Når monogami ikke føles rigtigt...

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21954
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59522

Re: Når monogami ikke føles rigtigt...

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jan 2016, 09:19

Vlad Kalashnikov skrev:Hvad du vil spørge din elskede om er om han er ok med at være hanrej, og se til mens hans kæreste/kone som han formentelig elsker og forguder mere end alt på jorden bliver taget og bollet i diverse huller af andre mænd. Og du føler ikke det er noget nær den værste måde du kan fornærme eller såre ham? Hvordan kan man elske en person og samtidig tænke på at ydmyge og såre ham så dybt? Så kan du komme hjem til ham og han kan lugte en anden mand på dig, eller se mærker på din krop eller pletter på dit tøj og tænke, ja der fik Kurt godt nok hammerkneppet min kone idag og spermet i hende så det nu drypper ud i trusserne.

Det eneste scenario jeg kan forestille mig hvor det ender godt, er hvis du udelukkende vil introducerer andre piger ind i forholdet og i er sammen om det.


Det vil da (heller ikke) ende godt, da det ikke er det, TS har behov for.

Dit indlæg er i øvrigt, tror jeg, et ret realistisk billede af de tanker, følelser og associationer, som vil opstå hos mange, når partneren vil tale om et polyamorøst forhold. Og oveni kommer så erkendelsen af, at der faktisk efterspørges mere end det seksuelle, nemlig at forgude og elske og blive forgudet og elsket af andre.

Hvad er dit løsningsforslag? At TS med det samme tager konsekvensen og forlader sin kæreste? Hvis hun inderst inde godt ved, at han ikke selv er potentiel polyamorøs, er jeg i så fald tilbøjelig til at give dig ret.
1
Brugeravatar
Utilregnelig
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2015, 01:20
Kort karma: 64
Likede indlæg: 420

Re: Når monogami ikke føles rigtigt...

Indlægaf Utilregnelig » 25. jan 2016, 09:24

Precaseptica skrev:Uanset hvad du ender med, så husk på at monogami er ikke nødvendigvis en binær tilstand. Enten er man eller også er man ikke. Det kan sagtens fungere mere dynamisk, så man i perioder prøver noget nyt og derefter har en periode, hvor man har aftalt at man fokuserer på forholdet. Periodevis monogami, hvis du forstår. Det kan nogen gange hjælpe at få søsat projektet på en fair måde for alle parter, hvis man er klar over det fra start af.

Der findes folk der kun skal have det helt åbent, helt lukket, delvist åbent, kun åbent i forhold til sex men ikke kæresteri, kun åbent op til men uden samleje, kun åbent i digital kommunikation med andre, osv. osv.

Man skal derfor kort sagt finde den løsning man har lyst til lige nu, og respektere at tingene kan ændre sig når man får lidt på græsset der er på de andre græsgange. Ofte har man langt mere behov for sin primære partner end man tror, når man flirter med tanken om et åbent forhold.


Rigtig godt indlæg, tak! Jeg vil netop gerne have et dynamisk forhold, som kan justeres, når man ønsker det. Ens behov ændrer sig jo jævnligt - eller mine gør i hvert fald. Og så ville det være trist at have så statisk et syn på forholdets tilstand.

Vlad Kalashnikov skrev:Hvad du vil spørge din elskede om er om han er ok med at være hanrej, og se til mens hans kæreste/kone som han formentelig elsker og forguder mere end alt på jorden bliver taget og bollet i diverse huller af andre mænd. Og du føler ikke det er noget nær den værste måde du kan fornærme eller såre ham? Hvordan kan man elske en person og samtidig tænke på at ydmyge og såre ham så dybt? Så kan du komme hjem til ham og han kan lugte en anden mand på dig, eller se mærker på din krop eller pletter på dit tøj og tænke, ja der fik Kurt godt nok hammerkneppet min kone idag og spermet i hende så det nu drypper ud i trusserne. Jeg tvivler også på du selv kunne opretholde en respekt for din kærste i sådan et forhold.

Det eneste scenario jeg kan forestille mig hvor det ender godt, er hvis du udelukkende vil introducerer andre piger ind i forholdet og i er sammen om det.


Beklager, men jeg kan simpelthen ikke tage det her "svar" seriøst. Jeg har ikke spurgt om dit syn på åbne forhold.
3
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 846
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1880

Re: Når monogami ikke føles rigtigt...

