Har du lys på? er du synlig?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1165
Likede indlæg: 6830

Har du lys på? er du synlig?

Indlægaf Wizzze » 16. nov 2015, 16:46

Jeg har lige kæmpet mig gennem trafikken i København og jeg er i Chok :shock: over så få cyklister der har lys på, eller generelt er synlige.

Da jeg var knægt så var reflekser noget som var overalt og der kørte masser af reflekskampagner. Jeg så ikke en eneste i dag, i et mørkt regnfuldt København der havde refleks på.

Og når det kom til lys på cyklen vil jeg skyde på det kun var ca. 40% der havde lys på, og mange af dem kun de der små blinkere, der jo ikke lyser meget op. Hvor er Horns Rev Fyr, der lyser nat op som dag, og som ingen overser? :D

Er du mørk i mørket, eller skrider :sol: frem hvor end du kommer?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3892

Re: Har du lys på? er du synlig?

Indlægaf Delfin » 16. nov 2015, 17:07

Jeg har lys på, og det synes jeg da også mine modcyklister i Kbh har, men det er rigtigt, at nogle af lygterne er noget sølle.
Det er med vilje, der står modcyklister - Kbh i myldretid :panik: Jeg elsker at stige ud af toget med min cykel, når jeg kommer hjem til min lille trygge havn :D
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 16. nov 2015, 17:09

Jeg har de der små blinkende magnet-dimser siddende altid, så det hjælper selvfølgelig lidt. Jeg mener at de er "nok" ifht. lovgivningen, men det synes jeg ikke selv at de er, for de kaster jo ikke noget lys fremad på vejbanen så man kan se. Og så sidder de jo meget lavt.

Så jeg har et sæt ekstra lygter. På styret sidder sådan en lille smart lygte som faktisk er en lommelygte, men som jeg peger lidt nedad så lyset rammer ca. 2-3 m. foran mig på cykelstien. Den kan ses på meget længere afstand, men når den peges lidt nedad blænder den ikke nogen, og så kan jeg også selv se.

Og så har jeg en rød lygte som lyser både bagpå og på siderne. Den kan sættes til at blinke på forskellige måder eller bare lyse op. Hvis jeg har en taske på bagagebæreren, sætter jeg den fast ovenpå dén - ellers sidder den som regel på ryggen af mig eller sådan noget.

Så jeg er meget synlig og jeg kan selv se mest muligt af vejen foran mig.

Jeg afskyr cyklister uden lys, men måske endnu mere de der utålelige alt for skarpe pande-lamper som er afsindigt farlige for alle andre fordi de blænder sådan og er lige i hovedhøjde. De burde ikke bæres af cyklister.
1
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 496
Likede indlæg: 1607

Indlægaf Spjaerten » 16. nov 2015, 17:16

Jeg synes som bilist det blir sværere og sværere at se cyklister.

Sådan en dag som idag hvor jeg kom på job lige da det blev lyst og kørte lige da det begyndte at blive mørk.
I mega regnvejr, tja måtte tjekke 4 x så meget ved højresving som normalt fordi de der latterlige så dioder bare ikke kan ses.
Og alle folk er sjovt nok klædt i sort. Uden reflekser.
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1165
Likede indlæg: 6830

Indlægaf Wizzze » 16. nov 2015, 19:17

adagio skrev:Jeg har lys på. Reflekser gider jeg ikke, og de er ikke lovpligtige.

Men er lovpligt ikke ret ligegyldig i forhold til at blive pløjet ned? :gruble:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1065

Indlægaf KinderBueno » 16. nov 2015, 19:24

Ja, jeg har lys på. Men kun de dér små nogen, som man kan købe alle vegne for en billig penge.

Dengang det blev lovpligtigt at have en ordentlig cykellygte (sidste år? Forrige?) købte jeg noget, der nærmest mindede om en projektørlygte. Jeg bøvlede vildt med at skrue dimsen fast til lygten, og så blev den stjålet kort tid efter. :rulle: Og jeg har ikke fået taget mig sammen til at investere i en ordentlig igen...
0
hej hest, hestehest
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2506

Indlægaf Pandesteg » 16. nov 2015, 20:46

Jeg har ordentlige lys på, men ingen reflekser (medmindre der er reflekser på min cykelhjelm :gruble:) Men ja, der er mange der har bitte små lys på og der forstår jeg ikke at man tør. Har som oftest også mørkt tøj på ja, men det er vel meget normalt om vinteren...
0
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3275

Indlægaf DD_81 » 16. nov 2015, 21:40

Hele familien har cykellygter - ikke at vi cykler specielt meget efter mørkets frembrud :)
Manden har trafikvest på når han er ude og løbe, og ditto har hunden :D
3 af børnene har reflekser på deres jakker, den yngste har også jakke hvor refleks er på selve jakken - det vil jeg klart tilvælge i større omfang end jeg har gjort tidligere, det er faktisk ret smart :)
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 261
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 2103

Indlægaf Pjeps » 16. nov 2015, 22:08

Jeg har købt en virkelig grim hue med lys i :lol: (mest fordi jeg ikke kan se en skid på et stykke af cykelstien). Men den er også ekstra blikfang til alle De halvblinde dødsbilister jeg møder dagligt på min vej.

