Når man ikke slår til

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Undercover
Indlæg: 12
Tilmeldt: 6. dec 2015, 16:28
Kort karma: 0
Likede indlæg: 10

Når man ikke slår til

Indlægaf Undercover » 25. jan 2016, 16:33

(Dette er en dobbeltprofil)

Har simpelthen brug for råd omkring en krise i mit arbejdsliv. Har et super job, som jeg på mange måder er rigtig glad for. Det er spændende og udfordrende, og jeg udvikler mig dagligt.

Problemet er, at det simpelthen er gået hen og blevet FOR krævende. Føler aldrig, at jeg har tid nok til at løse mine opgaver ordentligt, og jeg notorisk bagud (altså bagud som i, at jeg ville skulle arbejde minimum to måneder eller sådan noget, for at være nogenlunde med igen - dette vel at mærke uden at tage nye opgaver ind). Min chef har en irriterende vane med at læsse en masse opgaver og ansvar over på mig, fordi han selv er presset, og det gør det rigtig svært for mig at nå det hele. Det gør det også svært for mig at sige fra, fordi vi aldrig har tid til at sætte os ned og få en ordentlig snak om prioriteringer.

Mit arbejdsområde bliver målt og vejet på mange forskellige fronter, og jeg føler mig ofte utilstrækkelig, fordi jeg skal så mange ting og samtidig skal kunne levere målbare resultater på en masse punkter. Det går ud over mit privatliv, fordi jeg simpelthen mister overskud, når jeg hele tiden er bagud. Er træt, træt, træt hele tiden. Min kæreste er meget tålmodig og støttende, men selv han kan ikke i længden være tjent med en kæreste, der ikke rigtigt er nærværende.

På det seneste er det begyndt at knibe med nattesøvnen, og jeg ved, at det er et tegn på, at arbejdet fylder ALT for meget. Har hele tiden sådan en følelse af, at jeg slet ikke har format til at varetage mit job. Ved på sin vis godt, at det ikke er rigtigt, for der ER alt for mange opgaver.

Hvad gør en klog kvinde? Jeg har bestilt tid hos en psykolog, som forhåbentlig kan hjælpe mig med at blive bedre til at sige fra. Men jeg er i tvivl om, om det virkelig vil batte noget. Eller om jeg simpelthen bare skal erkende, at det, jeg har uddannet mig til, er alt for krævende for min psyke, og at jeg helt skal skifte spor?

Føler mig helt lost... Men det kan ikke fortsætte på denne her måde, det er helt sikkert.

Hilfe...:genert:

PS Har tidligere været nede med stress og kender signalerne. Og jeg ved, at jeg skal gøre noget nu. Men jeg har virkelig brug for en langsigtet løsning og ikke bare en hurtig løsning til her og nu.
0
Nemon.
Indlæg: 121
Tilmeldt: 24. sep 2015, 18:27
Kort karma: 8
Likede indlæg: 99

Re: Når man ikke slår til

Indlægaf Nemon. » 25. jan 2016, 17:13

Det behøver vel ikke være det du har uddannet dig til, der er for krævende . Det kan være det " kun" er din arbejdsplads/ chef der er for krævende.
Har du overvejet at søge væk ?
0
Undercover
Indlæg: 12
Tilmeldt: 6. dec 2015, 16:28
Kort karma: 0
Likede indlæg: 10

Re: Når man ikke slår til

Indlægaf Undercover » 25. jan 2016, 17:24

Nemon. skrev:Det behøver vel ikke være det du har uddannet dig til, der er for krævende . Det kan være det " kun" er din arbejdsplads/ chef der er for krævende.
Har du overvejet at søge væk ?


Jeg har overvejet at søge væk, men jeg er i tvivl om, om det ville blive anderledes andre steder. Derudover har jeg tre kortere ansættelser bag mig fra de år, jeg har været på arbejdsmarkedet, og jeg ville gerne have en lidt længere ansættelse her, hvor jeg er nu.

Det er bare svært at se objektivt på det, når tankerne kværner rundt i hovedet. Det er som om, at jeg slet ikke stoler på min egen dømmekraft længere.
0
Nemon.
Indlæg: 121
Tilmeldt: 24. sep 2015, 18:27
Kort karma: 8
Likede indlæg: 99

Re: Når man ikke slår til

Indlægaf Nemon. » 25. jan 2016, 17:55

Undercover skrev:
Nemon. skrev:Det behøver vel ikke være det du har uddannet dig til, der er for krævende . Det kan være det " kun" er din arbejdsplads/ chef der er for krævende.
Har du overvejet at søge væk ?


