Er kvinderne i 30'erne besværlige?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5862

Er kvinderne i 30'erne besværlige?

Indlægaf Dikus » 15. nov 2015, 19:51

For god ordens skyld: Den, der svarer: "Nej, det er bare dig" får en byge af røde kort :s

Over årene har jeg jo læst side op og side ned om, hvor besværlige single kvinder i 30'erne er at få afsat. Hvor kræsne de er. Og alskens ting og sager...

Nu er jeg selv en af dem. Dog har jeg været i et forhold før - men er lige knap sikker på, om det egentlig gør den store forskel.

Tjekliste-tilgangen
Jeg har jo faktisk en tjek-liste og et liv, som en kommende partner skal passe ind i. Gør han ikke det, så skal vi ikke være sammen. Og er det ikke det, de der single-kvinder altid er blevet klandret for?

Men så sidder jeg tilbage og tænker... Hvad så? Det er vel meget fair, at han skal passe ind i mit liv. Jeg har kun et af slagsen, men ret beset er der jo mange mænd derude - og jeg er jo voksen nok til at vide, at hjertesorg går over og livet går videre.

Mandens rolle
Så er der hele udfordringen med, hvad jeg skal med en mand i mit liv. Hvor jeg kan fornemme, jeg også er lidt besværlig. For jeg skal hverken forsørges, have gaver, familie, hjælp til praktiske ting... Og hvad vil jeg så med ham? Sex? Det er ikke rart at føle det sådan, åbenbart. Og det er jo heller ikke sandheden. Sandheden er, at jeg vil have en partner, der ser mig og deler livets glæder og sorger med mig.
Og ja... Det er jo egentlig nok mere besværligt for en mand at levere end økonomisk stabilitet, gaver, søm i væggen og den slags.

...

Jeg sidder tilbage og overvejer, om det er den slags ting, der gør, at single-kvinder i 30'erne er blevet oplevet som besværlige og krævende? Ikke så meget det, at vi vil have noget bestemt af en partner - men at det, vi ønsker, er lige en tand sværere at levere end håndgribelige ting. Det er ting, der kræver engagement og nærvær meget hurtigt...

Og jeg siger på ingen måde, at yngre kvinder ikke OGSÅ kræver dette. For jeg synes jo OGSÅ, jeg krævede dette, da jeg var yngre. Men jeg fornemmer, at det måske var lettere for manden at levere det, når han kunne vise engagement på en mere praktisk orienteret måde?

...

Det var mange tanker omkring besværlige singlekvinder i 30'erne - og de mænd, de gerne skulle finde sammen med...

Jeg ved godt, jeg har taget udgangspunkt i mig selv. Det betyder ikke, det er et oplæg til store analyser omkring mig. Det har jeg slet ikke brug for eller lyst til. Det var blot for at eksemplificere... Emnet er altså ikke mig - men singlekvinder i 30'erne og deres søgen efter en partner.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10150

Re: Er kvinderne i 30'erne besværlige?

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. nov 2015, 20:05

Jeg ser sådan på det, at hvis den enkelte kvinde (eller mand for den sags skyld) decideret spænder ben for sig selv og samtidig ofte øffer over ikke at kunne finde en partner med fokus på, hvad der er galt med alle andre, så er der noget galt, men i langt de fleste tilfælde tror, at det meget mere handler om, at 30erne for rigtig mange er det første livsårti, hvor man kender sig selv og har gjort sig nogle erfaringer, hvilket selvfølgelig spiller ind på valget af partner og kan betyde, at færre personer kommer igennem nåleøjet.

Det er i mine øjne helt naturligt, men jeg kan godt forstå, hvis det for nogen sommetider kan føles fortvivlende, fordi det ER en ny måde at anskue andre på og noget, man skal vænne sig til.
Men kræsenhed mener jeg ikke, at det generelt drejer sig om.

Og så synes jeg i øvrigt, at folk skal holde op med at betragte alle i 30erne uden partner som "søgende".
Senest rettet af DetSorteCirkus 15. nov 2015, 20:08, rettet i alt 1 gang.
5
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 480
Likede indlæg: 1566

Indlægaf Spjaerten » 15. nov 2015, 20:09

Hvis det at finde en der kan være ven & elsker og få det bedste frem i mig og som har det på samme måde ifht. Mig er at være besværlig, så ja så er jeg besværlig.

