Er denne debat for indspist og tam?

Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf decibell » 23. jan 2016, 11:33

Ado skrev:Jeg synes det er lige over-kill nok, at man ikke må referere til en tidl. debattør på en positiv måde. At man ikke må bagtale er helt fint. Det kan man gøre i de grønne kort.
...cut



Jeg tror, at nogen misforstår det med at omtale andre positivt. I regelsættet er kun nævnt, at man ikke må tale dårligt om andre og tidligere debattører. Vi forbyder ikke positiv eller neutral omtale på lige linje med negativ.

Når det så er sagt, har vi også reglerne om ikke at hænge andre ud uden deres samtykke, og vi har skrevet i beskeden omkring stramninger af regelsættet (men det står altså ikke i regelsættet):

Selv når det er positiv omtale, kan det have en så afslørende karakter, at det bryder vores regler om ikke at hænge andre ud.


og det er nok den sætning, der spøger nu, tror jeg? Men alt, det siger, er faktisk bare, at i nogle tilfælde har det været nødvendigt at skride ind over for selv positive omtaler, fordi der blev lagt for mange personlige detaljer om personens privatliv på bordet uden dennes samtykke.

Derfor er sagen reelt sådan, at hvis man kan omtale positivt eller bare neutralt UDEN samtidig at bryde den anden regel om at hænge ud ved at give for mange personlige detaljer, vil I ikke opleve nogen moderation fra vores side af. :)
5
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34771

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf Dirtylittledevil » 23. jan 2016, 12:27

Viskelæder skrev:... at man kan føle sig begrænset som bruger herinde, fordi man tænker, før man laver en debat/svarer på en debat/uploader noget: "må jeg det? ej, jeg dropper det bare..."


Ja det er vist dér jeg er havnet lige nu, jeg blev både forlegen og lidt skamfuld over at noget jeg havde postet, i den grad bød andre så meget imod at der blev klaget (eller sådan forestiller jeg mig i hvert fald at det var). Men jeg ved også godt at jeg er meget nem at slå ud af kurs og jeg tænker altid at alting er min skyld, så jeg ved godt det også er noget jeg selv skal arbejde med, og at det er min egen skyld. Hov der gjorde jeg det igen :gisp:

Mht indspisthed, så har jeg sjovt nok haft den oplevelse ved at flytte debat, at de vigtigste PB-slyngveninder dem har jeg stadig, men til gengæld er posen på forunderlig vis blevet rystet så jeg pludselig har lært "nye" (gamle) debattører at kende over PB, folk jeg ellers aldrig har haft noget at gøre med :)
7
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf Wizzze » 23. jan 2016, 13:23

decibell skrev:
Ado skrev:Jeg synes det er lige over-kill nok, at man ikke må referere til en tidl. debattør på en positiv måde. At man ikke må bagtale er helt fint. Det kan man gøre i de grønne kort.
...cut



Jeg tror, at nogen misforstår det med at omtale andre positivt. I regelsættet er kun nævnt, at man ikke må tale dårligt om andre og tidligere debattører. Vi forbyder ikke positiv eller neutral omtale på lige linje med negativ.

Når det så er sagt, har vi også reglerne om ikke at hænge andre ud uden deres samtykke, og vi har skrevet i beskeden omkring stramninger af regelsættet (men det står altså ikke i regelsættet):

Selv når det er positiv omtale, kan det have en så afslørende karakter, at det bryder vores regler om ikke at hænge andre ud.


og det er nok den sætning, der spøger nu, tror jeg? Men alt, det siger, er faktisk bare, at i nogle tilfælde har det været nødvendigt at skride ind over for selv positive omtaler, fordi der blev lagt for mange personlige detaljer om personens privatliv på bordet uden dennes samtykke.

Derfor er sagen reelt sådan, at hvis man kan omtale positivt eller bare neutralt UDEN samtidig at bryde den anden regel om at hænge ud ved at give for mange personlige detaljer, vil I ikke opleve nogen moderation fra vores side af. :)


Men hvordan så når et debattørnavn/adfærd bliver et begreb? :gruble:
Ligesom man har en Jesper Olsen i fodbold, er der jo debattører, som med deres debatadfærd bliver et begreb, som man vel godt kan omtale uden det er negativt eller en udstilling af personen? Jeg føler mig f.eks. ikke ramt eller udstillet, når der tales om Wizzze-tråde, jeg ved godt hvad der menes og det er en nem reference, som de fleste nok forstår. På sammen måde findes der andre arketyper, som er nemme at referere for at beskrive hvad man taler om, uden det er negativt ment.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf Fru Sunshine » 23. jan 2016, 13:34

^Ja, og det er der da heller ikke nogen, der siger, at man ikke må.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf decibell » 23. jan 2016, 13:43

Wizzze skrev:
decibell skrev:
Ado skrev:Jeg synes det er lige over-kill nok, at man ikke må referere til en tidl. debattør på en positiv måde. At man ikke må bagtale er helt fint. Det kan man gøre i de grønne kort.
...cut



Jeg tror, at nogen misforstår det med at omtale andre positivt. I regelsættet er kun nævnt, at man ikke må tale dårligt om andre og tidligere debattører. Vi forbyder ikke positiv eller neutral omtale på lige linje med negativ.

