Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
godtnavn
Kort karma: 556
Likede indlæg: 5180

Re: Den kødfrie tråd: Vegetarisk og vegansk mad

Indlægaf godtnavn » 11. jul 2019, 12:18

Jeg forbinder bare tærte med tærtebund, fyld og æggemassse, så jeg tænker ikke det er så oplagt. F.eks. ville der kun være spinat, løg og tomater tilbage i min normale spinattærte hvis jeg skal fjerne alt med gluten, æg eller mejeriprodukter :lol:

Generelt er glutenfrit brød ringe, men måske glutenfri tærtebund er okay :gruble: Men mejeriprodukter og æg vil jostadig være et problem...

Ostebord indeholder jo netop mejeriprodukter, og gluten i brødet (har endnu ikke fundet godt glutenfrit brød), så det tænker jeg ikke er løsningen, men måske nogle byg-selv sandwich...
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 577
Likede indlæg: 11644

Indlægaf sigge » 11. jul 2019, 13:38

godtnavn skrev:Vi skal holde barnedåb om et par måneder, og jeg er helt lost på maden, så nogen herinde der har et godt bud? Det skal ikek være for besværligt at lave da der kommer 50 personer, evt. hvor man kan betale sig fra en del af det eller det hele , budgettet er dog ikke til dyr mad til så mange, og synes det vegetariske udbud af catering generelt er ringe, men kender I noget godt så nævn det endelig!

Vi havde egentlig tænkt brunch fordi det er nemt, men kirken er sent og har ikke lyst til brunch kl 13, derfor skal det mere være frokost. Så tænkte jeg forskellige tærter og salater, men der kommer et par der ikke akn tåle mælk, et par laktoseallergikere, én der ikke kan tåle æg og et par der er gluten allergikere så tærter er nok ikke sagen :lol: Så nogen gode bud? Det behøver ikke at være sådan at alle kan spsie alt, altså at der f.eks. er mælk i noget er okay, bare der er noget alle kan blive mætte af og jeg ikke skal lave 10 forskellige retter.

Hvad med en grøntsagslasagne til dem, som kan tåle både gluten og laktose (medmindre man kan lave en laktosefri bechamel el.lign.), og så nogle falafler og grøntsagsdeller (der må findes opskrifter uden æg) og et par fyldige salater. Jeg tænker, at alt andet end salaterne kan laves i forvejen og puttes i fryseren, og så skal det bare bages færdigt/lunes på dagen.

Edit: til min venindes sølvbryllup fornylig havde de gjort alt til salater klar dagen før - grønt snittet, kartofler/pasta kogt, pesto og dressing lavet. Så blev det puttet separat i bøtter/poser og mærket med numre, så man vidste, hvad der hørte til salat 1, salat 2 osv., og opbevaret på køl. Og så blev det bare blandet sammen lige inden servering, og det tog ikke ret lang tid, og det smagte fantastisk.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Kerrigan
Kort karma: 85
Likede indlæg: 2275

Indlægaf Kerrigan » 11. jul 2019, 13:42

godtnavn skrev:Jeg forbinder bare tærte med tærtebund, fyld og æggemassse, så jeg tænker ikke det er så oplagt. F.eks. ville der kun være spinat, løg og tomater tilbage i min normale spinattærte hvis jeg skal fjerne alt med gluten, æg eller mejeriprodukter :lol:

Generelt er glutenfrit brød ringe, men måske glutenfri tærtebund er okay :gruble: Men mejeriprodukter og æg vil jostadig være et problem...

Ostebord indeholder jo netop mejeriprodukter, og gluten i brødet (har endnu ikke fundet godt glutenfrit brød), så det tænker jeg ikke er løsningen, men måske nogle byg-selv sandwich...

