Din upopulære holdning

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Karkluden » 26. jan 2016, 09:52

Filipai skrev:-Folk der mener at deres køb af økologi, er endbetydende med dyrevelfærd, har et naivt billede af fødevareproduktion.

-Folk der mener at verden skal reddes ved at droppe alt der ikke er økologiske, er snæversynede og har kun den holdning fordi de lever i et rigt I-land hvor de netop har adgang til at foretage det valg

Det med økologi er skidesjovt. Min mor er aggressiv modstander af økologi, og hun var decideret forarget, at vi køber økologisk mælk og æg. Hvilket vi altså gør, fordi vi synes, det smager bedre. Andre er ligeså forargede over, at vi KUN køber de ting øko :lol:
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Karkluden » 26. jan 2016, 09:53

Frøken Himmelblå skrev:Kød kan godt og bør beskattes ligesom alt muligt andet. Der er så mange skjulte omkostninger for klimaet i produktionen af kød, der ikke kommer til udtryk i prisen. Jeg bifalder klart at der kommer en kødafgift så vi kan få nogle mere realistiske priser og et lavere kødforbrug.
I samme ombæring har jeg det fint med andre adfærdsregulerende afgifter. Det er statens job at regulere. Så ja tak til fedtafgift, sukkerafgift og hvad der nu ellers er.

cigaretter burde forbydes. Salg af cigaretter skulle være forbudt i Danmark.

Har du rygerlunger og lungekræft skal du selv betale for behandlingen, da du har været fuldt ud bevidst om risikoen
.

Nu ryger jeg ikke, så det er såmænd bare et interessespørgsmål:
Skal sportsudøvere så ikke også selv betale for behandling af deres skader? Jeg ved da godt, at når jeg vælger at træne er der en risiko for, at jeg bliver skadet.
11
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Filipai » 26. jan 2016, 09:54

Karkluden skrev:
Filipai skrev:-Folk der mener at deres køb af økologi, er endbetydende med dyrevelfærd, har et naivt billede af fødevareproduktion.

-Folk der mener at verden skal reddes ved at droppe alt der ikke er økologiske, er snæversynede og har kun den holdning fordi de lever i et rigt I-land hvor de netop har adgang til at foretage det valg

Det med økologi er skidesjovt. Min mor er aggressiv modstander af økologi, og hun var decideret forarget, at vi køber økologisk mælk og æg. Hvilket vi altså gør, fordi vi synes, det smager bedre. Andre er ligeså forargede over, at vi KUN køber de ting øko :lol:

Jeg køber også selv øko mælk, da det smager bedre, lige de produktioner med øko mælk jeg har været hos, har der så været en positiv forskel i forhold til velfærd.
Men dem der naivt tror at de nu har deres på det rene, og bare kan indtage animlaske produkter uden nogle anden omtanke, det er naivt
2
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2947
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8315

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Fru Himmelblå » 26. jan 2016, 10:02

Karkluden skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Kød kan godt og bør beskattes ligesom alt muligt andet. Der er så mange skjulte omkostninger for klimaet i produktionen af kød, der ikke kommer til udtryk i prisen. Jeg bifalder klart at der kommer en kødafgift så vi kan få nogle mere realistiske priser og et lavere kødforbrug.
I samme ombæring har jeg det fint med andre adfærdsregulerende afgifter. Det er statens job at regulere. Så ja tak til fedtafgift, sukkerafgift og hvad der nu ellers er.

cigaretter burde forbydes. Salg af cigaretter skulle være forbudt i Danmark.

Har du rygerlunger og lungekræft skal du selv betale for behandlingen, da du har været fuldt ud bevidst om risikoen
.