Men jeg vil ikke nøjes eller gå på kompromis med ting der vil presse/skubbe mig til at være et andet menneske.
5
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 15. nov 2015, 20:11

Singler og folk generelt er bare blevet mere selvstændige. Både økonomisk og personligt.
Og som du siger.. "Når man ikke har brug for en til at bringe baconen hjem, hvad har man så brug for"
Nogen kan slukke helt for deres sex-drive, når de ikke har en partner. Og andre kan ikke leve uden sex.

Der er ikke nogen facitliste med rigtigt og forkert, så vi går jo alle efter én der passer ind i vores skabelon.

Jeg har, som mand, da osse krav/ønsker til en kommende kæreste.
Men jeg tror at vi mænd er bedre til at sige "what the hell, jeg "prøver" hende sgu alligevel" selvom skabelonen ikke er helt fyldt ud.
3
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2283

Indlægaf Studsgaard » 15. nov 2015, 20:11

Jeg er ikke single, har faktisk kobberbryllup til sommer, men jeg er en kvinde i 30'erne.
Der hvor jeg ser den største forskel imellem mig og de veninderne der er single, det er nok at de har udviklet sig alene, kun ud fra de lyster og behov de har, har lært at leve alene og dermed blevet mere egoistisk end der sikkert er plads til i et parforhold, og det er ikke negativt ment, men det skal forståes på den måde at de kun behøver tage hensyn til sig selv. Hvorimod jeg har udviklet mig både ud fra mine og min mands lyster og behov, hvor vi begge undervejs har måtte indgå nogle kompromiser (som singler ikke har behøvet)
Så tænker jeg det er svært når man som single har et dejligt velfungerende liv, at begynde at indgå divers kompromiser for netop at få to "egoistiske" individer til at begynde at arbejde sammen i et par. at singlerne begynder at opstille fordelene ved det kendte ego/singleliv imod fordelene ved parforholdet. Og om de ting man nu må gå på kompromis med er for store i forhold til det man får ud af det?
Jeg ved ikke om det er sådan, men det er sådan jeg tolker det når jeg hører single veninderne snakke om det.
10
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 772

Indlægaf thomassneum » 15. nov 2015, 20:14

Ikke mere end alle andre.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 6722

Indlægaf Wizzze » 15. nov 2015, 20:17

Ud fra overskriften alene.... JAA! :-D

Ja manden skal passe ind i dit liv men du skal jo også passe ind i hans! Livet er et puslespil, men ikke et af de der perfekte hvor alle brikkerne passer perfekt sammen. Livet er et af de puslespil hvor man skal snyde og klippe tapper af enkelte brikker og file hjørner andre steder og ind i mellem må man banke lidt hårdt for at få brikker til at passe sammen, men man ender med et rigtig interessant billede.

Jeg tror (håber) ikke folk idag finder sammen for at blive forsørget, eller få gaver :tie: Man finder sammen for ikke at være alene, for at have nogen at dele oplevelser med, grine sammen med, græde sammen med, nogen at komme hjem og dele dagen med, og meget meget mere. Man kan sagtens finder venner/bekendte til hver enkelt af disse "opgaver", men det unikke opstår når man finder ham/hende man kan "bruge" til det hele.

Så det lidt mere velovervejede svar er, JA.. men
Og men´et er at jeg faktisk tror det er nemmere for kvinder i 30´ere end det er for dem i 20´erne at finde hvad de søger, for de ved mere om hvilke kanter der kan files og hvilke tapper der kan klippes, og hvilke som overhovedet ikke kan.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 15. nov 2015, 20:18

Allmost_Famous skrev:Selvom jeg stadig er i 20'erne, er jeg allerede besværlig. Det har jeg nok altid været.

Men jeg synes ikke man er besværlig bare fordi man ikke føler et behov for at prinsen på den hvide hest skal komme ridende med en stor pose guldmønter, råstyrke, gaver, og en gevaldig beskyttertrang.

Men det er på en eller anden måde lettere end "ven og elsker".

Og det er det, jeg har tænkt lidt over også efter at have læst dating-indlæg fra 30+ kvinderne herinde... Det virker slet ikke til, de er sådan, som de skitseres. Men det virker faktisk som om, de er krævende på "ven og elsker"-området. Udfordringen er jo lidt, at det er "let" at blive elsker og "let" at bevæge sig mod ven, når man samtidigt viser sig frem, giver gaver, bygger rede... Men knap så let, når kvinden har helt styr på den del.

