Dele børnefamilieydelsen?

Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 882
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 9110

Dele børnefamilieydelsen?

Indlægaf Rikke » 25. dec 2017, 00:12

Skaber det færre eller flere konflikter?

Vores situation er sådan, at jeg ikke modtager børnepenge fra Astrids far. Jeg modtager børnefamilieydelsen, og det er dét. Jeg afholder alle faste udgifter på Astrid - klub, børneopsparing, forsikring, mobil, rejsekort. Det går helt op med BFY. Jeg bor i ejerbolig, så der er ikke noget at hente på boligsikring eller noget andet fordelagtigt ved at have hendes bopæl hos mig. Vi har hende lige meget.
Her til aften (henover en rockergod andesovs), fik hendes far og jeg lige fem sekunder alene, og jeg fik nævnt overfor ham, om han havde hørt om forslaget om, at BFY skulle deles mellem forældremyndighedsindehavere? Han svarede OMGÅENDE, at hvis det blev sådan, ville han uden at tøve overføre beløbet til mig, for han ved godt, at jeg betaler alt for Astrid - af de faste udgifter i hvert fald. Vinterjakker, vinterstøvler, alt det der, kan vi sagtens samarbejde om at betale for.

Jeg kan godt forstå argumenterne for, at i en 7/7 ordning, giver det mening at dele BFY, hvis forældrene i øvrigt har et godt samarbejde, og er enige om fritidsaktiviteter, vintertøj, ferier og alle de andre udgifter, der er. Men helt ærligt, så ser jeg flere konflikter opstå, end konflikter der løses?

I en højspændt skilsmisse, hvor far eller mor har bopæl på x antal børn, så skal man pludseligt til at diskutere, hvad pengene bruges til? Skal man aflægge regnskab til hinanden, hvis man i forvejen ikke samarbejder ret godt?

I de situationer, hvor formalia bare kører, børnepenge ind/ud, BFY ind/ud, vil det så ikke skabe flere konflikter, at dele BFY ud?
1
:whip:
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 2207
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 21242

Re: Dele børnefamilieydelsen?

Indlægaf kidkomb » 25. dec 2017, 00:29

Vi diskuterede det også her til aften og jeg er med dig.
Jeg ser at det i udgangspunktet er mere fair, men at det praktisk vil give flere konflikter generelt.
2
Don't give up
'Cause you have friends
-P. Gabriel
MOGA
Kort karma: 208
Likede indlæg: 2033

Indlægaf MOGA » 25. dec 2017, 00:32

I nogle situationer kan det sikkert være fint, i andre vil det givetvis føre til et højere konfliktniveau.

Jeg har eneforældremyndighed, og jeg håber, at det som beskrevet bliver sådan, at jeg uden videre kan beholde bfy. Mine børn har ikke haft kontakt til deres far i adslillige år, og han bidrager ikke med en daddel.
0
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 25. dec 2017, 00:38

MOGA skrev:I nogle situationer kan det sikkert være fint, i andre vil det givetvis føre til et højere konfliktniveau.

Jeg har eneforældremyndighed, og jeg håber, at det som beskrevet bliver sådan, at jeg uden videre kan beholde bfy. Mine børn har ikke haft kontakt til deres far i adslillige år, og han bidrager ikke med en daddel.

Som jeg hører det, vedrører det kun forældre, der har delt forældremyndighed - så det behøver du heldigvis ikke tænke mere over.

Jeg tænker bare, at jo mere modstand der er imod at give én forældre den fulde myndighed, men samtidigt sige at økonomi ofte er en udløsende faktor i konflikter mellem forældre med fælles forældremyndighed, hvad pokker regner man så med? Seriøst?
0
MOGA
Kort karma: 208
Likede indlæg: 2033

Indlægaf MOGA » 25. dec 2017, 00:54

Rikke skrev:
MOGA skrev:I nogle situationer kan det sikkert være fint, i andre vil det givetvis føre til et højere konfliktniveau.

Som jeg hører det, vedrører det kun forældre, der har delt forældremyndighed - så det behøver du heldigvis ikke tænke mere over.

Jeg tænker bare, at jo mere modstand der er imod at give én forældre den fulde myndighed, men samtidigt sige at økonomi ofte er en udløsende faktor i konflikter mellem forældre med fælles forældremyndighed, hvad pokker regner man så med? Seriøst?