Nu ryger jeg ikke, så det er såmænd bare et
interessespørgsmål:
Skal sportsudøvere så ikke også selv betale for behandling af deres skader? Jeg ved da godt, at når jeg vælger at træne er der en risiko for, at jeg
bliver skadet.


nej det synes jeg ikke. Motion er godt for kroppen og der findes flere råd og metoder til hvordan du skal træne for at undgå skader. Med rygning er den eneste måde at undgå de negative sideeffekter, at lade være med at ryge.
Og den her holdning har jeg på trods af et dødsfald i nær familie pga. lungekræft. Personen havde røget hele livet og på et oplyst grundlag. Det skal staten ikke betale for.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Karkluden » 26. jan 2016, 10:05

Frøken Himmelblå skrev:
Karkluden skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Kød kan godt og bør beskattes ligesom alt muligt andet. Der er så mange skjulte omkostninger for klimaet i produktionen af kød, der ikke kommer til udtryk i prisen. Jeg bifalder klart at der kommer en kødafgift så vi kan få nogle mere realistiske priser og et lavere kødforbrug.
I samme ombæring har jeg det fint med andre adfærdsregulerende afgifter. Det er statens job at regulere. Så ja tak til fedtafgift, sukkerafgift og hvad der nu ellers er.

cigaretter burde forbydes. Salg af cigaretter skulle være forbudt i Danmark.

Har du rygerlunger og lungekræft skal du selv betale for behandlingen, da du har været fuldt ud bevidst om risikoen
.

Nu ryger jeg ikke, så det er såmænd bare et
interessespørgsmål:
Skal sportsudøvere så ikke også selv betale for behandling af deres skader? Jeg ved da godt, at når jeg vælger at træne er der en risiko for, at jeg
bliver skadet.


nej det synes jeg ikke. Motion er godt for kroppen og der findes flere råd og metoder til hvordan du skal træne for at undgå skader. Med rygning er den eneste måde at undgå de negative sideeffekter, at lade være med at ryge.
Og den her holdning har jeg på trods af et dødsfald i nær familie pga. lungekræft. Personen havde røget hele livet og på et oplyst grundlag. Det skal staten ikke betale for.

Okay, tak for svar :)
Jeg undrer mig bare, for ja, det gør der, men hvad så når div. prof atleter vælger at overtræde disse "regler" for god træning eller når ham pumperjohn nede i fitness world tydeligvis træner helt forkert, og så får en rygskade om 3 måneder.. Så er han jo også selv skyld i det.
Men tak for svar :gogo:
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19607

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Animi » 26. jan 2016, 10:10

Frøken Himmelblå skrev:nej det synes jeg ikke. Motion er godt for kroppen og der findes flere råd og metoder til hvordan du skal træne for at undgå skader. Med rygning er den eneste måde at undgå de negative sideeffekter, at lade være med at ryge.
Og den her holdning har jeg på trods af et dødsfald i nær familie pga. lungekræft. Personen havde røget hele livet og på et oplyst grundlag. Det skal staten ikke betale for.


Selvom jeg er uenig kan jeg egentlig godt se din pointe. Der er bare andre ting end rygning, der passer til de sammen principper. Synes du fx også at folk der med skrumpelever efter et alkoholmisbrug, selv skal betale for en levertransplantation? Eller overvægtige der lider af følgesygdomme pga deres overvægt, selv skal betale for deres behandling? :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Fru Sunshine » 26. jan 2016, 10:11

LaScrooge skrev:
Fru Sunshine skrev:Det der er i hvert fald upopulært. Og uforskammet.

Du aner da ikke en kæft om, hvad der er i orden at ytre i eksempelvis min omgangskreds og hvad der bestemt ikke er.


Øh, hvilket? Jeg har intet sagt om hvad der er populært og upopulært, men udelukkende adresseret formen. At skrive "Folk er dumme" er ikke en holdning, det er et udsagn. Skal det være en holdning skal det begrundes. A la "Folk er dumme fordi...". Det er dét, der er holdt op med at ske i denne tråd og det gør den til en blanding af førnævnte to tråde.

