Projekt hus fra scratch

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3266

Re: Projekt hus fra scratch

Indlægaf Hunkat » 21. dec 2015, 20:17

Krølle skrev:Sweet Jesus. Jeg tror måske, et af de store træer nede bagerst er en enorm sommerfuglebusk?! :shock:

Hvis det er, falder jeg om. Den må i givet fald være tudsegammel, for det er seeriøst stort. Ikke noget med en pjevset busk, det er et freaking TRÆ. Kan de overhovedet vokse sig så store? Teoretisk KAN det godt være original beplantning fra 1925, eftersom haven grundlæggende ikke er ændret siden opførelsen, men jeg har svært ved at tro, at de kan blive så enorme - eller gamle for den sags skyld. Vi taler jo 90 år :ad!: Jeg må gang med at Google og sammenligne!

....og mig der elsker gamle haver. Det her er simpelthen en perfekt lille skattekiste af en tidslomme, fordi det (de sidste tre år undtaget) altid har været i samme families eje. Oh my! :dåne: :dåne:

Det lyder som en opgave for Søren Ryge :love:
1
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 21. dec 2015, 20:32

Hunkat skrev:
Krølle skrev:Sweet Jesus. Jeg tror måske, et af de store træer nede bagerst er en enorm sommerfuglebusk?! :shock:

Hvis det er, falder jeg om. Den må i givet fald være tudsegammel, for det er seeriøst stort. Ikke noget med en pjevset busk, det er et freaking TRÆ. Kan de overhovedet vokse sig så store? Teoretisk KAN det godt være original beplantning fra 1925, eftersom haven grundlæggende ikke er ændret siden opførelsen, men jeg har svært ved at tro, at de kan blive så enorme - eller gamle for den sags skyld. Vi taler jo 90 år :ad!: Jeg må gang med at Google og sammenligne!

....og mig der elsker gamle haver. Det her er simpelthen en perfekt lille skattekiste af en tidslomme, fordi det (de sidste tre år undtaget) altid har været i samme families eje. Oh my! :dåne: :dåne:

Det lyder som en opgave for Søren Ryge :love:

Jeg kunne i hvert fald godt bruge lidt assistance fra en plantenørd. Jeg kender en del af udseende, men navngivning er ikke min stærke side, og selv dem, jeg kan kende, har taget tid, fordi de er større end jeg er vant til. Der er seriøst en kæmpe buksbom på 5-6 meter, der delvis vokser næsten vandret og dækker et par meter, som burde være græs, når man ser de originale stenafgrænsinger. Det er tydeligt, at haven er gennemtænkt og har været passet og elsket i mange år, men det virker som om, den de sidste 10 år +/- har taget magten lidt fra ejerne, så vi skal vist - med rådgivning og prof hjælp - have fat i den store grensaks, så vi kommer tættere på den oprindelige plan. Stadig vildt og gammelt men mindre urskov :genert:
0
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1265

Indlægaf Thestral » 22. dec 2015, 05:16

Du skal næsten lade alt stå til det springer ud så du kan se hvad der er hvad
1
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 22. dec 2015, 06:58

Thestral skrev:Du skal næsten lade alt stå til det springer ud så du kan se hvad der er hvad

Absolut! Jeg er helt enig - det eneste, der bliver rørt ved de kommende måneder er da også et par ting, som vi ved, hvad er, og som er døde elleråbenlyst har bredt sig udover alle tilsigtede kanter. Fx. bunddækkeplanter, der er kravlet ud på plænen, og en gammel bambus i det allerbagerste vildnis, som er død og mør og lige til at fjerne.

