Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 226
Likede indlæg: 1387

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Filipai » 4. sep 2015, 06:31

Vi har ikke fællesøkonomi, men overfører samme beløb den 1. i hver måned til en fælleskonto. De penge er så til alt i løbet af en måned, benzin, mad, take-away, cafe-besøg, rengøringsmidler, og hvad der ellers er fælleskøb.

Når vi vil købe noget stort fælles, sparer vi bare hver især halvdelen op.
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3266

Indlægaf Hunkat » 4. sep 2015, 06:36

Jeg har et budget som fordeler sig på fire konti. Løn/opsparing, budget, visakort og boligopsparing.

Der går et fast beløb ind på budget, boligopsparing og visakortet (som er til fornøjelser og husholdning) og resten bliver på opsparingen. Jeg hæver kontanter til indkøb med et fast ugentligt beløb men jeg laver ikke madplaner, så maden er ofte en blanding af hvad har jeg lyst til og hvor mange penge er der tilbage i denne uge.
0
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 5. sep 2015, 05:35

wh1971 skrev:
Fillie skrev:Min mand og jeg har fælles løn- og budgetkonto, og vores budgetkonto fungerer nok som de fleste andres, hvor vi har lavet en fast, månedlig overførsel, som svarer til 1/12 af vores årlige udgifter til bolig, bil, forsikringer etc. Vi har dog aldrig haft et husholdningsbudget og lever nok efter "den skumfiduske model", hvor vi ikke foretager os noget, så længe plusset er nogenlunde det samme.

Altså, hvis I har en budgetkonto må I jo også have lagt et budget på et tidspunkt?! Hvordan finder I ellers ud af hvor meget I skal overføre hver måned? En budgetkonto kan umuligt fungere ordentligt uden et opdateret budget.

Nu ved jeg så heller ikke præcist om vi alle definerer "husholdningsbudget" ens. For mig er det et samlet budget med alle udgifter inkluderet.

Man leger "gæt et tal" :-D
Jeg lagde ikke budget, da jeg blev enlig. Jeg gættede mig frem til et tal til faste udgifter, og så holdt jeg godt øje med saldoen på budgetkontoen det første år eller to, så jeg kunne overføre mere, hvis der ikke var penge nok.
For ikke så længe siden er mine faste udgifter faldet, så saldoen på budgetten voksede med raketfart. Så jeg har sat overførslen 2.500 kr ned, og holder igen øje med, at der er penge nok til regningerne.
1
wh1971
Bortvist
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Indlægaf wh1971 » 5. sep 2015, 06:32

Stars skrev:Man leger "gæt et tal" :-D
Jeg lagde ikke budget, da jeg blev enlig. Jeg gættede mig frem til et tal til faste udgifter, og så holdt jeg godt øje med saldoen på budgetkontoen det første år eller to, så jeg kunne overføre mere, hvis der ikke var penge nok.
For ikke så længe siden er mine faste udgifter faldet, så saldoen på budgetten voksede med raketfart. Så jeg har sat overførslen 2.500 kr ned, og holder igen øje med, at der er penge nok til regningerne.

Ja ok... så forstår jeg ikke lige idéen i at have en budgetkonto overhovedet må jeg indrømme. Hele konceptet er jo, at man fordeler sine faste udgifter over 12 mdr, men hvis man bare ligger og leger "skæg med tal" så kan det vist være lidt ligegyldigt og så kan man ligeså godt trække det hele fra lønkontoen direkte.

Personligt har jeg aldrig haft en budgetkonto.
0
Brugeravatar
Stars

Indlægaf Stars » 5. sep 2015, 07:19

wh1971 skrev:
Stars skrev:Man leger "gæt et tal" :-D

Ja ok... så forstår jeg ikke lige idéen i at have en budgetkonto overhovedet må jeg indrømme. Hele konceptet er jo, at man fordeler sine faste udgifter over 12 mdr, men hvis man bare ligger og leger "skæg med tal" så kan det vist være lidt ligegyldigt og så kan man ligeså godt trække det hele fra lønkontoen direkte.

Personligt har jeg aldrig haft en budgetkonto.

Jeg havde jo en ide om, at de faste udgifter var mellem 9-11.000 - så jeg lagde ud med en fast overførsel på 10.000, som jeg så kunne regulere lidt op eller ned, hvis gættet var skævt.

