Debatten.net - kogebogen

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 774

Debatten.net - kogebogen

Indlægaf thomassneum » 12. nov 2015, 13:17

Hej depjatter

Jeg vendte kort idéen på den gamle debat (dindebat), om at samle en opskriftsbog/kogebog og forsøge at få den publiceret. Jeg har deltaget i den del af de madfora som har floreret på begge debatter, og jeg er dybt imponeret over niveauet og fantasien bag mange af retterne.

Vil det have en interesse at samle nogel af de bedste retter og få dem ud IRL?

Mine tanker går på noget alle "debattøres opskrifter", "Madopskrifter til debat", "bag en debat"..whatsoever.. altså et tema som trækker vores samlingspunkt, debatten, ind som en rød tråd i bogen. En bog skrevet af debattører, blogger, medelskere, amatører til eksperter (Hvis der da altså findes sådan nogen imellem, niveauet til det er der da.)

Et evt. overskud fra salget kunne jo gå til at holde debatten reklamefri, eller bare skyde lidt løn af til folkene bag siden. For mig der den del ikke vigtig.

Lad mig høre hvad i mener. :)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4300

Re: Debatten.net - kogebogen

Indlægaf Rapfisk » 12. nov 2015, 19:24

Jeg synes, idéen er rigtig god, men jeg forudser, at det bliver svært at styre i forhold til copyright, hvor debattører har delt opskrifter, som er kopieret eller er meget tæt på en andens idé uden at kildeangive.
1
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9260

Indlægaf Fru Sunshine » 12. nov 2015, 19:31

At det er en sjov idé, men jeg forstår ikke rigtig, hvordan det kan lade sig gøre i praksis.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 13. nov 2015, 08:37

Rapfisk skrev:Jeg synes, idéen er rigtig god, men jeg forudser, at det bliver svært at styre i forhold til copyright, hvor debattører har delt opskrifter, som er kopieret eller er meget tæt på en andens idé uden at kildeangive.

Der er er jo ikke copyrights på krebinetter/karbonader, eller citronsovs. Det er klart at man ikke må rippe en speciel opskrift fra f.eks. Kvalimad, eller bruge billeder fra nettet. Men mere svært kan jeg ikke tro det er. :)
0
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 13. nov 2015, 08:41

Fru Sunshine skrev:At det er en sjov idé, men jeg forstår ikke rigtig, hvordan det kan lade sig gøre i praksis.

Der er jo bare en, eller flere, som skal være organisator på projektet.
Når man har fundet opskrift og form, så retter man henvendelse til et forlag og høre om det har interesse.

Men det kan da godt være at ideen er for løst formuleret lige nu. Måske er det nemmere, eller mere håndgribeligt, hvis jeg kommer med et fuldt koncept/færdig idé, og folk bare kan melde sig på, hvis det er interessandt. :gruble:
1
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Likede indlæg: 3460

Indlægaf HappyPaww » 13. nov 2015, 09:33

Jeg tror konceptet vil egne sig bedre til en hjemmeside/blog. Kunne ikke forestille mig, at der er særlig mange kunder til sådan en kogebog i den kæmpe jungle af kogebøger der findes og udgives hele tiden...
3
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 13. nov 2015, 12:48

HappyPaww skrev:Jeg tror konceptet vil egne sig bedre til en hjemmeside/blog. Kunne ikke forestille mig, at der er særlig mange kunder til sådan en kogebog i den kæmpe jungle af kogebøger der findes og udgives hele tiden...

Det kan du måske have ret i.
Vi kan jo ikke alle være som newyorkerbyheart, men vi er fame mange madbloggere, så den vinkel vil jeg ikke finde så interessandt. Jeg har bare set så mange unikke retter, at det næsten er en skam ikke at gøre noget ved det. :D
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 117
Likede indlæg: 2147

Indlægaf sigge » 13. nov 2015, 14:10

Jeg ville i hvert fald godt købe kogebogen. Mht. at bidrage bliver det nok lidt sværere, da jeg ikke selv udvikler retter, men altid bruger opskrifter. Jeg kan dog godt bidrage med min mormors opskrift på frikadeller, den er der vist ingen, der kan hævde ophavsret på. :-D
1
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5035

Indlægaf Aima » 13. nov 2015, 17:02

Jeg synes umiddelbart, idéen er fed, for jeg elsker som udgangspunkt altid initiativ.

Jeg tror også godt det kan lade sig gøre i praksis, men der skal nok lægges noget seriøst arbejde i projektet. Kogebogen skal have et fuldstændigt gennemskueligt og åbenlyst koncept, en rød tråd, om man vil, og udfra den, skal der så fastlægges en målgruppe. Man kan også gøre det i omvendt rækkefølge, og altså tage stilling til målgruppe først og udfra dén idégrundlægge. Hvis man i målgruppedefineringen så også lige kigger lidt på tidens tendenser og trends, tror jeg, man er ret godt hjulpet. Det er en ret kommerciel tilgang, men det er ofte den slags der virker.

Historien bag er også relevant, eller burde være det. En flok debattører fra nettet, der gennem mange år har inspireret og udvekslet erfaringer og som nu deler ud af det hele. Det er en fin fortælling som med fordel kan bruges i den markedsføring der vil være nødvendig.

Nå, men jeg synes det lyder sjovt. Der findes masser af forslag rundtomkring på nettet til, hvordan man bedst sælger sin idé til et forlag, så jeg tænker, det næsten bare er at starte fra en ende og få defineret sit fulde idégrundlag og potentiale. Alternativt er der jo også den mulighed at stå for udgivelsen selv, der findes adskillige muligheder og deciderede pakkeløsninger, så man nærnest kan sortere i, hvilke dele af udgivelsen man selv vil stå for, og hvilke, man ønsker professionel hjælp til.

(Jeg er i øvrigt ansat hos et lille mediebureau, hvor vi beskæftiger os med markedsføring og PR hos fortrinsvist mindre virksomheder og selvstændige. Vi laver alt lige fra det strategiske, teoretiske arbejde til tilblivelsen af TV-reklamer, grafisk materiale, speaks mm. Jeg skal gerne være behjælpelig, hvis det bliver aktuelt. De ting, jeg ikke selv er kompetent til, kan jeg med garanti få en kollega til at hjælpe med, også uden det skal koste noget. Så sig bare til :) )
0
I'll stick with hell no's and headphones...

Tilbage til "Mad og drikke"