Indlægaf Precaseptica » 25. jan 2016, 09:24

DetSorteCirkus skrev:Hvad er dit løsningsforslag? At TS med det samme tager konsekvensen og forlader sin kæreste? Hvis hun inderst inde godt ved, at han ikke selv er potentiel polyamorøs, er jeg i så fald tilbøjelig til at give dig ret.


Jeg må indrømme, at det er jeg ikke. Der er ikke tale om utroskab på vej ud af forholdet, der ikke kommer noget godt ud af at sige. Der er tale om en vigtig del af hvem TS er, som hun nu har valgt at se i øjnene selv og håber på han også vil. Det ville på mange måder være at fratage ham den fulde forståelse for hvem hun er og hvorfor de (måske ikke) kan være sammen.

Nogen gange tror jeg man er lidt for tilbøjelig til at have så evig respekt for de der grimme ego-følelser Vlad beskriver. Det er jo ejerfornemmelser, lad os være ærlige. Det er min kæreste og hende er der ikke nogen andre der må komme i eller på. De følelser er ikke så meget værd, at de ikke må strejfes af realiteten, når realiteten er at de ikke gør nogen nogen gavn. De påtvinger tilgengæld en masse mennesker der er delvist eller helt polygame, at undertvinge dem selv og undgå at se dem selv i øjnene.
3
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4075
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 109
Likede indlæg: 3689

Re: Når monogami ikke føles rigtigt...

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 25. jan 2016, 09:29

DetSorteCirkus skrev:Det vil da (heller ikke) ende godt, da det ikke er det, TS har behov for.

Dit indlæg er i øvrigt, tror jeg, et ret realistisk billede af de tanker, følelser og associationer, som vil opstå hos mange, når partneren vil tale om et polyamorøst forhold. Og oveni kommer så erkendelsen af, at der faktisk efterspørges mere end det seksuelle, nemlig at forgude og elske og blive forgudet og elsket af andre.

Hvad er dit løsningsforslag? At TS med det samme tager konsekvensen og forlader sin kæreste? Hvis hun inderst inde godt ved, at han ikke selv er potentiel polyamorøs, er jeg i så fald tilbøjelig til at give dig ret.
Jeg ville først spørge hende hvad der så vigtigt for hende at få hos andre mænd hun ikke kan få hos den hun har. Hvis det er kærlighed kan hun måske opfylde det behov med nære veninder. Hvis det bare er sex, så anser jeg ærligt talt ikke sex for så vigtigt at det er værd at ødelægge ikke bare hendes nuværende forhold, men givetvis også muligheden for fremtidige forhold, for at få noget sex. Men hvis det er det for hende, og hun ikke kan opfylde behovet med andre piger som de kunne være sammen om, så ville jeg foreslå hende at forlade ham frem for at udsætte ham for et scenario hvor han måske modvilligt går med til et hanrej-forhold fordi han ikke ville miste hende, men som ville fortærer hans sjæl og selvrespekt.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 846
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1880

Re: Når monogami ikke føles rigtigt...

Indlægaf Precaseptica » 25. jan 2016, 09:31

Utilregnelig skrev:Rigtig godt indlæg, tak! Jeg vil netop gerne have et dynamisk forhold, som kan justeres, når man ønsker det. Ens behov ændrer sig jo jævnligt - eller mine gør i hvert fald. Og så ville det være trist at have så statisk et syn på forholdets tilstand.


Det er netop det statiske man gerne vil af med. Jeg tror i højere grad det er der hunden ligger begravet, når man begynder at stille den slags spørgsmål til sit forhold. Det er behovet for en fleksibilitet i første omgang. Jeg tror, det er en måde at nedtone det attraktive ved en singletilstand. Græsset behøver ikke være grønnere ved at være single, hvis man sørger for, i rimeligt omfang, at få flyttet de bonusser der er ved at være single ind i sit forhold. I første omgang er muligheden for at flirte helt essentiel for mange. Noget man allerede efter nyforelskelsen har lagt sig kan komme til at savne.

Beklager, men jeg kan simpelthen ikke tage det her "svar" seriøst. Jeg har ikke spurgt om dit syn på åbne forhold.


Det er også meget farverigt og jeg stejlede også selv. Men jeg tror DSC har ret i denne kommentar:

DetSorteCirkus skrev:[Vlads] indlæg er i øvrigt, tror jeg, et ret realistisk billede af de tanker, følelser og associationer, som vil opstå hos mange, når partneren vil tale om et polyamorøst forhold.