Og mit oprindelige formål med budgetkontoen var egentlig bare, at det var nemmere at holde øje med, at de faste udgifter blev betalt, når jeg ikke skulle lede efter dem mellem alle dankortkøbene, men stod pænt på en konto for sig selv.
0
wh1971
Bortvist

Indlægaf wh1971 » 5. sep 2015, 07:30

Stars skrev:Jeg havde jo en ide om, at de faste udgifter var mellem 9-11.000 - så jeg lagde ud med en fast overførsel på 10.000, som jeg så kunne regulere lidt op eller ned, hvis gættet var skævt.

Og mit oprindelige formål med budgetkontoen var egentlig bare, at det var nemmere at holde øje med, at de faste udgifter blev betalt, når jeg ikke skulle lede efter dem mellem alle dankortkøbene, men stod pænt på en konto for sig selv.

Det fremgår jo ret så tydeligt og enkelt på BS-oversigten hvad der bliver betalt.
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3225

Indlægaf DD_81 » 5. sep 2015, 07:50

wh1971 skrev:
Stars skrev:Jeg havde jo en ide om, at de faste udgifter var mellem 9-11.000 - så jeg lagde ud med en fast overførsel på 10.000, som jeg så kunne regulere lidt op eller ned, hvis gættet var skævt.

Det fremgår jo ret så tydeligt og enkelt på BS-oversigten hvad der bliver betalt.

Nu fremgik det af indlægget af Stars var blevet alene og skulle lavet en budget konto ud fra dette, så er der jo nogle poster der ændrer sig, så man ikke kan kalkuler ed tidligere betalinger og trækninger.

Vores budget er da lavet helt fra scratch da vi flyttede, fordi tallene har ændret sig markant, lavere husleje, lavere ejendomsskab, større udgifter til varme, mere til brændstof m.m.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Stars

Indlægaf Stars » 5. sep 2015, 10:02

wh1971 skrev:

Nej - BS-oversigten viser planlagte betalinger. Jeg havde på det tidspunkt behov for at se, de rent faktisk også blev betalt.
0
wh1971
Bortvist

Indlægaf wh1971 » 5. sep 2015, 10:34

Stars skrev:Nej - BS-oversigten viser planlagte betalinger. Jeg havde på det tidspunkt behov for at se, de rent faktisk også blev betalt.

Øh??? De posteringer der står på BS-oversigten bliver ALTID betalt medmindre du aktivt afviser en betaling. Jeg har aldrig nogensinde oplevet, at en betaling på oversigten ikke blev betalt.
0
Brugeravatar
Stars

Indlægaf Stars » 5. sep 2015, 11:13

wh1971 skrev:
Stars skrev:Nej - BS-oversigten viser planlagte betalinger. Jeg havde på det tidspunkt behov for at se, de rent faktisk også blev betalt.

Øh??? De posteringer der står på BS-oversigten bliver ALTID betalt medmindre du aktivt afviser en betaling. Jeg har aldrig nogensinde oplevet, at en betaling på oversigten ikke blev betalt.

... Eller der ikke er penge nok på kontoen :wacko:

Jeg mindes ikke at have påstået, det var et rationelt behov, jeg havde :wink3:
Men lad mig sige det på denne måde: Hvis du skulle have fælles økonomi med min eks-mand, ville du være klar til at slå ham ihjel efter 10 dage - jeg havde fælles økonomi med ham i 10 år.
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 253
Likede indlæg: 4228

Indlægaf Flora » 5. sep 2015, 11:28

Jeg bruger mit husholdningsbudget på øh.......husholdning :genert:

Nå, men der lader til at være forskellige definitioner af husholdning her i tråden, så nu bliver det bare budget generelt.. Jeg har en budgetkonto hvor jeg overfører hver måned 1/12 af mine samlede årlige faste udgifter. Resten står på min lønkonto og er ikke skarpt opdelt i bestemte puljer. Prøver dog at holde mad og andre dagligdagsting på et par tusind om måneden, selvom jeg ikke altid er så god til at holde det :blush:
0
Debattens sødeste :engel:
wh1971
Bortvist

Indlægaf wh1971 » 5. sep 2015, 12:10

Stars skrev:... Eller der ikke er penge nok på kontoen :wacko:

Jeg mindes ikke at have påstået, det var et rationelt behov, jeg havde :wink3:
Men lad mig sige det på denne måde: Hvis du skulle have fælles økonomi med min eks-mand, ville du være klar til at slå ham ihjel efter 10 dage - jeg havde fælles økonomi med ham i 10 år.

