Projekt hus fra scratch

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Daflo
Kort karma: 31
Likede indlæg: 342

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Daflo » 8. jan 2016, 20:19

Jeg har haft en brændeovn magen til, da jeg havde sommerhus. Den er fantastisk! Den er så nem at tænde op i, og kan opvarme et stort areal, selvom den ikke fylder meget. Også elsker jeg egernet :)
Hvis jeg nogensinde får brændeovn igen, skal det være den samme!
1
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 8. jan 2016, 21:05

Daflo skrev:Jeg har haft en brændeovn magen til, da jeg havde sommerhus. Den er fantastisk! Den er så nem at tænde op i, og kan opvarme et stort areal, selvom den ikke fylder meget. Også elsker jeg egernet :)
Hvis jeg nogensinde får brændeovn igen, skal det være den samme!

Jaah! :pompom:

Det er jeg virkelig glad for at høre. Vi må først tænde op, når skorstensfejeren har været her. Æv!
0
Brugeravatar
Fillie
Kort karma: 608
Geografisk sted: Backsword
Likede indlæg: 2567

Indlægaf Fillie » 8. jan 2016, 23:07

Brændeovnsbilleder tak! :love:

Og god bedring med hænderne; det er nemlig rigtig væmmeligt. :ae:
0
"All you need is love."

- The Beatles
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 9. jan 2016, 11:45

Det virker næsten fjollet uden ild, but here goes:

image.jpg

Den er godt nok lille, men den er nuttet og passer rigtig godt til huset. De fleste ovne står på en "lukket base" eller to massive plader - dette er den eneste med 4 ben, og det giver simpelthen den perfekte blanding af grov støbejern og elegance. Det lette udtryk passer så fint til huset, og jeg er ikke i tvivl om, at vi bliver glade for den.

Udover det har montøren løst en lidt besværlig opgave helt perfekt. Det overrasker jo næppe, at jeg ikke "bare" hoppede på de muligheder, der umiddelbart blev foreslået. Heldigvis var montøren med på legen og fik løst opgaven bedre end håbet :love:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
13
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2064

Indlægaf Tibbler » 9. jan 2016, 11:50

Krølle skrev:Det virker næsten fjollet uden ild, but here goes:

image.jpg

Den er godt nok lille, men den er nuttet og passer rigtig godt til huset. De fleste ovne står på en "lukket base" eller to massive plader - dette er den eneste med 4 ben, og det giver simpelthen den perfekte blanding af grov støbejern og elegance. Det lette udtryk passer så fint til huset, og jeg er ikke i tvivl om, at vi bliver glade for den.

Udover det har montøren løst en lidt besværlig opgave helt perfekt. Det overrasker jo næppe, at jeg ikke "bare" hoppede på de muligheder, der umiddelbart blev foreslået. Heldigvis var montøren med på legen og fik løst opgaven bedre end håbet :love:

Er der ikke sat en "skorsten" på endnu, eller sidder den bagved, så man ikke kan se den?
0
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 9. jan 2016, 12:02

Den er monteret bagpå.

Udfordringen var, at skorstenen ikke sidder i hjørnet men først starter en halv meter derfra. Det blev løst ved et rør, der er monteret bagpå, knækker 90 grader og derefter møder væggen skråt, så der ikke kommer et klodset 90 graders knæk mellem ovn og væg. Du kan ane spidsen af røret på højre side af ovnen - det er den "tynde" del af spidsen, du kan se.

Hurra for godt håndværk!
2
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 9. jan 2016, 12:05

Det oprindelige forslag var at montere den ud fra den lange væg, men det ville betyde, at hjørnet ville blive ubrugt og "tomt", og man ville ikke kunne se ilden direkte fra sofaen, der kommer til at stå ved væggen modsat døren.

Det krævede lidt tid og overtalelse (samt en ekstra tur hjem for at hente ekstra specialrør, men det var det hele værd.
Senest rettet af Krølle 9. jan 2016, 12:06, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2064

Indlægaf Tibbler » 9. jan 2016, 12:05

Krølle skrev:Den er monteret bagpå.

Udfordringen var, at skorstenen ikke sidder i hjørnet men først starter en halv meter derfra. Det blev løst ved et rør, der er monteret bagpå, knækker 90 grader og derefter møder væggen skråt, så der ikke kommer et klodset 90 graders knæk mellem ovn og væg. Du kan ane spidsen af røret på højre side af ovnen - det er den "tynde" del af spidsen, du kan se.

Hurra for godt håndværk!

