At arve eller ikke arve?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3380

Re: At arve eller ikke arve?

Indlægaf FruDulle » 12. nov 2015, 03:08

Og så kan jeg slet ikke holde tanken om at dø fra ham ud...
1
Whatever
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3083

Indlægaf Rakel » 12. nov 2015, 05:59

Der er så også mange forældre i lavtlønsjob og lejeboliger. Det skal man ikke overse. Tænker jeg. Alle forældre har ikke råd/mulighed for ejerbolig, der arbejder for en. Og helst geografisk rigtigt. Min kollega arvede forældrenes gennemsnitshus i Udkantsdanmark, hvor der var skole, butikker, busforbindelser, læge med mere, da hun var barn. Nu? Usælgeligt og skolen, lægen, butikkerne og bussen er forsvundet.
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 213
Likede indlæg: 2197

Indlægaf Zombie » 12. nov 2015, 06:33

I min familie er der forventning om at er man etableret med job osv., efterlader man nok til at dække sin egen begravelse. Ud fra tanken at dén bekymring oven i sorgen skal de efterladte ikke også have.

Resten skal man bare bruge, hvis det er det man ønsker.
0
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1618

Indlægaf dykkersild » 12. nov 2015, 07:50

adagio skrev:Folk bliver jo efterhånden så gamle at når de dør, er deres børn 50+ år. Når man er 50, ejer man typisk en stor del af sit hus, ens egne børn er måske på nippet til at flytte hjemmefra, man har haft tid til at opbygge en solid økonomi. Så i de fleste tilfælde synes jeg ikke det giver så meget mening at børn arver deres forældre, der var måske mere mening i at børnebørn arvede deres bedsteforældre.

Jeg ved ikke hvor meget jeg kommer til at efterlade, men skulle jeg være heldig og det var en helt masse, vil jeg formentlig vælge at testamentere det til et godt formål af en art. Jeg er principielt imod at menneskers økonomiske status afhænger af deres forældres økonomiske status, det er skævvridende ad helvede til, især når vi lever i en tid med lav inflation.

Blot en fodnote - omkring 40% af danskerne bor til leje så det er ikke korrekt at "man" ejer en stor del af sin bolig - det gør kun 60% og for ikke så længe siden, læste jeg en undersøgelse. Den viste at en rigtig stor del af "husejerne" reelt ikke kom til at eje meget af deres bolig grundet de lånemuligheder der har været de sidst 15 år.
6
Firebird
Kort karma: 160
Geografisk sted: Pladderpaddelandsby
Likede indlæg: 1284

Indlægaf Firebird » 13. nov 2015, 14:36

Jeg har ingen børn, og skal heller ikke have nogen. Der er ingen partner jeg kan begunstige, og af familie har jeg kun noget "far out" som jeg ikke har snakket med i dette årtusinde. Det efterlader staten som arving, men den måde staten agerer overfor hjemløse, syge, arbejdsløse, uuddannede og ældre, fylder mig med så megen vrede og had at jeg har bestemt at de ikke skal have en klink. Derfor køber jeg en sølvmønt hver gang jeg har lidt i overskud, og gemmer den. Det er kun min ex der ved hvor de ligger, og skulle jeg pludselig gå væk, kan hun hente dem i al ubemærkethed, uden at skulle betale arveafgift. Jeg kunne naturligvis skænke noget til organisationer, men der findes ikke rigtig nogen organisationer jeg virkelig brænder for.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
hvz74
Kort karma: 2
Likede indlæg: 41

Indlægaf hvz74 » 16. nov 2015, 23:50

Min mor har allerede fortalt mig at jeg ikke skal forvente at arve det helt store fra hende, når hun går bort.

Men jeg har det ok med det - jeg kunne se, hvordan hun selv talte hver krone for at sørge for, at jeg havde det godt som barn selv om hun ikke havde så meget at rutte med, så jeg kan kun være glad for at hun i en alder i 60'erne endelig er gældfri og har råd til at forkæle sig selv lidt.
0
Brugeravatar
Pussikat82
Kort karma: 238
Likede indlæg: 975
Kontakt:

Indlægaf Pussikat82 » 17. nov 2015, 12:01

Vi har ingen børn og skal heller ikke have det, så der bliver ikke nogen særlige til at arve efter os. Jeg forventer dog, at vi kommer til at arve hinanden, med mindre en af os pludseligt dør snart, da vi endnu ikke er gift. Med mindre der sker noget helt uventet, når vi er væk, forestiller jeg mig, at resten af mine penge, hvis jeg er den sidste, der dør, vil gå til noget som f.eks. kattens værn.
0
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.