Det er meget lig den umiddelbare reaktion fyldt med frygt og stukne ejerfornemmelser, hans kommentar repræsenterer. Måske er den endda hjælpsom, hvis man undgår at tage den personligt og i stedet ser på den som en repræsentation for den modvind man ind imellem vil møde, hvis man er åben om sin seksualitet som andet end monogam.
6
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Når monogami ikke føles rigtigt...

Indlægaf Fru Sunshine » 25. jan 2016, 09:31

Æh... Hvorfor er det anderledes, hvis det er to kvinder?

Mig lugte chauvinisme igenigen.
5
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6608

Re: Når monogami ikke føles rigtigt...

Indlægaf Sophaya » 25. jan 2016, 09:33

Precaseptica skrev:
Nogen gange tror jeg man er lidt for tilbøjelig til at have så evig respekt for de der grimme ego-følelser Vlad beskriver. Det er jo ejerfornemmelser, lad os være ærlige. Det er min kæreste og hende er der ikke nogen andre der må komme i eller på. De følelser er ikke så meget værd, at de ikke må strejfes af realiteten, når realiteten er at de ikke gør nogen nogen gavn. De påtvinger tilgengæld en masse mennesker der er delvist eller helt polygame, at undertvinge dem selv og undgå at se dem selv i øjnene.


Der er da ligeså mange ego-følelser i "Jeg skal være polygam, det er mit behov, så hvis du ikke kan rette ind efter det så er forholdet slut". Og ja, jeg stiller det lidt skarpt op. Jeg kan sagtens forstå TS i at hun er nødt til at gå efter det hun er. Men jeg kan sørme også godt forstå, hvis hendes kæreste ikke vil give køb så sine egne ego-følelser. Jeg synes ikke at nogen af de to typer ego-følelser er grimme, så længe ingen af parterne skal påtvinges noget. Jeg synes der skal være respekt om hvad man kan og vil være med til - uanset hvor uenig man kan være i den anden persons ego-følelser.

TS: jeg synes du skal tage snakken, og jeg synes du skal passe på med at han ikke bare kaster sig for dine fødder fordi han tror er forhold han egentlig ikke er tryg ved vil være den eneste vej frem. Det virker dog til, at du allerede er opmærksom på det, og jeg ønsker dig alt det bedste i den samtale der uden tvivl vil såre ham i en eller anden grad - det er sørme svært ikke at føle sig valgt fra, når andre vælges til, uanset hvor lidt grunden har med ens eget værd at gøre. Jeg misunder ikke hverken dig eller din kæreste den snak, men hellere tage den nu hvor der ikke er sket nogen tillidsbrud.
2
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Puffi
Indlæg: 1085
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:06
Kort karma: 311
Geografisk sted: Esbjerg-ish
Likede indlæg: 2284

Re: Når monogami ikke føles rigtigt...

Indlægaf Puffi » 25. jan 2016, 09:35

TS, jeg har ikke noget klogt at byde ind med, jeg har ingen erfaring med åbne eller polyamorøse forhold, men jeg er bare nødt til at sige det her:

Vlad Kalashnikov, du er så hamrende upassende!!!! Hvad bilder du dig egentlig ind at komme væltende ind i en, for TS, svær tråd og ævle løs om dine egne personlige holdninger?? Og så samtidig kalde TS ulækker og en hanrej?!? Hvad BILDER du dig ind?? Hun har på intet tidspunkt spurgt om hvad folks præferencer for sagen er, men derimod om råd og vejledning til at få startet en svær samtale med sin partner, synes du så virkelig, det er ok, at du skal blande dig med noget så ligegyldigt som dine egne holdninger? Jeg kan slet ikke forstå, at du vil være det bekendt.

Og nu daffer jeg ud af tråden igen, jeg var bare simpelthen så rasende over den upassende opførsel.
15
You had me from the start, won’t let this end
First you wanna go to the left then you wanna turn right
Wanna argue all day, make love all night
First you up then you’re down and then between
Ohh! I really want to know…
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 846
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1880

Re: Når monogami ikke føles rigtigt...

