Fødselsdags-frokost - idéer?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
RødeMor
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:45
Kort karma: 9
Likede indlæg: 60

Fødselsdags-frokost - idéer?

Indlægaf RødeMor » 25. jan 2016, 11:36

Jeg skal holde fødselsdag for min 3-årige datter, og har inviteret folk til frokost og kaffe med kage.

Jeg er dog lidt idéforladt i øjeblikket, og kunne godt bruge nogle inputs ifht. hvad der skal serveres til frokost-delen.

Vi bliver omkring 21 mennesker (heraf 3 børn under 4 år) - og jeg er på SU, så det skal ikke være vanvittigt dyrt. Der er dog plads i budgettet til at det kan blive lækkert.

Umiddelbart har jeg tænkt på at lave et par tærter (men kan man godt lave bare et par tærter, når der kommer så mange? Kan alle så få smagt dem? Folk kan jo nøjes med at tage et lille stykke, men jeg ville måske være nervøs for at der ikke var nok?) og så rugbrød med lækkert pålæg (æg, sild, varm leverpostej med bacon osv) for resten. Eventuelt en stor salat.

Hvad tænker I? Og har I opskrifter (afprøvede) på gode tærter?

Kaffe/kage-delen har jeg styr på :)
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Fødselsdags-frokost - idéer?

Indlægaf Pandesteg » 25. jan 2016, 12:09

Hvis du skal lave tærter så tror jeg 2 er for lidt, jeg ville lave 4, men så er der et problem med ovnkapaciteten :gruble: synes det er en lidt mærkelig kombination med tærte og smørrebrød - ville vælge én af delene, hvis det skal være dét :genert:

Jeg ville lave lasagne - en kæmpe én i den store bradepande i ovnen (og måske en ekstra lidt mindre?). Det er også ok billigt at lave, især hvis du kikker efter tilbud på kød :)
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Fødselsdags-frokost - idéer?

Indlægaf HappyPaww » 25. jan 2016, 12:40

Jeg synes faktisk at smørrebrød hurtigt kan blive dyrt, hvis man skal have pålæg af ordenltig kvalitet. Så hellere nogle gode tærter, et par salater, noget kød af en art, fx kalkunbryst, svinemørbrad eller nakkekam (det er billigst), en stak frikadeller "on the side" og til børnene, og så brød til. Det er let og nemt, og der er noget for de fleste.
2
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Fødselsdags-frokost - idéer?

Indlægaf Muspel » 25. jan 2016, 12:44

Du kunne også lave tortillas?

Sådan med oksekød, grønt og ost. Så kan gæsterne selv samle.


Ellers ville jeg gå med lækre rugbrødsmadder uden tærter. Gode ideer du har. Der skal jo også være plads til kage senere :)
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Fødselsdags-frokost - idéer?

Indlægaf girl_beat » 25. jan 2016, 13:14

Jeg synes at forslaget med tærter og god fyldig salat lyder fint :) Evt. suppleret med noget hjemmebagt brød og dressinger/toppings/pesto :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Fødselsdags-frokost - idéer?

Indlægaf Pussikat82 » 25. jan 2016, 14:18

Jeg ville nok supplere tærterne (der nok skal være 3-4 stk af) med en pastasalat, hjemmelavede frikadeller og godt, hjemmebagt brød. Alt sammen er noget, man kan lave for relativt få penge. Evt. suppleret med noget gnavegrønt (stænger af gulerod, agurk og rød peber f.eks.). Det passer også fint til mindre børn. Derudover kan både frikadeller, tærter og brød laves på forhånd og fryses ned. Frikadellerne kan evt. laves i to varianter - en almindelige kalv/flæsk-variant og en spicy oksekødsvariant, hvis der skal være lidt variation.
2
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.

Tilbage til "Mad og drikke"