Når det så er sagt, har vi også reglerne om ikke at hænge andre ud uden deres samtykke, og vi har skrevet i beskeden omkring stramninger af regelsættet (men det står altså ikke i regelsættet):

Selv når det er positiv omtale, kan det have en så afslørende karakter, at det bryder vores regler om ikke at hænge andre ud.


og det er nok den sætning, der spøger nu, tror jeg? Men alt, det siger, er faktisk bare, at i nogle tilfælde har det været nødvendigt at skride ind over for selv positive omtaler, fordi der blev lagt for mange personlige detaljer om personens privatliv på bordet uden dennes samtykke.

Derfor er sagen reelt sådan, at hvis man kan omtale positivt eller bare neutralt UDEN samtidig at bryde den anden regel om at hænge ud ved at give for mange personlige detaljer, vil I ikke opleve nogen moderation fra vores side af. :)


Men hvordan så når et debattørnavn/adfærd bliver et begreb? :gruble:
Ligesom man har en Jesper Olsen i fodbold, er der jo debattører, som med deres debatadfærd bliver et begreb, som man vel godt kan omtale uden det er negativt eller en udstilling af personen? Jeg føler mig f.eks. ikke ramt eller udstillet, når der tales om Wizzze-tråde, jeg ved godt hvad der menes og det er en nem reference, som de fleste nok forstår. På sammen måde findes der andre arketyper, som er nemme at referere for at beskrive hvad man taler om, uden det er negativt ment.


Umiddelbart virker det jo også ok, men jeg må tilføje, at det må komme an på en vurdering, når vi står i det, Wizzze, for vi kan bare ikke på forhånd ramme alt i regelsættets formulering. Som de andre moderatorer også har skrevet før, skal meget af det, der er i gråzonen, desuden netop ses i kontekst, før det er til at vurdere, om det er brud på regelsættet eller ej. Akkurat lige som du beskriver det, kommer det jo an på mange andre faktorer, og vi kan alle komme med eksempler på ting, der umiddelbart virker uskyldigt, når det er taget ud af sammenhængen, men hvor det bare ikke er det i selve situationen, fordi den øvrige tone og ordvalget i indlægget også spiller ind og måske medvirker til at gøre det mere negativt.

Men generelt er det jo gudskelov sjældent så umuligt at skelne, for sidder man fx og nævner en tidligere debattør i negative vendinger over flere indlæg, er det heller ikke kun tale om et begreb.

Beklager, kan ikke give dig et mere præcist svar.

Hvis vi skal fortsætte debatten om moderation, synes jeg, vi skal føre den over i den tråd, der er indrettet til det. :)
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf fisken80 » 23. jan 2016, 17:11

Hellere at det er lidt tamt, end det som KS har udviklet sig til på DD. Det er ikke så meget emnerne, det er personerne, der deltager. Det er ren nationen og det gider jeg simpelthen ikke. Der er ingen reel argumentation for egne synspunkter, og vover man at skrive noget, der minder om et indlæg med en smule substans så bliver man straks belært om, at man skal "lade være med at spille klog". Det gider jeg ikke se på (jeg er stoppet med at skrive for et stykke tid siden, men læser af og til med, men mindre og mindre)
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf Daine » 23. jan 2016, 17:30

Jeg er glad for at være her, så enkelt kan det siges. På den gamle debat bevægede jeg mig mest rundt i periferien og jeg synes da, da jeg var ny bruger derovre, at dindebat var frygtelig indspist. Det med en "inderkreds" gav faktisk fint mening for mig, men ikke på en specielt negativ måde.
Jeg tænker bare lidt, hvad enten man er her eller der, så vil der altid være debattører der kender hinanden bedre (på godt og ondt) og der vil derfor indimellem være noget indforståethed. Mange kender hinanden privat og/eller via Facebook, det giver også en anden debatrelation. Det synes jeg er ok, jeg har aldrig følt mig dårligt behandlet herovre. Tværtimod.
Jeg sammenligner nogen gange med en stor arbejdsplads. Der er dem man svinger rigtig godt med, dem man har et fint forhold til, dem man helst ikke vil arbejde sammen med (men dog anerkender, at de ved hvad de laver) og så dem, man aldrig helt kan huske "hende der med håret fra kontoret, du ved nok ...". Sådan er det i livet, som debatten jo er en afspejling af.