Indlægaf Precaseptica » 25. jan 2016, 09:38

Vlad Kalashnikov skrev:Jeg ville først spørge hende hvad der så vigtigt for hende at få hos andre mænd hun ikke kan få hos den hun har. Hvis det er kærlighed kan hun måske opfylde det behov med nære veninder. Hvis det bare er sex, så anser jeg ærligt talt ikke sex for så vigtigt at det er værd at ødelægge ikke bare hendes nuværende forhold, men givetvis også muligheden for fremtidige forhold, for at få noget sex. Men hvis det er det for hende, og hun ikke kan opfylde behovet med andre piger som de kunne være sammen om, så ville jeg foreslå hende at forlade ham frem for at udsætte ham for et scenario hvor han måske modvilligt går med til et hanrej-forhold fordi han ikke ville miste hende, men som ville fortærer hans sjæl og selvrespekt.


Jeg ved ikke om det blot er mig der skal være farverig, men jeg får tanken når jeg læser dine indlæg, at du egentlig lige så godt kunne have talt til en homoseksuel. "Det er fjollet", "hvor vigtigt er det egentlig?", "skal alt smides på gulvet for at du kan have lov at være 'speciel'?".

Det lyder som om du tror polygami er en fiks ide, fremfor en ganske rimelig seksualitet.
6
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21954
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59522

Re: Når monogami ikke føles rigtigt...

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jan 2016, 09:41

Precaseptica skrev:Jeg må indrømme, at det er jeg ikke. Der er ikke tale om utroskab på vej ud af forholdet, der ikke kommer noget godt ud af at sige. Der er tale om en vigtig del af hvem TS er, som hun nu har valgt at se i øjnene selv og håber på han også vil. Det ville på mange måder være at fratage ham den fulde forståelse for hvem hun er og hvorfor de (måske ikke) kan være sammen.

Nogen gange tror jeg man er lidt for tilbøjelig til at have så evig respekt for de der grimme ego-følelser Vlad beskriver. Det er jo ejerfornemmelser, lad os være ærlige. Det er min kæreste og hende er der ikke nogen andre der må komme i eller på. De følelser er ikke så meget værd, at de ikke må strejfes af realiteten, når realiteten er at de ikke gør nogen nogen gavn. De påtvinger tilgengæld en masse mennesker der er delvist eller helt polygame, at undertvinge dem selv og undgå at se dem selv i øjnene.


Jeg mener, som skrevet andetsteds, heller ikke, at TS skal forlade sin kæreste uden en forklaring. Det kalder jeg i et tidligere indlæg usselt, og for mig er det slet ikke en mulighed.
Samtidig kan jeg også godt forestille mig scenarier, hvor det mest vil være egoistisk og ydmygende neutralt at spørge sin partner, hvordan vedkommende vil have det med et åbent forhold, hvis man føler sig ret overbevist om, at man faktisk godt kender svaret på forhånd. Det kan være sårende at åbent blive spurgt om noget, som man synes, at den anden allerede burde vide, hvor man står i forhold til, fordi det får en til at føle sig overset og misforstået.
Siden jeg skrev mit første indlæg, har TS fortalt, at kæresten, efter hendes vurdering, sandsynligvis vil have svært ved at se nogen fordele i at elske og have sex med andre, og den formodning bør efter min mening indtænkes i, hvordan hun formulerer sit ønske. For at vise hensyn til og respekt for kærestens seksualitet.
2
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 846
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1880

Re: Når monogami ikke føles rigtigt...

Indlægaf Precaseptica » 25. jan 2016, 09:43

Sophaya skrev:Der er da ligeså mange ego-følelser i "Jeg skal være polygam, det er mit behov, så hvis du ikke kan rette ind efter det så er forholdet slut". Og ja, jeg stiller det lidt skarpt op. Jeg kan sagtens forstå TS i at hun er nødt til at gå efter det hun er. Men jeg kan sørme også godt forstå, hvis hendes kæreste ikke vil give køb så sine egne ego-følelser. Jeg synes ikke at nogen af de to typer ego-følelser er grimme, så længe ingen af parterne skal påtvinges noget. Jeg synes der skal være respekt om hvad man kan og vil være med til - uanset hvor uenig man kan være i den anden persons ego-følelser.


