Ligebehandling - men af hvem?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10254

Re: Ligebehandling - men af hvem?

Indlægaf icelady » 23. nov 2015, 17:21

For en sjælden gangs skyld må jeg give ham DFeren ret: Havde han været ansat i mit firma var han blevet fyret.

Og jeg må hellere skynde mig at sige, at det for mig ikke handler om mandens tro, men hensynet til kunderne.

Godt nok siger han at "første gang giver han hånd, men efterfølgende vil han ikke, og han forklarer hvorfor." Men hvis han kan gøre det en gang, ja så burde han også kunne gøre det igen.
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10149

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. nov 2015, 17:29

[quote="Akehurst2"]/quote]

Hvis han giver hånd, når en kunde, uanset køn, rækker hånden frem, er det mærkeligt, at han ikke gør det, når chefen rækker hånden frem, og det kan jeg godt forstå, at hun bliver stødt over, rigtig meget endda, men så længe det ikke går ud over kunderne, nedsætter det ikke hans evne til at udføre jobbet, medmindre chefen angiver, at det er obligatorisk ved modtagelsen af en kunde spontant at række hånden frem, og det sidste kan jeg ikke se specifikt blive skåret ud i pap i afslaget. Når den konkrete opførsel ved mødet så samtidig bliver trukket frem i sig selv, mudrer billedet efter min mening endnu mere til.

Det har helt sikkert ikke været en nem afgørelse at træffe, og jeg ville ikke være gået på barrikaderne, hvis chefen havde fået medhold, men jeg kan godt se, hvorfor diverse teknikaliteter kan give det pågældende resultat, uden at dommeren dermed, hverken i positiv eller negativ retning, forholder sig til mænds ret til ikke at give kvinder hånden.
Jeg kan også sagtens forstå, hvorfor arbejdspladsen har anket.
Senest rettet af DetSorteCirkus 23. nov 2015, 17:31, rettet i alt 1 gang.
0
Je suis un tableau noir.
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4507

Indlægaf Akehurst2 » 23. nov 2015, 17:30

Det sjove er, at en anden sag om manglende håndtryk til kvinder blev indklaget af en kvinde med påstand om forskelsbehandling på grund af køn: http://www.ligebehandlingsnaevnet.dk/na ... Afgoerelse

Her fik kvinden så medhold med begrundelsen:

Det fremgår af den besked, eleverne modtog forud for deres mundtlige eksamen, at censor ikke ønskede at give hånd til kvinder. Beskeden blev videreformidlet af læreren til eleverne på censors anmodning.

Ligebehandlingsnævnet finder, at indholdet af beskeden er omfattet af ligebehandlingslovens regler om chikane.

Klager får derfor medhold i klagen.

I sagen om censor er det chikane ikke at ville give hånd til kvinder. I sagen om taxachaufføren er det diskrimination ikke at ville forfremme ham, fordi han ikke vil give hånd til kvinder.

Jeg er forvirret på et højere plan.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10149

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. nov 2015, 17:34

Akehurst2 skrev:Det sjove er, at en anden sag om manglende håndtryk til kvinder blev indklaget af en kvinde med påstand om forskelsbehandling på grund af køn: http://www.ligebehandlingsnaevnet.dk/na ... Afgoerelse

Her fik kvinden så medhold med begrundelsen:

Det fremgår af den besked, eleverne modtog forud for deres mundtlige eksamen, at censor ikke ønskede at give hånd til kvinder. Beskeden blev videreformidlet af læreren til eleverne på censors anmodning.

Ligebehandlingsnævnet finder, at indholdet af beskeden er omfattet af ligebehandlingslovens regler om chikane.

Klager får derfor medhold i klagen.

I sagen om censor er det chikane ikke at ville give hånd til kvinder. I sagen om taxachaufføren er det diskrimination ikke at ville forfremme ham, fordi han ikke vil give hånd til kvinder.

Jeg er forvirret på et højere plan.

Bortset fra at dommere aldrig er objektive, tænker jeg, at noget af forskellen ligger i, at censoren, som jeg husker det, konsekvent ikke giver hånd til kvinder. Heller ikke hvis de starter.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 213
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 1970

Indlægaf Lurende Peber » 23. nov 2015, 18:05

DetSorteCirkus skrev:Så min pointe er, at hvis man ikke er knivskarp på, at det er den ansatte som varetager af sit job og ikke som privatperson, man dømmer ude, og man samtidig er uheldig at have en medarbejder, der sætter sig selv i en kronisk offerrolle og er på udkig efter diskrimination, så kan man ende op med en sag og en dom som denne.
Det har du jo desværre nok ret i.
0
Registreret Gammel Gris :genert:
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 23. nov 2015, 18:50

DetSorteCirkus skrev:
Bortset fra at dommere aldrig er objektive, tænker jeg, at noget af forskellen ligger i, at censoren, som jeg husker det, konsekvent ikke giver hånd til kvinder. Heller ikke hvis de starter.

