Kleptoman

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Kleptoman

Indlægaf Filipai » 25. jan 2016, 15:28

Som butiksansat, så kan jeg desværre kun bekræfte dig i hvor nemt det er. Men øv hvor kan jeg fortælle dig hvor træls det er endnu engang at få høvl fra chefen over der mangler ting, og blive mistænkeliggjort, fordi jeg ikke har haft øjne i nakken.
Jeg kan ikke komme med nogle gode råd, og jeg kan heller ikke komme med nogle sympatiske ord. Jeg synes det er amoralsk af pommern til at stjæle, og især når det er frås du på ingen måde har brug for. Og når du nu rent faktisk har indset at den ikke er helt god, så føler jeg virkeligt ikke der er nogen grund til ikke at få hjælp, så den utiltalende adfærd stopper.
0
Liesel
Indlæg: 22
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:59
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Re: Kleptoman

Indlægaf Liesel » 25. jan 2016, 15:29

Viskelæder skrev:Må jeg spørge af nysgerrighed, hvorfor du skriver om det herinde? Hvilke tanker havde du gjort dig om de svar, du ville få, og hvad har du selv forestillet dig, der kan hjælpe dig?


Jeg har tænkt på det længe, at skrive om det. Men inde på DD turde jeg ikke. Jeg havde brug for at sætte ord på det, komme af med det og se hvad andre gjorde sig af tanker. Det har helt sikkert givet noget. Især et indlæg satte noget igang. Har længe at jeg skulle have hjælp, men jeg kan ikke "live". Der er kommet gode råd om det ogsåz
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Kleptoman

Indlægaf Viskelæder » 25. jan 2016, 15:34

Liesel skrev:
Viskelæder skrev:Må jeg spørge af nysgerrighed, hvorfor du skriver om det herinde? Hvilke tanker havde du gjort dig om de svar, du ville få, og hvad har du selv forestillet dig, der kan hjælpe dig?


Jeg har tænkt på det længe, at skrive om det. Men inde på DD turde jeg ikke. Jeg havde brug for at sætte ord på det, komme af med det og se hvad andre gjorde sig af tanker. Det har helt sikkert givet noget. Især et indlæg satte noget igang. Har længe at jeg skulle have hjælp, men jeg kan ikke "live". Der er kommet gode råd om det ogsåz


Det var godt, at det sætter gang i nogle tanker.
Hvis du får lyst, kan jeg skrive lidt om, hvordan jeg ville arbejde med det som behandler. Ellers vil jeg som alle andre rose dig for, at du har delt det herinde og også opfordre dig til at tale med nogen om det, og over nettet er jo en god start, hvis det er det, du magter lige nu :)
2
Liesel
Indlæg: 22
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:59
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Re: Kleptoman

Indlægaf Liesel » 25. jan 2016, 15:36

Filipai skrev:Som butiksansat, så kan jeg desværre kun bekræfte dig i hvor nemt det er. Men øv hvor kan jeg fortælle dig hvor træls det er endnu engang at få høvl fra chefen over der mangler ting, og blive mistænkeliggjort, fordi jeg ikke har haft øjne i nakken.
Jeg kan ikke komme med nogle gode råd, og jeg kan heller ikke komme med nogle sympatiske ord. Jeg synes det er amoralsk af pommern til at stjæle, og især når det er frås du på ingen måde har brug for. Og når du nu rent faktisk har indset at den ikke er helt god, så føler jeg virkeligt ikke der er nogen grund til ikke at få hjælp, så den utiltalende adfærd stopper.


Det er jeg naturligvis ked af at du oplever. Jeg har selv prøvet at blive mistænkeliggjort uden at det havde noget på sig og der er drøn ubehageligt.

Men ja, det er nemt, for nemt. Tænker ofte gange ar jeg skal gå tilbage med tingene og sige til butikken "se hvor nemt det er". Men tør ikke.

Og ja, jeg skal have hjælp. Jeg gør det ikke af ond vilje. Slet ikke
0
Liesel
Indlæg: 22
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:59
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Re: Kleptoman

Indlægaf Liesel » 25. jan 2016, 15:37

Viskelæder skrev:
Liesel skrev:
Viskelæder skrev:Må jeg spørge af nysgerrighed, hvorfor du skriver om det herinde? Hvilke tanker havde du gjort dig om de svar, du ville få, og hvad har du selv forestillet dig, der kan hjælpe dig?