Desuden er der rigeligt at tage sig til med at køre bunker med gammelt haveaffald, der ligger og gemmer sig hist og her, væk, få lavet en enkelt kontrolleret komposteringsbunke mhp formulding (...det skal man vel næsten? Oh, jeg har meget at lære!), få anlagt køkkenhaven som bede i selve græsplænen og gjort den lille østvendte gård hyggelig og egnet til supplerende køkkenhave i krukker/højbede for ting, der har det bedst i læ og ikke kræver fuld skrald på solen hele dagen. Man kunne også inddrage det areal (vel 20-25 m2) i haven ved at fjerne hegnet, men jeg tror på, at der er tænkt grundigt over den nuværende løsning, hvor stige, trillebør, haveredskaber og et havebord står gemt af vejen i "gården". En ændring ville også kræve, at asfalt/beton-underlaget bliver hakket op, så det står ikke øverst på listen uanset hvad :P
1
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 22. dec 2015, 10:44

Den hemmelige terrasse efter (undervejs) og før :D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
7
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 22. dec 2015, 10:47

Der er små (skov?)jordbær i det bed, æbletræet står i men desværre også masser af ukrudt/græs. Jeg prøver at redde dem ifm af jeg fjerner det andet, men jeg tror, de må lade livet (eller overleve en flytning) til fordel for krydderurter til foråret. Time will tell :)
0
Fræksak
Kort karma: 44
Likede indlæg: 334

Indlægaf Fræksak » 22. dec 2015, 17:09

Ej, hvor er det dog bare heldigt, at det er sådan nogen som jer, der ender i det hus, Krølle!

Lever de tidligere ejere stadig? Det vil garanteret være dem en stor glæde, at I (du?) er havemenneske(r) og gerne vil føre haven tilbage til tidligere tiders pragt!
3
Fræksak

Indlægaf Fræksak » 22. dec 2015, 17:10

Øh, og så er det lige før jeg får lyst at spørge, om du vil komme og være havekonsulent :genert: Vi har havemennesker i familien, men vi aner selv INTET. Jeg tror ikke, de tidligere ejere, som ellers har boet her i en menneskealder, har været havemennesker i stor stil heller, for haven virker rimeligt plain for mig. Men igen, hvad ved jeg - jeg har overhovedet ikke forstand på det!
1
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 22. dec 2015, 18:44

Fræksak skrev:Ej, hvor er det dog bare heldigt, at det er sådan nogen som jer, der ender i det hus, Krølle!

Lever de tidligere ejere stadig? Det vil garanteret være dem en stor glæde, at I (du?) er havemenneske(r) og gerne vil føre haven tilbage til tidligere tiders pragt!

Jeg er ret sikker på, at forrige ejer stadig lever. Overvejer om det vil være for anmassende at kontakte ham, men jeg tror, han vil være glad for at vide, at huset er - og de næste mange mange år vil være - i kærlige hænder :)

Jeg ville elske at vide, hvilken trætype, der har stået på plænen (det ved sælger ved nærmere eftertanke vist), og hvor der mon har været køkkenhave. Desuden har jeg fundet et par valnødder i haven, som jeg simpelthen ikke kan lure, hvor kommer fra. Eftersom netop et valnøddetræ står meget højt på ønskelisten, ville det jo være fantastisk, hvis der er eller har været et :love: de giver først nødder efter ca 10 år, men jeg har fundet steder, der sælger i hvert fald 5 år gamle træer. Det gør det lidt nemmere for min utålmodige sjæl at overskue :lol:

Sælger har så vidt jeg ved talt en del med ham, så jeg prøver at få kontaktoplysninger, når vi skal have husets "mappe" med gamle tegninger og diverse papirer.
1
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 22. dec 2015, 18:51

Jeg har for øvrigt boet i lejlighed hele mit teen- og voksenliv, så jeg overlever indtil videre på barnelærdom, Google, mine forældre og en fandens masse research fra de seneste år. Siden vi så dette hus for 3 år siden har jeg gået og dagdrømt om haver, men ak - alle andre huse/haver, vi har set på, har ikke kunnet konkurrere. Jeg var seriøst ved at køre galt, da jeg for en god måned siden så "til salg"-skiltet, og selvom det ikke er fedt at købe, før vi har solgt, er jeg SÅ glad for, at vi slog til samme dag som vi så det. Vi overhalede åbenbart et par andre indenom, som efterfølgende var meget kede af at have smølet og prøvet at presse prisen.