Æg kan erstattes af tofu. Eller f.eks. sådan en som den her: http://veganermor.dk/taerteonsdag-vegansk-spinattaerte/ eller https://www.vanloseblues.dk/2016/11/gra ... uinoabund/
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
didaa
Kort karma: 47
Likede indlæg: 899

Indlægaf didaa » 11. jul 2019, 17:32

godtnavn skrev:Vi skal holde barnedåb om et par måneder, og jeg er helt lost på maden, så nogen herinde der har et godt bud? Det skal ikek være for besværligt at lave da der kommer 50 personer, evt. hvor man kan betale sig fra en del af det eller det hele , budgettet er dog ikke til dyr mad til så mange, og synes det vegetariske udbud af catering generelt er ringe, men kender I noget godt så nævn det endelig!

Vi havde egentlig tænkt brunch fordi det er nemt, men kirken er sent og har ikke lyst til brunch kl 13, derfor skal det mere være frokost. Så tænkte jeg forskellige tærter og salater, men der kommer et par der ikke akn tåle mælk, et par laktoseallergikere, én der ikke kan tåle æg og et par der er gluten allergikere så tærter er nok ikke sagen :lol: Så nogen gode bud? Det behøver ikke at være sådan at alle kan spsie alt, altså at der f.eks. er mælk i noget er okay, bare der er noget alle kan blive mætte af og jeg ikke skal lave 10 forskellige retter.

Meyers catering har en menu der hedder grøn delemad; mener det er til ca 150 pr person og det er rigtig godt. Med gode råvarer og den tid man selv skal bruge på det så kan det nærmest ikke betale sig at gøre det selv. Man kan sagtens bestille til færre da der plejer at være mere end rigeligt, og de har også gode børnemenuer som holder prisen nede.
0
zembra1986
Kort karma: 252
Likede indlæg: 4565

Indlægaf zembra1986 » 11. jul 2019, 17:44

Har liges spist min første vegetar burger med kikærtebøf. Det var så lækkert :savl: Desværre er der jo ret mange kalorier i kikærter i forhold til kød, så jeg tror ikke det bliver noget jeg spiser særlig tit.
0
godtnavn
Kort karma: 556
Likede indlæg: 5180

Indlægaf godtnavn » 11. jul 2019, 21:57

didaa skrev:

Meyers catering har en menu der hedder grøn delemad; mener det er til ca 150 pr person og det er rigtig godt. Med gode råvarer og den tid man selv skal bruge på det så kan det nærmest ikke betale sig at gøre det selv. Man kan sagtens bestille til færre da der plejer at være mere end rigeligt, og de har også gode børnemenuer som holder prisen nede.

Kan se den koster 175, hvilket jo ikke er voldsomt, men bliver rigitg mange penge når man bliver en 50 personer, især når der skal købes dessert derudover. Men vil da oveveje dem. Vi er dog lidt øko-sarte og er ikke glade for f.eks. bur/skrabeæg som jeg går udfra de bruger når de ikke tydeligt skriver andet. Men nu er de gemt som mulighed.

Jeg tror fidusen ved tærter ryger lidt hvis jeg skal lave både anden bund og fyld end jeg er vant til, jeg ved jeg laver nogle gode tærter og derfor vil det være en overskuelig ting at lave til så mange, skal jeg kaste mig ud i nye opskrifter kan jeg ikke helt overksue det :genert: Især når flere af opskrifterne bygger på f.eks. cashew, glemte at nævne der også er folk der er allergiks overfor det, det er sgu en køn samling folk med allergi blandt fmailie og venner :lol: Heldigvis har hverken mig eller manden nogle allergier :banan:

Manden blev lidt hooked på byg selv sandwich, så måske vi bare ender med det, godt brød, gode pestoer, oste, hummus, diverse grønt, grillet aubergine, semidried tomater, avocado osv. har I gode sandwichingredienser så byd endelig ind. Det gør det også nememre med de få børn der kommer hvis de er i en kræsen periode (normalt spiser i hvert flad dem i min familie alt, men børns madvaner svinger jo).
0
Fræksak
Kort karma: 210
Likede indlæg: 2008

Indlægaf Fræksak » 13. jul 2019, 20:36

^hvad med en god æggesalat? (ved godt det ikke går til veganerne, men vegetarerne er det vel fint nok til, ik :genert:). Synes altid det er et hit hos børn og en lidt "glemt" ting. Det er også lige til at røre sammen på forhånd og hælde på skåle, som bare tages frem når det er tid.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1591
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 15085

Indlægaf Fru Sunshine » 19. jul 2019, 15:34

Åh hjælp søde mennesker. Min søn og svigerdatter kommer og bor hos os i den næste uge.
Hun er vegetar, og jeg vil så gerne lave noget lækkert til hende, som ikke er tærte eller falafel (som vist må siges at være det, min fantasi rækker til).