Hvad angår tråde med mere kant (eller bare lidt mere personlige tråde), så skal det nok stille og roligt komme. Savner man tråde med bestemte emner helt vildt, er det jo bare med at gå i gang. Og det behøver jo ikke tage udgangspunkt i ens egen forhistorie. Wizzze er jo et rigtig godt eksempel på en trådsstarter, der ofte bruger avisartikler som udgangspunkt for en diskussion. Det er da bare med at følge hans eksempel :)

Og hvad angår moderationen herinde, synes jeg egentlig den er ok. De gange der har været skrevet med blåt har det været forståeligt og jeg synes ikke de har blandet sig voldsomt meget. Ikke offentlig ihf :D
Jeg tror, man bare skal bruge sin sunde fornuft - for langt langt de fleste af os vil det være nok. Og så må der jo komme reguleringer mv hen af vejen, når der opstår situationer hvor det er nødvendigt. Man kan ikke regelsætte om ALT på forhånd, der vil altid være en kontekst at tage hensyn til - og det er også sådan jeg læser det der er skrevet fra moderationen indtil videre. Nogle ting er helt faste (bla ingen negativ omtale af debattører), mens andre vil være en vurderingssag. Igen, sådan synes jeg også verden omkring mig fungerer.
10
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf Fillie » 23. jan 2016, 17:35

Jeg har svært ved at vurdere, om Debatten virker indspist, men umiddelbart vil jeg tro, at jeg selv, hvis jeg var ny, ville være mere optaget og navnlig betaget af den gode stemning, der uden tvivl hersker her i forhold til alle andre steder, jeg har kendt.

Jeg kan ikke genkende, at Debatten mangler "kant". Der er blevet diskuteret mange emner, som folk har haft vidt forskellige holdninger til. Jeg tænker, som flere andre allerede har givet udtryk for, at man skal være påpasselig med at forveksle "kant" med "popcorn". Jeg undværer fint fornøjelsen ved at følge udviklingen i popcorntråde til fordel for en behagelig og tryg omgangsform; det sidste har jeg nemlig i min hverdag langt større glæde af. Derfor er jeg også som oftest helt enig i moderationen, hvis frivillige arbejde for at vedligeholde et rummeligt og hyggeligt forum jeg beundrer.

Slutteligt tænker jeg, at et forum jo slet ikke behøver at favne alle ens behov, selvom det er af almen karakter, og at man med fordel kan sprede sin aktivitet over flere.
2
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25604

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf Delfin » 23. jan 2016, 17:41

For mit vedkommende handler det ikke om det med at nævne debatnavne, screenshot og det der. Det har jeg slet ikke orket at sætte mig rigtigt ind i.

Det er mere en barnepige tilgang, som jeg har bemærket nogle gange, hvor bølgerne blev en smule højere. Det er ikke noget særlig voldsomt, men jeg synes grænsen blev sat for hurtigt, hvor jeg personligt mener, at der godt kan bruges noget selvjustits i stedet. Hvis man bliver stødt af noget, kan voksne mennesker vel selv sige fra. Nu mangler jeg jo eksemplerne, men dem kan jeg hverken finde eller huske. Det er noget, jeg bemærker i øjeblikket, og så er det væk igen, men det efterlader alligevel lige den der snert af øv.

Dog har jeg mest været i evighedstråde og den slags den sidste tid, og der har jeg ikke stødt på det, så måske er det blevet ldit mere afslappet, end det var i starten?
6
14 11 14
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf dgd2007 » 23. jan 2016, 18:02

Delfin skrev:For mit vedkommende handler det ikke om det med at nævne debatnavne, screenshot og det der. Det har jeg slet ikke orket at sætte mig rigtigt ind i.

Det er mere en barnepige tilgang, som jeg har bemærket nogle gange, hvor bølgerne blev en smule højere. Det er ikke noget særlig voldsomt, men jeg synes grænsen blev sat for hurtigt, hvor jeg personligt mener, at der godt kan bruges noget selvjustits i stedet. Hvis man bliver stødt af noget, kan voksne mennesker vel selv sige fra. Nu mangler jeg jo eksemplerne, men dem kan jeg hverken finde eller huske. Det er noget, jeg bemærker i øjeblikket, og så er det væk igen, men det efterlader alligevel lige den der snert af øv.

Dog har jeg mest været i evighedstråde og den slags den sidste tid, og der har jeg ikke stødt på det, så måske er det blevet ldit mere afslappet, end det var i starten?

