Hjemmelavet, halv-præfabrika, hel-præfabrika

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Spiser du overvejende:

Hjemmelavet mad
42
68%
Halv-præfabrikeret mad
20
32%
Hel-præfabrikeret mad
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 62
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Hjemmelavet, halv-præfabrika, hel-præfabrika

Indlægaf Pussikat82 » 26. jan 2016, 12:04

Primært hjemmelavet. Laver langt det meste selv. 100 % af kagerne og 90 % brød (køber rugbrød, fordi det primært handler om at skulle være nemt, når vi spiser det). En del af grunden til, at det meste er hjemmelavet, er mit dårlige mave-tarmsystem, der ikke tåler mange forarbejdede/færdige produkter. Så vi må lave meget selv. Er dog også glad for at kunne det, men nogle gange ville det være nemmere at kunne spise noget, der er helt færdigt. Det er totalt udelukket med langt de fleste ting. Der er dog ting, jeg tåler i perioder, så vi spiser f.eks. en del klare supper lige nu, færdige fra køledisken og hælder købe-boller. Udelukkende for nemheds skyld, fordi vi har brug for et alternativ, når jeg ikke har kræfter til at lave mad, da vi ikke bare kan købe take-out. Dog får vi altid hjemmebagte suppehorn (kuvertbrød) til, som jeg bager og har i fryseren lige til at hive op.
0
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hjemmelavet, halv-præfabrika, hel-præfabrika

Indlægaf Kattefjæs » 26. jan 2016, 12:08

Jeg er kun mig selv herhjemme, og af samme årsag gider jeg ikke rigtig lave pasta og lasagneplader selv. Jeg gider godt hvis jeg laver mad til andre, men ikke når det bare er mig - så køber jeg det altså.

Men dej, også tærte- og butterdej, laver jeg altid selv. Jeg bager også brød og boller selv (med undtagelse af rugbrød, det er udliciteret til min mor). Det tager heldigvis ikke så lang tid, og det kan fryses og gemmes hvis det endelig skal være.

Til gengæld er mit liv altså for kort til at lave filodej, så det køber jeg. Jeg orker det simpelthen ikke.

Jeg gider ikke købe suppe, pizza, marmelade, sovs og den slags. I vinterhalvåret spiser jeg suppe flere gange om ugen, så jeg laver bare en enorm portion en gang om måneden og fryser ned. Marmelade og sovs laver jeg bare selv. Jeg elsker syltede rødbeder og agurker og sådan noget, men jeg plejer at få nogle glas af min mor i ny og næ, så det betaler sig sjældent for mig at lave dem selv eller købe dem. Så de er hjemmelavede, men bare ikke af mig. :D
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Hjemmelavet, halv-præfabrika, hel-præfabrika

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. jan 2016, 12:47

For mig personligt giver det mere mening at se på kvalitet og ingredienser, og der prøver jeg at begrænse mit indtag af fx. tilsætningsstoffer og kunstige sødemidler. Det betyder, at jeg sjældent spiser klassiske færdigretter, pulvermad, osv, men ikke nødvendigvis, at jeg står i køkkenet i timevis.

I dag kan man få så bredt et udvalg af produkter, at jeg ikke synes, at opdelingen i hjemmelavet, halvfabrikata og færdigretter er så sigende som tidligere.
En færdigkøbt suppe behøver fx. ikke at være lig med en frostblok eller et brev med noget pulver i.
3
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Hjemmelavet, halv-præfabrika, hel-præfabrika

Indlægaf Torn » 28. jan 2016, 09:18

Det er sjovt, for jeg synes faktisk Knorr-lasagne og købe-supper smager bedre end de flestes hjemmelavede versioner. Jeg laver det selv, fordi jeg ikke bryder mig om tanken om tilsætningsstoffer, men smagsmæssigt synes jeg halv/hel-præfabrika er bedre. Måske fordi jeg elsker salt :D og så er jeg ret nærig - det er ofte billigere selv at lave det.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Hjemmelavet, halv-præfabrika, hel-præfabrika

Indlægaf LadyFox » 28. jan 2016, 10:06

En god blanding af de tre valgmuligheder, så jeg valgte halv-præfabrika.
Det kommer lidt an på hvad der skal laver om jeg går all-in på at gøre detselv, snyder en smule eller snyder helt.
F.eks. laver jeg is og marmelade selv, hvis jeg kan slippe afsted med selv at plukke frugterne er det kun endnu bedre.
Skal vi have pastaretter så køber jeg pastaen færdig, og står selv for resten.
Mit rugbrød køber jeg færdigt, og som oftes også pålægget til.
0
...
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Hjemmelavet, halv-præfabrika, hel-præfabrikat

Indlægaf Annione » 28. jan 2016, 11:51

Jeg laver ikke selv pasta, hakker ikke selv kød, blander ikke min egen karry... Men ellers laver jeg det meste selv.