Jeg har tænkt på det længe, at skrive om det. Men inde på DD turde jeg ikke. Jeg havde brug for at sætte ord på det, komme af med det og se hvad andre gjorde sig af tanker. Det har helt sikkert givet noget. Især et indlæg satte noget igang. Har længe at jeg skulle have hjælp, men jeg kan ikke "live". Der er kommet gode råd om det ogsåz


Det var godt, at det sætter gang i nogle tanker.
Hvis du får lyst, kan jeg skrive lidt om, hvordan jeg ville arbejde med det som behandler. Ellers vil jeg som alle andre rose dig for, at du har delt det herinde og også opfordre dig til at tale med nogen om det, og over nettet er jo en god start, hvis det er det, du magter lige nu :)


Er du behandler? Jeg har naturligvis googler lidt og tænkt at noget som kognitiv terapi kunne være løsningen.
0
Liesel
Indlæg: 22
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:59
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Re: Kleptoman

Indlægaf Liesel » 25. jan 2016, 15:39

Dikus skrev:Hvilke andre ting i din hverdag giver dig glæde og får dig til at føle dig stolt?


Jamen jeg er gennemgående tilfreds og har ikke rigtig noget st klage over. Sure sokker og opvask? Mit liv, familie og børn er jeg stolt af. Det vi har sammen og er for hinanden.

Men paws havde fat i noget, noget med at lægge fokus et andet sted. Det var ikke dumt.
1
Liesel
Indlæg: 22
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:59
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Re: Kleptoman

Indlægaf Liesel » 25. jan 2016, 15:50

Dikus skrev:
Liesel skrev:
Dikus skrev:Hvilke andre ting i din hverdag giver dig glæde og får dig til at føle dig stolt?


Jamen jeg er gennemgående tilfreds og har ikke rigtig noget st klage over. Sure sokker og opvask? Mit liv, familie og børn er jeg stolt af. Det vi har sammen og er for hinanden.

Men paws havde fat i noget, noget med at lægge fokus et andet sted. Det var ikke dumt.


Hvordan i hverdagen? Har du nogle gange afleveringer på studie/arbejde, hvor du bliver stolt af egen indsats? Bliver du udfordret nok intellektuelt?

"Det er så nemt", kunne godt lyde sådan lidt... Hånende? Som om du skaber en kunstig udfordring i dagligdagen?


Jamen naturligvis er der ting i mit arbejde som gør mig glad og stolt over udførsel. Jeg kan godt se hvor du vil hen, men jeg har stjålet hele mit liv mere eller mindre. I perioder ikke så meget fordi det ikke har været muligt, i perioder som nu er det rigtig meget. Mest fordi jeg arbejder mindre nu og har tiden.
0
Liesel
Indlæg: 22
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:59
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Re: Kleptoman

Indlægaf Liesel » 25. jan 2016, 15:53

Lad mig lige afvise at jeg er en troll. Det er jeg ikke. Men jeg har ikke lyst til at stå fram med mit DD navn, af åbenlyse årsager. Men jer der tror det behøver jo ikke deltage. Det er lidt provokerende at få skudt i skoene st man er troll. Det er ganske alvorligt for mig det her
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Kleptoman

Indlægaf Filipai » 25. jan 2016, 15:58

Liesel skrev:
Filipai skrev:Som butiksansat, så kan jeg desværre kun bekræfte dig i hvor nemt det er. Men øv hvor kan jeg fortælle dig hvor træls det er endnu engang at få høvl fra chefen over der mangler ting, og blive mistænkeliggjort, fordi jeg ikke har haft øjne i nakken.
Jeg kan ikke komme med nogle gode råd, og jeg kan heller ikke komme med nogle sympatiske ord. Jeg synes det er amoralsk af pommern til at stjæle, og især når det er frås du på ingen måde har brug for. Og når du nu rent faktisk har indset at den ikke er helt god, så føler jeg virkeligt ikke der er nogen grund til ikke at få hjælp, så den utiltalende adfærd stopper.