Billede
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 111
Likede indlæg: 1085

Indlægaf girl_beat » 17. nov 2015, 14:23

Pussikat82 skrev:Vi har ingen børn og skal heller ikke have det, så der bliver ikke nogen særlige til at arve efter os. Jeg forventer dog, at vi kommer til at arve hinanden, med mindre en af os pludseligt dør snart, da vi endnu ikke er gift. Med mindre der sker noget helt uventet, når vi er væk, forestiller jeg mig, at resten af mine penge, hvis jeg er den sidste, der dør, vil gå til noget som f.eks. kattens værn.

Hvis I er etablerede med fælles bolig og aktiver - men ikke har planer om bryllup (foreløbig) - kan et udvidet samlevertestamente måske være værd at overveje? Det fik vi lavet i forbindelse med boligkøb og stiller partnerne næstbedst ift. ægtefæller, hvis man ønsker at arve hinanden :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Pussikat82
Kontakt:

Indlægaf Pussikat82 » 17. nov 2015, 15:49

girl_beat skrev:
Pussikat82 skrev:Vi har ingen børn og skal heller ikke have det, så der bliver ikke nogen særlige til at arve efter os. Jeg forventer dog, at vi kommer til at arve hinanden, med mindre en af os pludseligt dør snart, da vi endnu ikke er gift. Med mindre der sker noget helt uventet, når vi er væk, forestiller jeg mig, at resten af mine penge, hvis jeg er den sidste, der dør, vil gå til noget som f.eks. kattens værn.

Hvis I er etablerede med fælles bolig og aktiver - men ikke har planer om bryllup (foreløbig) - kan et udvidet samlevertestamente måske være værd at overveje? Det fik vi lavet i forbindelse med boligkøb og stiller partnerne næstbedst ift. ægtefæller, hvis man ønsker at arve hinanden :)

Jeg har tænkt på det, og det bliver da også løsningen, hvis kæresten ikke snart får fingeren ud. Han vil gerne giftes, men der har ikke været noget frieri eller snak om, hvornår det skal være. Foretrækker, at det bare går automatisk i forbindelse med at blive gift, så vi ikke skal have alt det bøvl med at lave testamente.
0

Billede
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4508

Indlægaf Akehurst2 » 17. nov 2015, 15:55

Pussikat82 skrev:
girl_beat skrev:

Jeg har tænkt på det, og det bliver da også løsningen, hvis kæresten ikke snart får fingeren ud. Han vil gerne giftes, men der har ikke været noget frieri eller snak om, hvornår det skal være. Foretrækker, at det bare går automatisk i forbindelse med at blive gift, så vi ikke skal have alt det bøvl med at lave testamente.

Det er nu ikke så besværligt med testamente, hvis man har nogenlunde ukomplicerede formueforhold.

Hvis du som længstlevende gerne vil betænke Kattens Værn eller lignende, så kommer du i øvrigt ikke uden om testamente. Ellers går arven til evt. livsarvinger og ellers i statskassen.
0
Brugeravatar
Pussikat82
Kontakt:

Indlægaf Pussikat82 » 17. nov 2015, 16:09

Akehurst2 skrev:
Pussikat82 skrev:
girl_beat skrev:

Det er nu ikke så besværligt med testamente, hvis man har nogenlunde ukomplicerede formueforhold.

Hvis du som længstlevende gerne vil betænke Kattens Værn eller lignende, så kommer du i øvrigt ikke uden om testamente. Ellers går arven til evt. livsarvinger og ellers i statskassen.