Eller. Jeg synes jo ret beset, det er noget bavl, det er svært. Det kræver jo bare, manden glemmer forældede kønsmønstre :D Men... Måske er det knap så let, når det kommer til dynamikken i at opbygge et forhold?
0
Mocca
Kort karma: 18
Likede indlæg: 374

Indlægaf Mocca » 15. nov 2015, 20:20

Hvis kvinder i 30'erne er besværlige, er dem i 40'erne og 50'erne vel også?
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 15. nov 2015, 20:20

Studsgaard skrev:Jeg er ikke single, har faktisk kobberbryllup til sommer, men jeg er en kvinde i 30'erne.
Der hvor jeg ser den største forskel imellem mig og de veninderne der er single, det er nok at de har udviklet sig alene, kun ud fra de lyster og behov de har, har lært at leve alene og dermed blevet mere egoistisk end der sikkert er plads til i et parforhold, og det er ikke negativt ment, men det skal forståes på den måde at de kun behøver tage hensyn til sig selv. Hvorimod jeg har udviklet mig både ud fra mine og min mands lyster og behov, hvor vi begge undervejs har måtte indgå nogle kompromiser (som singler ikke har behøvet)
Så tænker jeg det er svært når man som single har et dejligt velfungerende liv, at begynde at indgå divers kompromiser for netop at få to "egoistiske" individer til at begynde at arbejde sammen i et par. at singlerne begynder at opstille fordelene ved det kendte ego/singleliv imod fordelene ved parforholdet. Og om de ting man nu må gå på kompromis med er for store i forhold til det man får ud af det?
Jeg ved ikke om det er sådan, men det er sådan jeg tolker det når jeg hører single veninderne snakke om det.

Jeg er 36 og kommer fra et 18 år langt forhold. Og har altid tænkt det samme som dig.

Men nu er jeg single - og jeg kan se mig selv gennemgå præcis de samme ting som alle dem, der ikke har været i forhold. For de kompromisser, jeg har indgået, har jo været med en bestemt partner. Det hjælper jo ikke en ny partner.
1
StripesAddict
Kort karma: 66
Likede indlæg: 560

Indlægaf StripesAddict » 15. nov 2015, 20:26

Men helt ærligt, tror I så virkelig det er aldersrelateret?

Jeg tænker måske det nærmere handler om at man er så tilpas etableret, at der er nogle ting man ikke er så kompromissøgende omkring.

Jeg er selv i midten af 20'erne, jeg er ikke single, men blev jeg det i morgen, tror jeg da også jeg ville være besværlig. For jeg har indrettet mit liv på en ret bestemt måde, og da jeg godt kan lide det sådan ville jeg ikke umiddelbart have lyst til at ændre på det. F.eks. er jeg ret etableret hvor jeg bor - mit studie, mit arbejde og mine venner er her - altså ville jeg næppe være tilbøjelig til at være særlig langt væk. Eller til at opgive den tid jeg bruger på at arbejde eller være sammen med mine venner, for at sidde hjemme hver aften og kukkelure sammen med en kæreste.

Jeg kan kun forestille mig at den slags bliver endnu mere udtalt, hvis man f.eks. har børn at tage hensyn til.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2174

Indlægaf Moxy-lady » 15. nov 2015, 20:32

jeg synes at tjek-lister er bæ. Sådan helt ærligt og oprigtigt. Det er fair at have deal-breakers, men når man begynder med tjeklister, så er det de færreste der kan krydse ja til alle punkter på en sådan liste. Derudover synes jeg at hvis man tænker i tjeklister, så blokerer man for ting der måske ellers naturligt ville opstå. Man kan sagtens møde en (mand) og synes at han er skøn indtil man finder ud af at han griner som et æsel. Så kan man finde ud af om man kan leve med det eller ej. Men hvis man så siger "den næste skal ikke grine på en pinlig måde/må ikke stemme blåt/skal være over 1,76" etc, så begynder man at blokere for en masse mænd hvor der ellers kunne have været noget godt, o efterhånden som man får flere og flere (dårlige) oplevelser bliver listen længere.

Jeg har en veninde der indtil for nyligt for det meste har været single. Hun havde helt klart en tjekliste der begrænsede hende. Jeg har været sammen med min kæreste i 7 år, før det nåede jeg at være single i ½ år, efter et forhold på lidt over 5 år og så fremdeles. Jeg har aldrig *søgt* en kæreste, men jeg er måske bedre til at se potentiale fordi jeg ikke behøver så meget andet end en gnist og begyndelsen på en forelskelse. Selv i det halve år jeg var single var jeg semi-seriøst involveret med en anden fyr, hvor det så alligevel ikke var noget at bygge på. Mest af alt blev jeg aldrig rigtig forelsket, og vores forskelligheder blev irritationer fremfor interessante.

