Trafik-sniksnak-tråden

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
cola
Kort karma: 58
Likede indlæg: 1268

Re: Trafik-sniksnak-tråden

Indlægaf cola » 28. aug 2018, 18:02

Iznogood skrev:
cola skrev:
Iznogood skrev:Det er unødig signalgivning og ulovligt jf. FL § 32, stk. 1

Det går ikke ind under den paragraf, det er kun hvis du fortsætter med at blinke, så bliver politiet sur på dig. Men hvis du blinker og så finder ud af hey det var ikke der jeg sku dreje, så er du jo stoppet med at blinke, og det kan ikke genere nogen. Jeg har oplevet flere blive stoppet pga langvarig blinken, men aldrig nogen der har blinket og så fortsat ligeud, selvom de er kørt forbi politiet. Ergo må jeg gå ud fra at det første er ulovligt, men det andet ikke er.
Jamen, så skal jeg som jurist fortælle dig hvordan det hænger sammen.
Det handler om din hensigt. Hvis din hensigt var at dreje til højre ned af en vej og du fortryder, ja så slår du blinket fra og fortsætter ligeud. Det er sådan set i orden. Hvis du derimod blinker til højre hver gang en bagvedliggende bilist kommer for tæt, så har din hensigt jo ikke været at svinge til højre og dermed bliver det en overtrædelse af færdselsloven. Og sådan er det med mange af vores love. Vi straffer hensigten og ikke handlingen.

Hvordan vil du nogen sinde kunne dømme en for hensigten i dette tilfælde... aldrig. Så ja det kan godt være loven er der, men der er ingen der kan gøre noget ved den, en af de mange udulige love, da den aldrig kan opretholdes, det er jo kun hvis den der køre bag mig køre ind i mig, fordi jeg blinker og hvem gør lige det.
0
Brugeravatar
Iznogood
Kort karma: 9
Likede indlæg: 50

Indlægaf Iznogood » 28. aug 2018, 18:03

Mi55y skrev:Når jeg skal på arbejde om morgenen, skal jeg lave et venstresving ind på en tosporet vej ind mod byen. Fra den modsatte side af krydset kommer der mange biler, men de skal stort set alle dreje til højre også ind mod byen. Disse vælger jo altid banen til højre. Må jeg egentlig lave mit venstresving til venstre bane, samtidig med at de modkørende laver højresving, når nu jeg kan se, at de første 4-5 biler alle blinker til højre? Eller skal jeg vente på, at der er hel fri bane?
Du skal holde tilbage da du krydser den modgående vognbane, hvilket de højresvingende ikke gør. Man skal holde sin vognbane når man drejer. Hvis der er to svingbaner der hvor du kommer fra, skal du køre ind i den tilsvarende bane når du svinger. Er der kun en svingbane, skal du køre ind i den højre bane når du svinger. Med mindre du skal til venstre eller højre umiddelbart efter.
0
Brugeravatar
Iznogood
Kort karma: 9
Likede indlæg: 50

Indlægaf Iznogood » 28. aug 2018, 18:07

cola skrev:
Iznogood skrev:
cola skrev:
Iznogood skrev:Det er unødig signalgivning og ulovligt jf. FL § 32, stk. 1

Det går ikke ind under den paragraf, det er kun hvis du fortsætter med at blinke, så bliver politiet sur på dig. Men hvis du blinker og så finder ud af hey det var ikke der jeg sku dreje, så er du jo stoppet med at blinke, og det kan ikke genere nogen. Jeg har oplevet flere blive stoppet pga langvarig blinken, men aldrig nogen der har blinket og så fortsat ligeud, selvom de er kørt forbi politiet. Ergo må jeg gå ud fra at det første er ulovligt, men det andet ikke er.
Jamen, så skal jeg som jurist fortælle dig hvordan det hænger sammen.
Det handler om din hensigt. Hvis din hensigt var at dreje til højre ned af en vej og du fortryder, ja så slår du blinket fra og fortsætter ligeud. Det er sådan set i orden. Hvis du derimod blinker til højre hver gang en bagvedliggende bilist kommer for tæt, så har din hensigt jo ikke været at svinge til højre og dermed bliver det en overtrædelse af færdselsloven. Og sådan er det med mange af vores love. Vi straffer hensigten og ikke handlingen.