Jeg har overvejet at søge væk, men jeg er i tvivl om, om det ville blive anderledes andre steder. Derudover har jeg tre kortere ansættelser bag mig fra de år, jeg har været på arbejdsmarkedet, og jeg ville gerne have en lidt længere ansættelse her, hvor jeg er nu.

Det er bare svært at se objektivt på det, når tankerne kværner rundt i hovedet. Det er som om, at jeg slet ikke stoler på min egen dømmekraft længere.



Det kan jeg godt se, at det ville være rart med en længere ansættelse. De tidligere stillinger, har det været inden for samme fag? Jeg tænker om du kan bruge din uddannelse, på en anden måde, end du gør nu.
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Når man ikke slår til

Indlægaf Buller » 25. jan 2016, 19:15

prøv da at give en samtale med din chef en chance før du giver op. Det kan jo ikke gå værre end det er på vej til at gå allerede.

Så du har alt at vinde ved en samtale og intet at tabe. Måske har han bare ikke fået set hvordan du har det, sikkert fordi han også er presset. Så måske det kan blive et wake-up call for jer begge. Og viser han sig at være en røv der er ligeglad med det efter han har fået det at vide, jamen så står du ikke værre end du gør nu, så har du bare fået vished om at du ikke skal være der.

Prøv evt. at snakke med fagforeningen også, de har måske kendskab til andre områder inden for din uddannelse hvor arbejdspresset kan være anderledes?
2
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Når man ikke slår til

Indlægaf girl_beat » 25. jan 2016, 20:24

Øv, det lyder ikke som en rar situation når det nu lige gik så godt :ae:

Måske det kan hjælpe til at give dig ro i hovedet at skrive en liste over alle de opgaver, der ligger på dit bord? Medtag alt i første omgang - både stort og småt. For mig hjælper det at genvinde overblikket, når jeg sidder derhjemme, eller i det mindste er væk fra en sædvanlige plads ved skrivebordet.

Udpeg så X antal opgaver, du kan se, du får svært ved at nå og som skal uddelegeres til kolleger, hvis de skal løses. Og så book din chef til et møde, læg kortene på bordet og bed om den nødvendige aflastning. Hvis han kan se sort på hvidt, at det er nødvendigt at prioritere, så er det lettere at tale sig frem til en handlingsplan. Du er ikke tjent med at drukne i bunker af arbejde, fordi han presser nedad.

Held og lykke med det :)
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Undercover
Indlæg: 12
Tilmeldt: 6. dec 2015, 16:28
Kort karma: 0
Likede indlæg: 10

Re: Når man ikke slår til

Indlægaf Undercover » 26. jan 2016, 14:00

Nemon. skrev:
Undercover skrev:
Nemon. skrev:Det behøver vel ikke være det du har uddannet dig til, der er for krævende . Det kan være det " kun" er din arbejdsplads/ chef der er for krævende.
Har du overvejet at søge væk ?


Jeg har overvejet at søge væk, men jeg er i tvivl om, om det ville blive anderledes andre steder. Derudover har jeg tre kortere ansættelser bag mig fra de år, jeg har været på arbejdsmarkedet, og jeg ville gerne have en lidt længere ansættelse her, hvor jeg er nu.

Det er bare svært at se objektivt på det, når tankerne kværner rundt i hovedet. Det er som om, at jeg slet ikke stoler på min egen dømmekraft længere.



Det kan jeg godt se, at det ville være rart med en længere ansættelse. De tidligere stillinger, har det været inden for samme fag? Jeg tænker om du kan bruge din uddannelse, på en anden måde, end du gør nu.


Mine tidligere ansættelser har været inde for samme arbejdsområde, men i en anden branche. Det var også hårdt, men på en anden måde. Tidligere var jeg klart nederst i hierarkiet, og alle smed ukritisk opgaver i min retning. Min dacværende chef var en nar, der selv arbejdede 70 timer om ugen, og som ikke kunne forstå, at alle ikke kunne eller ville det.

I mit nuværende job bliver jeg respekteret for de kompetencer, som jeg har, og mine opgaver er for hovedpartens vedkommende både spændende og udfordrende. Der er bare for mange af dem.
0
Undercover
Indlæg: 12
Tilmeldt: 6. dec 2015, 16:28
Kort karma: 0
Likede indlæg: 10

Re: Når man ikke slår til

Indlægaf Undercover » 26. jan 2016, 14:07

Buller skrev:prøv da at give en samtale med din chef en chance før du giver op. Det kan jo ikke gå værre end det er på vej til at gå allerede.

