Dine forældre og dine forhold

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Rapfisk » 23. jan 2016, 15:51

Det er en gammel "sandhed" (eller ammestuehistorie), at piger forelsker sig i mænd, der minder om deres far, men passer det også?

Mit spørgsmål kommer af en samtale, mine forældre åbenbart har haft, hvor min far beskrev, at han var bange for, at den måde, han har behandlet kvinder på (dvs. temmelig skidt) på én eller anden måde er skyld i, at jeg at jeg er single og ikke har givet dem børnebørn :rulle:

Min rygmarvsreaktion er selvfølgelig,at jeg selv er ansvarlig for mine forhold, men det har sat nogle tanker i gang, fordi jeg på godt og ondt godt kan se nogle ligheder mellem min far og mine mænd, og mellem mine forhold og mine forældres.

Hvordan har jeres mødre og fædre og jeres forældre påvirket jeres forhold, og har de overhovedet det?
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf englishchannel » 23. jan 2016, 16:04

Det passer meget godt her. Mine forældre er skilt og jeg er opvokset hos min far.

Min kæreste og min far minder meget om hinanden af personlighed og væremåde, og hvis man lavede en personlighedstest på dem begge, ville de nok bonge ud på mange af de samme punkter. Vi holdt jul sammen i år, bare os tre, og det var simpelthen så harmonisk, da alle var enige om alting hele tiden :D
4
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Lurende Peber » 23. jan 2016, 16:10

Jeg vil ikke have en partner, som minder for meget om min mor. Sød og venlig bevares men alt for pylret!
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Neenah » 23. jan 2016, 16:10

Hos mig passer det også meget godt. Både min kæreste og min far er nogle ret 'groundede' mænd, der er gode til at tænke og være i kontakt med deres egne følelser. Selvfølgelig er der nogle steder de slet ikke minder om hinanden, men jeg har flere gange tænkt at han minder meget om min far.
1
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf MyIdea » 23. jan 2016, 16:19

Min sidste kæreste mindede næsten for meget om min far, og det var absolut ikke kun på de gode områder.
Resten af mine ekskærester gør absolut ikke.
0
You're never fully dressed until you wear a smile
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Orchidea » 23. jan 2016, 16:32

Det passer vist meget godt her. Heldigvis er det sådan at min far er en vidunderlig mand og det er min mand så absolut også :)
0
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10619

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Little_Woman » 23. jan 2016, 16:33

På nogle måder, har jeg tit tænkt.

Jeg holdt uendelig meget af min far, som en mild, følsom, klog, spontan og rar mand. Meget en levemand, på en måde, der lyttede meget til sit hjerte og satte pris på livet og de små ting. Ikke så bundet af regler, normer, "bør" og perfektion, men en tidsoptimistisk drømmer, der trivedes med god tid, åbne rammer og uformelt samvær.

Vi var meget forskellige - omend jeg tror at jeg, inderst inde, ligner ham mere end som så. Ellers er jeg uden tvivl Moon mors datter.

Men ja, de mænd jeg sådan VIRKELIG er faldet for, gennem tiden, har lignet ham. Meget. Ikke på udseendet, men på væremåden og adfærden. Jeg tiltrækkes af livsnyderen, drømmeren og den ustrukturerede mentalitet, omend jeg er meget modsat. Modsætninger mødes; det er i hvert fald dem jeg falder for. Og min far var min modsætning, på mange måder.

Jeg ser det som meget positivt - min far var en dejlig mand!
1
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Fru Sunshine » 23. jan 2016, 16:34

Jeg tilstår: der er rigtig mange træk til fælles.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf achillaxedprune » 23. jan 2016, 17:00

Ja, de forældre kan virkelig sætte nogen tanker i gang... :)

Her har min fars måde at være far på, været direkte medvirkende til at jeg har kunne finde sammen med min mand. Min far har altid elsket mig, men været virkelig dårlig til at vise det, hvilket tit medførte, at jeg har følt mig lidt som en lille pige, der har hoppet rundt om min far for opmærksomhed. Da jeg mødte min mand, kunne han heller ikke fortælle, at han elskede mig, han viste det heller ikke så godt og der var en hel masse interaktioner, som mindede meget om det følelsesmæssige forhold jeg havde til min far... Lidt en følelse af, at jeg elskede mest. Samtidig med at jeg vidste, at min far elskede mig overalt på jorden.

