Risalamande-gate

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4572

Re: Risalamande-gate

Indlægaf Akehurst2 » 9. nov 2015, 15:37

Fru Sunshine skrev:
Ballademager skrev:
Og så lige et tillægsspørgsmål: Må man fiske efter mandlen hos jer? Holdt en gang jul med nogen, som sad og rodede rundt i skålen efter mandlen. Se, DET var en ægte risalamande-gate. Usportsligt, siger jeg bare :tie:

Nix, DET må man ikke, men man må godt lade som om, så vi kan sidde og øffe "Du graaaaaaver" til hinanden.

Ja da. Man kan evt. også begynde at hyle op om fisken selvom folk dårligt har gjort andet end at række skålen videre :-D
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9241

Indlægaf Fru Sunshine » 9. nov 2015, 16:12

Akehurst2 skrev:
Ballademager skrev:
Og så lige et tillægsspørgsmål: Må man fiske efter mandlen hos jer? Holdt en gang jul med nogen, som sad og rodede rundt i skålen efter mandlen. Se, DET var en ægte risalamande-gate. Usportsligt, siger jeg bare :tie:

Nej! Det er strengt forbudt og mindste antydning af fisken udløser skrig og skrål i min familie.

Jeg synes også, det bør være forbudt at tage en portion og sidde og hakke i den uden at spise fordi man egentlig ikke kan lide risalamande. Så må man leve uden at være med i mandelgaveræset.

Min datter har altid fået en portion at hakke igennem, fordi hun ikke kan lide flødeskum. Til gengæld har hun aldrig fået mandlen :devil:
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pussikat82
Kort karma: 238
Likede indlæg: 975
Kontakt:

Indlægaf Pussikat82 » 9. nov 2015, 17:28

Kold risengrød rørt med vaniljesukker og hakkede mandler (ikke for finthakkede). Til sidst vendt med flødeskum. Tilbehøret er kirsebærsovs, der skal være lun. I kærestens familie puttes der mandelessens i og spises karamelsovs til :shock:
0
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.

Billede
Brugeravatar
Sol_sikken
Kort karma: 4
Likede indlæg: 60

Indlægaf Sol_sikken » 9. nov 2015, 18:01

Jeg synes almindelig risalamande er ret kedeligt. Jeg kan til nød spise det, men har aldrig rigtig forstået, at folk kan gå helt i selvsving over det :lol:

I min familie har vi altid fået det med fløde, mange mandler og sherry i (og lidt husblas. Det er ikke noget man fornemmer, men ellers vil den være nærmest flydende.) Det smager klart mere dessert agtigt. Forventer man almindelig vanille risalamande, bliver man ret overrasket. :D
Mener også kirsebærsovsen er smagt til med sherry :D
0
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 395
Likede indlæg: 3777

Indlægaf Sophaya » 9. nov 2015, 18:44

Det skal være alm risalamande, men uden mandlerne (dem har vi ved siden af og så blander man selv så mange i som man synes er passende). Der skal være kirsebærsovs på, den skal være varm og der skal fiskes udenom bærrene :D
0
x
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 395
Likede indlæg: 3777

Indlægaf Sophaya » 9. nov 2015, 18:46

Desuden er der skarpe regler om at man spiser risalamanden, man roder den ikke igennem for at finde mandlen for så at lade en omgang snask stå uspist tilbage.
0
x
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 54
Likede indlæg: 705

Indlægaf Tux » 10. nov 2015, 08:02

Helt traditionelt, dog med laktosefri mælk, da damen ikke kan tåle det ellers.

Både varm og kold kirsebærsauce, da folk har forskellige smag (jeg SKAL have den varm).

Nogen der i øvrigt har gode tips til hvordan kirsebærsaucen bliver ekstra god? (Har overvejet at prøve Amarena kirsebær, men skal man gøre noget særligt med dem, eller er det klar til servering fra krukken?)
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3265

Indlægaf DD_81 » 10. nov 2015, 09:03

Flora skrev:
Akehurst2 skrev:
Det gør børnene i min familie det der. Tværer rundt med skeen indtil de finder mandlen uden at spise en eneste bid af risalamanden. Og der er oven i købet mandel i begge børneskåle, så der er ligesom ikke rigtig nogen spænding i det. Fatter ikke at hverken børn eller voksne synes det er sjovt :rulle:

Dette har min svigermor gentagende gange forsøgt at introducere, for det er jo så syyyynd for børnene hvis ikke de får en gave.
Ja det er da vildt synd for dem at de skal lære at der er nogle spilleregler, og at man ikke kan være heldig hver gang, meget traumatiserende :sarkasme:
Der skal KUN være EN mandel, færdig slut... og så kan mandelgaven i stedet være noget man kan dele ud af, eller en oplevelse man kan ha sammen.