Ja ok - så er jeg med :)
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6725

Indlægaf Wizzze » 5. sep 2015, 12:33

Flora skrev:Jeg bruger mit husholdningsbudget på øh.......husholdning :genert:

Nå, men der lader til at være forskellige definitioner af husholdning her i tråden, så nu bliver det bare budget generelt.. Jeg har en budgetkonto hvor jeg overfører hver måned 1/12 af mine samlede årlige faste udgifter. Resten står på min lønkonto og er ikke skarpt opdelt i bestemte puljer. Prøver dog at holde mad og andre dagligdagsting på et par tusind om måneden, selvom jeg ikke altid er så god til at holde det :blush:

Jeg tror de fleste har et budget, som dækker de faste udgifter der skal betales omkring den første i måneden. Derfor synes jeg det var mere interessant at spørge til husholdningsbudgettet / madpengene, fordi jeg tror der er færre der helt har styr på dem? Nogen laver et meget detaljeret budget for husholdningen, nogen laver kuverter og nogen (de fleste af os, mistænker jeg) har bare et beløb vi prøver at holde os indenfor. Derfor synes jeg det kunne være interessant at høre hvad folk gør ude omkring.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 253
Likede indlæg: 4228

Indlægaf Flora » 5. sep 2015, 12:46

Wizzze skrev:
Flora skrev:Jeg bruger mit husholdningsbudget på øh.......husholdning :genert:

Jeg tror de fleste har et budget, som dækker de faste udgifter der skal betales omkring den første i måneden. Derfor synes jeg det var mere interessant at spørge til husholdningsbudgettet / madpengene, fordi jeg tror der er færre der helt har styr på dem? Nogen laver et meget detaljeret budget for husholdningen, nogen laver kuverter og nogen (de fleste af os, mistænker jeg) har bare et beløb vi prøver at holde os indenfor. Derfor synes jeg det kunne være interessant at høre hvad folk gør ude omkring.

Ja, jeg forstår godt hvad du mener. Synes bare overskriften var lidt sjovt formuleret ;) Og så begyndte folk at rode rundt i faste udgifter udover mad.. (som i min verden ikke er husholdning).

Men jeg falder helt klart i den sidste kategori du nævner. Et beløb jeg forsøger at holde mig på, uden at det er sådan helt fast :)
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Garfield
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1308

Indlægaf Garfield » 7. sep 2015, 12:28

Flora skrev:
Wizzze skrev:Jeg tror de fleste har et budget, som dækker de faste udgifter der skal betales omkring den første i måneden. Derfor synes jeg det var mere interessant at spørge til husholdningsbudgettet / madpengene, fordi jeg tror der er færre der helt har styr på dem? Nogen laver et meget detaljeret budget for husholdningen, nogen laver kuverter og nogen (de fleste af os, mistænker jeg) har bare et beløb vi prøver at holde os indenfor. Derfor synes jeg det kunne være interessant at høre hvad folk gør ude omkring.

Ja, jeg forstår godt hvad du mener. Synes bare overskriften var lidt sjovt formuleret ;) Og så begyndte folk at rode rundt i faste udgifter udover mad.. (som i min verden ikke er husholdning).

Men jeg falder helt klart i den sidste kategori du nævner. Et beløb jeg forsøger at holde mig på, uden at det er sådan helt fast :)

Samme her.

Jeg fører en ret detaljeret oversigt over mit forbrug, hvor der også bliver lagt penge af hver måned i et hav af kategorier. Da min økonomi dog i det store hele er ret fornuftig holder jeg mig ikke stringent indenfor de opsatte rammer.

Når et år er omme har jeg så en oversigt for hele året, der fortæller mig, hvad jeg i snit har brugt per måned i de forskellige kategorier og så indretter jeg næste års budget efter det.
0
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.

Tilbage til "Privatøkonomi"