Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Akehurst2 » 24. nov 2015, 15:35

Det er jo ikke første gang, sådanne undersøgelser er fremme: http://politiken.dk/indland/uddannelse/ ... et-succes/

Men altså, hvis alle venter et år, så er vi jo lige vidt? Ellers skulle man jo have enten den rullende skolestart, som de skriver om (og som jeg ikke ved helt, hvordan fungerer i praksis) eller der skulle starte nye klasser to gange om året. Og kan det overhovedet lade sig gøre? (Ja, det kan det selvfølgelig i et eller andet omfang - der er jo også studier, der har både vinter- og sommerstart, så jeg mener mere "kan" som i er det nogenlunde håndterbart).

Er det i det hele taget noget, man skal gøre noget ved? Der er jo nogen, der er nødt til at være de yngste.
0
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3087

Re: Lad dit barn starte sent i skole og giv det succes

Indlægaf Rakel » 24. nov 2015, 16:38

I andre lande, ved jeg, at der er rullende optag over året, så det kan gøres anderledes end i Danmark.

Jeg er fortaler for at se på det enkelte barn mere end dets alder. Det har fungeret godt for vores ældste børn (snart studenter) og det bliver også tilfældet med den yngste.
2
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1288

Indlægaf hotlips » 26. nov 2015, 18:37

vi har lige søgt om udsat skolestart,der er ikke noget der er afgjort,men så kan vi da tage stilling når vi er lidt tættere på.

jeg ved sq ikke rigtig hvad jeg mener om det,jeg har klart indtryk af at det her med at en dreng som en af de yngste er meget fyfy,og det kan jeg ikke rigtig bruge til noget.

jeg er sådan set for man ser på barnet individuelt,men efter at ha forsøgt at sætte mig ind i hvad man ser på er jeg vist mest kommet frem til at det i dk er der hvor der er så løse kriterier at det er nærmest ubrugeligt og det duer jo heller ikke,det er tilsyneladende et tilbagevendende problem.

måske skulle man starte med rent praktisk at lave om så man ikke at skulle afgøre det så lang tid før skolestart,for os er det næsten et helt år og det er godt nok svært at forudsige hvor et barn er henne udviklingsmæssigt om så lang tid,det VIl jo blive gætteri på nogen punkter,og man kunne måske bedre se hvem der har og hvem der ikke har reelt behov for senere start så.
2
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 777

Indlægaf Bimmerdyret » 26. nov 2015, 22:58

Der vil altid være nogen, der starter for tidligt, og nogle der starter for sent.
Mange børnehaver er ikke særlig gode til at håndtere førskolebørn, og deres vurderinger er ikke særlig meget værd hvor forældrenes vurdering især mht udsættelse af skolestart burde veje tungere.
Ligesom man bør tage hensyn til udsættelse af skolestart bør man også gøre noget for dem der er kommet for sent i skole - men..det er ikke ligefrem en dansk tradition at rykke klasser op (de er jo også overfyldte i forvejen)
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3232

Indlægaf DD_81 » 26. nov 2015, 23:07

jeg er helt enig med Rakel i at man bør se på det enkelte barn, og tage udgangspunkt heri, og ikke i skal, bør og normer.

Vores venner udsatte deres datter et år, hun blev 7 i efteråret hvor hun startede i 0.klasse, og det har været rigtig fint for hende, hun var ikke færdig med at lege, og klar parat til at "sidde ned" og lære.
Ligeledes tror jeg bestemt heller ikke det har været en ulempe for vores drenge, født januar og marts, at de har været godt 6½ år ved skolestart og ikke 5½. Og de var i den grand indlæringslystne ved skolestart, og er det stadig.

Nr. 2 blev vi at børnehaven opfordret til at overveje om ikke han skulle i skole året forinde, fordi han var så tæt på årgangen før, men det syntes vi ikke, han trivedes så glimrende i børnehaven, og vi ønskede på ingen måde at give ham et nederlag ved evt. at skulle gå en klasse om. Dertil ville det også ha skabt noget skævhed imellem ham og storebror, med knap 2 års forskel, og så kun 1 år til forskel på klassetrin.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3232

Indlægaf DD_81 » 26. nov 2015, 23:12

Bimmerdyret skrev:Der vil altid være nogen, der starter for tidligt, og nogle der starter for sent.
Mange børnehaver er ikke særlig gode til at håndtere førskolebørn, og deres vurderinger er ikke særlig meget værd hvor forældrenes vurdering især mht udsættelse af skolestart burde veje tungere.
Ligesom man bør tage hensyn til udsættelse af skolestart bør man også gøre noget for dem der er kommet for sent i skole - men..det er ikke ligefrem en dansk tradition at rykke klasser op (de er jo også overfyldte i forvejen)

Jeg tror også det er sværere at rykke op fremfor ned...
Det er jo ikke kun indlæringsevne og -vilje der er afgørende, men også ens sociale kompetancer, og her er det altså noget nemmere for mange børn at gå ned af stigen, fremfor op.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 26. nov 2015, 23:25

DD_81 skrev:
Bimmerdyret skrev:Der vil altid være nogen, der starter for tidligt, og nogle der starter for sent.