Det er dømt til at ende galt i de situationer, hvor der i forvejen er konflikter. Så er det bedre at sige, at ydelsen ikke fast tilfalder mor, men at det i forbindelse med skilsmisse fastsættes af statsforvaltningen, hvem der skal modtage ydelsen.
2
abcd
Kort karma: 136
Likede indlæg: 4465

Indlægaf abcd » 25. dec 2017, 06:55

Forslaget er dokumenteret nærmere her: http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/S ... 840331.pdf, og jeg synes en væsentlig del er at man kun får halvdelen af børnechecken hvis man har børnene mindst 6 ud af 14 dage. Dvs. weekendfædrene og -mødrene begynder ikke at få halvdelen af børnechecken, hvilket selvfølgelig også ville være helt urimeligt.

Jeg synes på den ene side det lyder som et fair forslag, men på den anden side tror jeg ikke det er en regelændring der har nogen særlig praktisk værdi, så min holdning til det afhænger af hvad det koster at indføre. Hvis det ingenting koster, synes jeg det er fint, men hvis det kræver en masse ekstra administration, synes jeg man bør bruge pengene på noget andet og mere presserende.
5
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 25. dec 2017, 07:33

Dikus skrev:
Rikke skrev:Skaber det færre eller flere konflikter?

Vores situation er sådan, at jeg ikke modtager børnepenge fra Astrids far. Jeg modtager børnefamilieydelsen, og det er dét. Jeg afholder alle faste udgifter på Astrid - klub, børneopsparing, forsikring, mobil, rejsekort. Det går helt op med BFY. Jeg bor i ejerbolig, så der er ikke noget at hente på boligsikring eller noget andet fordelagtigt ved at have hendes bopæl hos mig. Vi har hende lige meget.
Her til aften (henover en rockergod andesovs), fik hendes far og jeg lige fem sekunder alene, og jeg fik nævnt overfor ham, om han havde hørt om forslaget om, at BFY skulle deles mellem forældremyndighedsindehavere? Han svarede OMGÅENDE, at hvis det blev sådan, ville han uden at tøve overføre beløbet til mig, for han ved godt, at jeg betaler alt for Astrid - af de faste udgifter i hvert fald. Vinterjakker, vinterstøvler, alt det der, kan vi sagtens samarbejde om at betale for.

Jeg kan godt forstå argumenterne for, at i en 7/7 ordning, giver det mening at dele BFY, hvis forældrene i øvrigt har et godt samarbejde, og er enige om fritidsaktiviteter, vintertøj, ferier og alle de andre udgifter, der er. Men helt ærligt, så ser jeg flere konflikter opstå, end konflikter der løses?

I en højspændt skilsmisse, hvor far eller mor har bopæl på x antal børn, så skal man pludseligt til at diskutere, hvad pengene bruges til? Skal man aflægge regnskab til hinanden, hvis man i forvejen ikke samarbejder ret godt?

I de situationer, hvor formalia bare kører, børnepenge ind/ud, BFY ind/ud, vil det så ikke skabe flere konflikter, at dele BFY ud?

Jeg synes egentlig dit eget eksempel ganske fint forklarer, hvordan det giver en bedre økonomi for de mange fædre, der er i en ordning som din, men hvor moren har krævet bopæl for at få alle tilskud samt børnepenge fra faren.

Jeg kunne nu godt tænke mig, man differentierede og hægtede det op på samværsordningen, da jeg har svært ved at se, hvad en samværsforælder, der har børnene 2/14 f.eks. skal med børnefamilieydelsen.

Helt grundlæggende mener jeg vores tilskudssystem burde ses efter i sømmene. Det er virkeligt skævt - og voldsomt til mødres fordel, hvis ikke far i forbindelse med et brud sikrer sin økonomi ved at gå ind i en konflikt med mor.

For mig at se omhandler det dog alle tilskud.

Bare lige en bøvs. Jeg får ingen tilskud, kun bfy, og har som sagt alle faste udgifter.
0
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 25. dec 2017, 08:51

Dikus skrev:
Rikke skrev:
Dikus skrev:
Rikke skrev:Skaber det færre eller flere konflikter?

Jeg synes egentlig dit eget eksempel ganske fint forklarer, hvordan det giver en bedre økonomi for de mange fædre, der er i en ordning som din, men hvor moren har krævet bopæl for at få alle tilskud samt børnepenge fra faren.