Lige i dette tilfælde er mine sarte smagsløg ligegyldige, så hit me. Det må bare godt være lidt nemt.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Peanutbutt
Kort karma: 17
Likede indlæg: 267

Indlægaf Peanutbutt » 20. jul 2019, 11:14

Fru Sunshine skrev:Åh hjælp søde mennesker. Min søn og svigerdatter kommer og bor hos os i den næste uge.
Hun er vegetar, og jeg vil så gerne lave noget lækkert til hende, som ikke er tærte eller falafel (som vist må siges at være det, min fantasi rækker til).

Lige i dette tilfælde er mine sarte smagsløg ligegyldige, så hit me. Det må bare godt være lidt nemt.

Vegetarlasagne (kun med grøntsager eller evt. med bønner) el. moussaka
Chili sin carne (eller fx enchiladas eller huevos rancheros)
Risotto med svampe eller squash eller ærter eller asparges
Gryderet med kikærter
Pizza med aubergine eller artiskok eller kartoffel eller andre grøntsager
Pasta med parmesan og peber eller citron eller tomat eller svampe
Dahl (indisk linseret)
Burger med 'kød'-alternativer (fx kikærtebøffer, portobellosvampe eller købt kødalternativer)
Grillspyd med fx Halloumi (ost der er nem at grille), kartofler, peberfrugt, tomater og spuash
Bagte kartofler, auberginer eller peberfrugt med fyld (ris, bulgur, salat, ost, creme fraiche)
Salater med fx bulgur, kartofler, couscous, hvedekerner eller andet der fylder
Fransk løgsuppe eller gazpacho
Nøddesteg
Wok med grøntsager og nødder
3
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 568
Likede indlæg: 13464

Indlægaf Flora » 20. jul 2019, 11:23

^^
Ratatouille med pasta og parmesan
Omelet med salat eller andet grønt
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Kort karma: 993
Likede indlæg: 8334

Indlægaf FormerlyKnownAs » 20. jul 2019, 11:35

De her enchilladas er SÅ gode og mætter temmelig meget. Alle kødspisere jeg har serveret dem for har ikke opfattet at der ikke er kød i

https://www.valdemarsro.dk/vegetar-enchiladas/
2
HelseDullen
HappyHippo
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1536

Indlægaf HappyHippo » 20. jul 2019, 12:23

Fru Sunshine skrev:Åh hjælp søde mennesker. Min søn og svigerdatter kommer og bor hos os i den næste uge.

Hvis hun spiser mælk og æg er der jo masser. Fx spansk tortilla med nye danske kartofler, pizza med ost og forskellige grøntsager, texmex med bønner i stedet for kød, nachos, burger med bøf af kikærter/halloumi/bønner

Forskellige mættede salater med edemamebønner, quinoa, speltkerner osv.

http://neohippie.dk/vegansk-lasagne/ er en rigtig god og fleksibel opskrift på en sovs til fx spagetti, lasagne.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1591
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 15085

Indlægaf Fru Sunshine » 20. jul 2019, 14:09

Tusind tak. Der er vist noget at gå i gang med.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 833
Likede indlæg: 9464

Indlægaf Pandesteg » 20. jul 2019, 16:13

Er der nogle der har en god opskrift på en burgerbøf der kan grilles?
0
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
JoyNips
Kort karma: 749
Likede indlæg: 14983

Indlægaf JoyNips » 20. jul 2019, 19:34

Pandesteg skrev:Er der nogle der har en god opskrift på en burgerbøf der kan grilles?

https://mad.coop.dk/koed/koederstatning ... w4QAvD_BwE
0

Tilbage til "Mad og drikke"