Er du : "Stolt over Danmark" eller det modsatte ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Er du : "Stolt over Danmark" eller det modsatte ?

Indlægaf Jørn » 25. jan 2016, 10:45

Flere danskere, af alle farver siger og skriver :

"Jeg er stolt af Danmark / stolt af at være dansker"

Nogen siger og skriver :

"Jeg skammer mig over Danmark / skammer mig over, at være Dansker"

Hvad gør du ?

Jeg er ikke, specielt "stolt" over at være dansk og bo i Danmark. Men jeg "skammer" mig heller ikke over det.

Jeg kan godt lide Danmark. + mange andre lande og andre folkeslag.
Vil ikke flytte fra DK

:blomst:
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Er du : "Stolt over Danmark" eller det modsatte ?

Indlægaf Precaseptica » 25. jan 2016, 10:49

Det veksler. Jeg er dog meget taknemmelig for at være født og opvokset i Skandinavien. Vi har rigtigt, rigtigt meget vi kan være glade for her.
3
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Er du : "Stolt over Danmark" eller det modsatte ?

Indlægaf HappyPaww » 25. jan 2016, 10:53

Generelt er jeg stolt af, at vi har et godt velfærdssystem, med gratis læge, skolegang, gode barselsforhold osv. Det er der rigtig mange lande, der kunne lære godt af! Jeg har det fint med vores skatteniveau, da jeg ikke ville ønske at leve i et samfund med individuel betaling for hvad jeg mener er basale rettigheder.

Men i andre henseender, bl.a. den stigende tendens til xenofobi, er jeg meget lidt stolt af.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Er du : "Stolt over Danmark" eller det modsatte ?

Indlægaf LadyFox » 25. jan 2016, 10:53

Danmark er ikke noget jeg har udrettet, eller specielt meget indflydelse på - jeg føler heller ikke mit bånd til Danmark er solidt og intimt nok til at jeg føler grund til at være stolt på vejene af Danmark så nej.

Jeg skammer mig heller ikke over at være Dansker.

Men der er ting ved Danmark jeg er mere enig omkring end andet - og der er ting ved Danmark som lægger meget fjernt fra mine værdier og som jeg på ingen måde kan eller vil sympatisere og identificere mig med - omvendt er der også en masse ting der passer mig ret godt, og som jeg godt kan se mig selv i.

Men man skal vel heller ikke være enig i alt hvad der forgår i ens hjemland.
1
...
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9490
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Er du : "Stolt over Danmark" eller det modsatte ?

Indlægaf Sophies-mor » 25. jan 2016, 11:28

HappyPaww skrev:Generelt er jeg stolt af, at vi har et godt velfærdssystem, med gratis læge, skolegang, gode barselsforhold osv. Det er der rigtig mange lande, der kunne lære godt af! Jeg har det fint med vores skatteniveau, da jeg ikke ville ønske at leve i et samfund med individuel betaling for hvad jeg mener er basale rettigheder.

Men i andre henseender, bl.a. den stigende tendens til xenofobi, er jeg meget lidt stolt af.

This.

Jeg er som hovedregel stolt af at være Dansk.
Men som Happy Paww skriver - den stigende xenofobi og den stigende nationalisme og egoisme er jeg særdeles lidt stolt af. Der græmmer jeg mig virkelig over, at mennesker kan være SÅ snævertsynede og ja, skræmte.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Er du : "Stolt over Danmark" eller det modsatte ?

Indlægaf Akehurst2 » 25. jan 2016, 11:42

LadyFox skrev:Danmark er ikke noget jeg har udrettet, eller specielt meget indflydelse på - jeg føler heller ikke mit bånd til Danmark er solidt og intimt nok til at jeg føler grund til at være stolt på vejene af Danmark så nej.

Jeg skammer mig heller ikke over at være Dansker.



Det samme her. Danmark er ikke mit værk, så jeg kan hverken tage ansvar eller føle stolthed over de enkelte dele af dansk samfundsindretning.

Jeg må bare forsøge selv at være et ordentligt menneske og påvirke politikken i den retning, jeg selv mener er den rette.
1
Gray_Adam
Indlæg: 23
Tilmeldt: 6. jan 2016, 08:54
Kort karma: 1
Likede indlæg: 27

Re: Er du : "Stolt over Danmark" eller det modsatte ?

Indlægaf Gray_Adam » 25. jan 2016, 13:02

Precaseptica skrev:Det veksler. Jeg er dog meget taknemmelig for at være født og opvokset i Skandinavien. Vi har rigtigt, rigtigt meget vi kan være glade for her.

