Kylling i ovn - ikke hverdagsmad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1344

Kylling i ovn - ikke hverdagsmad

Indlægaf Sophies-mor » 18. nov 2015, 18:20

Jeg har brug for hjælp, forslag m.v.

Vi skal have gæster og bliver alt mellem 14 og 22 om halvanden uge.
Min umiddelbare plan, da nogle af gæsterne er muslimer er, at jeg vil lave kylling i ovnen (så det passer sig selv) til os voksne - men jeg mangler inspiration.

Til børnene - alt fra 4 - 6 børn, er min plan at lave cornflakes panerede krydrede kyllingelår og Actifry "pommes frittes" med noget gnavegrønt og dyppelse til. (ketchup, mayo, remo osv.)

Som nævnt mangler jeg inspiration til de voksne.

Der bliver kaffe med boller og kage kl. ca. 14 - og spisning ikke meget senere end 18, da min far skal med Flextrafik til stationen og hjem med toget.
Og da han sidder i kørestol er vi pinedød afhængige af Flextrafiks udmelding mht. afhentning, så der er bare ikke plads til forsinkelser med maden.

Derfor skal det helst være noget, der kan klargøres så meget af som muligt dagen i forvejen, da jeg skal bage boller om formiddagen, og bare skal stilles i ovnen og passe sig selv.

Jeg har fravalgt kylling med citron og persille.
Annas/ Hannahs vidunderkylling og lign.

Det må gerne være arabisk inspireret, men skal ikke være maqlooba eller fattah.
På samme måde må det gerne være asiatisk, afrikansk, italiensk, thai osv, men ikke noget med 7.000 ingredienser, medmindre, at det kan klare sig selv i en bradepande i ovnen.
Det må gerne være med kardemommefrø, men ikke alt for fancy.

Så en mellemting mellem dansk kylling og "eksotisk" kylling :lol:

Nogle gode idéer?
Jeg trævler google tyndt, men har ikke lige fundet dét til gæstemad. Til gengæld en del andre retter, jeg gerne vil prøve til hverdag :stoned: :D
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1016

Re: Kylling i ovn - ikke hverdagsmad

Indlægaf milisa » 18. nov 2015, 20:40

Min israelske svigermor (du kan jo gøre hende midlertidig arabisk, hvis gæsterne er sarte....) lavede ofte kylling med couscous: Kyllingen parteres og marineres i olivenolie med salt, peber, spidskommen, chilli og paprika. Steges i ovnen på rist, så stegesky kan opsamles - i bunden, hvor skyen opsamles, lægges en god portion smuttede mandler. Couscous tilberedes (se på pakken) og bredes ud på et fad. Kyllingestykkerne fordeles derpå og stegeskyen med mandlerne hældes over. Smager gudeskønt! PS. Hold godt øje med skyen og tilsat evt en smule vand, hvis det ser ud til at brænde på. Men endelig ikke for meget vand, skyen skal være god og kraftig!
2
Tally-ho
Brugeravatar
Sophies-mor

Indlægaf Sophies-mor » 19. nov 2015, 07:12

milisa skrev:Min israelske svigermor (du kan jo gøre hende midlertidig arabisk, hvis gæsterne er sarte....) lavede ofte kylling med couscous: Kyllingen parteres og marineres i olivenolie med salt, peber, spidskommen, chilli og paprika. Steges i ovnen på rist, så stegesky kan opsamles - i bunden, hvor skyen opsamles, lægges en god portion smuttede mandler. Couscous tilberedes (se på pakken) og bredes ud på et fad. Kyllingestykkerne fordeles derpå og stegeskyen med mandlerne hældes over. Smager gudeskønt! PS. Hold godt øje med skyen og tilsat evt en smule vand, hvis det ser ud til at brænde på. Men endelig ikke for meget vand, skyen skal være god og kraftig!

Tænker, om man kan bruge bulgur i stedet for couscous...?
For det har jeg allerede ;)

Men det lyder rigtigt lækkert og gæsterne er heldigvis ikke sarte :kys:
Tak :)
0
Billede SÅ kom bananen!

Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 19. nov 2015, 08:27

Sophies-mor skrev:Tænker, om man kan bruge bulgur i stedet for couscous...?

Ja, det er ingen problem, jeg har personligt aldrig helt kunnet forstå forskellen, må jeg indrømme, om end jeg har fået mange og lange foredrag om det i tidens løb! :-D
1
Tally-ho
Brugeravatar
Sophies-mor

Indlægaf Sophies-mor » 19. nov 2015, 18:35

milisa skrev:
Sophies-mor skrev:Tænker, om man kan bruge bulgur i stedet for couscous...?

Ja, det er ingen problem, jeg har personligt aldrig helt kunnet forstå forskellen, må jeg indrømme, om end jeg har fået mange og lange foredrag om det i tidens løb! :-D

Kan man ikke bruge ris også?
0
Billede SÅ kom bananen!

Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 19. nov 2015, 19:01

Sophies-mor skrev:Kan man ikke bruge ris også?

Jeg har ikke selv prøvet, og jeg ville ikke turde gøre det - jeg ville være bange for, at det blev en smattet omgang. Når ris først er tilberedt, suger de jo ikke mere væde til sig, mens både couscous og bulgur stadig kan tage en del selv som tilberedt. Så skulle man eksperimentere med at undertilberede risene og lade dem færdigkoge i stegeskyen. Det ville jeg nok ikke rigtig turde binde an med uden at have prøvet et par gange først - UDEN gæster...! Så jeg må blive dig svar skyldig, men nej, jeg ville ikke selv gøre det. :)
1
Tally-ho
Brugeravatar
Sophies-mor

Indlægaf Sophies-mor » 19. nov 2015, 20:43

milisa skrev:
Sophies-mor skrev:Kan man ikke bruge ris også?

Jeg har ikke selv prøvet, og jeg ville ikke turde gøre det - jeg ville være bange for, at det blev en smattet omgang. Når ris først er tilberedt, suger de jo ikke mere væde til sig, mens både couscous og bulgur stadig kan tage en del selv som tilberedt. Så skulle man eksperimentere med at undertilberede risene og lade dem færdigkoge i stegeskyen. Det ville jeg nok ikke rigtig turde binde an med uden at have prøvet et par gange først - UDEN gæster...! Så jeg må blive dig svar skyldig, men nej, jeg ville ikke selv gøre det. :)

Tak for svaret :)
1
Billede SÅ kom bananen!

Tilbage til "Mad og drikke"