Så du har alt at vinde ved en samtale og intet at tabe. Måske har han bare ikke fået set hvordan du har det, sikkert fordi han også er presset. Så måske det kan blive et wake-up call for jer begge. Og viser han sig at være en røv der er ligeglad med det efter han har fået det at vide, jamen så står du ikke værre end du gør nu, så har du bare fået vished om at du ikke skal være der.

Prøv evt. at snakke med fagforeningen også, de har måske kendskab til andre områder inden for din uddannelse hvor arbejdspresset kan være anderledes?


Du har ret i, at jeg bør tale med min chef om det. Må simpelthen forlange, at vi kan holde et møde om det. Min chefs arbejdsområder lapper på meget få områder ind over mine, så ofte har han ikke begreb om, hvor lang tid det tager at lave opgaverne.
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Når man ikke slår til

Indlægaf Buller » 26. jan 2016, 14:16

Undercover skrev:
Buller skrev:prøv da at give en samtale med din chef en chance før du giver op. Det kan jo ikke gå værre end det er på vej til at gå allerede.

Så du har alt at vinde ved en samtale og intet at tabe. Måske har han bare ikke fået set hvordan du har det, sikkert fordi han også er presset. Så måske det kan blive et wake-up call for jer begge. Og viser han sig at være en røv der er ligeglad med det efter han har fået det at vide, jamen så står du ikke værre end du gør nu, så har du bare fået vished om at du ikke skal være der.

Prøv evt. at snakke med fagforeningen også, de har måske kendskab til andre områder inden for din uddannelse hvor arbejdspresset kan være anderledes?


Du har ret i, at jeg bør tale med min chef om det. Må simpelthen forlange, at vi kan holde et møde om det. Min chefs arbejdsområder lapper på meget få områder ind over mine, så ofte har han ikke begreb om, hvor lang tid det tager at lave opgaverne.


Så er der jo faktisk ret god chance for at det hele udspringer i at han ikke ved bedre. Det kan information jo heldigvis godt hjælpe på.

Måske går han og tror at alt er godt, fordi du ikke siger fra, og så pludselig en dag vælter det hele om ørerne på jer begge. Så hellere prøve at advare før det sker.
2
Nemon.
Indlæg: 121
Tilmeldt: 24. sep 2015, 18:27
Kort karma: 8
Likede indlæg: 99

Re: Når man ikke slår til

Indlægaf Nemon. » 26. jan 2016, 16:21

Undercover skrev:
Nemon. skrev:
Undercover skrev:
Nemon. skrev:Det behøver vel ikke være det du har uddannet dig til, der er for krævende . Det kan være det " kun" er din arbejdsplads/ chef der er for krævende.
Har du overvejet at søge væk ?


Jeg har overvejet at søge væk, men jeg er i tvivl om, om det ville blive anderledes andre steder. Derudover har jeg tre kortere ansættelser bag mig fra de år, jeg har været på arbejdsmarkedet, og jeg ville gerne have en lidt længere ansættelse her, hvor jeg er nu.

Det er bare svært at se objektivt på det, når tankerne kværner rundt i hovedet. Det er som om, at jeg slet ikke stoler på min egen dømmekraft længere.



Det kan jeg godt se, at det ville være rart med en længere ansættelse. De tidligere stillinger, har det været inden for samme fag? Jeg tænker om du kan bruge din uddannelse, på en anden måde, end du gør nu.


Mine tidligere ansættelser har været inde for samme arbejdsområde, men i en anden branche. Det var også hårdt, men på en anden måde. Tidligere var jeg klart nederst i hierarkiet, og alle smed ukritisk opgaver i min retning. Min dacværende chef var en nar, der selv arbejdede 70 timer om ugen, og som ikke kunne forstå, at alle ikke kunne eller ville det.

I mit nuværende job bliver jeg respekteret for de kompetencer, som jeg har, og mine opgaver er for hovedpartens vedkommende både spændende og udfordrende. Der er bare for mange af dem.


Tror du din nuværende chef, ville være åben overfor en snak om mængden af opgaver, i en periode bliver skåret ned? At du for mulighed for at gøre det du allerede har færdigt, inden du går i gang med nye.