Det er jo ikke kun indlæringsevne og -vilje der er afgørende, men også ens sociale kompetancer, og her er det altså noget nemmere for mange børn at gå ned af stigen, fremfor op.

Enig bortset fra at jeg mener at det kan være meget destruktivt at de sociale kompetencer er årsag til at man ikke rykker op. De sociale kompetencer lider i ligeså stor grad ved at fastholde de fagligt stærke i et ikke fagligt-udfordrende miljø.
0
Brugeravatar
hotlips

Indlægaf hotlips » 26. nov 2015, 23:48

Bimmerdyret skrev:
DD_81 skrev:

Enig bortset fra at jeg mener at det kan være meget destruktivt at de sociale kompetencer er årsag til at man ikke rykker op. De sociale kompetencer lider i ligeså stor grad ved at fastholde de fagligt stærke i et ikke fagligt-udfordrende miljø.

Men man kan jo dårligt få taget alvorligt i DK at det kan give problemer med for sen start overhovedet.

I vores bh er der en dreng der venter et år,han er meget forsigtig af sig og han bruger en god del af formiddagen på at sidde alene og glo i sofaen derovre.
Det vil jeg godt nok være ked af at min dreng skulle bruge sin tid på,fremfor at gå 2 gange i børnehaveklasse,.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10159

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. nov 2015, 05:04

Problemet med den nuværende praksis er ikke så meget alderen på skolebørn som "one fits all"--tankegangen, så det er ikke sikkert, at det hjælper automatisk at sætte grænsen et andet sted. Mere individuel vurdering og en større afslappethed omkring at gøre, hvad der er bedst for barnet i stedet for partout at følge normalen, er efter min mening vejen frem.

Min veninde og hendes mand er blevet foreslået at lade deres datter (født i efteråret) starte, når hun er knap 7 i stedet for knap 6, og det råd er de bestemt lydhøre overfor, da det også er noget de, helt neutralt i øvrigt, selv har gået og overvejet. Her kunne jeg forestille mig, at en del andre forældre, og måske især akademikerpar, ville have en tendens til at stejle, fordi det ikke passer ind i deres selvopfattelse og for dem fejlagtigt i sig selv signalerer "potentielt problembarn".

Jeg har det svært med udtryk som "ikke leget færdig endnu" og "krudt i røven", da de dels er meget ladede og dels er med til at skubbe bagpå netop forestillingen om, at man udsætter, fordi barnet er umodent, evt. endda sent udviklet. Som jeg oplever det, er det primært et spørgsmål om, at skolen favoriserer én form for intelligens, læring og dannelse, hvilket igen både handler om værdisæt og ressourcer. Dybest set måles skoleparathed på evnen til at behovsudsætte, og det er for mig klart, at det er lettere at gøre, hvad læreren siger, når vedkommende beder en om noget, man i forvejen godt kan lide.

I øvrigt er det i mine øjne også en del af problemet, at de kommende dansklærere, som skal fungere på mellemtrinet og i udskolingen, ikke (længere ?) bliver uddannet til at undervise i basal læsning og skrivning/stavning, altså discipliner, der er fundamentet for de fleste andre fag. Det kan også være med til at gøre det svært for de elever, som i sin tid havde en problematisk skolestart og evt. er bagud på færdigheder ift. Fælles Mål, når de forlader indskolingen.
3
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 28. nov 2015, 17:27

polavyk skrev:

Jeg synes ikke rigtig, at dit argument med, at børnehaver ikke er gode til at håndtere førskolebørn, og at deres vurderinger ikke er meget værd, holder. De bliver forældre da ikke bedre til at vurdere deres børn af. (Jeg mener så heller ikke, at din påstand er sand.)

Hvis reglerne ikke er ændret inden for de seneste år, skal der være problemer, hvis et barn skal have skoleudsættelse. Det er ikke noget, pædagogerne har fundet på. At anbefale, at et barn starter "for tidligt", sker sjældent på pædagogernes foranledning, men hvis forældrene efterspørger en vurdering, får de den selvfølgelig, men med rigtig mange forbehold, fordi det er umuligt at sige, hvilke følger det vil have på langt sigt.

