Mandelgave

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Rakel
Kort karma: 419
Likede indlæg: 3087

Mandelgave

Indlægaf Rakel » 16. nov 2015, 23:59

Hvad har I rundt omkring af traditioner med mandelgave?

Hos os har vi ikke særlige traditioner - den, der får mandlen vinder. Ingen særhensyn til børnene.

Og hvad er mandelgaven i år hos Jer?

I år er det min tur at sørge for mandelgaven vores familie. Jeg bytter gerne med en veninde, der så køber til os og jeg til hendes familie - så ved man ikke, hvad den.

Jeg lurer på at købe en af Zoo i Kbh gaver ala 'giv to meter reb til aberne/et tons sand til elefanterne' og noget chokolade af en god kvalitet, da det vil falde i god jord. Det bliver nok sådan :)
1
Brugeravatar
Whoosh
Moderator
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2954

Re: Mandelgave

Indlægaf Whoosh » 17. nov 2015, 00:48

Vi plejer at holde jul alene, kun os to. :lun:

Vi køber gavekort til to biografbilletter, vinderen bestemmer hvad vi skal se.
5
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1015
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9197

Indlægaf Fru Sunshine » 17. nov 2015, 10:15

Vi skiftes til det, og det kan være alt lige fra chokolade til brætspil.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 251
Likede indlæg: 4109

Indlægaf Persnikedy » 17. nov 2015, 10:25

Vi slår som regel med terning om gaven. Vi er i krise med hensyn til desserten fordi halvdelen af os ikke bryder os om risalamande og en er dybt allergisk overfor mandler - og vi er kun 4 til jul (mor er den eneste der spiser det). I år blive det vist fløderand så der kan en mandel (kogt godt igennem) heldigvis komme på brodet igen.

Min mor har i mange år været den der stod for mandelgaven men sidste år købte hun en af dem der er pakket ind i butikkerne så hun også kan blive overrasket over gaven, for det er nu hyggelist.
Sidste år var det en rigtig fin USB pind halskæde.
0
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1288

Indlægaf hotlips » 17. nov 2015, 23:53

Når der er børn er det som regel et spil,når de bliver større er der tradition for det er en stak skrabelodder.

Men vi er lidt i et limbo,de sidste 4 år er det ikke lykkedes os at kunne spise mere så min dreng har bare fået den,men jeg synes det er en hyggelig tradition så jeg må finde på noget..måske begynder vi at spise det til frokost juleaftensdag eller aftale en anden fast dag min mor er og så gøre det der.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 231
Likede indlæg: 2474

Indlægaf Pandesteg » 18. nov 2015, 10:34

Vi kører ikke med snyd længere, men mener min farmor gjorde, da min søster og jeg var børn. Det er jeg faktisk ret sikker på :-D

Men mandelgaven er som regel noget chokolade til værdi af 40-50 kr. Der bliver ikke brugt mange penge på den, da vi egentlig er ret ligeglade med gaven i sig selv - det handler mere om sejren! :-D
0
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10262

Indlægaf icelady » 18. nov 2015, 10:39

Vi har den tradition, at vinderen skal finde på mandelgave til året efter.

Det har bla været et spiseligt Matador (af chokolade), gavekort til biffen, eller en Citygavekort.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 18. nov 2015, 10:53

Vi skiftes til at finde på mandelgaven og har de seneste år i bedste bankostil kørt med sidegevinster.

Masser af gaver er altid godt! Det er som regel noget spiseligt.

Vi tager ikke hensyn til børn, det er alle mod alle.
0
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1057

Indlægaf KinderBueno » 18. nov 2015, 11:11

Vi tager heller ikke hensyn til børn i min familie, men min 13-årige nevø har vundet den i maaange år i træk nu. Min mor plejer at stå for at købe den ind, og jeg kan huske, at det ene år, jeg fik mandlen, var det de dér likør-chokolader formet som små flasker. Som jeg ikke kan li. Min min søster elsker dem. Yay. :rulle:
0
hej hest, hestehest
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10174

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. nov 2015, 12:21

Min mor har simpelthen gjort det til en anledning til en ekstra julegave til min far og mig, så der røg den spænding...