Jeg er meget enig her. Jeg er stolt af ting jeg rent faktisk har haft indflydelse på og spillet en rolle i forhold til, og at være stolt over at være dansker er for mig på linje med at jeg skulle være stolt af at være over 190 cm høj. Men taknemmelig og til tider meget værdsættende - absolut.
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Er du : "Stolt over Danmark" eller det modsatte ?

Indlægaf Anilara » 25. jan 2016, 13:22

Jeg kan altså hverken skamme mig over eller være stolt af noget, som jeg i sidste ende ingen indflydelse selv har på.

Jeg synes overordnet at Danmark er et godt land og bedre end de fleste - men det er sgu ikke min fortjeneste :-P
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Er du : "Stolt over Danmark" eller det modsatte ?

Indlægaf Code71 » 25. jan 2016, 13:39

Jeg er rigtig glad for at være dansker og bo i Danmark
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Er du : "Stolt over Danmark" eller det modsatte ?

Indlægaf annella » 25. jan 2016, 13:42

Jeg tror ikke, at jeg er stolt af Danmark, men skammer mig heller ikke over Danmark.

Jeg er stolt af at være dansker, og kunne aldrig nogensinde tænke mig at være noget andet end dansker, derfor har jeg heller aldrig gjort brug af min ret til dobbelt statsborgerskab og kommer heller aldrig til det.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Er du : "Stolt over Danmark" eller det modsatte ?

Indlægaf dgd2007 » 26. jan 2016, 00:23

Nja, det er jo svært at svare på ... det er vel mere, at man er vant til alle de ting, at man kører i højre side i stedet fr venstre, at bedstemødre kan lave brun sovs, at man ikke slår andre i hovedet med sin religion osv. osv. Fordi man er vokset op med det, synes man jo, det skal være sådan :)

Egentlig nationalisme, synes jeg, er åndssvagt. Men der er også grænser for, hvor meget andre skal have indflydelse på, hvad der foregår her. Sådan noget i den stil ...
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15288
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: Er du : "Stolt over Danmark" eller det modsatte ?

Indlægaf Delfin » 26. jan 2016, 00:39

Jeg er ikke som sådan stolt over Danmark. Det er det land, som jeg tilfældigvis er født i, og her er såmænd nogenlunde ok for det meste, men hvis jeg var født i Sverige eller Italien, havde jeg sikkert også været glad for det.
Jeg er glad for, at vi har et system, der gør at alle er sikret lægehjælp og skolegang, men hullerne i vores sikkerhedsnet er blevet lige lovlig store og nogle hænger godt og grundigt fast. Der er også kommet kedelig tendens til at sparke på dem, der har brug for at holde fast i nettet og også på daeh og nytilkomne. Jeg er ikke flov over det, men jeg er ked af det
0
14 11 14
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er du : "Stolt over Danmark" eller det modsatte ?

Indlægaf Slettet bruger » 26. jan 2016, 15:23

Hverken eller rigtigt. DK har sine ups and downs. Jeg ville egl. hellere bo sydpå hvor det er varmt, kunne være lækker at bo i en lille by ved Middelhavet eller Sortehavet. Det er mest det økonomiske, dvs. de høje lønninger der holder mig her, og hvad skulle jeg dog leve af en i hyggelig flække på Sardinien :) Har en italiensk veninde der har fortalt mig man stadig kan være fårehyrde i Italien, det frister mig, men det virker dog lidt for spacet. Hvis det lykkes mig at skaffe en sted-uafhængig indtægt samt ikke sidder fast pga familie o.lign. så tror jeg faktisk jeg smutter igen :)
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er du : "Stolt over Danmark" eller det modsatte ?

Indlægaf Fru Sunshine » 27. jan 2016, 05:57

Lige nu og her, er jeg bestemt ikke stolt af at være dansk.
Jeg vil ikke slås i hartkorn med nationalister, og det er ret svært at undgå.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Er du : "Stolt over Danmark" eller det modsatte ?

Indlægaf Annione » 27. jan 2016, 06:12

Jeg er glad for at være dansker. Pt. er jeg i Asien - her ved de ikke andet om Danmark, end at det er koldt.

De har deres egne ting at slås med. Malaysia har store problemer med flytninge fra bl.a. Indonesien.
Det virker forøvrigt til at de har glemt Muhammad-tegningerne, som tidligere var det vi hørte mest for.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"