Hvordan reagere du når du bliver afbrudt i at tale?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2859
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5551

Hvordan reagere du når du bliver afbrudt i at tale?

Indlægaf Luffegås » 25. jan 2016, 09:26

Ja, er du ligeglad, siger du noget sjovt, eller bliver du hidsig?

Jeg kender en ældre og sjov mand, han siger altid et eller andet fis såsom "Undskyld jeg taler mens du afbryder" og smiler, og så er der ikke mere i det.

Personligt kan jeg godt blive vildt indelukket, lidt fjern, og ikke have lyst til at tale længe, men kommer an på om jeg føler jeg var ved at sige noget der faktisk betød noget for mig. Jeg synes det er uhøfligt hvis folk sidder og taler om noget følsomt at folk f.eks. bare lige pludselig afbryder med "SKÅL!" eller noget ligegyldigt.

Dog kan jeg ikke lade være med at afbryde hvis jeg kan mærke det den anden siger er 120% forkert og bygget på løgn og misforståelser.

Har lige opdaget at i min kærestes familie er det helt naturligt man taler indover hinandens sætninger og de påstår de fint kan høre hinanden, og ingen har noget i mod det, fordi det er så naturligt.. Jeg blev bare mega forvirret.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34777

Re: Hvordan reagere du når du bliver afbrudt i at tale?

Indlægaf Dirtylittledevil » 25. jan 2016, 09:36

Jeg bliver vist nærmest lidt slukøret og tavs, hvis det jeg selv troede var spændende at lytte til, afbrydes af noget a la "Hov se der er en flue i loftet"
Hvis det derimod er en afbrydelse som skyldes at den anden part er ivrig for at komme med sine egne input til det jeg siger, så føles det mere okay, for så er det jo fordi personen forholder sig til det jeg siger og at det berører ham/hende :)

Edit: Men generelt synes jeg nu det er god skik IKKE at afbryde :)
3
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Hvordan reagere du når du bliver afbrudt i at tale?

Indlægaf LadyFox » 25. jan 2016, 10:05

Det kommer lidt an på situationen.

Hvis personen afbryder for at sige noget helt andet, så påpeger jeg det og siger noget i stil med "hvis jeg lige må tale ud, så vil jeg meget gerne høre efter"

Men hvis snakken handler om holdninger og bølgerne går lidt højt, så bære jeg over med afbrydelser så længe de ikke er konstante - når jeg diskuterer noget jeg brænder for kan jeg også selv komme til at afbryde. Det synes jeg er okay inden for rimelighedens grænser.
3
...
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 778
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1179

Re: Hvordan reagere du når du bliver afbrudt i at tale?

Indlægaf Brutus » 25. jan 2016, 10:49

Jeg bliver skidesur over det. Jeg synes, det er uhøfligt. :cuss:
0
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Hvordan reagere du når du bliver afbrudt i at tale?

Indlægaf lulu-p » 25. jan 2016, 11:43

Det kommer an på situationen. En ivrig diskussion hvor alle gerne vil deltage aktivt..og alle bliver hørt uanset, kan det føles naturligt og egentlig ok. Men når jeg får fornemmelsen af, at jeg bare bliver overhørt. Og igen og igen kun når at sige 5 ord før jeg bliver afbrudt, kan jeg virkelig blive indebrændt. Min mand kan være rigtig slem til det..og flere i hans familie.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Grissebassen
Indlæg: 1999
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3429

Re: Hvordan reagere du når du bliver afbrudt i at tale?

Indlægaf Grissebassen » 25. jan 2016, 13:12

Det kommer meget an på situationen. Jeg kan sagtens finde på at være lidt flabet og gøre modparten direkte opmærksom på at de afbryder.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvordan reagere du når du bliver afbrudt i at tale?

Indlægaf Aima » 25. jan 2016, 16:50

Jeg hader det!

Hvis afbrydelsen er et udkast af entuisiasme eller ivrighed, kan jeg godt bære over. Jeg kommer også selv til at afbryde i de situationer, men jeg opdager det altid (tror jeg) og får tilføjet et 'ogundskyldjegligeafbrød'.

Hvis det er fordi folk bare har ringe situationsfornemmelse eller hovedet oppe i egen røv, påtaler jeg det. Om det er kassedamen, jeg taler med og en anden kunde afbryder, om det er min veninde der afbryder, mens jeg har en samtale med en tredjeperson, om det er mine kollegaer der afbryder mig eller hinanden eller om det er mine veninders børn, så påtaler jeg det, for jeg synes simpelthen det er så frustrerende. For det meste kan jeg godt beherske min irritation og nøjes med at nævne det stille og roligt ala "hey, du afbrød faktisk, lad mig lige tale ud" eller "og det der vil jeg gerne høre om lidt, når jeg lige selv er færdig med at snakke". Andre gange gider jeg ikke opføre mig diplomatisk, til personalemøder eller før-vi-åbner-briefings er jeg ret direkte, hvis nogen afbryder mig. "Luk røven til jeg er færdig, Mikkel!" er bare mere effektivt en end venlig appel. So be it.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Hvordan reagere du når du bliver afbrudt i at tale?

