Hævede lymfekirtler

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3288

Hævede lymfekirtler

Indlægaf Hunkat » 17. nov 2015, 17:44

Ja... jeg kan ikke helt finde ud af om jeg skal søge læge eller ej efterhånden.

Sagen er at de lymfekirtler der sidder på siden af halsen er hævede på mig, og ømme, f.eks. hvis jeg drejer hovedet i specielle vinkler, og har været det i lang tid nu. I hvert fald 6 måneder, nok nærmere 9. Jeg har været hos lægen en gang før med det men kom ind til uddannelseslægen som mente at det var da heeeeelt normalt, man kunne sagtens være småsyg i månedsvis (hun begyndte også at forklare forskellen mellem vira og bakterier og mente at mugspore og vira var stort set det samme i den sammenhæng. Der stod jeg lidt af på den samtale).

Men det går ikke væk. Og i samme periode har jeg haft problemer med træthed (især i øjeblikket), hovedpine, en lang periode med ondt i halsen hver dag, øget appetit, øget svedtendens.
Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg bare er ved at blive ældre eller om det hænger sammen. Jeg har prøvet at google lidt men synes ikke jeg støder på noget som giver mening når jeg kigger på det hele.

Åh, jeg gider bare heller ikke være den der hypokonder som kommer rendende med lidt snøft og host hele tiden.... :boo:
0
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5031

Re: Hævede lymfekirtler

Indlægaf Aima » 17. nov 2015, 21:51

Jeg synes, du skal søge læge igen. Forklar dine øvrige symptomer også, og bed evt. om et grundigt allround-tjek. Blodtryk, værdier og den slags.

Jeg har haft hævede lymfekirtler på halsen de seneste fire-fem år, jeg har også været ved læge et par gange i starten, mest for at blive beroliget, men for et års tid siden begyndte jeg at få nogle meget voldsomme svedeture om natten og søgte læge igen. Mit blodtryk viste sig at være alt for lavt og min ene nyre var mere eller mindre ved at stå af. Efter flere undersøgelser, prøver og scanninger viste det sig såmænd, at jeg har en autoimmun lidelse der højst sandsynlig har præget mit helbred de sidste mange år, det er ret komplekst og svært at diagnosticere, men når jeg sammenholder alle de symptomer, jeg har haft, ville jeg alligevel ønske, min læge havde undersøgt mig grundigere noget før. Eller at jeg selv havde været mere insisterende på at noget var off, men man kan vænne sig til meget.

Det er sikkert helt harmløst i dit tilfælde, jeg håber, men 6-9 måneder med skranteri og klare fysiske symptomer vil jeg mene, bør tages alvorligt. Jeg ville tage til lægen igen, hvis jeg var dig, men jeg er også fuldstændig færdig med at slå helbredsskranteri hen som pylren. Så vil jeg faktisk hellere kaldes hypokonder.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10182

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. nov 2015, 22:10

Nu ved jeg ikke, om det er det samme, når det sidder forskellige steder på kroppen, men da jeg havde hævede lymfekirtler omkring lysken, fik jeg at vide af vagtlægen, at jeg max måtte gå med det en uge. Derefter skulle jeg søge læge.

Hos mig var det et symptom på stress, og det gjorde mig meget træt. Faktisk blev jeg første gang rigtig opmærksom på det, da jeg midt under et kursus, hvor vi på et tidspunkt skulle forberede os individuelt, satte mig på en sofa og efter kort tid "dejsede" sovende om.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Suzan
Kort karma: 8
Likede indlæg: 149

Indlægaf Suzan » 18. nov 2015, 00:09

Bliv ved med at gå til lægen.
Insister på at få taget blodprøver og evt biopsi.

Skift læge hvis du ikke føler du bliver taget alvorligt.

Vær forberedt på at blive behandlet som hypokonder.
Psykologisk sans er langtfra altid sundhedssystemets spidskompetance.
Vær ligeglad med det og fortsæt med at insistere på at blive undersøgt.

:kram:
2
Juliet
Kort karma: 10
Likede indlæg: 199

Indlægaf Juliet » 18. nov 2015, 20:56

Jeg ville også gå til lægen igen. Sig det som det er, at du sidst accepterede at der kunne gå nogle måneder, men at det nu har stået på i 9 uden at blive bedre, men at du til gengæld har fået andre symptomer og nu lider af udtalt træthed, svedtendens osv, og at du ikke længere er tryg ved bare at gå med det selv.

Og så vil jeg for en tid anbefale dig at stoppe med at Google, det er pisse svært, men man kan bare blive så skræmt og det er unødvendigt hvis din egen læge tager dig seriøst når du henvender dig.
0
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 18
Likede indlæg: 319

Indlægaf Nicolait » 16. dec 2015, 14:37

Nu ved ikke om de tager sig af den slags.
Men kunne det være værd at få det undersøgt hos en øre-, næse-, halslæge, nu hvor det er en kirtel ved halsen.

Desuden er man ikke hypokonder, blot man går meget til lægen, hvis lægen ikke formår at undersøge en til bunds, så er det helt på sin plads at være anmasende. Det er trods alt dit helbred. :)
0
Siamo
Kort karma: 3
Likede indlæg: 84

Indlægaf Siamo » 8. jan 2016, 12:11

Jeg har selv/har stadig hævede lymfekirtler on/off og på et tidspunkt blev lymfekirtlen i min ene armhule golfboldestørrelse og gjorde voldsomt ondt.

Min læge afviste mig med at jeg havde haft en infektion og så fik jeg et foredrag om at man ikke skulle barbere sine armhuler hele tiden (wtf?).

Så blev jeg rigtig syg og kom på hospitalet med beskeden om en autoimmun lidelse som nu kørte på fulde hammer og gjorde mig voldsomt syg. Så pt. går jeg hos en ny læge som har undersøgt mig meget grundigt, som ikke taler om barbering af kropsdele og som tager sit job (og mit helbred) dybt seriøst.

Så kræv en dybdegående undersøgelse og ellers så skift læge.
0
Brugeravatar
Miss_no_More
Kort karma: 44
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 946

Indlægaf Miss_no_More » 21. jan 2016, 22:02

Jeg håber, du har søgt læge igen og fået taget en biopsi?
0
HYTTEOST SAVES THE DAY :slem:

Tilbage til "Helbred"