Hvor går grænsen mellem inspiration og kopi?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5864

Re: Hvor går grænsen mellem inspiration og kopi?

Indlægaf Dikus » 23. nov 2015, 13:33

Akehurst2 skrev:Man kan sagtens mene, at fx Kähler ikke er noget særligt, men derfor er designet jo beskyttet alligevel.

Og det er åbenbart interessant nok for nogen til at kopiere.

Min tanke er, at det er interessant, fordi det er let. Tingene er jo reelt ikke prisen værd. Det er massefremstillede, billige varer til en høj pris.
0
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4508

Indlægaf Akehurst2 » 23. nov 2015, 13:48

Dikus skrev:
Akehurst2 skrev:Man kan sagtens mene, at fx Kähler ikke er noget særligt, men derfor er designet jo beskyttet alligevel.

Min tanke er, at det er interessant, fordi det er let. Tingene er jo reelt ikke prisen værd. Det er massefremstillede, billige varer til en høj pris.

Men det er jo lidt lige meget. Folk må have lov til at finde på et design, som de kan sælge til tilpas mange penge i forhold til produktionsprisen uden at andre skal nasse på deres ideer.

Hvis det er så let at lave "massefremstillede, billige varer til en høj pris" og få en forretning ud af det, så kunne kopisterne jo bare gøre det. Men det er det åbenbart ikke, siden de er nødt til at forfalde til kopier.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5864

Indlægaf Dikus » 23. nov 2015, 14:42

Akehurst2 skrev:
Dikus skrev:

Men det er jo lidt lige meget. Folk må have lov til at finde på et design, som de kan sælge til tilpas mange penge i forhold til produktionsprisen uden at andre skal nasse på deres ideer.

Hvis det er så let at lave "massefremstillede, billige varer til en høj pris" og få en forretning ud af det, så kunne kopisterne jo bare gøre det. Men det er det åbenbart ikke, siden de er nødt til at forfalde til kopier.

Det gør de da hele tiden?

Det sagt, mente jeg bestemt ikke, kopiering var ok. Jeg er mere på holdet, der forventer, at varer købt i f.eks. Coop holder sig på dydens smalle vej.
2

Tilbage til "Bolig"