Det er jeg naturligvis ked af at du oplever. Jeg har selv prøvet at blive mistænkeliggjort uden at det havde noget på sig og der er drøn ubehageligt.

Men ja, det er nemt, for nemt. Tænker ofte gange ar jeg skal gå tilbage med tingene og sige til butikken "se hvor nemt det er". Men tør ikke.

Og ja, jeg skal have hjælp. Jeg gør det ikke af ond vilje. Slet ikke

Altså i min butik er vi helt opmærksomme på hvor nemt det er. Ofte opdager vi godt der er sket noget, men så er tyven ude, og så er det alligvel ofte for ressourcekrævende at sidde og kigge overvågning igennem, og håbe på vagterne måske kan finde gerningsmanden.
Jeg håber du snart tør for søgt hjælp, også for dine børns skyld, så de ikke pludselig opsnapper hvad der foregår, og lærer at det er ok
1
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Kleptoman

Indlægaf Viskelæder » 25. jan 2016, 16:56

Liesel skrev:Er du behandler? Jeg har naturligvis googler lidt og tænkt at noget som kognitiv terapi kunne være løsningen.


Jep, jeg er psykolog, og jeg tænker sagtens, man kunne bruge kognitiv terapi, som du er inde på :) Dog er jeg ikke rigtig fan af, at man går så metode-agtigt til værks, men mere at man tilpasser tilgangen til den enkelte, men der er jo mange, der kører rendyrket kognitiv terapi, og det er meget effektivt. Ved dig kunne det måske være rart, at du ikke går ind til en behandler, der straks går i "du skal stoppe med at stjæle"-mode, men i stedet et forløb, hvor I sammen kunne udforske, hvad det er for noget.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Kleptoman

Indlægaf Bimmerdyret » 25. jan 2016, 21:39

Liesel skrev:Jeg synes at dte der svært. For jeg tænker at jeg ikke bryder mig om at jeg stjæler, men jeg elsker de ting jeg får ud af det, så det er rigtig svært at skulle lægge den del fra sig. Giver det mening.


Til det markerede.
Det er måske der der er noget at arbejde videre med.
Nu lirrer jeg bare noget ud af ærmet:

- Hvad er det du får ud af det : anerkendelse, kærlighed retur fra dine børn osv
- Er der andre ting i livet hvor du får det samme som du får ved at stjæle?
- Hvis der er andre ting, der giver dig det samme, hvor er forskellen: for megen indsats, for dyrt, for besværligt, ikke samme styrke af følelse.
- Hvordan har du det med at blive opdaget "af butikken" / at blive opdaget af din familie?

Du er på rette vej :) - du ved det er forkert, og måske skal du se på det især i forhold til dine børn og det du har givet dem lovligt.
Hvordan forestiller du dig, at de vil se på de ting de har fået fra dig, og de ting de får fra dig fremover, hvis de ved at noget (siger ikke alt) er sket ulovligt. Kan du føle skam over at dine børn vil mistro dig fremover?

:ae: iøvrigt....du er stærk, du indrømmer, du kan sagtens komme ud på den anden side.
1
Liesel
Indlæg: 22
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:59
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Re: Kleptoman

Indlægaf Liesel » 26. jan 2016, 11:02

Har været i nattvagt og har ikke fået sovet meget siden. Jeg har tænkt meget over jeres svar og indlæg og jeg sætter pris på dem.

Et par af jer skriver om jeg ikke kan se konsegvenserne af det jeg gør og mine børn skal se mig i fænksel osv og jo det kan jeg, men uanset hvor mange gange i skriver det er det ikke noget der gør at jeg stopper. Der skal lidt mere til.
Jeg har melt mig til fitness i dag. Paws havde en rigtig god pointe i at finde et andet fokus punkt. Jeg har løbet en time i dag og det gav mig noget. Helt klart.