Indlægaf Viskelæder » 25. jan 2016, 17:04

Jeg kender en, som afbryder på sådan en meget underlig måde. Jeg ved simpelthen ikke, hvad det er for noget. Jeg har nu mødt TO, der gør det på den her måde:
Hun fortæller noget, og så holder hun ligesom en tænkepause, indtil det når til et punkt, hvor jeg tænker, at hun er færdig med at tale. Så jeg siger noget som respons på det, hun siger. Men så snart jeg så taler, så taler hun videre, som om hun slet ikke holdt pause, og som om jeg intet sagde. Hun gør det konsekvent, og det er RØVhamrende irriterende. Et eksempel:

X: "Så jeg sagde til ham, at det ikke var i orden"
Mig: "Det kan jeg g"
X: "for han ser det jo slet ikke fra mit synspunkt..."
Mig: (afventer)
X: (stilhed)
Mig: "Måske han tænk"
X: "som er, at vi jo sammen skal finde en løsning"
Mig: "Har du prøvet at"
X: "Men måske er det også bare, fordi det ikke betyder så meget for ham"
Mig: (afventer)
X: (stilhed, kigger på mig)
Mig: "Har du t"
X: "Men det er jo ikke det, han siger"

OH MY GOD!!
2
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Hvordan reagere du når du bliver afbrudt i at tale?

Indlægaf Muspel » 25. jan 2016, 18:06

Jeg hader det. Og min familie er storslemme til det. Særligt min far. Han lytter nemlig ikke - han venter bare på at få ordet, når vi diskuterer. Og bare man trækker vejret ind, så er han der.

Een gang blev jeg så frustreret, at jeg hamrede hånden i bordet så kaffekopperne hoppede. Og sagde meget tydeligt 'lad mig tale færdigt'.

Det hjalp den ene gang. Men han lærte ikke noget af det. Nu dropper jeg bare at diskutere med ham.

På arbejde tager jeg gerne rollen at sige 'skulle vi lige lade Pia tale færdigt'
2
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15647
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21041

Re: Hvordan reagere du når du bliver afbrudt i at tale?

Indlægaf 2SHY » 25. jan 2016, 20:06

Min bror er slem til at afbryde og er som bonus ret påståelig. Det er SÅ belastende for intet man siger trænger igennem fordi han både afbryder og er påståelig :rulle:

Så som regel siger jeg ikke noget når han går i gang. Jeg koncentrere mig om min mad og hvad der er i tv og indgår så lidt som muligt i samtalen. Han klarer den alligevel for os begge to
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Hvordan reagere du når du bliver afbrudt i at tale?

Indlægaf A 7 » 26. jan 2016, 07:39

Viskelæder skrev:Jeg kender en, som afbryder på sådan en meget underlig måde. Jeg ved simpelthen ikke, hvad det er for noget. Jeg har nu mødt TO, der gør det på den her måde:
Hun fortæller noget, og så holder hun ligesom en tænkepause, indtil det når til et punkt, hvor jeg tænker, at hun er færdig med at tale. Så jeg siger noget som respons på det, hun siger. Men så snart jeg så taler, så taler hun videre, som om hun slet ikke holdt pause, og som om jeg intet sagde. Hun gør det konsekvent, og det er RØVhamrende irriterende. Et eksempel:

X: "Så jeg sagde til ham, at det ikke var i orden"
Mig: "Det kan jeg g"
X: "for han ser det jo slet ikke fra mit synspunkt..."
Mig: (afventer)
X: (stilhed)
Mig: "Måske han tænk"
X: "som er, at vi jo sammen skal finde en løsning"
Mig: "Har du prøvet at"
X: "Men måske er det også bare, fordi det ikke betyder så meget for ham"
Mig: (afventer)
X: (stilhed, kigger på mig)
Mig: "Har du t"
X: "Men det er jo ikke det, han siger"

OH MY GOD!!


En af mine venner gør noget, der ligner lidt. Han er typen, der tænker utroligt meget over alt, også hvad han skal sige, og derfor kommer der tit de der lange pauser, som er sådan en slags mellemting mellem at han tænker på at gøre sætningen færdig, og selv konkluderer videre på emnet. Så tror vi andre at han er færdig med at tale, og svarer på det. Hvor han så taler videre. Og dermed er det jo faktisk ikke helt entydigt, hvem der egentlig afbryder hvem.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23349

Re: Hvordan reagere du når du bliver afbrudt i at tale?