Jeg mener ikke, forældre alene kan vurdere, om deres barn skal have skoleudsættelse. I alt fald ikke hvis det skal være på et andet grundlag end, at man bare gerne vil have, at barnet er ældre, når det starter i skole.

Normalt vurderer pædagogerne barnet på mange parametre, når de skal forholde sig til skoleparathed.

Det er nu ikke et argument, det er en observering jeg har gjort mig gennem årene, både som forældre og også som lærer.
Pædagogernes arbejdsforhold er ikke gode, de snakker selv om de dårlige normeringer, hvor få de er til mange børn. Det er da helt naturligt at man ikke kan lave en ordentlig vurdering under de vilkår. Det er heller ikke sådan at der i børnehaver altid gøres så meget ud af de store i grupperne hvilket også kan skyldes arbejdsforhold, organisering, normeringer osv.

Hvis pædagogerne ikke vurderer barnet skoleparart, så har det ikke nogen betydning for om barnet kan starte eller ej - det er en forældrebeslutning.
Og nogle gange, så ved forældre trods alt meget om deres børn, som de travle pædagoger ikke ved, og det er trist for alle parter, at forældre i den situation hvor skoleudsættelse er bedst for deres barn nærmest må sygeliggøre deres eget barn for at have en "chance" for at blive hørt.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 28. nov 2015, 17:37

DetSorteCirkus skrev:I øvrigt er det i mine øjne også en del af problemet, at de kommende dansklærere, som skal fungere på mellemtrinet og i udskolingen, ikke (længere ?) bliver uddannet til at undervise i basal læsning og skrivning/stavning, altså discipliner, der er fundamentet for de fleste andre fag. Det kan også være med til at gøre det svært for de elever, som i sin tid havde en problematisk skolestart og evt. er bagud på færdigheder ift. Fælles Mål, når de forlader indskolingen.

Dette forstår jeg ikke, for når man som lærerstuderende vælger dansk, vælger man enten 1-6. klasse eller 4.-10. klasse og der indgår områderne i begge moduler.
Et af de største problemer er nok, at der er så mange ikke-uddannede der får lov til at undervise i fagene.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10159

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. nov 2015, 22:18

Bimmerdyret skrev:Dette forstår jeg ikke, for når man som lærerstuderende vælger dansk, vælger man enten 1-6. klasse eller 4.-10. klasse og der indgår områderne i begge moduler.
Et af de største problemer er nok, at der er så mange ikke-uddannede der får lov til at undervise i fagene.

Jeg tænker netop på dem med Dansk 4.-10. klasse, og ifg. de studerende, jeg har talt med, fordi vi har andre fag sammen på merituddannelsen, er de ikke blevet undervist i det nævnte. De har haft grammatik, osv., der passer til det fastlagte niveau på mellemtrin og i udskoling, men ikke noget om elever med stave/læsevanskeligheder, og de er ved at være færdige med Dansk.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 29. nov 2015, 11:13

polavyk skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Bimmerdyret skrev:Dette forstår jeg ikke, for når man som lærerstuderende vælger dansk, vælger man enten 1-6. klasse eller 4.-10. klasse og der indgår områderne i begge moduler.

Jeg tænker netop på dem med Dansk 4.-10. klasse, og ifg. de studerende, jeg har talt med, fordi vi har andre fag sammen på merituddannelsen, er de ikke blevet undervist i det nævnte. De har haft grammatik, osv., der passer til det fastlagte niveau på mellemtrin og i udskoling, men ikke noget om elever med stave/læsevanskeligheder, og de er ved at være færdige med Dansk.

Så vidt jeg kan forstå er dansklærerforeningen ude i, at dansklærerne ikke selv kan stave :devil: http://www.kristeligt-dagblad.dk/danmar ... ansklaerer, når de kommer ud fra seminariet.
På min søns ene hold er der en tysk pige, der vil være dansklærer, en der er ordblind, og en der stammer. Så måske er det generelt, at der bør være højere krav og niveau. Vedkommende der stammer vil både være dansk og musiklærer, og alt andet lige må det medføre nogle vanskeligheder for de kommende elever.

Der er skam finansøkonomer der ikke engang kan de basale regneregler :lol: :lol: :lol:
Fordi man stammer er det ikke nødvendigvis noget problem at blive hverken dansk eller musiklærer. Det at stamme kan naturligvis være et problem alt efter hvor markant det kommer til udtryk.
0
Brugeravatar
hotlips

Indlægaf hotlips » 29. nov 2015, 13:19

polavyk skrev:
Når du taler om "den situation, hvor skoleudsættelse er bedst" er det lidt tricky. For rent faktisk skal der jo være et eller andet i vejen - kald de sygeliggørelse, men forældre, der "bare" gerne vil have, at deres barn bliver et år ældre, er jo nødt til at lyve, for det er ikke grund nok til skoleudsættelse. Desuden indikerer din argumentation, at du ved, hvornår skoleudsættelse er bedst.