Ja, men det med at klager giver hånd nogen gange vidste indklagede jo ikke, da de gav ham afslag.

(Og hvor er det i øvrigt latterligt - altså, enten giver du ikke hånd til kvinder eller også gør du. Det der mærkelige med at jeg gør første gang og måske indimellem men ellers ikke, det er meget inkonsistent for en, der påberåber sig retten til at agere på en helt bestemt måde af hensyn til sin religion.)
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 23. nov 2015, 18:51

Lurende Peber skrev:
DetSorteCirkus skrev:Så min pointe er, at hvis man ikke er knivskarp på, at det er den ansatte som varetager af sit job og ikke som privatperson, man dømmer ude, og man samtidig er uheldig at have en medarbejder, der sætter sig selv i en kronisk offerrolle og er på udkig efter diskrimination, så kan man ende op med en sag og en dom som denne.

Og når man ser klagers påstande om, at der er helt utilstedeligt at der er kun er spegepølse som pålæg til et møde, hvor deltagerne hedder Ahmed og deslige, så er han nok sådan en type :-D
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3396

Indlægaf dgd2007 » 23. nov 2015, 19:32

Man bliver jo lidt træt af, at sådan et skvadderhoved ikke bare kan sættes på plads.
Hvad han har sagt i retten, at han naturligvis ville gøre i den og den situation, kan det jo være svært for chefen at lægge til grund, når hun har set hans opførsel i virkeligheden ... og når enhver ordentlig advokat selvfølgelig kan instruere sin klient på 5 minutter om, at det vil være smart at sige.

Folk må tro på, hvad de vil - inkl. at kvinder er farlige at komme i nærheden af - men så bør man jo ikke have et job i et servicefag med kundebetjening.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1142
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9619

Indlægaf kidkomb » 23. nov 2015, 23:53

dgd2007 skrev:Man bliver jo lidt træt af, at sådan et skvadderhoved ikke bare kan sættes på plads.
Hvad han har sagt i retten, at han naturligvis ville gøre i den og den situation, kan det jo være svært for chefen at lægge til grund, når hun har set hans opførsel i virkeligheden ... og når enhver ordentlig advokat selvfølgelig kan instruere sin klient på 5 minutter om, at det vil være smart at sige.

Folk må tro på, hvad de vil - inkl. at kvinder er farlige at komme i nærheden af - men så bør man jo ikke have et job i et servicefag med kundebetjening.

Det hører snarere til i "Det må man ikke sige...."-tråden.
Jeg har fået en del høvl for, at mene, at hvis man ønsker at bære hovedbeklædning, uagtet hvilken, som ikke er en del af uniformen, eller ikke ønsker at bære dele af den uniform, der skal bæres på pågældende arbejdsplads, så finder man et andet job. Slut prut!
Det er fuldkommen balstyrisk åndssvagt at en ansat kan kræve noget som helst i den retning. Man er helt fri til ikke at søge pågældende job.
Ligesom det ikke bør være forbudt, eller komme bag på nogen i øvrigt, at en ledelse ønsker, at en ansat opfylder en række krav, for at være ansat eller blive forfremmet.
Ligesom man som gravid ikke burde have lov at skjule sin graviditet, når man søger et vikariat på 5 måneder i en børnehave og dermed skal på barsel efter 3 måneder. Det er helt urimeligt for arbejdsgiver.
Jeg kan ikke forstå, at vi som samfund, bliver ved at indskrænke arbejdsgiveres rettigheder. Et arbejde er altså ikke en fritidshobby, som man kan forvalte som det passer een.

Kid - som er "lønslave" selv og altså ikke har nogen åbenbar fordel af at gøre arbejdsgiveres beføjelser større.
3
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 697

Indlægaf Tux » 24. nov 2015, 07:01

Akehurst2 skrev:
Lurende Peber skrev:

Og når man ser klagers påstande om, at der er helt utilstedeligt at der er kun er spegepølse som pålæg til et møde, hvor deltagerne hedder Ahmed og deslige, så er han nok sådan en type :-D

Ville det ikke netop være racistisk i en ellers den forstand, automatisk at gå ud fra, at fordi man hedder Muhammed eller Ahmed, så spiser man ikke spegepølse? I øvrigt forstår jeg ikke, at man skal tage mere hensyn til dem der ikke spiser svinekød, end dem der f. Eks. er vegetarer..
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"