- har lige opdaget, det er blevet foreslået.
0
Undercover
Indlæg: 12
Tilmeldt: 6. dec 2015, 16:28
Kort karma: 0
Likede indlæg: 10

Re: Når man ikke slår til

Indlægaf Undercover » 27. jan 2016, 06:34

Nemon. skrev:
Undercover skrev:
Nemon. skrev:
Undercover skrev:
Nemon. skrev:Det behøver vel ikke være det du har uddannet dig til, der er for krævende . Det kan være det " kun" er din arbejdsplads/ chef der er for krævende.
Har du overvejet at søge væk ?


Jeg har overvejet at søge væk, men jeg er i tvivl om, om det ville blive anderledes andre steder. Derudover har jeg tre kortere ansættelser bag mig fra de år, jeg har været på arbejdsmarkedet, og jeg ville gerne have en lidt længere ansættelse her, hvor jeg er nu.

Det er bare svært at se objektivt på det, når tankerne kværner rundt i hovedet. Det er som om, at jeg slet ikke stoler på min egen dømmekraft længere.



Det kan jeg godt se, at det ville være rart med en længere ansættelse. De tidligere stillinger, har det været inden for samme fag? Jeg tænker om du kan bruge din uddannelse, på en anden måde, end du gør nu.


Mine tidligere ansættelser har været inde for samme arbejdsområde, men i en anden branche. Det var også hårdt, men på en anden måde. Tidligere var jeg klart nederst i hierarkiet, og alle smed ukritisk opgaver i min retning. Min dacværende chef var en nar, der selv arbejdede 70 timer om ugen, og som ikke kunne forstå, at alle ikke kunne eller ville det.

I mit nuværende job bliver jeg respekteret for de kompetencer, som jeg har, og mine opgaver er for hovedpartens vedkommende både spændende og udfordrende. Der er bare for mange af dem.


Tror du din nuværende chef, ville være åben overfor en snak om mængden af opgaver, i en periode bliver skåret ned? At du for mulighed for at gøre det du allerede har færdigt, inden du går i gang med nye.

- har lige opdaget, det er blevet foreslået.


Til en vis grad, ja. I hvert fals i teorien. Han er super ambitiøs på mit område, og det er på mange måder et område, der er stor prestige i for ham i organisationen. Så han har tendens til at love lidt for meget på mine vegne (nogle gange uden at have talt med mig om det først), uden rigtig at have sans for, hvad jeg egentlig kan udføre på den tid, jeg har til rådighed. Han er meget iderig (hvilket er en af de egenskaber, som jeg sætter stor pris på hos ham), men han tænker ikke over de langvarige konsekvenser for mine øvrige opgaver. Og når han er i knibe, fordi han har sagt ja til for meget, ja, så ender opgaverne hos mig. Min søde kæreste siger, at opgaver flyder derhen, hvor de bliver løst, og det er der nok noget om.
0
Undercover
Indlæg: 12
Tilmeldt: 6. dec 2015, 16:28
Kort karma: 0
Likede indlæg: 10

Re: Når man ikke slår til

Indlægaf Undercover » 27. jan 2016, 06:45

girl_beat skrev:Øv, det lyder ikke som en rar situation når det nu lige gik så godt :ae:

Måske det kan hjælpe til at give dig ro i hovedet at skrive en liste over alle de opgaver, der ligger på dit bord? Medtag alt i første omgang - både stort og småt. For mig hjælper det at genvinde overblikket, når jeg sidder derhjemme, eller i det mindste er væk fra en sædvanlige plads ved skrivebordet.

Udpeg så X antal opgaver, du kan se, du får svært ved at nå og som skal uddelegeres til kolleger, hvis de skal løses. Og så book din chef til et møde, læg kortene på bordet og bed om den nødvendige aflastning. Hvis han kan se sort på hvidt, at det er nødvendigt at prioritere, så er det lettere at tale sig frem til en handlingsplan. Du er ikke tjent med at drukne i bunker af arbejde, fordi han presser nedad.

Held og lykke med det :)


Det er svært for mig at uddelegere opgaver, da profilerne i mit team er meget forskellige, og vores arbejdsopgaver er meget forskellige. Men jeg er fuldstændig enig med både dig og Skumfidusen i, at jeg er nødt til at nødt til at bede om at få nogle af opgaverne lagt på is. Kan mærke på min chef, at han har svært ved at acceptere, at nogle opgaver bare ikke kan blive løst. Men kan ikke blive ved med at køre i det her gear.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Når man ikke slår til

Indlægaf girl_beat » 27. jan 2016, 09:49

Undercover skrev:
girl_beat skrev:Øv, det lyder ikke som en rar situation når det nu lige gik så godt :ae:

Måske det kan hjælpe til at give dig ro i hovedet at skrive en liste over alle de opgaver, der ligger på dit bord? Medtag alt i første omgang - både stort og småt. For mig hjælper det at genvinde overblikket, når jeg sidder derhjemme, eller i det mindste er væk fra en sædvanlige plads ved skrivebordet.