Jeg føler mig med andre ord som den heldigste have-rookie i verden lige nu, hvor jeg sidder med et glas hvidvin og ryger en smøg på verandaen i det smukkeste hus, jeg har set :genert:
11
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 22. dec 2015, 18:54

...og hey, vi er 5 km fra Rådhuspladsen og samtidig kommet lidt tættere på min tykke pony, der hygger sig på landet længere ude på Amager.

Det er det bedste at to (tre!) verdener :love:
6
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3224

Indlægaf DD_81 » 22. dec 2015, 19:52

hvor er din begejstring bare skøn!! i fortjener det hus, og det fortjener jer! :)
3
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Fræksak

Indlægaf Fræksak » 22. dec 2015, 20:20

Krølle skrev:Jeg har for øvrigt boet i lejlighed hele mit teen- og voksenliv, så jeg overlever indtil videre på barnelærdom, Google, mine forældre og en fandens masse research fra de seneste år. Siden vi så dette hus for 3 år siden har jeg gået og dagdrømt om haver, men ak - alle andre huse/haver, vi har set på, har ikke kunnet konkurrere. Jeg var seriøst ved at køre galt, da jeg for en god måned siden så "til salg"-skiltet, og selvom det ikke er fedt at købe, før vi har solgt, er jeg SÅ glad for, at vi slog til samme dag som vi så det. Vi overhalede åbenbart et par andre indenom, som efterfølgende var meget kede af at have smølet og prøvet at presse prisen.

Jeg føler mig med andre ord som den heldigste have-rookie i verden lige nu, hvor jeg sidder med et glas hvidvin og ryger en smøg på verandaen i det smukkeste hus, jeg har set :genert:

Jeg kan garanteret dig, at det andet par har brugt et par dage på at græde snot (jeg har selv prøvet det, omend det ikke var helt samme omstændigheder). Det er så hæsligt at "miste" et hus, man troede, man skulle blive gammel i.

Men tænk, hvis I ikke var kørt forbi den dag! Vildt tilfælde, alligevel. Det må være skæbnen :love2: .
0
Fræksak

Indlægaf Fræksak » 22. dec 2015, 20:21

Krølle skrev:...og hey, vi er 5 km fra Rådhuspladsen og samtidig kommet lidt tættere på min tykke pony, der hygger sig på landet længere ude på Amager.

Det er det bedste at to (tre!) verdener :love:

- og I har masser af indkøb, caféer og faktisk en del udmærkede butikker lige om hjørnet. Jeg er næsten misundelig, kan du høre det :D.

Det eneste I mangler, er faktisk metroen.
0
Brugeravatar
Krølle

Indlægaf Krølle » 22. dec 2015, 20:33

Fræksak skrev:Jeg kan garanteret dig, at det andet par har brugt et par dage på at græde snot (jeg har selv prøvet det, omend det ikke var helt samme omstændigheder). Det er så hæsligt at "miste" et hus, man troede, man skulle blive gammel i.

Men tænk, hvis I ikke var kørt forbi den dag! Vildt tilfælde, alligevel. Det må være skæbnen :love2: .

Jeg græd snot over præcis dette hus for tre år siden, selvom vi var enige om, at det ikke var det rigtige tidspunkt og for øvrigt noget af et projekt. Det ville ingen af os risikere igen over samme hus :genert:

Når det er sagt, var og er det en kæmpe fordel at "kende" huset. Netop fordi vi havde været processen igennem på forhånd og vidste, ar det er perfekt til os, skulle vi ikke bruge betænkningstid - heldigvis! Vi købte det baseret på en fremvisning og gav bud samme aften, men reelt havde vi besluttet os, inden vi nåede ud til bilen. Easy peasy som de rigtige-helt-ned-i-maven-agtige beslutninger heldigvis ofte er :)
3

Tilbage til "Bolig"