Jeg kunne nu godt tænke mig, man differentierede og hægtede det op på samværsordningen, da jeg har svært ved at se, hvad en samværsforælder, der har børnene 2/14 f.eks. skal med børnefamilieydelsen.

Helt grundlæggende mener jeg vores tilskudssystem burde ses efter i sømmene. Det er virkeligt skævt - og voldsomt til mødres fordel, hvis ikke far i forbindelse med et brud sikrer sin økonomi ved at gå ind i en konflikt med mor.

For mig at se omhandler det dog alle tilskud.

Bare lige en bøvs. Jeg får ingen tilskud, kun bfy, og har som sagt alle faste udgifter.

Det forstod jeg. Pointen er, du kunne kræve børnepenge fra faren også, hvilket mange gør. Plus får tilskud pga bopælen - og så er det, det bliver skævt.

Så forstår jeg nok ikke lige, hvorfor vores situation meget fint forklarer idéen med at staten splitter bfy op?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 706
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 8552

Indlægaf Madam Pomfrey » 25. dec 2017, 09:52

Jeg forstår godt man vil tilgodese begge forældre med BFY i de tilfælde hvor der er en nogenlunde lige fordeling i samvær.
For der er helt klart nogle urimelige fordelinger af økonomi, tilskud, og betaling af børnepenge.

Nu står jeg selv som enlig mor, og får BFY + tilskud, og børnepenge fra far. Jeg betaler alle udgifterne til børnene, og i de tilfælde han har haft nogle udgifter/udlæg omkring børnene (støj, sport etc.) har vi aftalt at han trækker dem fra den næste måneds børnepenge.
vi har faktisk ikke diskuteret økonomi på den måde, far har ikke brokket sig over det, ud over at nævne en økonomisk fordel i at han havde folke register adr. på det ene barn, og der ville han fortsat overføre samme beløb til mig, så jeg ikke mistede indtægt.

Jeg deler gerne de små's BFY med ham hvis det er det beslutningen bliver, det har jeg ingen problemer med. Vi har en lidt "rodet ordning" der nok bedst beskrives som 9-5 med de mindste, de ældste ser ham ikke - deres valg. Derfor ville han have ret til 1/4 af den BFY jeg modtaget.
Alternativt tænker jeg at lave en konto vi begge har adgang til, hvor vi sætter deres BFY ind, og lader alle udgifter til dem gå derfra.

Jeg tror ordningen vil fungere rigtig fint i de familier der har et ganske udemærket samarbejde omkring børnene. Der er ganske givet en gensidig tillid og en god dialog omkring børnenes behov, og man kommer fint til fælles beslutninger.
Men jeg kan godt være bekymret for at det i allerede ramte familier giver anledning til et endnu højere konfliktniveau, til ulempe for børnene.

Dertil så tænker jeg at den nye ordning vil kræve rigtig mange ressourcer inden for sagsbehandling. At det kræver rigtig mange mandetimer at lave de korrekte fordelinger af pengene, at der skal føres beviser for samværsordning f.x.

Jeg tænker det måske var nemmest, ressorucemæssigt, at forsætte som vanligt, men åbne op for at deleforældre kan søge deres andel af BFY, og så sagsbehandle den vej.

Da man for nu en del år siden reducerede BFY for familier med 4+ børn, der gik det ret hurtigt i sig selv, og den - som jeg forstod det - primære årsag var at man brugte flere kroner og øre på sagsbehandlingen, end man reelt sparede ved at reducere i ydelserne.
3
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
JoyNips
Kort karma: 579
Likede indlæg: 8974

Indlægaf JoyNips » 25. dec 2017, 10:18

Jeg synes det er symbolpolitik, men jeg synes det er et sindssygt vigtigt signal at sende. I samme ombæring burde man begynde at sende officielle meddelelser vedrørende barnet til både mor og far. Det er mega-latterligt og forældet at kun mor duer.
16
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 369
Likede indlæg: 3504