Når jeg har alene-aften, så elsker jeg dog en mou suppe med købe-kød og mel boller :-D og jeg laver altid knoors bearinaise, fordi min kæreste ikke kan tåle æg, medmindre det er i den pulverversion, som jeg tror der er i knoors.
0
Brugeravatar
Vaginetta
Indlæg: 117
Tilmeldt: 23. sep 2015, 21:28
Kort karma: 4
Likede indlæg: 178

Re: Hjemmelavet, halv-præfabrika, hel-præfabrika

Indlægaf Vaginetta » 28. jan 2016, 12:43

Mine smagsløg er ret snobbede.
Enten køber jeg take-away/en hel frossen ret fra supermarkedet eller også laver jeg det fra bunden/spiser noget fra fryseren jeg engang har lavet fra bunden. Jeg synes 95% af al pulver-dims og sovs fra tube smager afskyeligt. Det har sådan en underlig aura af smagsforstærker/det 3. krydderi som jeg absolut ikke synes gør sig i eksempelvis en pastasauce. Knorrs bearnaise synes jeg smager decideret sødt og afskyeligt.
Og så hører jeg også til dem der ikke fatter at folk gider bruge 19 kroner på en pakke tvivlsom pulver-persillesauce når det tager sådan ca. 4 minutter at bage noget mel op og smide lidt frossen hakket persille i.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hjemmelavet, halv-præfabrika, hel-præfabrika

Indlægaf Rapfisk » 28. jan 2016, 12:58

Karkluden skrev:Og jeg køber hellere takeout/helfabrikata end halvfabrikata.

This.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hjemmelavet, halv-præfabrika, hel-præfabrika

Indlægaf Flora » 28. jan 2016, 13:05

^ Nu er der jo nogen der er melopbagningsmæssigt udfordret.. :genert:

Ej, jeg laver nu af og til persillesovs selv, men er virkelig ikke særlig god til hverken det eller sovs generelt. Så oftest køber jeg en færdiglavet. Ikke pulver, det bliver ækelt, men de helt færdiglavede der bare skal varmes. Synes godt man kan finde noget der er hæderligt.

Generelt spiser jeg nok meget en blanding af hjemmelavet, halv-præfabrika og hel-præfabrika. Kan bedst lide at lave maden selv, men når tiden er knap tager jeg altså af og til en færdigret/halvfærdigret.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hjemmelavet, halv-præfabrika, hel-præfabrika

Indlægaf Pandesteg » 28. jan 2016, 13:06

Som andre nævner laver jeg ikke selv pastaplader, flåede tomater, hakkekød osv., men jeg laver selv dressinger, mayonaisse, sylter mange ting selv, laver supper, sovser, gryderetter osv. uden hjælp fra Knorr eller lignende.
Jeg synes det er vildt smart med de der convieniencegrønt/salater, men jeg er for nærrig til at købe det. Og synes tit, at færdigskåret grønt har en mærkelig smag.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Hjemmelavet, halv-præfabrika, hel-præfabrika

Indlægaf Sorenspige » 30. jan 2016, 19:29

Modsat de fleste andre herinde så laver jeg ikke ret meget mad fra bunden.

Jeg kan rigtig godt lide at spise mad, men jeg kan ikke specielt godt lide at lave det, så her er det noget, som skal gøres på linje med opvask og tøjvask.

Da jeg trods alt gerne vil have, at vi lever bare lidt sundt, er jeg derfor meget glad for færdigsnittede salater og frostblandinger af forskellig art.

Jeg køber også knorblandinger, tærtebunde, pizzabunde og saucer. Ligesom der også ryger frost frikadeller og færdige fiskefrikadelle i kurven fra tid til anden. Det sker også, at vi får frysepizzaer og færdigretter, men det er ikke så tit.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Hjemmelavet, halv-præfabrika, hel-præfabrika

Indlægaf milisa » 30. jan 2016, 19:51

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at lave alt/det meste fra bunden skumfidus-style, men i en 2½ værelses lejlighed downtown aalborg er det bare ikke særlig praktisk. Måske en dag. Så som det er i dag, er alt hjemmelavet dog ud fra det samme princip, som ado beskrev: nemlig, at der er ting, jeg ikke ORKER at lave selv.... Jeg GIDER ikke lave butterdej selv. JØSSES, hvor tager det lang tid, og hvor er det bare IKKE indsatsen værd! Mit hjemmelavede rugbrød smager fremragende, men min fryserkapacitet er minimal, og jeg magter ikke at skulle bage et rugbrød om ugen. Derudover har jeg en gasovn, og han og jeg kom bare dårligt fra start og har afskyet hinanden lige siden. Derfor er brød generelt ikke en ting, vi bager selv.

Faktisk har jeg overvejet at lave en "hvordan slår jeg ubemærket min gasovn ihjel"-tråd..... Der efterlyses jo noget kant herinde....
1
Tally-ho
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hjemmelavet, halv-præfabrika, hel-præfabrika

Indlægaf Krølle » 30. jan 2016, 20:24

Jeg bager rugbrød på surdej og grydebrød på gær. Skal have gang i en rutine med gulerodsbrud/boller, så der også er et lidt sødere alternativ til weekenderne.

Manden laver mad fra bunden herhjemme, men det er ikke alle dage. Vi vælger oftere at tage en dag med madder end at købe halv/helfærdig mad udefra, navnlig efter at vi er flyttet og diverse take-away ikke ligger i samme karre :D

Håbet er, at vi allerede fra denne sommer får gang i køkkenhaven på en måde, så der altid er grøntsager til at lave vegetarretter eller supper - det ville hjælpe de dage, hvor man godt gider lave mad men ikke orker mennesker i kø i supermarkedet.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hjemmelavet, halv-præfabrika, hel-præfabrika

Indlægaf Fru Sunshine » 31. jan 2016, 12:30

Nå ja: jeg bager ikke selv alt vores brød. Min mand gider ikke spise mit hjemmebag :sur:
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Mad og drikke"