Alt efter hvilken cykel jeg kører på , er der selvfølgelig altid lys på, altid 2 baglygter og nu både forlygte og Ugly disko hue

Det er virkelig en stor fordel at bo i Kbh, der kan man godt se fjollet ud uden at vække større opsigt :tie:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
:ninja:
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 261
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 2103

Indlægaf Pjeps » 16. nov 2015, 22:13

Og så møder jeg i øvrigt også rigtig mange medcyklister uden lys på, men jeg møder også ret mange bilister der kører med hovedet op i røven, og seriøst ikke kan eller vil se en uanset om man har en 100 watts arbejdslampe monteret roterende på cykelhjelmen.
0
:ninja:
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 197
Likede indlæg: 1986

Indlægaf lillebjoern » 17. nov 2015, 08:26

Ja, jeg har lys på. Jeg vil gerne kunne ses, men jeg bruger dem ikke rigtig til at se vejen foran mig, for de steder jeg kører, er altid ret oplyste.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5035

Indlægaf Aima » 17. nov 2015, 08:58

Jeg cykler ikke, men jeg har altid refleksbånd på både arme og ben på mine løbeture, og så har jeg en lille blinkelygte på mit jakkeærme, hvis jeg går.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
ILY
Kort karma: 9
Likede indlæg: 84

Indlægaf ILY » 17. nov 2015, 10:13

min jakke har reflekser men jeg føler de er små så har udover dem
2 på ryggen
6 foran
og jeg går med en god lygte i hånden

faktisk er det først efter jeg er begyndt at have en lygte i hånden jeg føler at bilerne ser mig :panik: og jeg går et pæn stykke vej hen til min bus om morgenen, og fck det er mørkt selv med gadelys tændt (bette landsby så der er alt for langt mellem hvert gadelys)
0
Ja! jeg ved det, min tegnsætning er sikkert forkert og der nok nogle stavefejl. Jeg har lært at leve med det, så kan du osse :kram:
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 253
Likede indlæg: 4216

Indlægaf Persnikedy » 17. nov 2015, 10:21

Min bror oplevede på et tidspunkt (han var i bil) at der cyklede en lille pige ud foran ham uden reflekser eller lys. Havde han ikke haft fuld opmærksomhed så havde han ikke set hende i vintermørket og nåede klodse bremsen.
Han kørte stille og roligt og overvejede om han skulle tilbyde pigen (8-10år) et lift hjem for det var simpelthen for farligt det her nu hvor der ikke var cykelstier eller noget ordenlig belysning. Han besluttede sig dog for at lade vær simpelthen fordi det ville se for skummelt ud for ham (voksen mand i bil en vintermørk aften vs lille pige på cykel).
Han holdte istedet øje med pige om hvor hun cyklede hen og hun boede så i nærheden af min bror. Efter hun var gået ind gik min bror op og bankede på og barnets forældre åbnede op.
Han fik forklarede at han altså havde været ved at ramme deres datter siden hun ikke havde hverken refleks eller lygter på og at det ville være en vældig god ide at få sådan nogle. Forældrene mumlede lidt om at sådan nogle lygter jo var dyre og bla bla bla.
Min bror ender så med at blive sur der (han havde allerede fået et chok over næsten at ramme pigen, og følelserne sad nok stadig i halsen) og ender med at sige at deres datters liv burde der fandme kunne findes plads til i budgettet!, før han vender om og går.
Som min bror siger, hvis han kom til at køre nogen ihjel kunne han ligeså godt køre i havnen for det ville han ikke kunne leve med.

Reflekser og lygter FTW!!
0
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2506

Indlægaf Pandesteg » 17. nov 2015, 12:11

Aima skrev:Jeg cykler ikke, men jeg har altid refleksbånd på både arme og ben på mine løbeture, og så har jeg en lille blinkelygte på mit jakkeærme, hvis jeg går.

Hvis løbeture tæller med her, så er jeg også meget bedre dækket ind. Reflekser over det hele og et diodearmbind. Men jeg løber kun 3-4 km på "offentlig vej", resten af turen tæller vist ikke som at foregå i trafikken.
0
Heaven is a place on earth :jule:

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"