Ja, den kan jeg da godt se. Super flot løsning :gogo:

Jeg synes man ser mange brændeovne med store sorte rør, som går op til loftet - Det ville jo se tåbeligt ud, til sådan en lille ovn. Ligesom denne:

Billede
0
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 9. jan 2016, 12:08

Præcis! Det ville være visuel voldtægt af så lille en ovn (og rummet i det hele taget) at topmontere røret.

Ekstra bonus er, at man kan bruge ovnen som tevarmer, når røret er monteret bagpå :D
2
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 715
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6807

Indlægaf Daine » 9. jan 2016, 12:10

Jeg er vildt misundelig på din brændeovn Krølle! Den er virkelig fin, ja faktisk tæt på at være nuttet :lol: Ud fra de billeder jeg har set af jeres hus, synes jeg også den stilmæssigt passer supergodt ind.
1
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
Fræksak
Kort karma: 44
Likede indlæg: 334

Indlægaf Fræksak » 9. jan 2016, 12:19

Ej, hvor er den fin, altså! Jeg er SÅ misundelig! Vi har simpelthen ikke noget oplagt sted til en brændeovn, selv om vi har tre stuer. Og her er pissekoldt, så det ville virkelig være en bonus.

Én eller anden dag kommer jeg altså over og lader mig inspirere. I har simpelthen en virkelig fin stil!
1
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 9. jan 2016, 12:26

Daine skrev:Jeg er vildt misundelig på din brændeovn Krølle! Den er virkelig fin, ja faktisk tæt på at være nuttet :lol: Ud fra de billeder jeg har set af jeres hus, synes jeg også den stilmæssigt passer supergodt ind.

Den er lige præcis nuttet :lun:

Det er et ret godt eksempel på, at huset er noget helt andet end den lejlighed, vi kommer fra, selvom rummene næsten har samme størrelse og stuk. Det er ret skægt at opleve, at huset selv har holdninger til indretningen - hvor mærkeligt det end lyder, er det som om, det selv hjælper til :lol:

Vi har stadig ikke vores "rigtige" møbler herude, så jeg er spændt på, hvad den ældre, smukke dame siger til dem. Jeg tror de fleste er gode, men den store flyde-sofa kunne godt blive en udfordring. Den lille stue (med ovn) er kun 3,75x3,75, så en sofa på 3m + puf på 1m fylder godt i landskabet... :tie:
Senest rettet af Krølle 9. jan 2016, 12:39, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 9. jan 2016, 12:30

Fræksak skrev:Ej, hvor er den fin, altså! Jeg er SÅ misundelig! Vi har simpelthen ikke noget oplagt sted til en brændeovn, selv om vi har tre stuer. Og her er pissekoldt, så det ville virkelig være en bonus.

Én eller anden dag kommer jeg altså over og lader mig inspirere. I har simpelthen en virkelig fin stil!

Hvad med en indbygget tunnel-pejs? Den går ikke ud i rummet på samme måde som en brændeovn og kan nydes fra to sider :love:

Derudover varmer de super lækkert og jævnt over tid pga. masseovneffekten ved opvarmet murværk. Vi var så glade for den indbyggede/murede løsning i lejligheden (som dog ikke var tunnel) og brugte ikke andet varme på 121 m2.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Brugeravatar
Filejs
Kort karma: 4
Likede indlæg: 48

Indlægaf Filejs » 9. jan 2016, 20:08

Ej, hvor bliver det bare nydeligt.

Super hyggelig tråd at følge med i, har først opdaget den nu. Glæder mig til at se mere :love:
0
Fræksak
Kort karma: 44
Likede indlæg: 334

Indlægaf Fræksak » 9. jan 2016, 20:53

Krølle skrev:
Fræksak skrev:Ej, hvor er den fin, altså! Jeg er SÅ misundelig! Vi har simpelthen ikke noget oplagt sted til en brændeovn, selv om vi har tre stuer. Og her er pissekoldt, så det ville virkelig være en bonus.

Hvad med en indbygget tunnel-pejs? Den går ikke ud i rummet på samme måde som en brændeovn og kan nydes fra to sider :love:

Derudover varmer de super lækkert og jævnt over tid pga. masseovneffekten ved opvarmet murværk. Vi var så glade for den indbyggede/murede løsning i lejligheden (som dog ikke var tunnel) og brugte ikke andet varme på 121 m2.

Jeg har selv tænkt på noget lignende, men der er både døre og fløjdøre på den væg, hvor det ville være en mulighed - hvis det giver mening? Nok svært at se for sig uden en plantegning, men som jeg ser det, kan det simpelthen ikke rigtig lade sig gøre :gruble: .
1

Tilbage til "Bolig"