Er kvinder i 30erne besværlige? Nogle er. Nogle udvikler en bitchyness der egentlig er ret uklædelig. En "jeg har ret, og det må du affinde dig med." Og disse typer er ofte dem med alenlange tjeklister og en "en mand skal passe ind i mit liv, jeg skal ikke å på kompromis med den jeg er". Og de forbliver enten single, eller finder sig et stykke mand at kontrollere (og brokke sig over.) Selvfølgelig skal du gå på kompromis. Det gør alle i gode parforhold. Og de glemmer at når man går på kompromis, gør den anden også. Så selvom idioten har et kæmpestort supermands-flag hængende på væggen i stuen, eller ikke gider holde jul, så flytter han med dig til din hjemby og accepterer at du nogle gange bestemmer nogle arrangementer som han skal med til, uden diskussion. For mig er parforholdet en lang forhandling, på den absolut mest positive måde for der er (sådan er det i hvert fald hos os) kun vindere. Og det er faktisk også sjovt, i hvert fald noget af tiden, for man lærer så meget om hinanden.

Så, jeg tror at mit svar må være at kvinder i 30erne nogle gange ikke rigtig vil forhandle og gå på kompromis, hverken overordnet ift. tjeklister eller på daglig basis i et forhold.

Det blev vel egentlig sådan ret generelt, og ikke så meget rettet mod dig Dikus (du virker slet ikke som en bitch!)
7
Brugeravatar
Moxy-lady

Indlægaf Moxy-lady » 15. nov 2015, 20:33

Flaget røg i øvrigt da vi flyttede, men det ligger i en skuffe, og hvis han en dag kommer og siger at han vil have det op, så må vi forhandle os frem til hvor (bag døren i soveværelset!) :D
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 15. nov 2015, 20:42

Men der rammer du PRÆCIS det, jeg har hørt om singlekvinder i 30'erne. Hvor jeg nu sidder tilbage og tænker... Måske er det ikke just det, det handler om?

På min checkliste står f.eks. "Skal kunne synes jeg er en åndsamøbe-agtig idiot uden at tænke på at gå fra mig af den grund - skal i stedet være sikker på, det løser sig. Skal være en ven"

Igen. Besværligt i forhold til at grine pænt og ordentligt. Men også en helt anden type checkliste end da jeg var 18, hvor grinet snildt kunne have endt på en liste. Så... Måske er udfordringen, at dem der beskriver singlekvinder i 30'ernes tjekliste har glemt at spørge, hvad der - sådan rigtigt - står på den? Og bare tror, det er det samme, som da man selv var ung og single. Eller det snik-snak, vi alle lukker ud som sjove anekdoter?
0
Brugeravatar
Moxy-lady

Indlægaf Moxy-lady » 15. nov 2015, 21:02

Men er det ikke også ret tæt på at være en dealbreaker hvis din kæreste ikke også er din ven? Det er det i hvert fald for mig - nu. Og nej, jeg vil heller ikke være i et forhold hvor jeg er usikker hele tiden. Jeg synes ikke at disse ting er hverken for meget forlangt eller urealistisk.

Nu kan jeg jo kun tale for de kvinder i 30erne som jeg kender, og forskellen imellem dem der er single og dem der ikke er. Og der er kræsenhed altså ret gennemgående. Og så kan man kalde det kræsenhed eller tjekliste, potato-pota(h)to.

Ofte går de efter en fast type som *er* testet og prøvet, og som bare ikke fungerer ift. deres egen personlighedsstruktur/prioriteringer. Og så bliver det jo bare en serie af dårlige oplevelser som egentlig lidt ligner hinanden, uanset om det så ender med at være hans forhold til vennerne eller hans manglende evne til at holde aftaler.

Jeg ved det ikke. Jeg synes bare at nogle single kvinder (uanset alder) ser sig blind på ting der godt kan fungere eller der godt kan arbejdes på at komme til at fungere, fordi de har en idé om at der er en der matcher på (i hvert fald langt de fleste) punkter. Så måske er det fordi de tror at græsset er grønnere et andet sted. At der er noget bedre?
1

Tilbage til "Forhold og sex"