Personlighedsmæssigt minder min mand dog helt utrolig meget om min storebror... Som der på mange måder, har været mit mandlige forbillede. Jeg er først begyndt at lære min far at kende i slutningen af 20'erne, mens jeg altid har været meget tæt med min storebror. Dvs. selvom min far har været der gennem hele min opværkst, så har vi aldrig rigtigt talt sammen. Jeg har aldrig rigtigt vidst hvem han var, og jeg havde aldrig rigtigt fornemmelsen af, at han kendte mig.
Min storebror derimod, han har altid været en del af mit sociale liv... Og dermed er det også klart, at nogle af de personlighedstræk som han besidder også er at finde hos min mand. Faktisk er der overraskende mange lighedstræk... Min mand og bror fungerer også virkelig godt sammen og de eeeelsker hinanden. :lol:

Jeg er slet ikke i tvivl om, at min opvækst har haft rigtig meget at sige i forhold til mit valg af partner... Simpelthen fordi, jeg har kunne bære over med nogle ting, som andre nok havde sagt fra overfor, og jeg kan genkende nogle træk hos min mand, som jeg kan forholde mig til qua min barndom. Ej, det lyder jo næsten helt dårligt, men det er det virkelig ikke... F.eks. skændes vi ALDRIG. Jeg kan slet ikke have, at nogen hæver stemmen eller opfører sig aggressivt overfor mig, og sådan noget har der aldrig været. Andre af mine veninder er vokset op med råb og skrig og skænderier, som ikke har noget problem med det. Jeg har slået op med en kæreste, som jeg har boet sammen med, fordi han kastede en pude ind i væggen (og en masse problemer op til da).

Pointen er: det som jeg kan leve med, ville andre sikkert ikke kunne, og mine dealbreakers lever andre med. Og her er forskellen nok, hvad man er vokset op med. :)
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23206

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Mani » 23. jan 2016, 19:28

Min far og min mand minder meget lidt om hinanden. Jeg er vokset op hos min far - og har nok i høj grad søgt det han ikke kunne vise mig.
De to kommer i øvrigt heller ikke voldsomt godt overens - men bider det i sig af hensyn til mig og børnene (der var et lighedspunkt...)
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Pixie88 » 23. jan 2016, 19:31

De har helt klart nogle fællestræk. Jeg har også nogle fællestræk med min kærestes mor.
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf JoyNips » 23. jan 2016, 19:51

Haha, ja! :blush: Jeg er total kæreste med min far.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8894

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf D.itsen » 23. jan 2016, 20:40

Nej. De eneste steder jeg synes de minder om hinanden er at de er praktisk anlagt og ikke er så korrekte.
Nogle tidligere kæreste har haft et træk af følelsesmæssige svært tilgængelige, tildels som min far og et iværksætter gen som min bror.
Min far og min svigerfar minder tilgengæld meget om hinanden
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. jan 2016, 21:24

Min mand og min far de minder på ingen måde om hinanden, jeg kan ihvertfald ikke se det!

- min mand ser massere af sport på tv, det kunne næppe interessere min far meget mindre end det gør.
- min mand er hidsig, bombastisk, bliver let stresset og "det skal bare fixes her og nu" - min far er totalt i Zen og har altid en "det går nok" attitude
- min mand fortrækker "pænt tøj" - min far er stort set altid i sit arbejdstøj
- min far er en dygtig og pertentlig håndværker, hvad det praktiske angår giver min mand let op, eller laver sine egne åndssvage løsninger
- min mand er vildt god til at bruge penge på div. elektronik, sportsgear osv. - min far han klunser og køber når det er NØDvendigt
- min mand sætter meget ofte sig selv først, min far sætter sig selv sidst - og bruger meget af sin tid på at gøre noget for andre

der er da sikkert også nogle lighedspunkter et eller andet sted, men man ville næppe forveksle dem med hinanden ;)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Viskelæder » 23. jan 2016, 21:30

Jeg synes, både via egen erfaring og gennem mit arbejde, at jeg oftere ser, at vi kommer til at leve i nogle mønstre, der minder om enten vores forældres parforholdsmønster eller vores relationer til vores forældre gennem barndommen, mere end at vi finder en partner, der decideret minder om enten vores mor eller far.

Jeg synes ikke, mine mænd har mindet om min far. Min far er en træmand, der viser følelser gennem at give noget materielt. Fraværende gennem min opvækst, både fysisk og emotionelt, men meget intelligent, generøs og dygtig til sit arbejde mv.. De mænd, jeg har fundet, har ikke mindet om ham som person, men vores relationer har ofte båret præg af, at jeg enten ville dem rigtig meget, og de var ligesom altid lidt fraværende i kontakten, eller omvendt; at de ville mig rigtig meget, men jeg fik kvælningsfornemelse af deres villen, så jeg trak mig. Jeg kan lede begge mønstre tilbage til min relation til min far og også mor for den sags skyld.

Spændende debat :)
1

Tilbage til "Forhold og sex"