Sidste år insisterede hun så på to mandler, for hun havde på trods af nej tak, sørget for mandelgaveR, en der kunne være til både børn og voksne (lakridskonfekt) og en der KUN var til voksne (et kryds og bollespil hun havde lavet i glas), og så blev hun irriteret da 2 af vores børn fik mandlerne :jule: . der blev jeg sådan lidt "hvad havde du regnet med?" og ret så træt også!

I år er der EN mandel - EN gave, for sådan skal det nemlig være, basta.
2
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
DD_81

Indlægaf DD_81 » 10. nov 2015, 10:26

Skumfidusen skrev:
DD_81 skrev:
Flora skrev:
Akehurst2 skrev:
Det gør børnene i min familie det der. Tværer rundt med skeen indtil de finder mandlen uden at spise en eneste bid af risalamanden. Og der er oven i købet mandel i begge børneskåle, så der er ligesom ikke rigtig nogen spænding i det. Fatter ikke at hverken børn eller voksne synes det er sjovt :rulle:

Dette har min svigermor gentagende gange forsøgt at introducere, for det er jo så syyyynd for børnene hvis ikke de får en gave.
Ja det er da vildt synd for dem at de skal lære at der er nogle spilleregler, og at man ikke kan være heldig hver gang, meget traumatiserende :sarkasme:
Der skal KUN være EN mandel, færdig slut... og så kan mandelgaven i stedet være noget man kan dele ud af, eller en oplevelse man kan ha sammen.

Sidste år insisterede hun så på to mandler, for hun havde på trods af nej tak, sørget for mandelgaveR, en der kunne være til både børn og voksne (lakridskonfekt) og en der KUN var til voksne (et kryds og bollespil hun havde lavet i glas), og så blev hun irriteret da 2 af vores børn fik mandlerne :jule: . der blev jeg sådan lidt "hvad havde du regnet med?" og ret så træt også!

I år er der EN mandel - EN gave, for sådan skal det nemlig være, basta.

Der skal kun være EN mandel, men lidt snyd gælder. Mit for nyligt afdøde familiemedlem snød mandlen hen på min nieces tallerken for vel 15 år siden og ungen var LYKKELIG, for hun havde fået mandlen. Og så var det faktisk også helt ok da min søster serverede is for mig, der ikke er glad for rixfalaghamangde (ha - jeg staver det som jeg VIL!) og der var en mandel i. Der står i reglerne at snyd er ok, når det er til min fordel.

Den slags snyd kan jeg leve med! - det er bare lidt hyggeligt, og er jo godt og velment, og gør barnet der får mandlen ellevild af glæde.
- om det så er snyd hvor barnet ikke opdager det, eller om det er en lille konspiration.

Men jeg er bare så meget lidt curlingforældre, at det med en mandel til hvert barn, virkeligt provokerer mig, det er en del af livet, og hvis barnet får en krise over ikke at få mandlen, så må det være sådan.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 299
Likede indlæg: 3029

Indlægaf vibbsen » 10. nov 2015, 10:41

Jeg spiser ikke risalamande....Jo måske hvis kantinen på mit job har det til jul....Ellers ikke....Juleaften sørger jeg altid for at der er is til mig og min bror som heller ikke spiser det....Han kan ikke særlig godt tåle fløde så i hans tilfælde handler det om mere end at han ikke kan lide det :lol:

Min mor står for risalamanden til vores juleaftener....Til hr.vibbsens store fortrydelse.....Hun er en rar dame og hun mener det godt. Men hun er faktisk ikke særlig god til at lave mad....Og hun eksperimenterer på måder som er højest uhensigtsmæssigt for smagen....Forrige år smagte den af plaster påstod hr.vibbsen....Og forsøgte at få det til at lyde som om det var værre end dengang hun lavede rødvinssovs med alkoholfri rødvin (Skulle nogen overveje om det kan lade sig gøre, så kan jeg oplyse om at det kan man overhovedet IKKE, men det er en god måde at ødelægge en skysovs og få huset til at stinke rigtig grimt)...Jeg er nu ret sikker på at hun bare har tænkt "Portvin- sherry-madeira tomato-tomato potato-potato" og så hældt en skvæt af det hun lige fik først fat i ned i sin risalamande uden at smage ordentlig til... :fløjt: Og min far åd den da også henrykt....Men han er selvfølgelig også vant til hendes kogekunster....