Fair pointe. Men jeg er uenig. Det er ikke lige så slemt, at ville stå ved sin seksualitet og de rammer den optimalt set stiller for ens liv, som det er at stå fast på ejerfornemmelser. Jeg ved ikke helt hvor det kommer fra, men jeg synes ikke de følelser man gennemlever i ejerfornemmelser fortjener samme respekt som en hel seksualitet gør. Jeg ved godt det er så ganske normalt at være monogam, med alt hvad dertil hører af jalousi, misundelse, ejerfornemmelser osv. Men vi er gået galt i butikken, efter min mening, der hvor vi lader de følelser stå side om side med hvorvidt man grundlæggende er det ene eller det andet.

Jalousi og ejerfornemmelser er tillært. Det samme ved jeg endnu ikke om jeg vil sige om seksuel orientering.

Dog vil jeg påpege, at jeg har ikke sagt noget om at TS bør afslutte forholdet, hvis ikke hun "kan få det som hun vil have det". Det behøver ikke være den rigtige løsning.
3
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 846
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1880

Re: Når monogami ikke føles rigtigt...

Indlægaf Precaseptica » 25. jan 2016, 09:47

DetSorteCirkus skrev:Jeg mener, som skrevet andetsteds, heller ikke, at TS skal forlade sin kæreste uden en forklaring. Det kalder jeg i et tidligere indlæg usselt, og for mig er det slet ikke en mulighed.
Samtidig kan jeg også godt forestille mig scenarier, hvor det mest vil være egoistisk og ydmygende neutralt at spørge sin partner, hvordan vedkommende vil have det med et åbent forhold, hvis man føler sig ret overbevist om, at man faktisk godt kender svaret på forhånd. Det kan være sårende at åbent blive spurgt om noget, som man synes, at den anden allerede burde vide, hvor man står i forhold til, fordi det får en til at føle sig overset og misforstået.
Siden jeg skrev mit første indlæg, har TS fortalt, at kæresten, efter hendes vurdering, sandsynligvis vil have svært ved at se nogen fordele i at elske og have sex med andre, og den formodning bør efter min mening indtænkes i, hvordan hun formulerer sit ønske. For at vise hensyn til og respekt for kærestens seksualitet.


Du har ret. Det er klart at det må foregå med respekt. Men at udelade det helt ved jeg ikke om er fair. Man behøver jo ikke præsentere det som noget partnere skal forholde sig til om ville kunne gå, med alt hvad det indebærer. Det kan lige såvel være en præsentation af hvordan TS har det, og hvorvidt det er en dealbreaker. Jeg ved godt det lyder som det samme, men der er en verden til forskel på at skabe visuelle hypotetiske eksempler på hvordan sexen ville se ud, og så på at snakke det ned så det bliver til en snak om hvorvidt man er for forskellige.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21954
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59522

Re: Når monogami ikke føles rigtigt...

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jan 2016, 09:47

Vlad Kalashnikov skrev:Jeg ville først spørge hende hvad der så vigtigt for hende at få hos andre mænd hun ikke kan få hos den hun har. Hvis det er kærlighed kan hun måske opfylde det behov med nære veninder. Hvis det bare er sex, så anser jeg ærligt talt ikke sex for så vigtigt at det er værd at ødelægge ikke bare hendes nuværende forhold, men givetvis også muligheden for fremtidige forhold, for at få noget sex. Men hvis det er det for hende, og hun ikke kan opfylde behovet med andre piger som de kunne være sammen om, så ville jeg foreslå hende at forlade ham frem for at udsætte ham for et scenario hvor han måske modvilligt går med til et hanrej-forhold fordi han ikke ville miste hende, men som ville fortærer hans sjæl og selvrespekt.


Jeg fornemmer, at du har misforstået tråden.
Det her handler ikke om, hvordan TS "bedst" undertrykker sin seksualitet, men om hvordan hun udlever og lever med den udfra sit nuværende ståsted i livet. Dit indlæg her får mig desværre til at tænke på de kvaksalvere rundt omkring i verden, der mener at kunne helbrede homoseksualitet.

Er du forelsket i dine venner? Nej vel.
4
Brugeravatar
Utilregnelig
Indlæg: 201
Tilmeldt: 12. aug 2015, 01:20
Kort karma: 64
Likede indlæg: 420

Re: Når monogami ikke føles rigtigt...

