Angreb i Paris.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1347
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 11717

Re: Angreb i Paris.

Indlægaf kidkomb » 14. nov 2015, 11:12

FruitFly skrev:
kidkomb skrev:Det er en aften, som i aften, at jeg bliver taknemmelig over, at have fravalgt at få børn. Min kæreste og jeg snakkede om det på vej hjem. Dette er ikke en verden jeg vil efterlade mit afkom og deres afkom og fremtidige generationer i.

Hvorfor? Fordi der er en lille-bitte chance for at de dør i et terrorangreb, eller fordi der er ondskab i verden? Det ER der, men livet er også smukt. Blandt andet fordi det er så sårbart.

:ae:

For min egen skyld. (Og dermed også mine børns) Min frygt ville være tusindfold stærkere, hvis jeg havde børn. Jeg ville bekymre mig usigeligt over global opvarmning, verdensøkonomi, velfærdsstaten og i særdeleshed vold, krig og terror.
Jeg kan godt rumme de ting for mig selv, men jeg ville ikke kunne det for mine børn. Derfor.
De børn jeg "har" er rigeligt.
Og ja, livet er smukt i sin mangfoldighed. Jeg synes nu ikke altid, at livet er smukt.
Nok om mig.
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg kan ikke korrekturlæse inden jeg trykker "udfør". Derfor er der altid rettet i mine indlæg.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 831
Likede indlæg: 11790

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. nov 2015, 11:15

Rakel skrev:Ja. Signalværdien stinker bare. Det havde klædt den at optræde anderledes lige nu.

Det besynderlige er, at der er lande, der så gerne vil være med - men ansvar tager de ikke. Kan vi leve med det? Det er en anden diskussion og alligevel ikke.

Det er helt sikkert et stort europæisk problem, at mange østeuropæiske lande idag ledes af religiøse fanatikere, antisemitter, kryptofascister og gammelkommunister. Især fordi befolkningen i disse lande i forvejen er demokratiske nybegyndere.
0
I know when that hotline bling/That can only mean one thing
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1774

Indlægaf hotlips » 14. nov 2015, 11:15

jeg er nu ikke synderligt bekymret mht børn og fremtiden,nogen af de værste terrorangreb fra bla rote armee fraktion skete da jeg var lille og der har været adskillige flykapringer og alt muligt andet inden jeg var samme alder som min dreng er nu,det fortsatte til jeg var præ-ten sådan cirka,jeg kan godt huske lockerbie og en flykapring hvor de skød gidslerne med mellemrum og smed dem ud,aviserne bragte billeder af nærmest alt.

det der er vigtigt nu og som gør en forskel er ikke at det er en terroraktion i større skala end de fleste det har været efter terrorismen igen kom til den vestlige verden 11 september,det der gør en forskel nu er hvordan Frankrig vælger at reagere,mon ikke det i første omgang bliver noget med større beføjelser til myndigheder og efterretningstjenesten,jeg har i hvert fald svært ved at forestille mig de kaster sig ud i decideret krig.
2
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 8747

Indlægaf Wizzze » 14. nov 2015, 11:23

DetSorteCirkus skrev:
Rakel skrev:Ja. Signalværdien stinker bare. Det havde klædt den at optræde anderledes lige nu.

Det besynderlige er, at der er lande, der så gerne vil være med - men ansvar tager de ikke. Kan vi leve med det? Det er en anden diskussion og alligevel ikke.

Det er helt sikkert et stort europæisk problem, at mange østeuropæiske lande idag ledes af religiøse fanatikere, antisemitter, kryptofascister og gammelkommunister. Især fordi befolkningen i disse lande i forvejen er demokratiske nybegyndere.

Jeg tror i bund og grund der mere er tale om økonomi end politiske eller religiøse årsager. Østeuropa er nu kommet derop hvor de har noget at miste, folk har fået en ok økonomi, og det ser man nu truet af "belastning" der kommer udefra, dels i form af direkte udgifter, dels i form af at EU/Europa skifter sin økonomiske støtte fra udvikling i øst, til flygtninge indsatsen.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. nov 2015, 11:28

Wizzze skrev:Jeg tror i bund og grund der mere er tale om økonomi end politiske eller religiøse årsager. Østeuropa er nu kommet derop hvor de har noget at miste, folk har fået en ok økonomi, og det ser man nu truet af "belastning" der kommer udefra, dels i form af direkte udgifter, dels i form af at EU/Europa skifter sin økonomiske støtte fra udvikling i øst, til flygtninge indsatsen.

Helt sikkert, men hele ideen om, at det kan lade sig gøre at låse sig hermetisk inde og selv håndsortere hvem, man vil have indenfor, hvis nogen, ser jeg klart som et mentalt levn fra sovjettiden.
3
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 15
Likede indlæg: 423

Indlægaf FruitFly » 14. nov 2015, 11:31

DetSorteCirkus skrev:Helt sikkert, men hele ideen om, at det kan lade sig gøre at låse sig hermetisk inde og selv håndsortere hvem, man vil have indenfor, hvis nogen, ser jeg klart som et mentalt levn fra sovjettiden.

