Børneopsparing

Brugeravatar
Tux
Kort karma: 54
Likede indlæg: 707

Børneopsparing

Indlægaf Tux » 18. nov 2015, 22:02

Skal have oprettet en børneopspring til lillepigen, og lurer lidt på om jeg skal oprette den i min egen bank (pt 1,3% i variabel rente), lede efter en anden bank med bedre rente eller sætte pengene i pulje (i egen bank) så de bliver investeret.

Hvad har I andre gjort? :)

Hælder mest til pulje, da det nok giver det bedste afkast på langt sigt. Hvis det skulle vise sig at afkastet ikke er så godt, lægger jeg lidt ekstra oven i når den skal udbetales :cool:
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Re: Børneopsparing

Indlægaf Dikus » 18. nov 2015, 23:39

Jeg har gæld - så ikke noget.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 54
Likede indlæg: 707

Re: Børneopsparing

Indlægaf Tux » 21. nov 2015, 21:54

Skumfidusen skrev:Jeg synes de almindelige børneopsparinger er lidt fjollede. Det giver INTET i afkast. Til gengæld synes jeg man skal købe ETF'er til børnene. Det er index-baserede investeringsforeninger, som typisk er virkeligt billige i administration. Man bliver beskattet løbende af afkastet, men da børn jo gerne har et uudnyttet personfradrag, kommer de til at slippe for skat. Man skal dog sørge for at det ikke er forældrene der giver barnet pengene, for så bliver forældreren beskattet af afkastet. Men hvis bedsteforældrene nu giver pengene, så kan man altid vælge at give et tilsvarende beløb til dem efterfølgende, så det ikke bliver for småt for dem :)

Ville også helst undgå bankens egen investeringsforening, og sætte dem i noget index-baseret - men forhørte mig ad og det kan man åbenbart ikke med en børneopsparing.

Hele fidusen skulle jo så være, at afkastet er skattefrit, men hvis man kan opnå det samme via barnets fradrag (vidste ikke man kunne det), så er det jo faktisk en bedre løsning. Tak for tippet, det vil jeg undersøge nærmere :)
0

Tilbage til "Børn"