Indlægaf Marioneta » 25. dec 2017, 17:58

Ideen er fin nok i fremadrettede situationer, men jeg synes godt nok, at det er belastende at politikere skal ind og rode i allerede etablerede aftaler, som fungerer. Min eks har min søn 4 dage ud af 14 dage, så det burde vel ikke påvirke os, men jeg skal åbenbart stadig dokumentere, at det er sådan, hvis jeg vil have det hele udbetalt. Hvordan gør jeg så lige det, når det ikke er stadfæstet i statsforvaltningen? Vi har for nogle år siden lavet et dokument, hvor det stod og begge underskrevet det, men tror jeg har smidt det ud. Aftalen er også ændret fra 11/3 til 10/4 siden uden vi lavede en ny aftale.
0
godtnavn
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3523

Indlægaf godtnavn » 25. dec 2017, 20:45

Marioneta skrev:Ideen er fin nok i fremadrettede situationer, men jeg synes godt nok, at det er belastende at politikere skal ind og rode i allerede etablerede aftaler, som fungerer. Min eks har min søn 4 dage ud af 14 dage, så det burde vel ikke påvirke os, men jeg skal åbenbart stadig dokumentere, at det er sådan, hvis jeg vil have det hele udbetalt. Hvordan gør jeg så lige det, når det ikke er stadfæstet i statsforvaltningen? Vi har for nogle år siden lavet et dokument, hvor det stod og begge underskrevet det, men tror jeg har smidt det ud. Aftalen er også ændret fra 11/3 til 10/4 siden uden vi lavede en ny aftale.

Mon ikke bare din eks får noget der skal skrives under via e-boks hvis du søger at få det fulde, og dokumentationen kun kræves hvis I ikke siger det samme?
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 25. dec 2017, 20:50

godtnavn skrev:
Marioneta skrev:Ideen er fin nok i fremadrettede situationer, men jeg synes godt nok, at det er belastende at politikere skal ind og rode i allerede etablerede aftaler, som fungerer. Min eks har min søn 4 dage ud af 14 dage, så det burde vel ikke påvirke os, men jeg skal åbenbart stadig dokumentere, at det er sådan, hvis jeg vil have det hele udbetalt. Hvordan gør jeg så lige det, når det ikke er stadfæstet i statsforvaltningen? Vi har for nogle år siden lavet et dokument, hvor det stod og begge underskrevet det, men tror jeg har smidt det ud. Aftalen er også ændret fra 11/3 til 10/4 siden uden vi lavede en ny aftale.

Mon ikke bare din eks får noget der skal skrives under via e-boks hvis du søger at få det fulde, og dokumentationen kun kræves hvis I ikke siger det samme?

Det håber jeg. Vi havde en konflikt, da vi aftalte det økonomiske dengang og derfor orker jeg ikke, at det skal tages op igen. Men han endte med at bøje sig dengang (sikkert efter han havde snakket med sin nye kone), så forhåbentligt bliver der ikke problemer.
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 25. dec 2017, 20:55

Dikus skrev:Men æhhh... Er det ikke lidt underligt, man deler bfy... Og der så stadig er en forælder, der betaler børnepenge til den anden?

Et eller andet sted burde der jo så heller ikke gå børnepenge fra den ene forælder til den anden?

Det er kun ved 7/7 og 6/8 ordninger og i de tilfælde udbetaler den anden forældre vist heller ikke børnebidrag som udgangspunkt. Det er ikke vildt tydeligt i artiklerne på nettet, men hvis du læser abcds link, så står der mere om hvornår det skulle gælde.
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 25. dec 2017, 21:12

Dikus skrev:
Marioneta skrev:
Dikus skrev:Men æhhh... Er det ikke lidt underligt, man deler bfy... Og der så stadig er en forælder, der betaler børnepenge til den anden?

Et eller andet sted burde der jo så heller ikke gå børnepenge fra den ene forælder til den anden?

Det er kun ved 7/7 og 6/8 ordninger og i de tilfælde udbetaler den anden forældre vist heller ikke børnebidrag som udgangspunkt. Det er ikke vildt tydeligt i artiklerne på nettet, men hvis du læser abcds link, så står der mere om hvornår det skulle gælde.

Det gør de hos alle, jeg kender. Det er også fjollet at lade være, når man nu kan få et skattefradrag...

Vi gjorde ikke, da vi kørte 7/7. Vi havde de samme udgifter til ham, så ingen grund til børnebidrag. Jeg fik børnepengene og købte hvad der var brug for med dem. Derudover delte vi udgifter.
0

Tilbage til "Forældre"