Hvordan vil du nogen sinde kunne dømme en for hensigten i dette tilfælde... aldrig. Så ja det kan godt være loven er der, men der er ingen der kan gøre noget ved den, en af de mange udulige love, da den aldrig kan opretholdes, det er jo kun hvis den der køre bag mig køre ind i mig, fordi jeg blinker og hvem gør lige det.
Hvis du nogensinde skulle havne i en retssal, tror du vil få revideret din opfattelse. Og er der en politimand som vidne, ja så kan du jo prøve at gætte. Så aldrig?
0
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 443
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 6630

Indlægaf Mi55y » 28. aug 2018, 18:11

Iznogood skrev:
Mi55y skrev:Når jeg skal på arbejde om morgenen, skal jeg lave et venstresving ind på en tosporet vej ind mod byen. Fra den modsatte side af krydset kommer der mange biler, men de skal stort set alle dreje til højre også ind mod byen. Disse vælger jo altid banen til højre. Må jeg egentlig lave mit venstresving til venstre bane, samtidig med at de modkørende laver højresving, når nu jeg kan se, at de første 4-5 biler alle blinker til højre? Eller skal jeg vente på, at der er hel fri bane?
Du skal holde tilbage da du krydser den modgående vognbane, hvilket de højresvingende ikke gør. Man skal holde sin vognbane når man drejer. Hvis der er to svingbaner der hvor du kommer fra, skal du køre ind i den tilsvarende bane når du svinger. Er der kun en svingbane, skal du køre ind i den højre bane når du svinger. Med mindre du skal til venstre eller højre umiddelbart efter.

Tænkte det nok. Det er bare så træls, at der kun når 2 biler med for gult lys når nu hele venstre bane er ledig... :rulle:
0
Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Lover-Moses
Kort karma: 4
Likede indlæg: 151

Indlægaf Lover-Moses » 30. aug 2018, 16:01

Du scorer ikke nogen +point hos de modkørende, men det er ikke ulovligt da du jo ikke overtræder din vigepligt, så længe at du ikke generer de modkørende.

Der er et lignende kryds i min by, og jeg har set at nogle gør det. Problemet her er, at mange af dem der kommer modsat og svinger til højre, kører meget bredt og ender som regel i venstre vognbane, så helt personligt ville jeg ikke gøre det. Men nu ved jeg ikke hvordan krydset hos dig ser ud. Hvis trafikken glider roligt, og de modkørende holder sig i højre bane, så du kan "flette ind" uden at genere nogen, så skulle der ikke være nogen problemer.
0
Brugeravatar
Selina
Kort karma: 4
Likede indlæg: 103

Indlægaf Selina » 31. aug 2018, 11:18

Når højre- og venstresvingende mødes.
Her bliver det forklaret.

http://kurtmark.dk/sp%C3%B8rg%20om%20trafik%20og%20nye%20regler/kurt%20marks%20trafikbrevkasse/generelle%20regler%20for%20k%C3%B8rende/vigepligt%2C%20svingning%20m.v..html
1
LaMariposa
Kort karma: 395
Likede indlæg: 6446

Indlægaf LaMariposa » 10. nov 2018, 12:36

Kom til at tænke på noget. Hvis man holder i inderste bane i et kryds, hvor der er to baner, der kører ligeud, må man så godt køre hurtigere ud af krydset end bilen i yderste bane? Eller er det at overhale inden om? :gruble:
0
:lun:

"I am brave, I am bruised
I am who I'm meant to be, this is me"
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 154
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 3234

Indlægaf landsbytossen » 10. nov 2018, 13:11

LaMariposa skrev:Kom til at tænke på noget. Hvis man holder i inderste bane i et kryds, hvor der er to baner, der kører ligeud, må man så godt køre hurtigere ud af krydset end bilen i yderste bane? Eller er det at overhale inden om? :gruble:

Vil du blive holdene, hvis bilisten til venstre for dig kikser med koblingen og motor går i stå ?

Der overhaling højre om og forbikørsel.

Forbikørsel er, når trafikken er tæt og hastighed bestemmes af forankørende. F.eks på motorvej i myldretid, hvor hastighed kan være meget lav.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
LaMariposa
Kort karma: 395
Likede indlæg: 6446

Indlægaf LaMariposa » 10. nov 2018, 15:52

landsbytossen skrev:
LaMariposa skrev:Kom til at tænke på noget. Hvis man holder i inderste bane i et kryds, hvor der er to baner, der kører ligeud, må man så godt køre hurtigere ud af krydset end bilen i yderste bane? Eller er det at overhale inden om? :gruble:

Vil du blive holdene, hvis bilisten til venstre for dig kikser med koblingen og motor går i stå ?

Der overhaling højre om og forbikørsel.

Forbikørsel er, når trafikken er tæt og hastighed bestemmes af forankørende. F.eks på motorvej i myldretid, hvor hastighed kan være meget lav.

Nej, jeg synes heller ikke, at det giver menig at blive holdende. Tak for forklaringen :gogo:
0
:lun:

"I am brave, I am bruised
I am who I'm meant to be, this is me"

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"