Indlægaf Utilregnelig » 25. jan 2016, 09:54

Sophaya skrev:Der er da ligeså mange ego-følelser i "Jeg skal være polygam, det er mit behov, så hvis du ikke kan rette ind efter det så er forholdet slut". Og ja, jeg stiller det lidt skarpt op. Jeg kan sagtens forstå TS i at hun er nødt til at gå efter det hun er. Men jeg kan sørme også godt forstå, hvis hendes kæreste ikke vil give køb så sine egne ego-følelser. Jeg synes ikke at nogen af de to typer ego-følelser er grimme, så længe ingen af parterne skal påtvinges noget. Jeg synes der skal være respekt om hvad man kan og vil være med til - uanset hvor uenig man kan være i den anden persons ego-følelser.

TS: jeg synes du skal tage snakken, og jeg synes du skal passe på med at han ikke bare kaster sig for dine fødder fordi han tror er forhold han egentlig ikke er tryg ved vil være den eneste vej frem. Det virker dog til, at du allerede er opmærksom på det, og jeg ønsker dig alt det bedste i den samtale der uden tvivl vil såre ham i en eller anden grad - det er sørme svært ikke at føle sig valgt fra, når andre vælges til, uanset hvor lidt grunden har med ens eget værd at gøre. Jeg misunder ikke hverken dig eller din kæreste den snak, men hellere tage den nu hvor der ikke er sket nogen tillidsbrud.


Jeg er også helt enig i, at begge dele er ego-følelser. At være polygam/-amorøs er noget, jeg føler, jeg har brug for, så det er et egoistisk behov. Jeg mener, at både jeg og min kæreste har lige ret til de her ego-følelser, og jeg vil heller ikke fremlægge det som et ultimatum - overhovedet.

Tidligere skrev jeg, at jeg vurderede, min kæreste ikke selv ville kunne se fordelene ved et åbent forhold med det samme. Jeg tror primært, det bunder i, at han faktisk ikke har tænkt tanken, og at han bare gør, som "man jo gør". Altså lever i et monogamt forhold uden at stille spørgsmål til det. Derfor vil det egentlig også være en succes for mig, hvis den her samtale fik ham til at tænke over, hvad han egentlig gerne vil med et forhold, i stedet for bare blindt at følge normen. At han fik udfordret sine "ego-følelser" og rigtig gennemtænkt dem, ligesom jeg nu har gennemtænkt mine.
3
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6608

Re: Når monogami ikke føles rigtigt...

Indlægaf Sophaya » 25. jan 2016, 09:55

Precaseptica skrev:
Fair pointe. Men jeg er uenig. Det er ikke lige så slemt, at ville stå ved sin seksualitet og de rammer den optimalt set stiller for ens liv, som det er at stå fast på ejerfornemmelser. Jeg ved ikke helt hvor det kommer fra, men jeg synes ikke de følelser man gennemlever i ejerfornemmelser fortjener samme respekt som en hel seksualitet gør. Jeg ved godt det er så ganske normalt at være monogam, med alt hvad dertil hører af jalousi, misundelse, ejerfornemmelser osv. Men vi er gået galt i butikken, efter min mening, der hvor vi lader de følelser stå side om side med hvorvidt man grundlæggende er det ene eller det andet.

Jalousi og ejerfornemmelser er tillært. Det samme ved jeg endnu ikke om jeg vil sige om seksuel orientering.

Dog vil jeg påpege, at jeg har ikke sagt noget om at TS bør afslutte forholdet, hvis ikke hun "kan få det som hun vil have det". Det behøver ikke være den rigtige løsning.


Jeg synes det er en super sympatisk tanke, at jalousi og ejerfornemmelse er noget vi kan lægge helt væk, men sådan er det bare sjældent.

Som jeg ser det udspringer det du kalder ejerfornemmelser af den monogame seksualitet - at man ikke vil dele sin partner er da naturligt, hvis man er monogam. Jeg synes det er absolut lige så validt, at det rammer ind og skaber en usikkerhed eller sårer, hvis ens partner foreslår polygami, hvis man selv er monogam. Jeg synes det er lige så validt at man ikke kan håndtere at dele en partner med andre på den måde, som jeg synes det er validt at have behovet.
Jeg synes ikke det kan stilles så primitivt op, som Vlad gør, men jeg synes at monogamien som seksualitet fortjener samme respekt som polygamien - og i monogamien ligger der jo altså følelser af, at man er et fællesskab uden flere aktører end de to, der indgik i forholdet.

Og nej, jeg ved godt du ikke har sagt det - som jeg skrev, stillede jeg det skarpt op, for jeg synes ikke det ene er mere egoistisk end det andet.
6
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x

Tilbage til "Forhold og sex"