Som barn fik jeg altid den ene mandel, og så dystede de voksne (mine bedsteforældre var også med dengang) om den anden. Da jeg blev stor, begyndte mig mor bare at putte en mandel i min fars portion også :stoned:
Det er så grelt, at hun spørger os, hvad vi ønsker os i mandelgave, og jeg gider ikke diskutere det med hende, for det er tydeligvis vigtigere for hende, end det er for mig, og hun har ikke mange af sådanne traditionssærheder. Men det var fantastisk dengang, min far og jeg smuttede vores egen mandel og puttede den i hendes portion, så hun troede, at hun havde lavet en fejl, gnæk. Vi havde selvfølgelig også sørget for en gave til hende.

Vi kører en ældgammel tradition med, at juletræet først bliver pyntet efter maden juleaften, og at det kun er familiens voksne hankønsvæsener, der deltager, og set i det lys kan jeg på sin vis godt forstå, at der blev sørget for en aktivitetsgave til mig, da jeg var barn, for det var virkelig en svær time at komme igennem.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5029

Indlægaf Aima » 18. nov 2015, 13:52

Jeg tror bare min mor, som har været juleaftensvært i 32 ud af de 33 år jeg har eksisteret, har købt et eller andet random som både børn og voksne kunne få glæde af. Jeg husker ikke, der nogensinde er blevet taget børnehensyn, og den eneste der vist nogensinde har gået en smule op i mandlen, er min stedfar.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4237

Indlægaf Flora » 18. nov 2015, 14:04

Hos min mor, hvor jeg oftest holder jul, køber hun mandelgaven og det er som oftest en æske god chokolade. Børnene får hver deres mandel med tilhørende gave som typisk er et eller andet fra deres ønskeseddel.
1
Debattens sødeste :engel:
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Indlægaf Akehurst2 » 18. nov 2015, 14:17

Aima skrev:Jeg tror bare min mor, som har været juleaftensvært i 32 ud af de 33 år jeg har eksisteret, har købt et eller andet random som både børn og voksne kunne få glæde af. Jeg husker ikke, der nogensinde er blevet taget børnehensyn, og den eneste der vist nogensinde har gået en smule op i mandlen, er min stedfar.

Hvis man skal tage hensyn til dem der går op i at få mandlen skulle der snarere tages hensyn til de voksne i vores familie :genert:
1
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4237

Indlægaf Flora » 18. nov 2015, 14:29

Nå ja. Vi har da også en anden "tradition" omkring mandelgaven. Når nogen har fået den og åbnet den udspiller følgende samtale sig typisk mellem min mor og mig:

Min mor: Ja, jeg ville jo have købt en marcipangris, men du kan jo ikke lide marcipan og så synes jeg det var synd hvis nu du fik den.

Mig: Det var da jeg var barn jeg ikke kunne lide marcipan. Nu kan jeg godt lide det. I øvrigt behøver du ikke tage hensyn. Så vigtig er den gave jo heller ikke.

Min mor (nu lignende et stort spørgsmålstegn): NÅ! Jamen, så kan det da være jeg køber en marcipangris næste år.

Året efter er det så igen en æske chokolade af hensyn til mig.. :deer:
4
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Avino
Kort karma: 105
Likede indlæg: 450

Indlægaf Avino » 18. nov 2015, 14:33

Jeg skal "stå" for mandelgaven i år.
Plejer at købe en lækker kurv med øl, slik osv.
I år har jeg ikke kunne finde noget på nettet ( Skrev i Sniksnaktråden)
Nu får vi julegave på arbejdet. Så den har jeg tænkt mig at bruge, som mandelgave. En sød, sjov en- for voksne.
Så sparer jeg også lidt penge :)
Jeg har- så altid- været tilhænger af- at børnene også skal ha´. Ved godt, at det er pædagogisk forkert, men jeg gennemtrumfer alligevel :D
Til stor sorg, for søn og svigerdatter :lol2:
Så sådan bliver det :fløjt:
0

Tilbage til "Generelt"