Men det er da en ret upopulær holdning, hvis man mener, at folk er dumme, uanset hvorfor man mener det.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf kidkomb » 26. jan 2016, 10:22

ARGGHHSKLDFJSKDFLNMSDFMLDKS
Jeg skal virkelig sidde på mine hænder! *smileyderkiggeropogsmiler*

Jeg mener at overvægt i mange tilfælde skyldes noget psykisk og ikke at de er dovne. Come on, dovne kan vi alle sammen være, men hvor mange af os er dovne nok til at komme til at veje 130kg? Eller til at vores hjem ligner en hoarders? Eller til at vores opvask mugner i vasken og vi smider det ud og køber nyt? Nej, vel?
11
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf kidkomb » 26. jan 2016, 10:23

I det hele taget mener jeg, at folk der mener, at andre mennesker "da bare kan" et eller andet er nogle selvoptagede klaphatte.
Altså og vi taler, sådan oprigtigt mener. Ikke bare "Ej, de kan da bare..." for det kan vi alle tale om, men dem der seriøst mener, at tykke bare skal tabe sig, at rygere bare skal holde op, at anorektikere bare skal spise osv.

Den holdning har bragt mig i stormvejr et par gange.
19
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf LaScrooge » 26. jan 2016, 10:26

Fru Sunshine skrev:
LaScrooge skrev:
Fru Sunshine skrev:Det der er i hvert fald upopulært. Og uforskammet.

Du aner da ikke en kæft om, hvad der er i orden at ytre i eksempelvis min omgangskreds og hvad der bestemt ikke er.


Øh, hvilket? Jeg har intet sagt om hvad der er populært og upopulært, men udelukkende adresseret formen. At skrive "Folk er dumme" er ikke en holdning, det er et udsagn. Skal det være en holdning skal det begrundes. A la "Folk er dumme fordi...". Det er dét, der er holdt op med at ske i denne tråd og det gør den til en blanding af førnævnte to tråde.

Men det er da en ret upopulær holdning, hvis man mener, at folk er dumme, uanset hvorfor man mener det.


Okay?
Ærligt, så gider jeg ikke anstrenge mig for at finde ud af, hvordan dét er et svar på din kommentar til mig og mit efterfølgende svar. Hvis du vil have at jeg skal have noget ud af det, så må du gøre dig større umage for at forklare sammenhængen som du ser den. :)
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Fru Sunshine » 26. jan 2016, 10:29

LaScrooge skrev:
Fru Sunshine skrev:
LaScrooge skrev:
Fru Sunshine skrev:Det der er i hvert fald upopulært. Og uforskammet.

Du aner da ikke en kæft om, hvad der er i orden at ytre i eksempelvis min omgangskreds og hvad der bestemt ikke er.


Øh, hvilket? Jeg har intet sagt om hvad der er populært og upopulært, men udelukkende adresseret formen. At skrive "Folk er dumme" er ikke en holdning, det er et udsagn. Skal det være en holdning skal det begrundes. A la "Folk er dumme fordi...". Det er dét, der er holdt op med at ske i denne tråd og det gør den til en blanding af førnævnte to tråde.

Men det er da en ret upopulær holdning, hvis man mener, at folk er dumme, uanset hvorfor man mener det.


Okay?
Ærligt, så gider jeg ikke anstrenge mig for at finde ud af, hvordan dét er et svar på din kommentar til mig og mit efterfølgende svar. Hvis du vil have at jeg skal have noget ud af det, så må du gøre dig større umage for at forklare sammenhængen som du ser den. :)

Og det gider jeg så ikke, kan jeg godt mærke.
Og det er vel også ligegyldigt.
Du vil have begrundelser, hvorfor folk har holdninger - jeg mener, at det vel er deres egen sag.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Peanutbutt
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 832

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Peanutbutt » 26. jan 2016, 10:40

Jeg er ikke helt sikker på, at vi har gennemskuet eller respekterer de evolutionære konsekvenser, når vi ’avler’ (fertilitetsbehandler), på de folk, som har svært ved at få børn.

Jeg synes, biler burde være forbudt i København. Muligvis også i Aarhus, Odense og andre store byer.