Udpeg så X antal opgaver, du kan se, du får svært ved at nå og som skal uddelegeres til kolleger, hvis de skal løses. Og så book din chef til et møde, læg kortene på bordet og bed om den nødvendige aflastning. Hvis han kan se sort på hvidt, at det er nødvendigt at prioritere, så er det lettere at tale sig frem til en handlingsplan. Du er ikke tjent med at drukne i bunker af arbejde, fordi han presser nedad.

Held og lykke med det :)


Det er svært for mig at uddelegere opgaver, da profilerne i mit team er meget forskellige, og vores arbejdsopgaver er meget forskellige. Men jeg er fuldstændig enig med både dig og Skumfidusen i, at jeg er nødt til at nødt til at bede om at få nogle af opgaverne lagt på is. Kan mærke på min chef, at han har svært ved at acceptere, at nogle opgaver bare ikke kan blive løst. Men kan ikke blive ved med at køre i det her gear.


Hvis opgaverne er nødt til at blive syltet i en periode, så må det jo være sådan, og hvis de kan løses af andre kolleger, så er det bare fint. Men det kræver, at du og din chef i fællesskab snakker om, hvad der skal til for at løse opgaverne af kompetencer og ressourcer. Jo klarere, du kan bøje det neon, jo mere lægger det op til at din chef tager ansvaret og hjælper med at prioritere :)

Din kæreste har helt sikkert en pointe i, at opgaver har en tendens til at lande hvor de bliver løst. Jeg oplever det selv i høj grad og udviklede forholdsvis hurtigt et lag teflon i mit nuværende job. Hvis jeg har afvist en opgave eller sagt ja til én uden deadline, som bliver ved med at glide nederst i bunken, så kan jeg stadig gå hjem med god samvittighed. Absurd nok har det givet skulderklap og thumbs up fra især mandlige kolleger og chefer at have nosser nok til at se en direktør i øjnene og sige "nej, det kan jeg desværre ikke". Mine erfaringer kan du selvfølgelig ikke bruge til så meget lige nu, men jeg håber, du får skabt den fornødne luft omkring dig og tager et konstruktivt møde med din chef for lukkede døre.
Ingen af jer er tjent med, at du brænder sammen i forsøget på at løbe hurtigere og hurtigere :kram:
Senest rettet af girl_beat 27. jan 2016, 09:51, rettet i alt 1 gang.
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Kisser
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2701

Re: Når man ikke slår til

Indlægaf Kisser » 27. jan 2016, 10:41

Man siger jo gerne, at chefen har ret til at lede og uddelegere arbejdet, men egentkan kan man også sige, at han har PLIGT til det. Hvis du går ned med stress, så mister han en ressource, som han har rigtig meget brug for, og det er ingen tjent med. Jeg vil derfor råde til, at du siger fra overfor arbejdsmængden, men at du også husker at din chefs måde at håndtere det på altså også siger mere om ham end om dig: Hvis han ikke er lydhør overfor dig, så er det fordi han simpelthen er en dårlig chef, ikke fordi du ikke gør tingene godt eller hurtigt nok.

I det hele taget, synes jeg relativt sjældent, at jeg hører om medarbejdere, der bare er ALT for langsomme. Men jeg hører ofte om chefer, som tænker "går den så går den" og derfor lader deres medarbejdere arbejde sig halv ned under gulvbrædderne, fordi man så kan spare en ansættelse.
2
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Når man ikke slår til

Indlægaf Krølle » 27. jan 2016, 11:04

Som de andre allerede har sagt, handler det rigtig meget om dit eget mindset. Skal du mere end overleve, er du nødt til at passe på dig selv og holde fast i, at der er grænser for, hvad et menneske kan.

Du ved jo godt, at der er for mange opgaver til, at de kan løses fornuftigt, og det virker ikke som om, at du er kommet derud (endnu), hvor du tvivler på, om det er dig, der ikke er effektiv nok. Alligevel er titlen på din tråd "Når man ikke slår til" - hvis du her refererer til din chefs evne til at have realitetssans, er jeg enig, men noget siger mig, at du havde dig selv i tankerne. Den del er du nødt til at slå ihjel lige nu - det er ikke dig, der ikke slår til men din chef, der er for overoptimistisk.
0

Tilbage til "Livets forhold"