landsdele gør det samme..
Alt beklædning man skal have på hovedet kalder jeg en hat. Enkelte gange en hue, men oftest en hat. Om det så er en kasket, en baret, mange former for huer... Altsammen hat.
dgd2007 skrev:Anilara skrev:Det er jo ikke som sådan en dialektisk ting, men jeg oplever ikke nogle af mine bekendte fra andre landsdele gør det samme..
Alt beklædning man skal have på hovedet kalder jeg en hat. Enkelte gange en hue, men oftest en hat. Om det så er en kasket, en baret, mange former for huer... Altsammen hat.
Min kone gør det - dog med et vist glimt i øjet. Fx hvis man ser de nordkoranske generaler med deres kommunistiske kæmpekasketter: "Sikke nogle store hatte!"
(Født københavner, af blandet midt-øst-jysk og sydsjællandsk herkomst).
paint skrev:Det er det min onkel kalder: "Københavner, af anden etnisk herkomst"