Nej, det ved jeg godt. Satser bare på, at der er længe, til jeg skal herfra, og at vi skal giftes inden for de næste år. Ellers må vi få kigget på det testamente.
0

Billede
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 195
Likede indlæg: 1974

Indlægaf lillebjoern » 17. nov 2015, 19:56

Det er ikke noget, jeg lægger til side til, og jeg tror heller ikke jeg vil gøre det, når jeg nærmer mig sidst på livet. Men der vil selvfølgelig altid været lidt tilbage.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3224

Indlægaf DD_81 » 17. nov 2015, 20:30

Mig selv ifht. arv:
Jeg har en antagelse om at jeg og mine søskende kommer til at arve vores bedsteforældre den dag dette er aktuelt, de har et hus til en pæn sum, skylder intet, og har med sikkerhed også en pæn sjat stående på en konto. De er overhoved ikke typernen der bruger for deres fornøjelses skyld.
Jeg er ret sikker på, men har ingen forventninger til, at min mor vil fordele hendes arv til mine søstre og jeg, og vores børn. - Den model var hun ihvertfald stor fortaler for dengang min farmor døde, og da fik vi også en arv.

Mig selv ifht. forældre, der har jeg også en antagelse om at jeg og mine søstre kommer til at arve. Der er boliger med 100% friværdi og der er store opsparinger.De er heller ikke typerne der bare bruger pengene, de bruger pengene når det er et reelt formål og behov.
At de kommer til at bruge det hele på dem selv er, tror jeg, ikke aktuelt - men skulle de gøre det, så er der ingen skuffede miner herfra!
Det samme gælder mandens forældre, der er også friværdi og opsparing, og en formodning om at der nok er en arv en dag, men igen ikke nogen forventning.
Forhåbentligt er vi også, den dag det er aktuelt, selv nogle halvgamle nisser, hvorfor det ville være vores børn der blev tilgodeset i stedet.

Hvad arv fra mig angår, så har jeg ingen intentioner at gå herfra med kassen så godt som tømt. Det vil være en glæde for mig at efterlade noget til vores børn og børnebørn. Jeg vil ikke spinke og spare for at det bliver tilfældet, men jeg har altså heller ikke et behov for at brænde dem af, og fornøje mig for pengene, med den bagtanke at det er mig der har tjent dem og mig der skal have glæden af dem.
Jeg har en formodning om at der som minimum vil være en 100% friværdi i bolig, eller en pæn opsparing som følge af salg af ejerbolig.
Og såfremt finanserne er så rigelige så vil jeg da nok også begynde at dele ud af skattekammeret førend det hedder arv, man kan jo lige så godt forære det skattefrie gavebeløb væk, fremfor at lade dem stå og samle støv ;)

Vi har naturligvis sikret os, med livsforsikringer, pensioner osv. således at der er en arv til den efterladte og børnene. Der er tale om, særligt for min mands vedkommende, en pæn sum - der sikrer at vi ville kunne fortsætte vores liv uændret, hvilket er en rigtig god tryghed at have.
Dette er jo ikke nogen form for spekulation i arv, men en tryghed og sikkerhed, - som naturligvis forsætter ud over vores tid som forsørgere.
2
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
TomKah
Kort karma: 18
Likede indlæg: 328

Indlægaf TomKah » 18. nov 2015, 12:21

Der er ingen i min familie som har interesseret sig synderligt for at bruge penge. Der gælder både mine bedsteforældre og forældre - og os selv. Så ja, når man altid bruger mindre end man tjener fordi man ikke rigtig har noget at bruge dem på som giver mening for en, så bliver der nok noget at arve.

Der var en der skrev det med at lade arv springe en generation over - og det har vi gjort hos os. Så da min mormor døde gav min mor arveafkald så alle pengene gik til mig og min bror. Vi giver også pengegaver for at spare arveafgiften, så har allerede arvet en del fra mine forældre. Det har virkelig gjort en stor forskel i vores liv og betyder at vi aldrig har måtte sidde hårdt i det, køber biler på klods og har haft mulighed for at rejse hvert år lige så meget vi ville.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10150

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. nov 2015, 14:16

Jeg tror egentlig, at min mor forsøgte sig med noget arveforskud, da hun forleden spurgte, om der var noget, jeg ville have i Magasin.
Det var der ikke - udover en lille pakke Halloweenbolcher på tilbud til en tier :genert:
1
Je suis un tableau noir.

Tilbage til "Livets forhold"