Indlægaf Mani » 26. jan 2016, 20:57

Viskelæder skrev:Jeg kender en, som afbryder på sådan en meget underlig måde. Jeg ved simpelthen ikke, hvad det er for noget. Jeg har nu mødt TO, der gør det på den her måde:
Hun fortæller noget, og så holder hun ligesom en tænkepause, indtil det når til et punkt, hvor jeg tænker, at hun er færdig med at tale. Så jeg siger noget som respons på det, hun siger. Men så snart jeg så taler, så taler hun videre, som om hun slet ikke holdt pause, og som om jeg intet sagde. Hun gør det konsekvent, og det er RØVhamrende irriterende. Et eksempel:

X: "Så jeg sagde til ham, at det ikke var i orden"
Mig: "Det kan jeg g"
X: "for han ser det jo slet ikke fra mit synspunkt..."
Mig: (afventer)
X: (stilhed)
Mig: "Måske han tænk"
X: "som er, at vi jo sammen skal finde en løsning"
Mig: "Har du prøvet at"
X: "Men måske er det også bare, fordi det ikke betyder så meget for ham"
Mig: (afventer)
X: (stilhed, kigger på mig)
Mig: "Har du t"
X: "Men det er jo ikke det, han siger"

OH MY GOD!!

Arrgghh! Det er min far, det der! I freaking hate it :cuss:
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9161

Re: Hvordan reagere du når du bliver afbrudt i at tale?

Indlægaf Kommodedyret » 26. jan 2016, 21:08

Jeg er meget opmærksom på mine samtalepartnere, og har det svært ved at være statist i en en "samtale" med en person der kun tænker på at høre sin egen stemme og at få sine egne tanker ud.

Der er flere tilgange til den praksis at samtale med andre mennesker.
Der er nogen der opfatter det som en konkurrence, eller som mangler empati og bilder sig selv ind at deres små guldkorn er værd at falde i svime og næsegrus beundring over.
Så er der nogen der opfatter det som et projekt man er fælles om at få til at lykkes og blive så godt og succesfuldt som muligt.
Jeg er helt klart mest til den sidstnævnte samtaleform, hvor man samarbejder og er bevidst om hinandens behov for at bidrage og blive hørt. Det andet er simpelthen for egoistisk for mig, jeg bryder mig ikke om folk som forsøger at dominere mig, det er for kikset simpelthen.

(disclaimer: jeg taler om almindelige dagligdags samtalesituationer, og ikke deciderede diskussions/debat sammenhænge)
1
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Hvordan reagere du når du bliver afbrudt i at tale?

Indlægaf Viskelæder » 26. jan 2016, 21:20

Mani skrev:
Viskelæder skrev:Jeg kender en, som afbryder på sådan en meget underlig måde. Jeg ved simpelthen ikke, hvad det er for noget. Jeg har nu mødt TO, der gør det på den her måde:
Hun fortæller noget, og så holder hun ligesom en tænkepause, indtil det når til et punkt, hvor jeg tænker, at hun er færdig med at tale. Så jeg siger noget som respons på det, hun siger. Men så snart jeg så taler, så taler hun videre, som om hun slet ikke holdt pause, og som om jeg intet sagde. Hun gør det konsekvent, og det er RØVhamrende irriterende. Et eksempel:

X: "Så jeg sagde til ham, at det ikke var i orden"
Mig: "Det kan jeg g"
X: "for han ser det jo slet ikke fra mit synspunkt..."
Mig: (afventer)
X: (stilhed)
Mig: "Måske han tænk"
X: "som er, at vi jo sammen skal finde en løsning"
Mig: "Har du prøvet at"
X: "Men måske er det også bare, fordi det ikke betyder så meget for ham"
Mig: (afventer)
X: (stilhed, kigger på mig)
Mig: "Har du t"
X: "Men det er jo ikke det, han siger"

OH MY GOD!!

Arrgghh! Det er min far, det der! I freaking hate it :cuss:


Jamen hvad ER det for noget mærkeligt noget??! Det er SÅ irriterende!
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvordan reagere du når du bliver afbrudt i at tale?

Indlægaf billiebean » 27. jan 2016, 07:07

Noglegange er det jo af ren diskussionsiver, at den anden afbryder. Det er ok! Så kan man mærke den anden er engageret og formentlig heller ikke bliver sur, hvis man selv kommer til at bryde ind. Og så kan man også godt sige: Hey, du afbryder mig, din lille usling! Jeg skal lige tale færdig. :D

Men hvis jeg kan fornemme, at den anden er arrogant og nedladende i sin væremåde og er respektløs på flere niveauer, så gider jeg ikke spilde min tid. Så skal jeg væk.

Jeg har også oplevet at folk, der er lidt socialt usikre og akavede kan komme til at afbryde meget. Måske fordi de er nervøse. Det kan jeg også godt tolerere.
0

Tilbage til "Livets forhold"