Skal moral og etik være tvunget fag i folkeskolen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Iznogood
Kort karma: 9
Likede indlæg: 49

Re: Skal moral og etik være tvunget fag i folkeskolen?

Indlægaf Iznogood » 12. jun 2018, 13:06

Er noget man har haft oppe og vende før.

https://www.folkeskolen.dk/537656/etik- ... oleskemaet
0
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 512
Likede indlæg: 2655

Indlægaf Falstria » 12. jun 2018, 15:33

vulpesVelox skrev:Argumentet, der vedrører forældres ansvar, er isoleret set meget fint, der er blot det aber dabei, at det er op ad bakke, hvis disse forældre ikke selv er så stive i temaerne moral og etik.

En person med pædagogisk baggrund er måske i virkeligheden den bedst egnede. Hvem ved?

I stedet for at tage stilling til hvem som objektivt set burde sørge for hvad, så kunne man med fordel betragte tingenes tilstand som den er. Det andet dér forekommer mig at være et små-omsonst livtag med realiteterne.

Mine lærere var sådan meget for fri sex og fik børn med hinanden trods at de var gift med nogen andre, men imod atomkraft og afbrænding af kul og olie, hvor det i min familie er stik modsat f.eks.
0
LaScrooge
Kort karma: 804
Likede indlæg: 7824

Indlægaf LaScrooge » 14. jun 2018, 05:28

Jeg tror alle kunne lære noget af at beskæftige sig med etik, taget i betragtning hvor svært mange har ved at ræsonnere stringent og tænke deres ideer til ende, men jeg tror ikke det vil gøre den store forskel på dette område. Det er for svært at omsætte. Livet som barn og især ung centrerer sig om identitetsdannelse og det betyder i større eller mindre grad at jungleloven hersker internt i aldersgruppen. Det, der er brug for, er at voksne mennesker, hele vejen rundt, vejleder igennen fasen (som trods alt varer omkring 15 år som minimum) og spejler adfærd på en måde, som understøtter udviklingen af integritet, trækker klare grænser når andre bliver overtrådt, understøtter mentaliseringevnen og i det hele taget hjælper unge igennem den fase i livet hvor det for de allerfleste handler om ikke at falde udenfor normen og man derfor har flere medløbere og tyranner end i nogen anden sammenhæng og på noget andet tidspunkt.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1272
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 12000

Indlægaf Fru Sunshine » 14. jun 2018, 08:50

Forresten: Moral og etik er sådan set en del af dagligdagen. Som lærere guider vi jo hele tiden vores elever gennem en hverdag, hvor de skal lære at omgås hinanden, at respektere hinanden og i det hele taget at fungere i den hverdag. Det er jo det, de kan bruge til noget også senere.
At de ved, at der er noget, der hedder etik og moral (som er en del af læringsmålene i kristendomsundervisningen), betyder jo ikke nødvendigvis, at der bliver ageret efter det. Derfor synes jeg, at det er overflødigt at have på skemaet.

Faktisk svarer det lidt i min verden til, at man hiver grammatikbogen op og lærer nogle begreber, men når grammatikbogen bliver placeret i tasken igen, er det ikke alle, der kan overføre det på den stil, der skal skrives.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 49
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 804

Indlægaf Seladon » 15. jun 2018, 07:02

Pax Romana : "Jeg syntes efterhånden at unge mennesker har svært ved at vise empati. "

Det er jeg enig i, klart at vi står her med et samfundsproblem.

Men hvorfor forventer vi at (folke) skolen løser vores samfundsproblemer?
Udviser vores politikere - og i øvrigt vore Establishment - empati overfor andre mennesker?
0
Murphy's golden law: whoever has the gold makes the law :slem:
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1392

Indlægaf Pax Romana » 23. jun 2018, 10:32

Seladon skrev:Pax Romana : "Jeg syntes efterhånden at unge mennesker har svært ved at vise empati. "

Udviser vores politikere - og i øvrigt vore Establishment - empati overfor andre mennesker?
Det forventer jeg fordi det står i folkeskolens formålsparagraf. De kan ikke løse problemet, men de kan være med til at præge unge mennesker i den rigtige retning.

Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

https://uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens ... ns-formaal
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 50
Likede indlæg: 1256

Indlægaf Pølsemix » 23. jun 2018, 10:45

Pax Romana skrev:Jeg syntes efterhånden at unge mennesker har svært ved at vise empati.

https://www.bt.dk/danmark/pige-ydmyget- ... nsekvensen

Den hændelse kunne ligeså godt være sket for 15-20 år siden, jeg ser ikke et større behov end ift. hor stort behovet har været historisk set(hvis der reelt er et behov).
1
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 49
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 804

Indlægaf Seladon » 23. jun 2018, 16:13

Pax Romana skrev:
Seladon skrev:Pax Romana : "Jeg syntes efterhånden at unge mennesker har svært ved at vise empati. "

Det forventer jeg fordi det står i folkeskolens formålsparagraf. De kan ikke løse problemet, men de kan være med til at præge unge mennesker i den rigtige retning.

Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

https://uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens ... ns-formaal

Hvis folkeskolen kunne løse samfundsproblemer, ville vi med glæde fyre regeringen . :D :D :D just kidding :lol:

Ellers er jeg enig med dig om at formålsparagrafferne viser den rigtige retning.
0
Murphy's golden law: whoever has the gold makes the law :slem:

Tilbage til "Livets forhold"