Jeg synes, de fleste mangler kulturel dannelse (kultur forstået som kreative og kunstneriske udtryk) og f.eks. forståelse for hvad kunst betyder for et samfunds udvikling. Og så er der alt for mange, der bruger tid og energi på kunstens svar på fryseparisertoast. Det er rigtig fint en gang imellem, men der findes så mange andre ting, der er så meget bedre - inden for alle genrer og kunstarter. (Jeg mener ikke, at folk skal læse Ulysses, høre Bartók eller se på installationskunst, med mindre man synes, det er sjovt).
Hjernerne skal have næring.

Jeg synes alle institutioner og skoler burde servere vegetarisk mad med primært fokus på en milliard (bæredygtige) grøntsager. Det samme gælder egentlig for alle offentlige arbejdspladser også, synes jeg.

Jeg synes, vores sundhedssystem er alt for fokuseret på medicin og symptomfjernelse og alt for lidt fokuseret på at lytte til patienterne, eller f.eks. på at kigge på kostvaner, motionsvaner eller tankevaner. Det er der også alt for lidt fokus på, på selve hospitalerne, hvor folk ofte bare ligger og ser måske en sygeplejerske engang i mellem og får serveret hvid, gennemkogt mad.

Jeg synes ikke, man skal holde folk i live bare fordi man kan. Om det gælder for tidligt fødte, som resten af livet vil opleve multihandicap eller om det er kræftramte, der kan leve en uge længere – vi skal have et sundhedssystem, som vejer livskvantitet op mod livskvalitet. De pårørende kan jo sjældent tage beslutningerne.

Alt for mange får en boglig uddannelse. Det er ikke alle der egnet til det, hvilket giver en del nederlag for dem og det gør uddannelserne dårligere for alle. Det burde ikke være 'bedre' eller 'flottere' at gå på gymnasiet eller på universitet end at være pissegod til at bygge en stol. Lad os værdsætte alle intelligenserne!
2
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55897
Kontakt:

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Ado » 26. jan 2016, 10:49

Jeg synes der skal være en nul-tolerance med promiller og bilkørsel. De to ting hører ikke sammen. Hvis man ikke havde den der 0.5 promillegrænse, ville folk stoppe med at sidde og regne på, hvornår de kan køre hjem fra en fest. Det gjorde min eks. altid. Og jeg hadede ham for det.
7
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2947
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8315

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Fru Himmelblå » 26. jan 2016, 10:52

Animi skrev:
Frøken Himmelblå skrev:nej det synes jeg ikke. Motion er godt for kroppen og der findes flere råd og metoder til hvordan du skal træne for at undgå skader. Med rygning er den eneste måde at undgå de negative sideeffekter, at lade være med at ryge.
Og den her holdning har jeg på trods af et dødsfald i nær familie pga. lungekræft. Personen havde røget hele livet og på et oplyst grundlag. Det skal staten ikke betale for.


Selvom jeg er uenig kan jeg egentlig godt se din pointe. Der er bare andre ting end rygning, der passer til de sammen principper. Synes du fx også at folk der med skrumpelever efter et alkoholmisbrug, selv skal betale for en levertransplantation? Eller overvægtige der lider af følgesygdomme pga deres overvægt, selv skal betale for deres behandling? :)


Burde kunne sige, at princippet gælder over hele linjen. Men det kan jeg ikke. Unaturligt og dumt måske, men det er sådan jeg har det. Det hænger sammen med en meget stærk aversion imod rygning.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf landsbytossen » 26. jan 2016, 13:09

Verden trænger til en verdenskrig, der omfatter alle lande, hvor mindst 25 % af jordens befolkning mister livet.
- Mennesker er den største trussel mod klimaet og der bliver flere og flere. I takt med lægevidenskabens fremskridt med flere sygdomme kan helbredes afvikles naturens orden, hvor de svage bukker under. Der sker ikke længere en naturlig regulering af menneskets antal. Dødelige epidemier kommer hurtigt under kontrol i modsætning til da pesten havde sin storhedstid. Sygdom er ikke længere en faktor, derfor er krige en nødvendighed.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Livets forhold"