Hvor har Danmark det så fra?
1
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1347
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 11717

Indlægaf kidkomb » 14. nov 2015, 11:32

hotlips skrev:jeg er nu ikke synderligt bekymret mht børn og fremtiden,nogen af de værste terrorangreb fra bla rote armee fraktion skete da jeg var lille og der har været adskillige flykapringer og alt muligt andet inden jeg var samme alder som min dreng er nu,det fortsatte til jeg var præ-ten sådan cirka,jeg kan godt huske lockerbie og en flykapring hvor de skød gidslerne med mellemrum og smed dem ud,aviserne bragte billeder af nærmest alt.

det der er vigtigt nu og som gør en forskel er ikke at det er en terroraktion i større skala end de fleste det har været efter terrorismen igen kom til den vestlige verden 11 september,det der gør en forskel nu er hvordan Frankrig vælger at reagere,mon ikke det i første omgang bliver noget med større beføjelser til myndigheder og efterretningstjenesten,jeg har i hvert fald svært ved at forestille mig de kaster sig ud i decideret krig.

Det er ikke fordi jeg oplever verden som et værre sted end på andre tidspunkter i historien. Overhovedet ikke. Vi oplever det som tættere på, fordi vi har adgang til meget mere og hurtigere information nu end vi har haft før.
Det er "tidspunkter som dette". Det kunne i princippet også havde været, da terrorbomben i København sprang meget tæt på min mormors arbejdsplads, da jeg var omkring 7 år.
0
Walk tall and cry with dignity.
Jeg kan ikke korrekturlæse inden jeg trykker "udfør". Derfor er der altid rettet i mine indlæg.
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. nov 2015, 11:36

FruitFly skrev:
DetSorteCirkus skrev:Helt sikkert, men hele ideen om, at det kan lade sig gøre at låse sig hermetisk inde og selv håndsortere hvem, man vil have indenfor, hvis nogen, ser jeg klart som et mentalt levn fra sovjettiden.

Hvor har Danmark det så fra?

Landets geografiske placering og årelange enhedskultur. Dog vil jeg mene, at der er en stor forskel mellem DK og Østeuropa. I DK kan man godt have en intention om at styre det hele selv, men samtidig er det de færreste, der oprigtig tror på, at det kan lade sig gøre. I Østeuropa har man erfaret, at det kan det faktisk godt, når Den Stærke Mand slår i bordet og fx. helt bogstaveligt bygger en mur.
1
Gniske
Bortvist
Kort karma: 1
Geografisk sted: Danmark
Likede indlæg: 9

Indlægaf Gniske » 14. nov 2015, 11:50

I Østeuropa forstår man vigtigheden af det nationale, noget der er delvist glemt i Vesteuropa, hvilket er rent ud sagt tåbeligt, da det var fundamentet for vores frie og succesrige vestlige samfund - indtil nu.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. nov 2015, 11:58

Politiken har i dagens sørgelige anledning åbnet op for hele deres hjemmeside, så man frit kan læse alle artikler derinde.
Deres dækning af terror plejer at være god og redelig.
3
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 826
Likede indlæg: 4578

Indlægaf FruDulle » 14. nov 2015, 12:08

Jeg er oprigtig talt pisse bange nu og sidder med kvalme. At isis er blevet så snu nu at de kan genenmføre den slags, istedet for bare at være nogle vanvittige voldspsykopater er skræmmende. Det ligner mere noget al Qaeda laver.

ISIS har meldt sig på banen i dhaka også og 2 udlændinge er blevet skudt og angivet er et attentat mod årets største expat arrangement blevet afværget idet at det blev aflyst af samme årsag. Efterretningstjenester i UK, US, NZ, AUS havde opsnappet det. Fucked up. Vi rejser heldigvis på onsdag. Men så igen, man er ikke sikker nogle steder mere.
0
Whatever
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1774

Indlægaf hotlips » 14. nov 2015, 14:22

spørgsmålet om det er så kompliceret.såvidt jeg kan se må det være en mulighed at man er gået den helt anden vej og opholdt sig sammen og er startet ud da de angreb sammen,så der ikke har været behov for ret meget elektronisk kommunikation og så kan det være nærmest umuligt at bekæmpe.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 454
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 4924

Indlægaf Delfin » 14. nov 2015, 16:43

Pis! Nu siger de lige, at en af gerningsmændene er kommet gennem Grækenland til Frankrig i oktober. Nu går det da helt amok med dommedagsprofetierne om de flygtninge, der kommer hertil
1
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 15
Likede indlæg: 423

Indlægaf FruitFly » 14. nov 2015, 16:45

Delfin skrev:Nu siger de lige, at en af gerningsmændene er kommet gennem Grækenland til Frankrig i oktober.

Det kan da ikke komme bag på nogen.
Delfin skrev:Nu går det da helt amok med dommedagsprofetierne om de flygtninge, der kommer hertil

Ja, suk.
:panik:
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 454
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 4924

Indlægaf Delfin » 14. nov 2015, 16:48

FruitFly skrev:
Delfin skrev:Nu siger de lige, at en af gerningsmændene er kommet gennem Grækenland til Frankrig i oktober.

Det kan da ikke komme bag på nogen.
Delfin skrev:Nu går det da helt amok med dommedagsprofetierne om de flygtninge, der kommer hertil

Ja, suk.
:panik:

Nej slet ikke. Det er jo en oplagt mulighed for en terrorist at gemme sig i en flygtningestrøm. Jeg havde bare håbet, at det ikke var tilfældet, fordi det vil gøre flygtningedebatten yderligere skarp
0
14 11 14 :banan:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"