Forældre ved forhåbentlig noget om deres børn, som pædagogerne ikke ved, - omvendt ved pædagogerne også noget om børnene, som forældrene ikke ved; nemlig hvordan børnene opfører sig uden deres forældre.

Jeg er helt med på, at det for en lærer betyder mere arbejde, hvis et barn er på vippen til at magte skolestart. Men skoleudsættelse er altså ikke noget pædagoger modsætter sig for sjov. Jeg går ud fra, at du kender proceduren og er klar over, at man ved skoleudsættelse skal lave en handleplan for at sikre sig, at barnet bliver klar til næste gang. Det mere end antyder, at der skal være problemer, man kan sætte en finger på og arbejde med. Og hvis de er der, har jeg endnu ikke mødt en pædagog, der ikke anbefaler skoleudsættelse.

det der er ikke det vi ser i praksis,udover der er stor forskel bare indenfor vores kommune i forhold til hvad det kræver så har det slet ikke været på bordet med en handleplan.

og den der med sygeløggørelsen...jeg tror min dreng havde gået der et halvt år da de første gang kom med at hvis ikke han kom på en støttekrævende ordning ville han ikke kunne blive skoleudsat,og siden har det været oppe som argument 3 gange.

han er født med ganespalte,så han går til årlig undersøgelse,bla er han undersøgt for om han taler nasalt fordi det er standard for de børn.det gør han så ikke,han har aldrig gjort det,men alligevel har jeg 2 gange haft kommunens talepædagog i røret fordi hun ville starte med at arbejde med det,da jeg ringede til ganespaltecentret for at høre om der var sket en misforståelse fik jeg at vide hun havde ringet derud og helt klart fået at vide at der ikke var noget om det og at der ikke skulle gøres noget ,og alligevel har hun så ringet og villet ha mig til at sige ja til at arbejde med det,jeg sagde til børnehaven at nu var det nok og jeg ville ikke høre mere om det,alligevel er det så nu dukket op på ansøgningen om skoleudsættelse at han taler nasalt.
der står også han er lille af vækst og lider af lav muskeltonus,det har aldrig været nævnt nogensinde før og han har ligget i det midterste af midterkurven siden han blev født.

alt i alt oplever jeg en sygeliggørelse og skamløs vilje til at smide sig om sig med diagnoser uanset om man er fagligt kvalificeret og hvis andre forældre gør det kan jeg godt forstå de føler de er på bar bund uanset hvad børnehaven anbefaler,det er totalt ugennemskueligt for os hvad der er reelt er ganske normale ting fordi børn nu ikke kan lære alt i eet hug og hvad vi skal tage med i overvejelserne omkring den skolestart.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 29. nov 2015, 17:31

hotlips skrev:
Bimmerdyret skrev:
DD_81 skrev:

Men man kan jo dårligt få taget alvorligt i DK at det kan give problemer med for sen start overhovedet.

I vores bh er der en dreng der venter et år,han er meget forsigtig af sig og han bruger en god del af formiddagen på at sidde alene og glo i sofaen derovre.
Det vil jeg godt nok være ked af at min dreng skulle bruge sin tid på,fremfor at gå 2 gange i børnehaveklasse,.

Netop, altså det er jo et problem for børn, hvis de både kommer for tidligt eller for sent i skole. Ofte er fokus på at børnene kommer for tidligt i skole, for så skal de "gå om" (groft sagt), men der er ikke nogen og her mener jeg hverken børnehaver eller skoler der gør særlig meget eller har fokus på dem, der burde være sendt af sted, dem der burde være sendt af sted.

Med den ældste, der kørte vi bare den alm. alder, men den mindste lagde hverken pædagoger eller vi særligt mærke til at den mindste var ved at kede røven ud af bukserne.
Sidder nu i 6. klasse - læser engelsk på 9. klasses niveau, får 12 i læse, stavetest i 9. klasse webprøver, er så langt fra sine kammerater, og får nu også 8. klasses matematikopgaver. Hun burde rykkes op, men desværre, så er der ikke plads i klasserne, så vi udfordrer herhjemme fagligt, og skolen gør, men det "åh så vigtigt sociale", det kan ingen sgu rigtig gøre så meget ved :(
0

Tilbage til "Børn"