Ja, moderatorerne kan ind imellem godt virke lidt for hurtige til at fare ud med pegefingeren, hvis nogen "sladrer" til dem over et eller andet :) Hvor man netop syntes, at den pågældende debattør bare kunne have svaret for sig selv som alm. voksne mennesker.
5
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf fisken80 » 23. jan 2016, 18:47

Til det med moderationen. Jeg har ikke selv været her nok til at have bemærket noget, men uanset så foretrækker jeg en lidt stram moderation frem for den måde det udviklede sig på dd efter Kellers afgang.
Som skrevet er jeg glad for at stemningen og tonen herinde er så god, og det tror jeg bl.a. Skyldes at man slår hårdt ned på urostiftere
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf Ado » 23. jan 2016, 19:00

dgd2007 skrev:
Ja, moderatorerne kan ind imellem godt virke lidt for hurtige til at fare ud med pegefingeren, hvis nogen "sladrer" til dem over et eller andet :) Hvor man netop syntes, at den pågældende debattør bare kunne have svaret for sig selv som alm. voksne mennesker.

Åh gud ja, enig.
0
Donna Martin Graduates!
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf Sorenspige » 24. jan 2016, 12:26

Jeg bruger netop debatten her som hygge og til at dele oplevelser og erfaringer med andre. Jeg er mest aktiv i børneforaerne, som jeg håber bliver endnu mere aktive. Ligeledes er jeg også en del i evighedstrådene.

Jeg kan godt lide, at stemningen herinde ikke er fjendsk, og egentlig også, at det ikke er kæmpe stort.

Jeg er, som mange andre herinde, også kommet på DD i langt over 10 år, men stedet er slet ikke sig selv mere :(. De sidste opdateringer har jeg simpelthen ikke kunne holde ud, og generelt sker der nærmest ingenting derinde mere.

Jeg har stadig en profil derinde, og jeg kigger stadig med, men det er her, jeg er aktiv.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf Torn » 24. jan 2016, 13:28

I starten var Debatten.net helt sikkert for indspist, men det er blevet bedre i takt med at medlemstallet stiger. Jeg synes stadig, at her til tider kan være lidt kedeligt. Her er aktivitet, men ikke de store debatter. På den måde savner jeg af og til de skarpe og ikke-venstreorienterede debattører fra Jubii. Jeg mangler nogen, som jeg er aldeles uenig med - og som samtidigt varetager uenigheden på en behagelig måde.

Jubii fungerer ikke længere for mig. For meget Nationen-typer og unuanceret debat. Dårligt design- og programmering samt dårlig administration.

Jeg er glad, meget glad, for Debatten.net dette til trods. Her er rart og jeg tør udstille min anonymiserede person. Og selvom jeg kommer både på Debatten.net og Jubii, er jeg langt mest aktiv her. Jeg er enig med flere af jer i, at moderationen kan være for streng - næsten formynderisk, og det er et minus af betydning.
6
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf Skralde » 24. jan 2016, 16:39

Da jeg for efterhånden 9 år siden startede på DD, kan jeg huske at jeg var vildt fascineret over den form for indspisthed, som der nævnes og jeg havde virkelig meget lyst til at være en del af den :lun: Dog var jeg meget mere usikker den gang og deltog derfor ikke særligt meget i starten, fordi jeg var bange for at I ikke kunne li' mig :genert:

En af de første tråde jeg oprettede drejede sig om en klamydia pille, som jeg kastede op forholdsvist hurtigt efter indtagning og jeg fik da også straks "kvikke" svar som "vi er ikke læger" og "selvfølgelig virker de ikke så" - svar som selvfølgelig var helt korrekte, men som ikke øgede lysten eller modet til at oprette flere tråde i en længere periode. Hvad jeg ikke skrev dengang, var at jeg led (lider) frygteligt af telefonangst og jeg derfor gjorde alt hvad jeg kunne for at undgå et opkald mere. Men alligevel kunne jeg godt ønske, at jeg var blevet taget bedre imod af de debattører, som jeg rent faktisk så lidt op til, fordi de var så skarpe skriftligt og skrev sjove og indsigtsfulde indlæg og jeg dermed havde følt mig mere velkommen dengang.
Det jeg vil frem til er at, jeg IKKE synes at det virker som om at det foregår sådan herinde - om det skyldes at vi stadigvæk er relativt få og vi derfor bliver ret begejstret hver gang vi bliver flere (:banan:) eller om vi blot er mere rummelige nu, ved jeg ikke. Men jeg håber at det fortsætter! :gogo: Og ikke mindst at vi alle også fremover måske er mere large overfor de nye debattører - for de fleste af os, vil jo virkelig gerne have flere friske "tastere" herinde og jeg tænker at det er vigtigt at give et godt første indtryk :)

(Undskyld for et, formentligt rodet indlæg - jeg har en snakkesaglig 5-årig ved min side og jeg er virkelig dårlig til at multitaske)
12
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde

Tilbage til "Spørgsmål om debatten"