Men jeg ved også at jeg skal have noget hjælp til at ændre mønstre. Så jeg vil undersøge mine muliheder.
4
Liesel
Indlæg: 22
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:59
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Re: Kleptoman

Indlægaf Liesel » 26. jan 2016, 11:05

Viskelæder skrev:
Liesel skrev:Er du behandler? Jeg har naturligvis googler lidt og tænkt at noget som kognitiv terapi kunne være løsningen.


Jep, jeg er psykolog, og jeg tænker sagtens, man kunne bruge kognitiv terapi, som du er inde på :) Dog er jeg ikke rigtig fan af, at man går så metode-agtigt til værks, men mere at man tilpasser tilgangen til den enkelte, men der er jo mange, der kører rendyrket kognitiv terapi, og det er meget effektivt. Ved dig kunne det måske være rart, at du ikke går ind til en behandler, der straks går i "du skal stoppe med at stjæle"-mode, men i stedet et forløb, hvor I sammen kunne udforske, hvad det er for noget.


Det tror jeg er meget rigtigt. Men jeg vil også gerne finde ud af hvorfor. Jeg har nogle isues med mine forældre og har altid haft og har stjålet så langt tilbage jeg kan huske. Også fra dem, penge som jeg kune bruge på slig og give til andre og få dem til at kunne lide mig. Osv. Vi har vel alle vores.
0
Liesel
Indlæg: 22
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:59
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Re: Kleptoman

Indlægaf Liesel » 26. jan 2016, 11:06

Dikus skrev:
Liesel skrev:Lad mig lige afvise at jeg er en troll. Det er jeg ikke. Men jeg har ikke lyst til at stå fram med mit DD navn, af åbenlyse årsager. Men jer der tror det behøver jo ikke deltage. Det er lidt provokerende at få skudt i skoene st man er troll. Det er ganske alvorligt for mig det her


Er der nogen, der har skrevet bagom?


Jeg ved ikke hvad bagom betyder men vedkommende som blev ved med at bede mig forglare hvordan jeg stjæler aå nemt og meget har kort efter han/hun skrev til mig skrevet i en tråd at her er en troll.
0
Liesel
Indlæg: 22
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:59
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Re: Kleptoman

Indlægaf Liesel » 26. jan 2016, 11:12

Bimmerdyret skrev:
Liesel skrev:Jeg synes at dte der svært. For jeg tænker at jeg ikke bryder mig om at jeg stjæler, men jeg elsker de ting jeg får ud af det, så det er rigtig svært at skulle lægge den del fra sig. Giver det mening.


Til det markerede.
Det er måske der der er noget at arbejde videre med.
Nu lirrer jeg bare noget ud af ærmet:

- Hvad er det du får ud af det : anerkendelse, kærlighed retur fra dine børn osv
- Er der andre ting i livet hvor du får det samme som du får ved at stjæle?
- Hvis der er andre ting, der giver dig det samme, hvor er forskellen: for megen indsats, for dyrt, for besværligt, ikke samme styrke af følelse.
- Hvordan har du det med at blive opdaget "af butikken" / at blive opdaget af din familie?

Du er på rette vej :) - du ved det er forkert, og måske skal du se på det især i forhold til dine børn og det du har givet dem lovligt.
Hvordan forestiller du dig, at de vil se på de ting de har fået fra dig, og de ting de får fra dig fremover, hvis de ved at noget (siger ikke alt) er sket ulovligt. Kan du føle skam over at dine børn vil mistro dig fremover?

:ae: iøvrigt....du er stærk, du indrømmer, du kan sagtens komme ud på den anden side.


Jeg får ikke anerkendelse for ingen ved det. Men jeg bliver glad for ting jeg Tar. Jeg manglede ikke de 5 tørklæder forleden men de var fede og dyre og så tog jeg dem. Og blev glad.

Flirt, uhæmmet flirt og lige over grænsen (og mere) giver det samme. Men jeg vil helst ikke være min kærste utro.

Jeg prøver at se om fitnes kan give mig et kik.

Jeg vil være ked af at blive taget, det er klart. Men jeg er meget forsigtig og føler jeg har styr på det. Men det er jo naivt at tro at det alridig sker.

Jeg ønsker uanset hvordan og hvorledes ikke at min kæreste eller børn for det avide. Det vil være for ydmygene.
0

Tilbage til "Livets forhold"