Hr.vibbsen ELSKER risalamande....Og det gør vores datter også...Og så er det da godt at Kløver laver risalamande til dem....Så behøver de ikke at plage mig for at jeg skal lave det.... :santa2:
0
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 10. nov 2015, 11:22

Her må man altså godt rode. Især, hvis jeg har fået lavet så meget, at vi ikke kan spise det hele - og ja, det sker nærmest hvert år.
Min datter kan som sagt ikke lide det, og jeg er heller ikke så begejstret igen og efter julemiddagen, kan jeg ikke rumme ret meget alligevel, så jo, vi må gerne rode på tallerkenen.

Men der er kun EN mandel i ris a l'manden - til gengæld har vi også en mandel i risengrøden til frokosten, for det er tradition i min mands barndomshjem.
Så vi har faktisk to chancer..
0
Brugeravatar
DD_81

Indlægaf DD_81 » 10. nov 2015, 11:41

Fru Sunshine skrev:Her må man altså godt rode. Især, hvis jeg har fået lavet så meget, at vi ikke kan spise det hele - og ja, det sker nærmest hvert år.
Min datter kan som sagt ikke lide det, og jeg er heller ikke så begejstret igen og efter julemiddagen, kan jeg ikke rumme ret meget alligevel, så jo, vi må gerne rode på tallerkenen.

Men der er kun EN mandel i ris a l'manden - til gengæld har vi også en mandel i risengrøden til frokosten, for det er tradition i min mands barndomshjem.

Hyggeligt med grøden.
her laved der også rigeligt, der skal jo være til dagen efter :deer:
Men så deler vi det op i portioner inden servering, men en passende portion til første ombæring, og mandlen puttes heri.
Ellers kan vi jo æde os halvt fordærvet :-P
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 10. nov 2015, 12:03

DD_81 skrev:
Fru Sunshine skrev:Her må man altså godt rode. Især, hvis jeg har fået lavet så meget, at vi ikke kan spise det hele - og ja, det sker nærmest hvert år.

Hyggeligt med grøden.
her laved der også rigeligt, der skal jo være til dagen efter :deer:
Men så deler vi det op i portioner inden servering, men en passende portion til første ombæring, og mandlen puttes heri.
Ellers kan vi jo æde os halvt fordærvet :-P

Jeg er som regel i halvt fordærvet-tilstand, når vi når til desserten. Min mavesæk er jo ret lille.
Og jeg vil også jagte mandel :blush:
0
Brugeravatar
Vaginetta
Kort karma: 4
Likede indlæg: 165

Indlægaf Vaginetta » 10. nov 2015, 15:34

Jeg bryder mig egentlig ikke om det, men laver og spiser det troligt hvert år fordi det vækker så mange gode minder. Helt traditionelt med finthakkede mandler. Dog tilsætter jeg et shot sprut for at tage toppen af det kvalmende.

Virkelig pervers tradition at proppe sig med flødefyldt sukkerbombe ovenpå en fed gang julemad. Hvis jeg havde designet den traditionelle julemenu ville jeg nok have valgt en mindre bastant dessert. :santa2:
0
Brugeravatar
SonataA
Kort karma: 14
Likede indlæg: 167

Indlægaf SonataA » 10. nov 2015, 16:23

Ris a la manden er det der er størst skænderier om herhjemme. Manden kommer alt for meget og for hårdt pisket flødeskum i, og for lidt vanilje og mandler.

Jeg laver den helt perfekt :lol: risengrød (hjemmekogt), vaniljestang, masser groft hakkede mandler, flødeskum - ikke pisket så hårdt at det klistrer mod ganen - og så en lille squis kaluah. Dertil kirsebærsauce, helst den med flest hele kirsebær.
0

Tilbage til "Mad og drikke"